Gå til innhold

Adopsjon, når du kan få egne barn...

Anbefalte innlegg

Gjest girasol

Jeg tenker på ordet "få", som å føde. Men det er min talemåte. Og den velger jeg faktisk selv :)

Det er greit ja, at du har dine egne valgte ord, men det har faktisk jeg og flere andre også. Jeg sier alltid "da vi fikk...", "etter at vi fikk..." osv.og de ordene har jeg valgt å bruke fordi det er sant for meg at jeg har fått min sønn. Jeg er forøvrig ikke av den hårsåre typen, og satt ikke her hjemme og var opprørt over ordvalget ditt. Jeg gav deg et svar på hvorfor det kan oppfattes negativt å få høre fra andre at barnet ditt er ikke "ditt eget barn som du har fått", men altså noe ganske annet.

Jeg er forøvrig enig med trompet lenger her oppe, som sier at man kan være hårsåre på barnas vegne, for barna våre, enten vi har vært så velsigna å føde dem sjøl eller vi har vært så velsigna å "få" dem tildelt, har bare oss, de hører til hos oss, og jeg håper først og fremst at barnet mitt skal skjermes fra å høre fra andre at han ikke er mammas og pappas egen lille gutt. De følelsene er det jeg og pappan som er sterke nok til å takle, og vi kan bare be og håpe at vi vil overføre den sterke ryggraden til gutten vår så han kan takle både begreper og andre ting når han en dag blir konfrontert med det.

M.v.h.

Fortsetter under...

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

18

• Patsi

6

• laban

2

• trompet

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg tror hun mener at alle barn er biologiske barn, selv om de ikke nødvendigvis er HENNES biologiske barn.

Jeg synes det blir litt mye flisespikkerier, skal jeg være helt ærlig.

Vi bør være på vakt for støtende språkbruk, men å gå bananas på velmenenede detaljer hjelper ikke folk til å forstå bedre hva som oppleves støtende for adopterte og deres familier. Snarere tvert imot.

Jeg bare skjønte ikke logikken i det hun skrev... Det går jo ikke an å ha 3 og 5 biologiske barn samtidig...?

Jeg synes adopsjonsfolk overdriver litt når det kommer til forskjellige ord og uttrykk.

Jeg skjønner poenget deres, men det får da være grenser til spidding og korsfesting av nye og uinvidde. Hadde de sagt ifra på en trivelig måte (som jeg har merket meg at _noen_ her gjør), hadde det vært mye bedre.

...synes jeg som ser ting fra utsiden.

:-)

Gjest Elextra

Får si det som søstera mi sa: Før dere søkte om adopsjon visste ikke vi heller hvilke termer som var de korrekte...

Altså tror jeg tanken bak teller mer enn termene som blir brukt.

PS: Jeg har fått tildelt to helt egne barn, samtidig forstår jeg at de som ikke er helt inne på det betegner biologiske barn som "egne".

God kveld alle sammen!

FY FY, alle barn er biologiske, både adopterte og egenfødte (hm, har man lov å si egenfødte, tro?)!

;)

(for meg som utenforstående synes dette stadig tilbakevendende bråket om terminologi, adoptivforeldre i mellom, litt latterlig).

Gjest Elextra

Det er en ting jeg ikke helt skjønner. Hvorfor vil du ha så mange barn (3 stykker?) når du helst vil jobbe?

Mener du at folk som har flere barn ikke bør jobbe eller være interessert i annet? *himler* (men miforstod kanskje).

Gjest undrer seg

Mener du at folk som har flere barn ikke bør jobbe eller være interessert i annet? *himler* (men miforstod kanskje).

Glimtipper har nettopp fått barn for tre måneder siden og er allerede ute i jobb igjen. Synes det er tidlig, og når det gjelder adopsjon så er ofte bv litt nøye på slikt eller?

Annonse

FY FY, alle barn er biologiske, både adopterte og egenfødte (hm, har man lov å si egenfødte, tro?)!

;)

(for meg som utenforstående synes dette stadig tilbakevendende bråket om terminologi, adoptivforeldre i mellom, litt latterlig).

Uhm, øh, jeg tror sannelig ikke jeg tør å ta opp noe omkring tema adopsjon e.l når jeg snakker med adoptivforeldre (tråkka jeg i salaten nå?)... For oss som ikke er særlig bevandra i adopsjonsterminologier blir det skrekkelig vanskelig å vite hva som er "lov" og ikke "lov" å si...

Gjest blomsterløk

Glimtipper har nettopp fått barn for tre måneder siden og er allerede ute i jobb igjen. Synes det er tidlig, og når det gjelder adopsjon så er ofte bv litt nøye på slikt eller?

Ja, men i følge hennes innlegg på et annet fora, så var det mannen hennes som har permisjon hjemme med barnet. Er det galt da??

synes det er flott jeg.

Gjest girasol

Uhm, øh, jeg tror sannelig ikke jeg tør å ta opp noe omkring tema adopsjon e.l når jeg snakker med adoptivforeldre (tråkka jeg i salaten nå?)... For oss som ikke er særlig bevandra i adopsjonsterminologier blir det skrekkelig vanskelig å vite hva som er "lov" og ikke "lov" å si...

Åh, jeg kjenner jeg blir litt irritert over både du og de andre som har ymta frampå her om at "dere ikke tør å snakke med adoptivforeldre" fordi dere ikke vet hvilken terminologi som er lov... Dette adopsjonsforumet er faktisk til for at vi kan drøfte problemstillinger med hverandre, og da synes jeg det er arrogant av de som ikke befinner seg i en adopsjonssituasjon å uttale seg på en sånn måte.

Så det så.

Med fortsatt vennlig (er vennlig selv om jeg blir provosert ;-) hilsen

Ja, tenker det samme som deg, togli. Har lest hele tråden, og jeg ville blitt livredd for å såre noen hvis jeg åpnet munnen...

Kanskje lurt å øve seg litt her på DOL før en åpner munnen i RL ...!

Gjest undrer seg

Ja, men i følge hennes innlegg på et annet fora, så var det mannen hennes som har permisjon hjemme med barnet. Er det galt da??

synes det er flott jeg.

Pappaen er bra han, men jeg ville som mor ha vært hjemme litt lengre før jeg gikk ut i jobb.Eller ha delt permisjon,for å knytte seg til barnet. Og det er jo også noe som bv sikkert ville påpekt. 3 måneder er lite å være hjemme med sitt barn når barnet er adoptert.

.

Gjest blomsterløk

I grunn ganske så enig i deg i dette ja.

Blir jo litt redd for å såre noen, når man ikke kan riktig terminologi.

Pappaen er bra han, men jeg ville som mor ha vært hjemme litt lengre før jeg gikk ut i jobb.Eller ha delt permisjon,for å knytte seg til barnet. Og det er jo også noe som bv sikkert ville påpekt. 3 måneder er lite å være hjemme med sitt barn når barnet er adoptert.

.

Siden du har lest det innleget hvor Glimtipper forteller om dette, har du også fått med deg at hun har fått ny jobb, ikke sant?

Har du, i løpet av denne undringen din om hennes familie og privatliv, tenkt på at det kan hende dette var hennes store sjanse til å få drømmejobben, eller til å få noen jobb i det hele tatt? Eller på at man ikke nødvendigvis gjør disse tingene helt likt hver eneste gang man får barn, f.eks. fordi man får erfaringer første gangen, og fordi det er forskjell på å ha permisjon med en baby og f.eks. med en baby og en toåring?

Annonse

Gjest ChiengMai

Jeg bare skjønte ikke logikken i det hun skrev... Det går jo ikke an å ha 3 og 5 biologiske barn samtidig...?

Jeg synes adopsjonsfolk overdriver litt når det kommer til forskjellige ord og uttrykk.

Jeg skjønner poenget deres, men det får da være grenser til spidding og korsfesting av nye og uinvidde. Hadde de sagt ifra på en trivelig måte (som jeg har merket meg at _noen_ her gjør), hadde det vært mye bedre.

"Jeg bare skjønte ikke logikken i det hun skrev... Det går jo ikke an å ha 3 og 5 biologiske barn samtidig...?"

Trompet skriver da vitterligen "tre er MINE biologiske barn, to er ANDRES biologiske barn.". Hvordan det gir brist i logikken hennes skjønner ikke jeg. Syns faktisk hun beskriver det med biologien veldig godt.

Jeg syns faktisk ikke det er så fryktelig vanskelig jeg, ikke verre enn at man prøver å sette seg litt i andres sko og kople til hodet før man snakker.

Helt ærlig altså. :-)

Gjest undrer seg

Siden du har lest det innleget hvor Glimtipper forteller om dette, har du også fått med deg at hun har fått ny jobb, ikke sant?

Har du, i løpet av denne undringen din om hennes familie og privatliv, tenkt på at det kan hende dette var hennes store sjanse til å få drømmejobben, eller til å få noen jobb i det hele tatt? Eller på at man ikke nødvendigvis gjør disse tingene helt likt hver eneste gang man får barn, f.eks. fordi man får erfaringer første gangen, og fordi det er forskjell på å ha permisjon med en baby og f.eks. med en baby og en toåring?

Det er mye som bv vil kunne henge seg opp i av saker/løsninger som har blitt gjort kan du tro. Treffer man på en saksbehandler som setter spørsmålstegn på hva en jobb kan tilby som ikke et etterlengtet barn kan måle seg med, ja så kan det bli problemer.

Jeg antar at du kjenner til bv sin arbeidsmåte om adopsjon?

Hvis en av foreldrene er arbeidsledige så ville det være en positiv løsning, men hvis det ikke er tilfelle så kan det oppfattes meget negativt i forhold til adopsjon.

Men jeg er enig at enhver får gjøre det som passer for dem. Men i forhold til å adoptere så gjør man ofte dette fordi ønsket om barn er altoppslukende og man ønsker å være sammen i en lang permisjonstid og bare nyte det hele.

Det er mye som bv vil kunne henge seg opp i av saker/løsninger som har blitt gjort kan du tro. Treffer man på en saksbehandler som setter spørsmålstegn på hva en jobb kan tilby som ikke et etterlengtet barn kan måle seg med, ja så kan det bli problemer.

Jeg antar at du kjenner til bv sin arbeidsmåte om adopsjon?

Hvis en av foreldrene er arbeidsledige så ville det være en positiv løsning, men hvis det ikke er tilfelle så kan det oppfattes meget negativt i forhold til adopsjon.

Men jeg er enig at enhver får gjøre det som passer for dem. Men i forhold til å adoptere så gjør man ofte dette fordi ønsket om barn er altoppslukende og man ønsker å være sammen i en lang permisjonstid og bare nyte det hele.

Noe av poenget mitt var at man ikke trenger å velge samme løsning ved en evt. neste gang.

Gjest Elextra

Så vidt jeg forstod hadde mannen hennes permisjon, og han er vel kan hende en minst like god omsorgsperson som henne.

Gjest en som venter

Jeg skjønner godt hva du mener.

Men du må huske på at her inne, som feks på graviditet, er det mange som er i stadier hvor følelser og hormoner stormer en del, eller som har opplevd veldig sårende ting i forhold til ungene sine. Dermed kan det nok boble litt over.

Dessverre kan det nok da være sånn at det dermed går ut over folk som har relativt uskyldige kommentarer og spørsmål, i stedet for de som virkelig burde fått skyllebøttene.

Vi får prøve å bære over med hverandre gjensidig. Det store flertallet er som regel ikke sånn, verken blant adoptanter eller omverdenen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...