Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest artikkelen om dovegring, og lurer på følgende: Når vet man at det er psykologiske årsaker til dovegring? Vi har en gutt på snart 4,5 år, som fortsatt bruker bleie når han skal ha avføring. Han bruker ikke bleie ellers, er helt tørr om natten og småskvetter aldri. Når han sier han må bæsje, må han sitte litt på do: Enten sitter han i fred, eller så leser vi eventyr eller synger noen sanger. Men han holder seg inntil han får bleie på. Vi har forsøkt belønningssystem, men det har ikke vært særlig vellykket. Vi prøver ikke å stresse med dette, men nå har han begynt å knipe igjen, noe han selv synes er fint at han klarer, og det går 2-3 dager mellom hver avføring. Vi begynner å bli ganske fortvilet over situasjonen, og trenger noen råd. Bør vi fortsette belønningssystem osv. og la sønnen vår styre prosessen selv, eller er det på tide med profesjonell hjelp?

Skrevet

Hehe, måtte lese det ordet noen ganger, jeg klarte bare å se dove-gring... hehe :-D

Gjest mirakel*2?
Skrevet

Hehe, måtte lese det ordet noen ganger, jeg klarte bare å se dove-gring... hehe :-D

jeg også:)

Jeg kan dessverre ikke svare på spørsmålet flom

Per H Finne, Professor i barnesykdommer
Skrevet

Det er ganske vanlig med islett av psykologiske/ funksjonelle årsaker til uregelmessigheter i avføringsrymte hos barn uten at man skal betone eller forklare rymten på grunnlag av unormale psykologiske mekanismer.Alle er " vi offer for psykologien". Jeg synes fortsatt dere skal forsøke samtale, stimulering og belønning som midler for å få avføringen i " normale rytme" og inntil videre se på symptomene som en "uvane". Jeg synes deres beskrivelse av doritualet er fint, men det kreves tålmodihghet. Unngå sinne,skjenn og straff.

Skrevet

Hei,

Har en sønn som hadde samme problem. Fikk tips fra en lege om å gi 1 ss avføringsmiddel hver dag, da klarer han ikke å holde igjen i dagesvis. Brukte mye tid med lesing og belønning, men fikk først resultater etter noen dager med avføringsmiddel. Når han først hadde klart å gå på do et par ganger, forsvant dovegringen raskt. Fortsatte med avføringsmiddel til gode dovaner var etablert. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...