Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gutten min er 3,5 år nå og dersom jeg ser på andre innlegg nedover her så skulle han jo egentlig ha slutta med bleie for lenge siden.

Vi har prøvd flere ganger å ta av bleia, men han sier ikke fra at han skal tisse. Når jeg snakker med han så er hans versjon "mamma jeg liker å ha bleie på jeg".

På søndag tok jeg av bleia og sa at nå var det slutt! Etter et kvarters gråting/vræling var det greit og han gikk hele ettermiddagen uten å tisse på seg. Var på do to ganger, en gang sa han ifra selv og en gang satte jeg han på do.

I går skulle han ikke ha bleie på i barnehagen og fikk selvfølgelig gå uten, med beskjed om at han skulle ha bleie på når han var ute. Går i naturgruppe så han er ute på tur annenhverdag fra 10-14 (mange ganger er de ute helt til 1630! så det er ikke så mange timene han ikke har bleie på i barnehagen) Barnehagen er positiv til dette, så lenge jeg har nok klær liggende til skift.

Han hadde et uhell med en gang vi kom i barnehagen. Men sa fra at han skulle tisse, men vi rakk ikke doen, selv om vi brukte ca 20 sekunder på å få han på do. Resten av dagen hadde gått fint, men han hadde bare vært på do en gang og jeg er usikker på om han tissa.

Men i det jeg skulle hente han så kom han med klissvåt bukse. PROBLEMET er at han bryr seg ikke om han har tissa. Han må jo merke at det er vått og kaldt. Blir ikke flau heller ser det ut til.

På ettermiddagen i går tissa han på seg to ganger uten å gi beskjed. Var på do en gang.

Hva gjør vi videre? Skal jeg bare fortsette med å la han gå uten bleie slik at han lærer, eller er han rett og slett ikke moden nok?

Han kan sitte på do og si at han kjenner han ikke må tisse, og det stemmer. Eller han kan sitte på do lenge og når jeg sier at han nok er ferdig så sier han at han må tisse snart og det stemmer og.

Tips? Hva er lurt å gjøre videre? Vasking av klær er ikke noe problem. Hvor lang tid bør jeg la det gå før jeg eventuelt tar på bleie igjen viss han ikke klarer å si fra før han skal på do?

Dette har jeg nemlig aldri gjort før!

Han får mye skryt! Dessuten har vi innført klistermerker. 2 klistermerker viss han sier fra at han må tisse og tisser i doen, 1 viss han tisser på do når jeg setter han der. 5 viss han bæsjer (bare skjedd tilfeldig en gang). Klistermerker er stas.

Fortsetter under...

Når vi tok av bleiene på jentene tok vi voksne kontroll over når de skulle på do den første tiden.

Det var faste tider: Etter at de sto opp, etter hvert måltid, før vi gikk ut og før de la seg. I tillegg satte vi de på do hvis vi så de ble tissetrengte.

Det gikk ikke lang tid før de selv begynte å si i fra at de måtte på do.

De første dagene hadde vi selvsagt noen uhell, men vi gjorde ikke noe nummer ut av det, men satte dem på do med en gang. Som regel kom det en skvett til da. Så tørket vi opp der de hadde tisset etter at de hadde vært på do.

Glem alle tråder her i det siste om at han skulle ha vært tørr nå, for dette er individuelt og ikke alle barn klarer å være tørre i denne alderen selv om noen ser ut til å tro det.

Jeg tror dere og barnehagen må ta ansvaret for at han kommer seg på do, uansett om han sier at han må eller ikke. Så lenge han ikke sier i fra selv at han må tisse, og heller ikke bryr seg om at han er våt når han har tisset på seg, så er han ikke moden nok til å ta ansvaret for dogåingen selv. Da kan dere like gjerne ha bleier på han, om ikke dere voksne tar ansvaret og på den måten lærer han til en fast rutine frem til han selv begynner å si i fra.

Høres ut som en bra start, og gutten høres moden ut for å slutte. Og dere viser god tålmodighet vedr. uhell, kjempebra!

Viktig at bhg følger ham opp vedr. tissing. Tror det er viktig med faste tider for do-gåing, morgen, etter måltidene og kveld og før man skal ut/sitte lenge i bil etc. Dere bør følge ham på do hvis han ikke tar initiativet selv. Hvis han protesterer bør han likevel sitte der en stund for å kjenne på følelsen at nå kommer det noe, tiss eller større ting. Vi lurte vesla til å sitte lenge på do ved å lese en liten bok for henne, "Den lille muldvarpen som lurte på hvem som hadde bæsja på hodet hans"(relevant do-litteratur, he-he).

Det er også lurt å spørre om han skal tisse innimellom.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...