Gå til innhold

Blir så sliten!!!


Amos73

Anbefalte innlegg

Jeg og gutten min på snart 4 mnd sliter med ammingen for tiden. Han hyler og skriker til nesten hvert måltid, og kosen er nærmest borte! Han er en utålmodig sjel, og jeg vet at han hyler når melka ikke kommer med en gang. Men nå hyler han også selv om melka fosser! Han vrir seg bort og skriker. Så roer jeg ham ned med smokk (roer seg på sekunder da), og så kan han ta brystet igjen. Dette gjentar seg hele tiden. jeg blir så sliten at jeg bare får lyst til å hyle med...

Jeg syns liksom det blir lite spising med ham når måltidene forløper på denne måten, men så langt har han lagt godt på seg.

Er det noen som vet hva dette kommer av? Noen som har opplevd det samme? Noen med råd? Går det over igjen?

Han er sutrete innimellom ellers også, men tror det kan ha sammenheng med kløe i munnen (han tygger på hendene sine og siklet renner!) Ellers virker han frisk. Dog er avføringen svært tynn og det kommer masse luft samtidig, men slik har det vært helt siden fødselen.

Håper inderlig på gode råd, dette sliter!!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer på om han kanskje kan ha blitt rammet av trøske ? Trøske er en sopp i munnhulen, som sitter som et hvitt flekkete belegg på innsiden av kinnene, leppene eller på tunga. Noen har litt her og der, andre er helt dekket. Noen barn plages overhodet ikke av det, men noen få barn får vondt i munnen og det svir av soppen. Det må da behandles med medisin som du får av lege.

Vi opplevde nemlig dette på omtrent samme alderstrinn. Lillegutt var sulten, men slapp puppen i ett kjør og gråt som bare det ved amming. Vred seg unna, selv om det virket som han egentlig svært gjerne ville ha. Det tok dessverre nesten to uker før jeg skjønte at han hadde vondt i munnen, og jeg kom på å se etter. Da så jeg at han var full av sopp, særlig på innsiden av leppene. Dette gjorde helt sikkert veldig vondt når han skulle ta sugetak ved brystet.

Vi kom oss til lege, og allerede etter èn dags behandling var han bedre. Han tok puppen igjen og storkoste seg. Gjett om han var glad for å kunne spise uten å få vondt mer ! Selve kuren med medisin skulle gis i to uker. Det er slitsomt, for det må pensles på med Q-tips 3-4 ganger hver eneste dag, men det må til for å bli kvitt det.

Sjekk munnen på barnet ditt og se etter om det kan være noe som plager ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke hjelpe deg, vil bare si at gutten min også er slik når han skal spise det siste måltidet før natta. Han prøver å suge, men spenner seg vekk fra puppen og hyler. Jeg blir helt frustrert og prøver å vugge ham litt, og etter en stund så spiser han. Aner ikke hva det kommer av, og det er bare ved det siste måltidet han holder på sånn. Jeg lurer litt på om han er overtrøtt, så jeg har prøvd noen ganger å begynne å gi ham mat tidligere, men det har ikke hjulpet stort. Får bare håpe det går over snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Amos73.

Våkner han av seg selv eller venter du til han hyler? Hvor ofte spiser han? Har du prøvd å vekke ham litt før et forventet måltid slik at han ikke er så utålmodig? Har du tenkt over hva som er anderledes de gangene han ikke hyler? Du sier at melken fosser. Noen kan føle at melken kommer for fort og at de ikke klarer å ta unna. Om du har mye melk og sterk uydrivningsrefleks så prøv å melk ut litt melk før han legges til brystet slik at det ikke blir så kraftig melkestrøm. Unngå så langt det lar seg gjøre å ikke legg ham hylene til brystet. Ro ham ned, prat med ham og prøv igjen senere. Jeg forstår godt at dette er frustrerende. Mange mødre kan opplever dette også som avvisning og det kan føles vondt.Har du fått noe hjelp på en ammepoliklinikk eller helsestasjon?

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trebarnsmor

har opplevd det der mange ganger. Det var ikke alltid jeg fant ut hva det skydtes, men ofte viste det seg at han/hun hadde vondt i magen. I det han hadde svelgt noen slurker startet det...vriing, hyling og bort fra brystet. Var "bare" å prøve roe barnet, se om han ville rape, la det gå litt tid (noen minutter) og så prøve igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal på helsestasjonen i morgen (4 mnd-kontroll), så jeg får spørre der også. Er nok mye i det at han ofte er overtrøtt når skrikingen er som verst. Om natta er han aldri slik, bare sulten og suger godt. Håper det går seg til igjen, hadde liksom sett for meg en del måneder med amming enda.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Amos :o)

Jeg har ikke så mange gode (konkrete) råd til deg, men du vet hvor du finner meg hvis du trenger noen å snakke med.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Amos :o)

Jeg har ikke så mange gode (konkrete) råd til deg, men du vet hvor du finner meg hvis du trenger noen å snakke med.

Vennlig hilsen

Hei :)

Så koselig å treffe på deg her :)

Her har det vært litt hektisk de siste dagene, vi snakkes når jeg har fått gjestene ut av huset! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!! Innlegget ditt kunne vært skrevet 100% identisk av meg!!Hadde/har det på akkurat samme måte - og ja, det er forferdelig slitsomt og trist synes jeg. Jeg har prøvd flere steder for å få råd, også her, men den som til slutt kunne hjelpe meg var amme-poliklinikken på Aker sykehus i Oslo! De sa at dette var et ganske vanlig fenomen - som går over! Det det kommer av er at de i denne alderen blir mer og mer nysgjerrige på omverdenen og de fatter ikke hvorfor de skal være nødt til å ligge bakover å spise! De er jo ikke små babyer lenger må vi jo skjønne..:-) Det er forskjellige råd til å bruke i en overgangsfase, det ene er å amme på et dunkelt og stille rom. Men det som fungerer for meg er å forsøke å få han til å spise rett etter han har våknet, heldigvis for meg så har sønnen min mange små lurer i løpet av dagen. Nå de siste dagene så har det så smått begynt å bli bedre - flaks for nurket mitt, for jeg har flere ganger holdt på å gi opp hele ammingen! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!! Innlegget ditt kunne vært skrevet 100% identisk av meg!!Hadde/har det på akkurat samme måte - og ja, det er forferdelig slitsomt og trist synes jeg. Jeg har prøvd flere steder for å få råd, også her, men den som til slutt kunne hjelpe meg var amme-poliklinikken på Aker sykehus i Oslo! De sa at dette var et ganske vanlig fenomen - som går over! Det det kommer av er at de i denne alderen blir mer og mer nysgjerrige på omverdenen og de fatter ikke hvorfor de skal være nødt til å ligge bakover å spise! De er jo ikke små babyer lenger må vi jo skjønne..:-) Det er forskjellige råd til å bruke i en overgangsfase, det ene er å amme på et dunkelt og stille rom. Men det som fungerer for meg er å forsøke å få han til å spise rett etter han har våknet, heldigvis for meg så har sønnen min mange små lurer i løpet av dagen. Nå de siste dagene så har det så smått begynt å bli bedre - flaks for nurket mitt, for jeg har flere ganger holdt på å gi opp hele ammingen! Lykke til!

Godt å høre at vi er flere i samme båt! Hvor gammel er ungen din nå? Når startet problemet med skrikingen?

Håper for din del at det begynner å gi seg hos dere (dessuten gir jo det håp her hos oss også :o)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal på helsestasjonen i morgen (4 mnd-kontroll), så jeg får spørre der også. Er nok mye i det at han ofte er overtrøtt når skrikingen er som verst. Om natta er han aldri slik, bare sulten og suger godt. Håper det går seg til igjen, hadde liksom sett for meg en del måneder med amming enda.

Mvh

Tross problemer - ammetåka ligger tjukk!!! Det var jo ikke idag vi skulle på kontroll, men neste mandag!! :) Godt jeg husket det før jeg troppet opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at vi er flere i samme båt! Hvor gammel er ungen din nå? Når startet problemet med skrikingen?

Håper for din del at det begynner å gi seg hos dere (dessuten gir jo det håp her hos oss også :o)

Mvh

Hei igjen! Gutten min er 5 mnd om noen dager. Dette puppe-problemet har vært i 2 omganger: først i et par uker når han var ca. 2mnd (men da trodde jeg et var kolikk-tendensene hans som gjorde det) og nå fra begynnelsen av jan. til i disse dager - det ser nemlig ut som den værste hylingen ved puppen er over. Amme-polklinikken sa at dette var vanlig i 2-5 mnd alder. Hvor lenge har du hatt det sånn? Stå på - men husk at det går en grense!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...