isbe Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Ble litt inspirert av en tråd under her - der den som startet tråden er sjokkert over at det er så mange 3-åringer som bruker bleie. Når mener DU at et barn SKAL være avvent av dagbleie? Sånn generelt altså. Gjør du en stor innsats for dette, eller avventer du til barnet tar initiativ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204121-n%C3%A5r-skal-et-barn-v%C3%A6re-avvent-av-dagbleie/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Jeg er vel av dem som mener at et barn bør være avvent med bleie når det blir tre år. _Men_ vet at det finnes mange grunner til at noen er langt senere, jeg svarer bare på generelt grunnlag. Ja jeg er av dem som starter tidlig med pottetrening. Har aldri skjønt hvorfor man skal vente til barna selv utrrykker at de har lyst til dette, de fleste er jo da store. Tror helt klart at det er en sammenheng mellom hvor tidlig man starter pottetrening og hvor tidlig barna blir rene. Det er jo ikke tilfeldig at man i andre land får barna langt tidligere rene, da de rett og slett ikke har råd til å kjøpe bleier. Da blir det jo en helt annen motivasjon for foreldrene også. Når det er sagt så vet jeg jo at det ikke er noen garanti for at barna blir tidlige rene om man starter pottetreningen tidlig. Mange barn trenger rett og slett lenger tid til å få kontroll over det som skjer. Men mener også at en del foreldre fratar barna muligheten til å opparbeide denne formen for kontroll. Har fått følelsen av at mange rett og slett hopper over pottetrening og venter til barna er store nok til å sitte på do.... Her har vi startet pottetrening på lillemann på ti måneder. Jeg har ingen tro på at han kan styre noe av det som skjer så tidlig, men ved å sette han ned på potta når jeg skjønner at noe er på gang så hender det jo at vi får resultat oppi der. Vi roser, studerer :-) og lar han få følelsen av å ha vært kjempeflink. På denne måten får man i hvertfall skapt positive følelser rundt dette med avvenning og jeg håper å kunne unngå en stor unge som ikke tør slippe bæsjen i do. Har man gjort dette mange ganger, riktignok helt ubevisst, så blir det jo til slutt en helt naturlig sak det også. Storebror kastet bleia når han var akkurat 2,5 år. Vi hadde mange uhell de første dagene og jeg var fristet til å ta på bleie igjen, men gjorde heldigvis ikke det. Hadde på følelsen at gutten styrte dette bra, men at det rett og slett var litt spennende å slippe alt i shortsen. Fra å ha flere uhell pr dag ble det bedre og bedre og etter 14 dager var han ren både dag- og natt-tid. Er klar over at det kansje ikke går like greit med lillebror men jeg skal i hvertfall gjøre alt jeg kan for at han også er bleiefri sommeren han er 2,5 år. Tror ikke barna har vondt av å føle at vi forventer noe av dem, at de nå er store nok til å si i fra. Men ville selvsagt kuttet forsøket fort om jeg fikk følelsen av at gutten ikke styrte noe av det som skjedde. Men prøves skal det absolutt:-) Man blir avhengig av støtte fra barnehagen da, noe jeg har skjønt at du isbe ikke hadde i stor grad. Uten det blir det vel helt umulig, det er jo der barna oppholder seg det meste av dagen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204121-n%C3%A5r-skal-et-barn-v%C3%A6re-avvent-av-dagbleie/#findComment-1461114 Del på andre sider Flere delingsvalg…
isbe Skrevet 29. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2005 Jeg er vel av dem som mener at et barn bør være avvent med bleie når det blir tre år. _Men_ vet at det finnes mange grunner til at noen er langt senere, jeg svarer bare på generelt grunnlag. Ja jeg er av dem som starter tidlig med pottetrening. Har aldri skjønt hvorfor man skal vente til barna selv utrrykker at de har lyst til dette, de fleste er jo da store. Tror helt klart at det er en sammenheng mellom hvor tidlig man starter pottetrening og hvor tidlig barna blir rene. Det er jo ikke tilfeldig at man i andre land får barna langt tidligere rene, da de rett og slett ikke har råd til å kjøpe bleier. Da blir det jo en helt annen motivasjon for foreldrene også. Når det er sagt så vet jeg jo at det ikke er noen garanti for at barna blir tidlige rene om man starter pottetreningen tidlig. Mange barn trenger rett og slett lenger tid til å få kontroll over det som skjer. Men mener også at en del foreldre fratar barna muligheten til å opparbeide denne formen for kontroll. Har fått følelsen av at mange rett og slett hopper over pottetrening og venter til barna er store nok til å sitte på do.... Her har vi startet pottetrening på lillemann på ti måneder. Jeg har ingen tro på at han kan styre noe av det som skjer så tidlig, men ved å sette han ned på potta når jeg skjønner at noe er på gang så hender det jo at vi får resultat oppi der. Vi roser, studerer :-) og lar han få følelsen av å ha vært kjempeflink. På denne måten får man i hvertfall skapt positive følelser rundt dette med avvenning og jeg håper å kunne unngå en stor unge som ikke tør slippe bæsjen i do. Har man gjort dette mange ganger, riktignok helt ubevisst, så blir det jo til slutt en helt naturlig sak det også. Storebror kastet bleia når han var akkurat 2,5 år. Vi hadde mange uhell de første dagene og jeg var fristet til å ta på bleie igjen, men gjorde heldigvis ikke det. Hadde på følelsen at gutten styrte dette bra, men at det rett og slett var litt spennende å slippe alt i shortsen. Fra å ha flere uhell pr dag ble det bedre og bedre og etter 14 dager var han ren både dag- og natt-tid. Er klar over at det kansje ikke går like greit med lillebror men jeg skal i hvertfall gjøre alt jeg kan for at han også er bleiefri sommeren han er 2,5 år. Tror ikke barna har vondt av å føle at vi forventer noe av dem, at de nå er store nok til å si i fra. Men ville selvsagt kuttet forsøket fort om jeg fikk følelsen av at gutten ikke styrte noe av det som skjedde. Men prøves skal det absolutt:-) Man blir avhengig av støtte fra barnehagen da, noe jeg har skjønt at du isbe ikke hadde i stor grad. Uten det blir det vel helt umulig, det er jo der barna oppholder seg det meste av dagen. Jeg har nok ikke støtte i barnehagen men akkurat i denne sammenheng spiller ikke det så stor rolle fordi det er andre ting enn bleieavvening som er viktig for dette barnet, derfor er spørsmålet litt generelt, og ikke myntet på han. MEN jeg lurer jo også på om folk begynner å lure på hvorfor han fortsatt bruker bleie når han er 3 år og 8 mnd. Problemet hans er da ikke at det ikke kommer resultater når han settes på do, men han bryr seg ikke om han går våt (uten bleie), sier ikke fra når han har bæsja og heller ikke når han vil tisse - men så har han språkvansker så han sier ikke fra om veldig mange ting, og jeg blir glad den dagen han kan si fra om ting generelt - bleie eller ikke bleie. Nevropsykologen mente man kunne prøve aktivt rundt 4-års alder, men da med en planlagt metode som ikke innebærer at han skal tisse seg våt og forvente at han skal si fra da... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204121-n%C3%A5r-skal-et-barn-v%C3%A6re-avvent-av-dagbleie/#findComment-1461133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bb71 Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Medisinsk skal det vel være før fylte 6 år? Og jeg er litt enig... Et barn som er mentalt og fysisk i stand til det slutter før den tid. Jeg må nok allikevel i all fortrolighet si at jeg reagerer litt når barnet er pasert 4 og bruker bleie. Selv har jeg en gutt som sluttet med bleie når han fylte 2 år, og jeg skremmes litt av hvordan omgivelsene roser dette og synes han er såååå flink! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204121-n%C3%A5r-skal-et-barn-v%C3%A6re-avvent-av-dagbleie/#findComment-1461136 Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Du har mail... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204121-n%C3%A5r-skal-et-barn-v%C3%A6re-avvent-av-dagbleie/#findComment-1461151 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Den sommeren de er rundt tre år er vel mest normalt. Det er uansett strevsomt å avvende noen om vinteren. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204121-n%C3%A5r-skal-et-barn-v%C3%A6re-avvent-av-dagbleie/#findComment-1461204 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fru. Braun Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Jeg er vel av dem som mener at et barn bør være avvent med bleie når det blir tre år. _Men_ vet at det finnes mange grunner til at noen er langt senere, jeg svarer bare på generelt grunnlag. Ja jeg er av dem som starter tidlig med pottetrening. Har aldri skjønt hvorfor man skal vente til barna selv utrrykker at de har lyst til dette, de fleste er jo da store. Tror helt klart at det er en sammenheng mellom hvor tidlig man starter pottetrening og hvor tidlig barna blir rene. Det er jo ikke tilfeldig at man i andre land får barna langt tidligere rene, da de rett og slett ikke har råd til å kjøpe bleier. Da blir det jo en helt annen motivasjon for foreldrene også. Når det er sagt så vet jeg jo at det ikke er noen garanti for at barna blir tidlige rene om man starter pottetreningen tidlig. Mange barn trenger rett og slett lenger tid til å få kontroll over det som skjer. Men mener også at en del foreldre fratar barna muligheten til å opparbeide denne formen for kontroll. Har fått følelsen av at mange rett og slett hopper over pottetrening og venter til barna er store nok til å sitte på do.... Her har vi startet pottetrening på lillemann på ti måneder. Jeg har ingen tro på at han kan styre noe av det som skjer så tidlig, men ved å sette han ned på potta når jeg skjønner at noe er på gang så hender det jo at vi får resultat oppi der. Vi roser, studerer :-) og lar han få følelsen av å ha vært kjempeflink. På denne måten får man i hvertfall skapt positive følelser rundt dette med avvenning og jeg håper å kunne unngå en stor unge som ikke tør slippe bæsjen i do. Har man gjort dette mange ganger, riktignok helt ubevisst, så blir det jo til slutt en helt naturlig sak det også. Storebror kastet bleia når han var akkurat 2,5 år. Vi hadde mange uhell de første dagene og jeg var fristet til å ta på bleie igjen, men gjorde heldigvis ikke det. Hadde på følelsen at gutten styrte dette bra, men at det rett og slett var litt spennende å slippe alt i shortsen. Fra å ha flere uhell pr dag ble det bedre og bedre og etter 14 dager var han ren både dag- og natt-tid. Er klar over at det kansje ikke går like greit med lillebror men jeg skal i hvertfall gjøre alt jeg kan for at han også er bleiefri sommeren han er 2,5 år. Tror ikke barna har vondt av å føle at vi forventer noe av dem, at de nå er store nok til å si i fra. Men ville selvsagt kuttet forsøket fort om jeg fikk følelsen av at gutten ikke styrte noe av det som skjedde. Men prøves skal det absolutt:-) Man blir avhengig av støtte fra barnehagen da, noe jeg har skjønt at du isbe ikke hadde i stor grad. Uten det blir det vel helt umulig, det er jo der barna oppholder seg det meste av dagen. Husker ikke helt hvor jeg leste det, men en amerikansk undersøkelse avdekket at barn som ble satt tidlig på potte, ikke ble tidligere tørre enn barn som ikke ble satt på potte. De brukte bare lengre tid på å bli tørre, og sluttet med bleier likt med barn som startet treningen senere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204121-n%C3%A5r-skal-et-barn-v%C3%A6re-avvent-av-dagbleie/#findComment-1461219 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fru. Braun Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Majoriteten av barn blir tørre i aldern 2 1/2 - 3 1/2. Noen før, og noen senere. Derfor kan man vel si at det er først når et barn har passert 4 år at hun/han begynner å bli sen med bleieslutt. Syns derfor ikke man skal stresse med dette før 4-4 1/2 års alder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204121-n%C3%A5r-skal-et-barn-v%C3%A6re-avvent-av-dagbleie/#findComment-1461221 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SirenMerete Skrevet 29. oktober 2005 Del Skrevet 29. oktober 2005 Jeg har aldri forstått poenget med tilvenning til potte fra barnet kan sitte selv. Tørr trening har å gjøre med fysisk kontroll av muskulatur og nerver i kroppen, noe som hos mennesker ikke er ferdig utviklet før rundt 15 månders alder. Før denne tiden handler do trening kun om å trene å sitte på potte, mer enn at barnet skal bli tørt. Bortkastet tid syns jeg da et barn ikke trenger å lære å sitte på potte. Barn ble ikke tørre så mye tidligere i gamle dager. Forskjellen er bare at man tok av de bleiene mye før. det var mye jobb med å vaske og tørke bleier, og man aksepterte derfor langt flere uhell enn man gjør i dag, nettopp fordi det var like lett å vaske klær som å vaske bleier. Dessuten var det mye mer prestisje forbundet med bleieslutt, siden mødrene var hjemmeværende ble det forventet at de skulle klare å pottetrene ungene tidlig. Klarte de ikke dette, gjorde de ikke jobben sin som husmødre. Dermed tok man altså av ungene bleien selv om de ikke var tørre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204121-n%C3%A5r-skal-et-barn-v%C3%A6re-avvent-av-dagbleie/#findComment-1461227 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Skal, og skal - det er jo store individuelle forskjeller. Men jeg mener jo at når barnet har blitt 3 år (så fremt det er et friskt barn) så bør man være godt i gang med avvenning i alle fall. Jeg tror også på at foreldrene tar initiativ til avvenningen, men selvsagt bare hvis barnet viser tegn til å være klar for det. Her har begge jentene blitt avvent rett etter 2 års dagen, etter initiativ fra meg. Under avvenningen, som har tatt 3 dager og 5 dager, har vi som foreldre tatt ansvar for når barna skal på do, og barna har vist at de tok pointet. Men jeg vet at vi har hatt det lett. Det kan godt hende ting blir mye verre med lillebror når han blir så gammel at det kunne være greit å venne ham av bleiene. Ellers synes jeg nok at friske barn SKAL være avvent før de begynner på skolen i alle fall!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204121-n%C3%A5r-skal-et-barn-v%C3%A6re-avvent-av-dagbleie/#findComment-1461471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velouria Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Jeg ser ikke poenget med å stresse barn med dette før de viser tegn til interresse, men ved 3-4 årsalder er vel de fleste friske barn tørre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204121-n%C3%A5r-skal-et-barn-v%C3%A6re-avvent-av-dagbleie/#findComment-1461493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Jeg har nok ikke støtte i barnehagen men akkurat i denne sammenheng spiller ikke det så stor rolle fordi det er andre ting enn bleieavvening som er viktig for dette barnet, derfor er spørsmålet litt generelt, og ikke myntet på han. MEN jeg lurer jo også på om folk begynner å lure på hvorfor han fortsatt bruker bleie når han er 3 år og 8 mnd. Problemet hans er da ikke at det ikke kommer resultater når han settes på do, men han bryr seg ikke om han går våt (uten bleie), sier ikke fra når han har bæsja og heller ikke når han vil tisse - men så har han språkvansker så han sier ikke fra om veldig mange ting, og jeg blir glad den dagen han kan si fra om ting generelt - bleie eller ikke bleie. Nevropsykologen mente man kunne prøve aktivt rundt 4-års alder, men da med en planlagt metode som ikke innebærer at han skal tisse seg våt og forvente at han skal si fra da... Jeg er tante til en døv jente ( og det er mistanke om noe mer også). Hun fungerer svært godt, men bleiavvenning var helt håpøøst. Det virket som hun ikke "forsto" vitsen. HUn ble tørr om dagen rundt fem år, og nattbleien forsvant året etter. Alle forsøk før var totalt bortkastet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204121-n%C3%A5r-skal-et-barn-v%C3%A6re-avvent-av-dagbleie/#findComment-1461502 Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Skal, og skal - det er jo store individuelle forskjeller. Men jeg mener jo at når barnet har blitt 3 år (så fremt det er et friskt barn) så bør man være godt i gang med avvenning i alle fall. Jeg tror også på at foreldrene tar initiativ til avvenningen, men selvsagt bare hvis barnet viser tegn til å være klar for det. Her har begge jentene blitt avvent rett etter 2 års dagen, etter initiativ fra meg. Under avvenningen, som har tatt 3 dager og 5 dager, har vi som foreldre tatt ansvar for når barna skal på do, og barna har vist at de tok pointet. Men jeg vet at vi har hatt det lett. Det kan godt hende ting blir mye verre med lillebror når han blir så gammel at det kunne være greit å venne ham av bleiene. Ellers synes jeg nok at friske barn SKAL være avvent før de begynner på skolen i alle fall!!! Å ja, det må de være! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204121-n%C3%A5r-skal-et-barn-v%C3%A6re-avvent-av-dagbleie/#findComment-1461503 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kizmiaz Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Jeg ser ikke poenget med å stresse barn med dette før de viser tegn til interresse, men ved 3-4 årsalder er vel de fleste friske barn tørre. Jeg synes kanskje grensen går rundt 4-års alder, men det er ingen fasitsvar på noe, og barn er jo så forskjellige. Men jeg hadde iallfall ønsket for mine barn at de var bleiefrie senest ved 4 års alderen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204121-n%C3%A5r-skal-et-barn-v%C3%A6re-avvent-av-dagbleie/#findComment-1461601 Del på andre sider Flere delingsvalg…
yogi Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Jeg tror ikke vi kan bruke ordet SKAL i det hele tatt når vi prater om å være avvent med bleie. Det er jo så store forskjeller fra barn til barn. Husker at det var ei lita tulle som vi kjente til som sluttet da hun var to år, mens andre unger jeg kjenner til har slitt med å bli helt tørre til opp mot fem års alderen. Da har det ikke stått på foreldrenes innsats. Storesøster her i familien var ikke klar i det hele tatt før hun ble tre. Da kuttet hun bleier på dagtid, og var helt avvent et halvt år etter. Lillesøster derimot som fyller to år nå i november, viser allerede klare tegn på at hun kan tenke seg å prøve å gå på do. Potte bare ler hun av, men toaletter er mer interesant. Jeg tror veldig på det at bleiene er så bra nå (og takk og pris for det) at det kan være en grunn for at ungene bruker bleier lengre nå enn da vår foreldregenerasjon hadde småunger. Tror neppe at det har så mye med latskap hos hjemmeværende mødre som jeg leste lenger nede. ) Et tips for de ungene som ikke liker potter er å prøve å få fatt i en slik barnedoring med trapp. På den måten slipper ungene å sitte og dingle med beina mens de trykker. Vi hadde en sånn en til storesøster, og har planer om å finne den fram snart til lillesøster slik at hun også kan prøve. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204121-n%C3%A5r-skal-et-barn-v%C3%A6re-avvent-av-dagbleie/#findComment-1461615 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest abc-mor Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 tror alle har en slags satandard de har vent seg til, og hos meg er det at alle barn er tørre ved tre års alder, jentene litt tidligere kanskje, ikke tåteflaske etter 1-år, sitter selv ved 6-mnd, kryper ved åtte mnd! Og hos vår slekt stemmer det utrolig bra, tror ingen har brukt dag-nattbleie etter 3-års alder! Og resten stemte også på en prikk for oss! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204121-n%C3%A5r-skal-et-barn-v%C3%A6re-avvent-av-dagbleie/#findComment-1461938 Del på andre sider Flere delingsvalg…
havsula Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Hvis du søker på Anna-Lena Hellström, så vil du finne at hun mener at barn kan bli tørr mye tidligere enn i dag! Selv mener jeg at dette får hver og en ta stilling til. Vil man skal det visst gå og få barnet tørt ved 18-24 mnd. alder. Men de som har bleie ved 4-års alder? Det er sikkert gode grunner til det. Her er noe som stod på en annen foreldre site (skrevet av en venninne) Har dere barn som ennå i en alder av 4 år bruker bleier, så er det ikke helt uvanlig. En svensk Uroterapeut har gjennomført et prosjekt der hun har fulgt en gruppe barn fra de ble født til de ble 6 år gamle. En av de tingene hun fant ut var at den gjenomsnittlige alderen når barna sluttet med bleier (ble tørre) hadde steget fra 3 til 4 år i løpet av de siste 20 årene. Noen barn bruker bleie ennå på 5 årsdagen. Og det er ikke uvanlig med bleie om natten opptil skolealder. Dette ser man at produsentene har tatt hensyn til med bleier for barn helt opp til 30 kg. Hun påpekte også faren med at barn lett bruker bleien som toalett. At de får vanskeligere for å slutte med bleier. For iflg. Hennes undersøkelser vises det en klar sammenheng mellom bruk av bleier og Uvi. Dette fordi småbarn sjelden tømmer blæren ordentlig, at de heller bare går og småskvetter. En annen ting hun har funnet ut er at det IKKE stemmer at barn først kjenner (er bevisst) at de må tisse når de blir 18 mnd.- 2 år. Selv små 5 mnd. barn våkner til når de tisser. Hun så også at barn som plages av refluks (at urinen “renner” opp mot nyrene) også utvikler større blærekapasitet i løpet av natten enn vanlige barn på samme alder, Og at de tisset i bleien først på morgenparten. (Allerede ved 1 års alder slutter refluksbarn å tisse på natten.)Dette er også det som senere skjer hos de andre barna og er igjen forutsetningen for å bli tørr på dagen. Gjennom den lange søvnperioden på opp mot 12 timer “lærer” blæren seg å holde på mer og mer urin. Hvorfor volumer som ville ha utløst tissing på dagtid, ikke skjer på natten er ukjent.Derfor mener hun at barn bør begynne pottetrening allerede ved 18 mnd. alder, spesielt hvis barnet har refluks. Det er selvsagt ikke snakk om tvang som på 50-60-tallet, men heller å lære seg og tolke barnets signaler Men hun er også inne på dette med at folk har det mye mer travelt nå for tiden, og at begge foreldrene er i arbeid.Og at det i tillegg til fysisk modenhet også kreves en del andre ferdigheter med tanke på å kunne kle av/på seg og åpne døra til toalettet skylle ned osv. Dette er ferdigheter som vanlig vis først er til stede ved 4–års alder. I tillegg er nå bleiene så gode at barna ikke nødvendig vis føler seg våte eller har noe ubehag. Noe som for 20-30 år siden hjalp på i pottetreningen. Også det at systemet der nede ikke er ferdig utviklet før ved 5-7 års alder teller med i denne sammenhengen. Som dere ser (leser) så er dette med store barn og bleier ikke så uvanlig. For egen del må jeg få tilføye at det ikke er lett i dagens travle samfunn. Vi bør vente med å slutte helt med bleier på dagen til at barnet har såpass god kontroll at vi som foreldre kan få barnet på do i tide.Så er det dette med psykisk modenhet da. Selvsagt skal barnet få tid på seg til å føle at dette er noe som skal skje på dets egne premisser. Og hvis vi ikke maser (veel det hører nå med å mase litt....=o) ) gjør det ikke barnet noe fysisk skade å få lov til å ha bleie litt lenger. Noe annet blir det om barnet vil slutte, da skal det få lov til det! Vi som foreldre får bare ta den tiden som trenges til dette. Vaske litt mer klær har vel ingen tatt sin død av? Så hvis man bare er tilstede og passer på, går det faktisk å ha en 18 mnd. unge bleiefri. På den annen side, hvis man ikke har tid til å passe på og hjelpe til, kan selv 4-5 åringen få problemer med å styre dette helt alene. Og er ungen vant til å måtte tisse for sikkerhets skyld når man skal kjøre til butikken osv. er det bare naturlig at den må ha bleie på noen ganger. Vet en del andre som har større barn ( over 3 år), som har bleie på når det ikke er sikkert at de er nært et toalett når ungen må tisse. Man skal selvsagt ikke nekte barnet å gå på do når det må, men mange ganger er det ikke lett å finne et ledig toalett sånn med en gang. En psykolog som uttalte seg om denne undersøkelsen, sa at idag er bleiene så gode at det ikke gjør noe sånn sett at ungen bruker bleier ved 4-års alder. Så hver og en får velge for seg og sine. Ingen gjør vel egentlig noe galt her. Og ingen har grunn til å kritisere andre fordi at barna enten bruker bleie bare til 2,5 år eller til noe over 4 år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204121-n%C3%A5r-skal-et-barn-v%C3%A6re-avvent-av-dagbleie/#findComment-1462317 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonette Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Hvis du søker på Anna-Lena Hellström, så vil du finne at hun mener at barn kan bli tørr mye tidligere enn i dag! Selv mener jeg at dette får hver og en ta stilling til. Vil man skal det visst gå og få barnet tørt ved 18-24 mnd. alder. Men de som har bleie ved 4-års alder? Det er sikkert gode grunner til det. Her er noe som stod på en annen foreldre site (skrevet av en venninne) Har dere barn som ennå i en alder av 4 år bruker bleier, så er det ikke helt uvanlig. En svensk Uroterapeut har gjennomført et prosjekt der hun har fulgt en gruppe barn fra de ble født til de ble 6 år gamle. En av de tingene hun fant ut var at den gjenomsnittlige alderen når barna sluttet med bleier (ble tørre) hadde steget fra 3 til 4 år i løpet av de siste 20 årene. Noen barn bruker bleie ennå på 5 årsdagen. Og det er ikke uvanlig med bleie om natten opptil skolealder. Dette ser man at produsentene har tatt hensyn til med bleier for barn helt opp til 30 kg. Hun påpekte også faren med at barn lett bruker bleien som toalett. At de får vanskeligere for å slutte med bleier. For iflg. Hennes undersøkelser vises det en klar sammenheng mellom bruk av bleier og Uvi. Dette fordi småbarn sjelden tømmer blæren ordentlig, at de heller bare går og småskvetter. En annen ting hun har funnet ut er at det IKKE stemmer at barn først kjenner (er bevisst) at de må tisse når de blir 18 mnd.- 2 år. Selv små 5 mnd. barn våkner til når de tisser. Hun så også at barn som plages av refluks (at urinen “renner” opp mot nyrene) også utvikler større blærekapasitet i løpet av natten enn vanlige barn på samme alder, Og at de tisset i bleien først på morgenparten. (Allerede ved 1 års alder slutter refluksbarn å tisse på natten.)Dette er også det som senere skjer hos de andre barna og er igjen forutsetningen for å bli tørr på dagen. Gjennom den lange søvnperioden på opp mot 12 timer “lærer” blæren seg å holde på mer og mer urin. Hvorfor volumer som ville ha utløst tissing på dagtid, ikke skjer på natten er ukjent.Derfor mener hun at barn bør begynne pottetrening allerede ved 18 mnd. alder, spesielt hvis barnet har refluks. Det er selvsagt ikke snakk om tvang som på 50-60-tallet, men heller å lære seg og tolke barnets signaler Men hun er også inne på dette med at folk har det mye mer travelt nå for tiden, og at begge foreldrene er i arbeid.Og at det i tillegg til fysisk modenhet også kreves en del andre ferdigheter med tanke på å kunne kle av/på seg og åpne døra til toalettet skylle ned osv. Dette er ferdigheter som vanlig vis først er til stede ved 4–års alder. I tillegg er nå bleiene så gode at barna ikke nødvendig vis føler seg våte eller har noe ubehag. Noe som for 20-30 år siden hjalp på i pottetreningen. Også det at systemet der nede ikke er ferdig utviklet før ved 5-7 års alder teller med i denne sammenhengen. Som dere ser (leser) så er dette med store barn og bleier ikke så uvanlig. For egen del må jeg få tilføye at det ikke er lett i dagens travle samfunn. Vi bør vente med å slutte helt med bleier på dagen til at barnet har såpass god kontroll at vi som foreldre kan få barnet på do i tide.Så er det dette med psykisk modenhet da. Selvsagt skal barnet få tid på seg til å føle at dette er noe som skal skje på dets egne premisser. Og hvis vi ikke maser (veel det hører nå med å mase litt....=o) ) gjør det ikke barnet noe fysisk skade å få lov til å ha bleie litt lenger. Noe annet blir det om barnet vil slutte, da skal det få lov til det! Vi som foreldre får bare ta den tiden som trenges til dette. Vaske litt mer klær har vel ingen tatt sin død av? Så hvis man bare er tilstede og passer på, går det faktisk å ha en 18 mnd. unge bleiefri. På den annen side, hvis man ikke har tid til å passe på og hjelpe til, kan selv 4-5 åringen få problemer med å styre dette helt alene. Og er ungen vant til å måtte tisse for sikkerhets skyld når man skal kjøre til butikken osv. er det bare naturlig at den må ha bleie på noen ganger. Vet en del andre som har større barn ( over 3 år), som har bleie på når det ikke er sikkert at de er nært et toalett når ungen må tisse. Man skal selvsagt ikke nekte barnet å gå på do når det må, men mange ganger er det ikke lett å finne et ledig toalett sånn med en gang. En psykolog som uttalte seg om denne undersøkelsen, sa at idag er bleiene så gode at det ikke gjør noe sånn sett at ungen bruker bleier ved 4-års alder. Så hver og en får velge for seg og sine. Ingen gjør vel egentlig noe galt her. Og ingen har grunn til å kritisere andre fordi at barna enten bruker bleie bare til 2,5 år eller til noe over 4 år. Takk for et saklig og opplysende innlegg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204121-n%C3%A5r-skal-et-barn-v%C3%A6re-avvent-av-dagbleie/#findComment-1462754 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sandex Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Tja.. min sluttet med dag/nattbleier da han var 2.5 år... ca. Synes vel det er "normalt" med bleier til de fyller 3 år? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204121-n%C3%A5r-skal-et-barn-v%C3%A6re-avvent-av-dagbleie/#findComment-1463710 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.