Gå til innhold

Nye tenner bak melketennene

Gjest Tannfeen snart på besøk?

Anbefalte innlegg

Gjest Tannfeen snart på besøk?

Størstefrøkna har i lengre tid hatt komplekser for at hun ikke har mistet noen tenner enda. Hun er 7 år, og er den siste i klassen med alle melketennene i behold. Nå har det begynt å komme en ny tann bak melketennene. Den står i en merkelig stilling, den står ut rett bakover (innover i munnen). Det er bare en av melketennene som er litt løs, den er langt fra klar til å dette ut enda.

Bør vi ta kontakt med tannlege/tannpleier for evt å få trukket noen av melketennene? Eller bør vi bare hjelpe henne med å rugge for å få ut tennene?

Bekymrer meg litt for dette med tannstilling på de nye tennene nemlig. Kusina til jenta vår hadde fullstendig angst for å trekke tennene selv når de var veldig løse, og hun fikk flere av tennene sine mens melketennene fortsatt sto der. Hun skal nå til med regulering, tennene hennes står fullstendig hulter til bulter. Men det er kanskje helt tilfeldig?

Tror det største i livet til storesøster her i huset ville vært å miste tann nå i alle fall!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204160-nye-tenner-bak-melketennene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres veldig likt ut som meg. Fortennene i underkjeven begynte å komme fram bak melketennene lenge før noe som helst var løst. Jeg var 5,5 år, og måtte trekke begge fortennene. Da det bare ble ledig plass, vandret de nye tennene pent og ordentlig på plass av seg selv, så det er nok ingen automatikk i at hun vil trenge regulering bare fordi de bryter gjennom på et unormalt sted. Jeg ville tatt henne med til tannlegen for en vurdering. Kan jo hende hun kan vente til melketennene faller ut også, hvis de har begynt å bli løse.

Det behøver ikke være noe traumatisk med tanntrekking heller. Jeg fikk som sagt trukket de to første melketennene som 5-åring, de fire siste i 9.klasse, og minst et par til i mellomtida. Det er jo litt smerter forbundet med det, men opplevde det aldri som skremmende.

Var gjennom dette for 1-2 mnd. siden. Vesla her hadde plutselig ei tann som var godt oppe bak melketanna nede.

Ringte tannlegen som bad oss se det an litt. Dersom melketanna ikke ramla ut av seg selv før den andre ble veldig stor, så skulle ho trekke melketanna.

Jeg sa at ho måtte lee veldig mye på melketanna for at den skulle dette ut, og da tok det et par uker så var den ute. Den nye tanna har nå nesten funnet sin "riktige" plass i munnen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...