Gå til innhold

Stor og diger


Gjest heidironstad

Anbefalte innlegg

Gjest heidironstad

Er det noen her som kan komme med sin erfaring om og gå ned 50-65 kg.

Jeg er i dag 139 kg og 169 cm. Jeg skal ned såpass mye, men jammen er det vanskelig.

Kan noen komme med tips og råd på hvordan jeg skal klare det.

I dag så spiser jeg som følger som oftest:

- 2 brødskiver til frokost eller 2 små yogurter og frokostblanding.

- 2 brødskiver til lunsj eller ett lunsjbrød med ost og skinke

- middag så er det ofte fiskeboller, fiskekaker, pølse med potet, gulrot og kålrabi.

- kveldsmat er 2 brødskiver, eller grøt, enten av havregryn eller risengryn.

Spiser en del frukt og grønnsaker utenom måltidene.

om kveldene kan det hende at jeg finner noe og lage meg, nudler, omelett osv.

Hver tirsdag og torsdag er jeg med i en trimgruppe som er trenet av en fysioterapaut. Hver trening varer en 1 tid. Så jobber jeg 3 dager i uken og da går jeg tur med en av brukerene. alt fra 15 til 30 min, da går vi så fort at vi ikke nesten kan prate.

Takk!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er at det hjelper veldig godt å kutte ned på karbohydratene og øke inntaket av proteiner. I den menyen du beskriver har du veldig mye karbohydrater - og antagelig endel enkle karbohydrater også.

Hva om du bytter ut frokosten med 2 stekte egg, 2 skiver bacon og et par spiseskjeer tomatbønner. Serveres med 1/2 agurk og 1 tomat.

Til lunsj spiser du en god salat med kylling eller tunfisk eller annet kjøtt/fisk. Til dressing bruker du sitronsaft og olje eller eddik og olje.

Så spiser du et mellommåltid med en gulrot og en Yoplait 1% yoghurt og kanskje en 5-6 mandler.

Til middag satser du på ubearbeidede matvarer - rent kjøtt, ren fisk og massevis av grønnsaker. Spis mindre pasta og ris.

Rester fra middagen blir kjempegod lunsj dagen etter.

Til kvelds kan du spise et par Ryvita med masse kjøtt/fisk på og noe grønnsaker.

For mer tips, kan du sjekke litt ut om Fedon Lindberg.

Jeg gikk ned 21 kg på 8 mnd ved å følge hans opplegg. Ble så gravid, men skal i gang igjen etterhvert som ammingen nærmer seg slutten.

Ved å spise mer proteiner og også mer fett blir man mindre sulten også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turene bør være på 45-60 minutter, og i snakke-tempo. Dvs. du skal kunne snakke i fulle setninger, men selvsagt også bli litt sliten og svett/varm på turen.

Du bør også gå turer (eller trene kondis på andre måter) flere dager i uka, samt også trene noe styrketrening, fx 2-3 dager i uka. Dette kan gjøres hjemme med treningsstrikker, en matte på gulvet og evt. en fitness-ball. Vann-gym er også supert når man er så stor (jeg er litt mindre enn deg, men allikevel tungvekter...).

Det er nok også ting du kan gjøre med kostholdet, men nå skal ikke jeg begi meg ut på å sette opp en plan for deg for det. Men tenk på om du kan velge et grovere brød, fx. Ingers Rugbrød eller annet virkelig GROVT brød. Her er en oppskrift du kan prøve: http://www.tine.no/oppskrift/31567/ (jeg har ikke bakt det sjøl, men vet mange sverger til Ingers Rugbrød, og har selv tenkt å prøve å bake det snart.) Det finnes også å få kjøpt i noen bakerier og kanskje i velassorterte butikker. Ellers har du jo Fedon-brødet og kanskje noen få andre typer svært grovt brød. Dette metter mye mer enn vanlige brødskiver, slik at du kanskje kan gå ned til 1 eller 1/2 skive. Du bør nok også passe på å få grønnsaker TIL måltidene, og ikke bare i mellom.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov til å skrive under med fullt navn her...

Jeg kunne nå fint sendt deg en sms med samme beskjed, det er jo piece of cake å finne ut ditt nr. og hvor du bor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heidironstad

Turene bør være på 45-60 minutter, og i snakke-tempo. Dvs. du skal kunne snakke i fulle setninger, men selvsagt også bli litt sliten og svett/varm på turen.

Du bør også gå turer (eller trene kondis på andre måter) flere dager i uka, samt også trene noe styrketrening, fx 2-3 dager i uka. Dette kan gjøres hjemme med treningsstrikker, en matte på gulvet og evt. en fitness-ball. Vann-gym er også supert når man er så stor (jeg er litt mindre enn deg, men allikevel tungvekter...).

Det er nok også ting du kan gjøre med kostholdet, men nå skal ikke jeg begi meg ut på å sette opp en plan for deg for det. Men tenk på om du kan velge et grovere brød, fx. Ingers Rugbrød eller annet virkelig GROVT brød. Her er en oppskrift du kan prøve: http://www.tine.no/oppskrift/31567/ (jeg har ikke bakt det sjøl, men vet mange sverger til Ingers Rugbrød, og har selv tenkt å prøve å bake det snart.) Det finnes også å få kjøpt i noen bakerier og kanskje i velassorterte butikker. Ellers har du jo Fedon-brødet og kanskje noen få andre typer svært grovt brød. Dette metter mye mer enn vanlige brødskiver, slik at du kanskje kan gå ned til 1 eller 1/2 skive. Du bør nok også passe på å få grønnsaker TIL måltidene, og ikke bare i mellom.

Lykke til!

Hei, takk for råd og tips. Jeg tar imot slike med takk. Kjekt og få slike tilbakemld.

Og takk for tipset om navnet. Tenkte ikke over det jeg da jeg brukte signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt gjort at du greier å trene så mye med den vekten.

Kosthold: Kutt ut hvetemel, poteter og sukker så går du garantert ned.

Det har jeg sett så mange ganger nå både privat og i yrket mitt at det er ikke tilfeldig.

Tren slik at du får opp pulsen skikkelig 3 ganger pr uke med en times varighet hver gang.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest amparro

Min erfaring er at det hjelper veldig godt å kutte ned på karbohydratene og øke inntaket av proteiner. I den menyen du beskriver har du veldig mye karbohydrater - og antagelig endel enkle karbohydrater også.

Hva om du bytter ut frokosten med 2 stekte egg, 2 skiver bacon og et par spiseskjeer tomatbønner. Serveres med 1/2 agurk og 1 tomat.

Til lunsj spiser du en god salat med kylling eller tunfisk eller annet kjøtt/fisk. Til dressing bruker du sitronsaft og olje eller eddik og olje.

Så spiser du et mellommåltid med en gulrot og en Yoplait 1% yoghurt og kanskje en 5-6 mandler.

Til middag satser du på ubearbeidede matvarer - rent kjøtt, ren fisk og massevis av grønnsaker. Spis mindre pasta og ris.

Rester fra middagen blir kjempegod lunsj dagen etter.

Til kvelds kan du spise et par Ryvita med masse kjøtt/fisk på og noe grønnsaker.

For mer tips, kan du sjekke litt ut om Fedon Lindberg.

Jeg gikk ned 21 kg på 8 mnd ved å følge hans opplegg. Ble så gravid, men skal i gang igjen etterhvert som ammingen nærmer seg slutten.

Ved å spise mer proteiner og også mer fett blir man mindre sulten også!

Bra innlegg dette jubalong70 :-) Det er soleklart at hvis man spiser som du beskriver her så går kiloene av...

Trådstarter burde følge det du har skrevet. Enkelt og greit fikk du sagt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Foreløpig fortsatt diger

Jeg skal også ned ganske mye, ca 50 kg. Dette er i utgangspunktet en vanskelig (nesten umulig) jobb. Jeg har slanket med uttallige ganger før så jeg vet virkelig hva det dreier seg om.

Denne gangen har jeg fått resept på Reductil hos fastlegen min. Har du hørt om dette medikamentet? Hvis du ikke har forsøkt dette vil jeg på et sterkeste anbefale deg å forsøke!

På meg har det hatt suveren virkning. Reductil virker slik at det lurer hjernen (sultsenteret) til å tro at man blir mye fortere mett, og at man ikke blir sulten så fort igjen. I tillegg har det hos meg tatt bort søtsuget totalt.

Man greier ikke å spise mer enn toppen 1/4 av en vanlig porsjon, man blir stappmett av veldig lite.

Jeg har nå tatt av nærmere 20 kg på kort tid, og det uten å i hele tatt ha lyst på verken søtsaker eller mat. Det frister rett og slett ikke, er blitt "likegyldig" på en måte.

Jeg kan ikke forklare hvilken fantastisk følelse dette er for meg som hele livet har hatt dårlig samvittighet mht mat, og stadig hatt lyst på noe godt.

Faktisk måtte jeg i samråd med legen sette opp en liste over hva jeg måtte sørge for å få i meg i løpet av en dag siden jeg ikke greide å spise nok i begynnelsen!

For meg har dette vært som å "se lyset". Jeg har ingen bivirkninger bortsett fra munntørrhet, noe som ikke er ille i hele tatt.

Å slanke seg med Reductil er for meg kjempeenkelt. Jeg kan ikke få anbefalt det sterkt nok!

Det som gjør meg eitrende forbanna er at ikke alle overvektige (der det er medisinsk forsvarlig) får tilbud om Reductil. Jeg vet at mange leger nærmest nekter å skrive ut dette, av gud vet hvilken grunn?!?

Så hvis du ikke allerede har forsøkt Reductil - fort det til legen!!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Foreløpig fortsatt diger

Jeg skal også ned ganske mye, ca 50 kg. Dette er i utgangspunktet en vanskelig (nesten umulig) jobb. Jeg har slanket med uttallige ganger før så jeg vet virkelig hva det dreier seg om.

Denne gangen har jeg fått resept på Reductil hos fastlegen min. Har du hørt om dette medikamentet? Hvis du ikke har forsøkt dette vil jeg på et sterkeste anbefale deg å forsøke!

På meg har det hatt suveren virkning. Reductil virker slik at det lurer hjernen (sultsenteret) til å tro at man blir mye fortere mett, og at man ikke blir sulten så fort igjen. I tillegg har det hos meg tatt bort søtsuget totalt.

Man greier ikke å spise mer enn toppen 1/4 av en vanlig porsjon, man blir stappmett av veldig lite.

Jeg har nå tatt av nærmere 20 kg på kort tid, og det uten å i hele tatt ha lyst på verken søtsaker eller mat. Det frister rett og slett ikke, er blitt "likegyldig" på en måte.

Jeg kan ikke forklare hvilken fantastisk følelse dette er for meg som hele livet har hatt dårlig samvittighet mht mat, og stadig hatt lyst på noe godt.

Faktisk måtte jeg i samråd med legen sette opp en liste over hva jeg måtte sørge for å få i meg i løpet av en dag siden jeg ikke greide å spise nok i begynnelsen!

For meg har dette vært som å "se lyset". Jeg har ingen bivirkninger bortsett fra munntørrhet, noe som ikke er ille i hele tatt.

Å slanke seg med Reductil er for meg kjempeenkelt. Jeg kan ikke få anbefalt det sterkt nok!

Det som gjør meg eitrende forbanna er at ikke alle overvektige (der det er medisinsk forsvarlig) får tilbud om Reductil. Jeg vet at mange leger nærmest nekter å skrive ut dette, av gud vet hvilken grunn?!?

Så hvis du ikke allerede har forsøkt Reductil - fort det til legen!!

Lykke til!

...at i tillegg til å redusere matlyst så virker Reductil slik at forbrenningen holder seg på max-nivå. Når man slanker seg synker gjerne forbrenningen til nærmest "sparebluss", dette skjer altså ikke med Reductil. Forbrenningen holder seg på topp!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heidironstad

...at i tillegg til å redusere matlyst så virker Reductil slik at forbrenningen holder seg på max-nivå. Når man slanker seg synker gjerne forbrenningen til nærmest "sparebluss", dette skjer altså ikke med Reductil. Forbrenningen holder seg på topp!! :)

Hei, Nei jeg har ikke fått tilbud om Reducil. Men jeg har prøvd cenixal. Det funka vil jeg si, fant jo fort ut om du spiste sundt eller ikke. Men det som var problemet var at jeg går på sos.stønad og arb.ledighetstrygd. Dette gjorde at jeg fikk enten en pakke kanskje annenhver mnd istedet for hver, nettopp fordi jeg ikke hadde/her penger.

Spørs da hvis disse er like dyre som cenixal hva som skjer, kanskje derfor han ikke har nevnt de til meg. Men jeg skal dit en dag og da kan jeg nevne det for ham.

Tusen Takk for ett fint svar iallefall.

Hilsen meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Foreløpig fortsatt diger

Hei, Nei jeg har ikke fått tilbud om Reducil. Men jeg har prøvd cenixal. Det funka vil jeg si, fant jo fort ut om du spiste sundt eller ikke. Men det som var problemet var at jeg går på sos.stønad og arb.ledighetstrygd. Dette gjorde at jeg fikk enten en pakke kanskje annenhver mnd istedet for hver, nettopp fordi jeg ikke hadde/her penger.

Spørs da hvis disse er like dyre som cenixal hva som skjer, kanskje derfor han ikke har nevnt de til meg. Men jeg skal dit en dag og da kan jeg nevne det for ham.

Tusen Takk for ett fint svar iallefall.

Hilsen meg

Xenical har jeg også forsøkt, uten at dette hadde effekt på meg. Xenical virker sentralt i tarmen ved at fett ikke blir absorbert, og dermed skilles ut i avføringen. Hvis man spiser fett medfører dette som oftest diaré.

Ved bruk av Xenical har man fortsatt søtsug, overspising etc. Slanking er altså like "vanskelig" som uten Xenical, og man sprekker like fort som ved vanlig slankekur.

Reductil virker på en helt annen måte som jeg sa, ved å påvirke sultsenteret i hjernen noe som fører til at du mister matlysten. Slankingen går derfor som en lek - jeg har ingen problemer med å holde meg til en streng diett da jeg overhode ikke har lyst på noe. Faktisk må jeg "huske på" å spise med jevne mellomrom. Dette er en nesten absurd situasjon for meg som alltid har vært matmisbruker. (Du skjønner sikkert hva jeg mener).

For 1 månedspakning koster det 700 kr - noe som er dyrt. Men man sparer inn dette på mat tenker jeg :)

Dessuten er det å bli kvitt overvekten så viktig for meg at jeg nok vil strekke meg langt for å få tak i tablettene.

Det er helt horribelt at det skal være så dyrt når man tenker på hvor mange helsekroner samfunnet på sikt kunne spare på overvektige som får hjelp av Reductil!

Gå til legen din du - og be om resept!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Nei jeg har ikke fått tilbud om Reducil. Men jeg har prøvd cenixal. Det funka vil jeg si, fant jo fort ut om du spiste sundt eller ikke. Men det som var problemet var at jeg går på sos.stønad og arb.ledighetstrygd. Dette gjorde at jeg fikk enten en pakke kanskje annenhver mnd istedet for hver, nettopp fordi jeg ikke hadde/her penger.

Spørs da hvis disse er like dyre som cenixal hva som skjer, kanskje derfor han ikke har nevnt de til meg. Men jeg skal dit en dag og da kan jeg nevne det for ham.

Tusen Takk for ett fint svar iallefall.

Hilsen meg

Har du forsøkt å søke sosialkontoret om dekning av dette? De kan yte ekstra stønad til dekning av medisiner du har på resept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det hjelper veldig godt å kutte ned på karbohydratene og øke inntaket av proteiner. I den menyen du beskriver har du veldig mye karbohydrater - og antagelig endel enkle karbohydrater også.

Hva om du bytter ut frokosten med 2 stekte egg, 2 skiver bacon og et par spiseskjeer tomatbønner. Serveres med 1/2 agurk og 1 tomat.

Til lunsj spiser du en god salat med kylling eller tunfisk eller annet kjøtt/fisk. Til dressing bruker du sitronsaft og olje eller eddik og olje.

Så spiser du et mellommåltid med en gulrot og en Yoplait 1% yoghurt og kanskje en 5-6 mandler.

Til middag satser du på ubearbeidede matvarer - rent kjøtt, ren fisk og massevis av grønnsaker. Spis mindre pasta og ris.

Rester fra middagen blir kjempegod lunsj dagen etter.

Til kvelds kan du spise et par Ryvita med masse kjøtt/fisk på og noe grønnsaker.

For mer tips, kan du sjekke litt ut om Fedon Lindberg.

Jeg gikk ned 21 kg på 8 mnd ved å følge hans opplegg. Ble så gravid, men skal i gang igjen etterhvert som ammingen nærmer seg slutten.

Ved å spise mer proteiner og også mer fett blir man mindre sulten også!

Skriver bare under her jeg. Var sånn ca det jeg ville skrevet,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hei

Veldig mange som blir store og digre, lider ofte av en kronisk sykdom som heter Lymfødem. Om du har opphopninger som skaper litt størrelseforskjell, er veldig "hoven" i ankler eller hender f.eks og i tillegg har tendenser til "sprengsmerter" ville jeg sjekket følgende nettside: www.lymfoedem.no

Uansett - Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Veldig mange som blir store og digre, lider ofte av en kronisk sykdom som heter Lymfødem. Om du har opphopninger som skaper litt størrelseforskjell, er veldig "hoven" i ankler eller hender f.eks og i tillegg har tendenser til "sprengsmerter" ville jeg sjekket følgende nettside: www.lymfoedem.no

Uansett - Lykke til

Har du selv noen erfaring med lymfeødem?

Jeg har det selv og har veldig lyst på kontakt ( erfaringer ) fra andre som har dette min heter prexos fikk det pluselig en morgen (15år gammel)

hele høyrefoten var like tykk ble jo veldig redd da.

foreldrene mine kjørte meg til legen og da bar det rett på sykehuset,

de var jo redd for at det var blodpropp det var det jo ikke da men det tok 15 år til før de fant ut hva som feilte meg.

Håper du leser dette smil 1969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å søke sosialkontoret om dekning av dette? De kan yte ekstra stønad til dekning av medisiner du har på resept.

Først vil jeg takke alle for gode råd og tips.

Og ja, jeg har en løpende dialog med sos.kontoret. De er ikke villig til og hjelpe meg med dette. Dvs, jeg får ikke ekstra tilskudd men dem kan ta det av livsoppholdet mitt hver mnd sa dem.

Nå neste uke skal jeg til en kosternæringsekspert, det blir spennende og lærerikt tror jeg. Dietiker er det det heter tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg takke alle for gode råd og tips.

Og ja, jeg har en løpende dialog med sos.kontoret. De er ikke villig til og hjelpe meg med dette. Dvs, jeg får ikke ekstra tilskudd men dem kan ta det av livsoppholdet mitt hver mnd sa dem.

Nå neste uke skal jeg til en kosternæringsekspert, det blir spennende og lærerikt tror jeg. Dietiker er det det heter tror jeg.

Du bør forsøke å påklage vedtaket fra sosialkontoret.

En stor prosent av klagene blir omgjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du selv noen erfaring med lymfeødem?

Jeg har det selv og har veldig lyst på kontakt ( erfaringer ) fra andre som har dette min heter prexos fikk det pluselig en morgen (15år gammel)

hele høyrefoten var like tykk ble jo veldig redd da.

foreldrene mine kjørte meg til legen og da bar det rett på sykehuset,

de var jo redd for at det var blodpropp det var det jo ikke da men det tok 15 år til før de fant ut hva som feilte meg.

Håper du leser dette smil 1969

Hei du

Ja, jeg har lymfødem selv i begge ben - primært. Det er masse hjelp å få og jeg vil anbefale deg å ta kontakt med Norsk Lymfødemforening. Kontaktinfo. finner du på deres hjemmeside: www.lymfoedem.no. Der finner du alt av fysioterapeuter, mulighet for innmelding i foreningen og det er lokalforeninger over hele landet som arrangerer møter mm.

Jeg har selv verv i foreningen og kan nokså mye om denne sykdommen. Det er trist å høre om tilfeller som ditt, der det tar så lang tid før man får diagnose. Hvem vet - kanskje vi snakkes om du går gjennom den kanalen jeg har anbefalt deg....

Uansett, masse lykke til! Du har min fulle sympati. Det som er ytterst viktig er å ta en del hensyn både når det gjelder kosthold og pleie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du

Ja, jeg har lymfødem selv i begge ben - primært. Det er masse hjelp å få og jeg vil anbefale deg å ta kontakt med Norsk Lymfødemforening. Kontaktinfo. finner du på deres hjemmeside: www.lymfoedem.no. Der finner du alt av fysioterapeuter, mulighet for innmelding i foreningen og det er lokalforeninger over hele landet som arrangerer møter mm.

Jeg har selv verv i foreningen og kan nokså mye om denne sykdommen. Det er trist å høre om tilfeller som ditt, der det tar så lang tid før man får diagnose. Hvem vet - kanskje vi snakkes om du går gjennom den kanalen jeg har anbefalt deg....

Uansett, masse lykke til! Du har min fulle sympati. Det som er ytterst viktig er å ta en del hensyn både når det gjelder kosthold og pleie!

Hei å takk for svar.

Har egen pulsator og behandling her jeg bor,men vet ikke om noen som har det samme som meg som bor her i nærheten.

Vinteren er en herlig tid med god temeratur som passer meg er bare ikke alle jeg kan reise på besøk til de fyrer meg ut av huset he he Jeg reagerer veldig på varme og i de fleste hjem er det jo gulvvarme å det er helt pyton, har jo det selv her i huset men på svak varme og så har jeg litt oppbygde slipperser så det ikke blir direkte varme på beina.

På badet står jeg på 2 tykke hånkler og det går greit Må ikke være for lenge inne der da, men det er jo noe mannen min glad for ,jeg er super efektiv inne der seru :)

Når jeg merker at det begynner å hovne opp blir jeg veldig irretabell ikke det at det er så store smerter men ubehag ved at det sprenger og får ikke beveget meg blir så stiv.(Må sies at jeg har høy smerteterskel) Syns det er vondt når jeg sprekker på tærene da. Før jeg fikk greie på hva jeg hadde husker jeg at det fristet å kunne fått stikke hull oppe på vristen for å få tappet ut :) Noe som jeg heldig vis ikke gjorde selv om det fristet helt sykt!!!

( Tenker på det vet du)

Er medlem i lymfeposten masse nyttig info der kjempe flott blad.

Har jo egentlig tusen spørsmål til deg som også har det i begge ben på hva du gjør i enkelte sitvasjoner

Har heldigvis masse selvironi å kan spøke med det til de nermeste at beklager jeg må hjem nå, for jeg glemte vist tappekrana:))))

Men vet du om det er egen side på nette der man kunne dele erfaring med andre i samme sitvasjon???

Ha en fin kveld og en ny strålende dag i morgen Stor koz fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei å takk for svar.

Har egen pulsator og behandling her jeg bor,men vet ikke om noen som har det samme som meg som bor her i nærheten.

Vinteren er en herlig tid med god temeratur som passer meg er bare ikke alle jeg kan reise på besøk til de fyrer meg ut av huset he he Jeg reagerer veldig på varme og i de fleste hjem er det jo gulvvarme å det er helt pyton, har jo det selv her i huset men på svak varme og så har jeg litt oppbygde slipperser så det ikke blir direkte varme på beina.

På badet står jeg på 2 tykke hånkler og det går greit Må ikke være for lenge inne der da, men det er jo noe mannen min glad for ,jeg er super efektiv inne der seru :)

Når jeg merker at det begynner å hovne opp blir jeg veldig irretabell ikke det at det er så store smerter men ubehag ved at det sprenger og får ikke beveget meg blir så stiv.(Må sies at jeg har høy smerteterskel) Syns det er vondt når jeg sprekker på tærene da. Før jeg fikk greie på hva jeg hadde husker jeg at det fristet å kunne fått stikke hull oppe på vristen for å få tappet ut :) Noe som jeg heldig vis ikke gjorde selv om det fristet helt sykt!!!

( Tenker på det vet du)

Er medlem i lymfeposten masse nyttig info der kjempe flott blad.

Har jo egentlig tusen spørsmål til deg som også har det i begge ben på hva du gjør i enkelte sitvasjoner

Har heldigvis masse selvironi å kan spøke med det til de nermeste at beklager jeg må hjem nå, for jeg glemte vist tappekrana:))))

Men vet du om det er egen side på nette der man kunne dele erfaring med andre i samme sitvasjon???

Ha en fin kveld og en ny strålende dag i morgen Stor koz fra meg.

Hei igjen skara

At du har fått pulsator er kjempebra. Og at du ikke stikker hull er enda bedre - for det vil nok ikke gjøre tingene bedre - bare verre. Hvordan er det med kompresjonsstrømper? Det er mitt viktigste redskap i å holde alt i sjakk. I tillegg vil jeg absolutt anbefale deg en intensivbehandling med bandasjering som du får hos din fysioterapeut (håper hun/han kan bandasjering). Det finnes også behandlingsturer som jeg varmt vil anbefale. Norsk Lymfødemforening i Oslo/Akershus skal ha en i mars. Ta kontakt med Helen Olsen på Norsk Lymfødemklinikk i Oslo for å sjekke om det er mulig å få plass!

Når det gjelder spørsmål om fora for å stille spørsmål er det ganske nylig opprettet akkurat dette - og du finner link inne på nettsiden til foreningen. Der kan du spørre om alt du lurer på samt utveksle erfaringer med andre. Her er imidlertid noen viktige råd:

- unngå salt!!!!!

- unngå stivelse (hvetemel, sukker, poteter, øl osv.e

- drikk MYE vann (dette er superviktig)

- bruk en fet fuktighetskrem morgen og kvel (å holde huden myk er viktig)

- TA AV ALLE OVERFLØDIGE KILO!! (å ha lymfødem er ingen unnskyldning for å veie for mye, og det gjør lymfødemet utrolig mye verre. Har selv gått ned 16 kg. siste 6 mnd. og det er som å få en ny hverdag!!!)

Når du er på besøk hos andre eller hjemme hos deg selv, forsøk å sitte med bena høyt. Det samme gjelder når du sover - bygg opp sengen slik at bena blir liggende høyere enn hjertet. Du skiller lymfe i skuldrene, så det er litt transportvei for å få den opp dit. Om sommeren ligger jeg ofte å soler meg - men da slenger jeg bena opp i luften der andre sitter med overkroppen. Man får utrolig flotte ben etter noen dager med bena i været.... :o)) Det høres nemlig ut som du har mye overflødig veske i bena dine som bør "ut" - så en intensivbehandling vil være det første jeg vil anbefale. Etter intensivbehandling bør du få målt opp kompresjonsstrømper med trykk helt opp til livet (antagelig trenger du klasse 3). Disse vil antagelig hjelpe deg masse, men det er superviktig at du bruker de hver dag, fra du står opp til du går og legger deg. Det er no' dritt i starten, men man blir fort vant - og sprengsmertene vil bli borte. Jeg er blitt avhengig. Føler meg ikke påkledd før kompresjonen er på plass! En intensivbehandling er også et godt utgangspunkt for å lære å bandasjere seg selv, noe som er viktig å kunne når det trykker på som verst. Dette med å lære å bandasjere seg selv er tema på medlemsmøter i noen lokalforeninger, og om det ikke finnes der du bor er det bare å si at det er noe man ønsker....

Håper dette hjelper deg litt mer på vei. Spør i vei om det er noe mer jeg kan hjelpe deg med.

Lykke til så lenge og ha en fin uke!

Smil fra meg :o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...