Gå til innhold

Amming, pumping-mange spørsmål


Gjest kil

Anbefalte innlegg

Hvor mye bør jeg forvente å få ut av hvert bryst ved pumping? Jeg vet at dette er individuelt, men kan noen råde meg til hvor mye jeg bør pumpe ut?Har akkurat begynt med pumpingen og lurer på mye:

Bør jeg pumpe meg mens babyen spiser fra den ene puppen eller bør jeg pumpe begge brystene utenom hans spisetid?

Vil dette i så fall øke melkeproduksjonen? Eller vil den økes selv om jeg deler puppene mellom babyen og en pumpe?

Hvor mye melk bør jeg regne til et måltid (har en stor og glupsk gutt).

Håper på råd snart:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I begynnelsen pumpet jeg ut ca. 170-180 ml til et måltid. Nå som han er 5 md tror jeg ikke han trenger så mye.

Jeg pleier å få pumpet ut ca. 125 ml fra ett bryst nå for tiden. Jeg gir meg når det bare kommer et par tynne stråler med melk. Jeg mener å ha hørt at manuell pumpe ikke øker melkeproduksjonen. Er litt mer usikker når det gjelder elektrisk.

Da sønnen min var rundt 8 uker sov han hele natten etter at han spiste siste gang ved halv ti tiden. Da pleide jeg å pumpe begge brystene før jeg la meg ved tolv tiden.

Nå vil han ha mat om natta igjen og melkeproduksjonen har blitt mer tilpasset hans matbehov, så nå passer jeg på å gi ham mat fra samme bryst ved to måltider etter hverandre. Da fyller det seg såpass opp i det andre brystet at jeg kan pumpe fra det uten at det tar evigheter av tid.

Håper dette gjorde det litt klokere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære kil. Du skriver ikke noe om barnets alder eller hvorfor du skal pumpe. Ved pumping for å øke melkeproduksjonen er den letteste måten å bruke gutten din. Legg ham oftere til brystet. Skal du pumpe for å spare melk til senere kan du både bruke håndmelking, liten pumpe eller elektrisk. Det avgjørende er hva du foretrekker og hva som fungerer best for deg. Om du har mye melk kan du amme på et bryst og etterpå pumpe brystet som gutten din ikke tok. De fleste har mest melk om morgenen/formiddagen. Om du har akkurat nok melk så vent en times tid etter amming og pump det du da har opparbeidet deg. Dette vil også kunne stimulere til mere melkeproduksjon. Du må prøve deg frem og se hva som fungerer for deg. En grov utregning på hva han trenger er 15% av kroppsvekten på et døgn. Det vil da variere hvor ofte og hvor mye det enkelte barn tar.Ofte tar de mere når de tilbys flaske. Antagelig bør du regne minimum 150 ml per måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...