saints Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Hei. Vår datter på 6mnd. har atopisk eksem. Da vi fikk komme til hos lege, dekket det hele kroppen m. unntak av håndflater, fotsåler, hodebunn og bleieområdet. Han sa hun var kraftig angrepet og at det var uheldig å bruke kortisonkrem på så store områder, så han ville skrive ut Elidel. Jeg ønsket ikke å bruke denne kremen, da jeg hadde lest at det var funnet økt kreftforekomst hos forsøksdyr etter eksponering (FDA Mars -05). Dermed fikk vi Rp på Locoid 0,1% krem som vi kunne hente ut 4x og beskjed om å ringe om det ikke var blitt langt bedre innen 1u. Ellers ble vi rådet til bad 1x i u m. olje i vannet og smøring m Locobase Repair. Dette gjorde vi allerede. Andre tiltak vi hadde satt inn mens vi ventet på legetimen var: korte negler, Locobase Repair 3x/d, kun bomullsklær fra Derma eksemkolleksjon innerst, bytte av innerste tøy 3xd og vask av dette på 95 grader uten skyllemiddel, men m spesialvaskemiddel (lite) og ekstra skylling, antiallergi madrass og dyne, fjernet tepper og gardiner, 16-20g i soverom, ute 3-5t hver dag, fullamming i tillegg til tran, mors diett uten nøtter, fisk (men omega kapsler), skalldyr, jordbær, citrus. Hun har respondert godt på kortisonkremen nå etter 3 behandlingsdager. Bør vi fortsette å behandle til vi ikke kan se noen hudforandringer? Bør jeg kutte ut melkeprod. og egg fra min diett? Er det noe spesielt jeg bør tenke på når hun nå skal introduseres til annen føde enn morsmelk? Er det mulig å teste så små for spesifikt IgE? Er det andre tiltak vi som foreldre kan sette inn? Vi vet at kortison ikke heler det underliggende problemet og er svært motiverte for å gjøre det vi kan for henne i tillegg til den foreskrevne kortisonbehandlingen, som legen jo mente at var uheldig siden det var så store områder. Vi er også usikre på hvor lenge vi kan bruke kortisonkremen. Takknemlig for hjelp. Mvh. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204202-atopisk-eksem/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Dere beskriver en typisk sykehistorie hos et atopisk barn og dere har fått fin behandling og riktige forholdsregler / profylakse for å dempe symptomene. Kortison salve/ krem av mildeste type er vanlig behandling, oljebad for å holde huden myk er viktig. Noe kjølig innetemperatur kan virke dempenmde på symptomene, i tillegg til de andre forholdsreglene dere har tatt. Forholdsregler når det gjelder allergener i omgivelsene er også viktig, husdyr og husmidd ( sengetøy) og er allerede sastt i verk. Diettforskrifter slik dere praktiserer er viktig og det er nødvendig å ta hensyn til det når barnet vokser til og kosten skal suppleres med annen mat enn morsmelk, unngå fisk, egg, kumelk,sitrus mm. Snakk med legen din og vurder hvordan barnet reagerer når dere bruker ny mat. Introduser en nye matsort av gangen og holde på denne en ukes tid og observer evt. reaksjon Dere har jo alledrede gjort mange restriksjoner i dietten etter de vanlige retningslinjene. Erstatt kumelk med et hydrolysert produkt ( Nutramigen) når morsmelken tar slutt. Jeg synes mor skal kutte ut kumelk og egg så lenge hun ammer. Det er mulig du kan ha nytte av kontakt med dietetiker på barneavdelingen du tilhører når det gjelder veiledning vedrørende dietten til barnet under oppveksten. Dersom du har mistanke til en spes. mat som årak til noe av barnets symptomer, kan det testes på spesifikt IgE (RAST),men det erstatter ikke " detektivarbeidete" som du selv gjør når det gjelder din observasjon av kost som mistenkes for å provosere Når kortison har effekt, slik du beskriver, kan du redusere på bruken. Målet er å holde barnet så besværsfritt som mulig, sykdommen helbredes ikke og du kan tolerere litt hudforandring selv selv om du reduserer bruken av kortison. Når barnet vokser til vil mange utover i spedbarnsalderen bli mindre plaget. Så lenge barnet er plaget kan du bruke den milde kortisonkremen. Dere har allerede fått kontakt med lege som har startet behandling og gitt veiledning som jeg synes er god. Hold dere til legen. All behandling vil innebære litt prøving og feiling og det blir lettere for dere å forholde dere til ett regime/strategi, dersom dere er tilfreds med det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204202-atopisk-eksem/#findComment-1463712 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.