Gå til innhold

Personlighetsforstyrrelse NHD/andre

Anbefalte innlegg

Gjest Sofapute

Jeg går til psykolog og hun sier at jeg har en emosjonelt ustabil PF. Hun baserer dette på at jeg tidligere drev med selvskading og at jeg har vanskelig for å takle følelsene mine. Tror at hun legger vekt på at jeg vokste opp med en voldelig far.

Selv er jeg veldig uenig i dette for jeg føler meg ikke ustabil i det hele tatt! Jeg vet at jeg har det vanskelig ved at jeg i ungdommen slet med anoreksi og at jeg nå er deprimert, men kan ikke skjønne at jeg kan ha en såpass alvorlig diagnose. I den perioden jeg slet med anoreksi forsøkte jeg å ta livet mitt to ganger, men er i dag ikke suicidal.

Til tross for at jeg sliter har jeg klart meg gjennom skole og en 3-årig utdannelse. Jeg har jobbet i kommunen i 4 år i en bra jobb som jeg trives i.

Ser på meg selv som godt likt og har ikke problemer med å få venner eller å bli kjent med noen. Jeg er heller ikke impulsiv. Jeg ser på meg selv som en fornuftig person som planleger mine avgjørelser. Jeg kjører ikke fort, drikker ikke for mye, er ikke aggressiv og kranglende, tvert i mot er jeg en svært rolig person.

Hvis det viser seg at jeg har en PF, er det mulig at jeg da har en "PF light"? Jeg vet at eupf blir sett på som en alvorlig diagnose og jeg ser ikke på meg selv som alvorlig syk. Går det an å ha en veldig mild PF?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204222-personlighetsforstyrrelse-nhdandre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du har kun en eupf dersom du i dag oppfyller minst 5 av 9 kriterier. Selvskading som er avsluttet for mange år siden kan ikke legges vekt på i dag.

Det er mulig å ha trekk av en pf uten å oppfylle så mange kriterier at en kan sette en diagnose.

Slik du legger det frem i ditt innlegg, betviler jeg særdeles sterk at du har en eupf.

Gjest profile

Hei,

Det er så å si alltid slik at det er grader, det som kalles personlighetsforstyrrelser er enkelte personlighetstrekk som den som lider av lidelsen har i større grad enn de som er innenfor normalområdet. Det er altid vanskelig å finne ut hvor grensen går mellom hva som er sykt eller ikke, så en har brukt å si at dersom det fører til ulemper for personen selv eller omgivelsene så er det "sykdom". Det er selvfølgelig avhengig av ku.tur også.

Det er ihvertfall viktig å være klar over at det å få en diagnose ikke betyr at en er slik eller slik, for det er uansett nærmest uendelig med varisasjoner. Jeg tror ikke det er bra å identifisere seg for mye med en diagnose. Det viktige er at en får hjelp (dersom en ønsker det da).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...