Gjest skoleumoden datter Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Jeg har ett råd å gi, og det er å stole på din egen intuisjon og forholde og handle deretter så langt det lar seg gjøre. Det er du som kjenner barnet ditt best. Noen timers observasjon med PPT gir nok ikke alltid riktig bilde. (Ikke noe hakking på PPT, de gjør en fantastisk jobb mange ganger!) Vi fikk en jente nær ett år gammel. Født sent på året. Var veldig understimulert og syk da vi fikk henne. Vi følte at hun ikke var skolemoden og barnehagen var til dels enig på enkelte punkter. PPT var inni bildet med sa hun skulle begynne på skolen. Nå angrer vi bittert på at vi ikke sto på sterkere i forhold til våre egen overbevisning. Det har vært to år med gjetatte bekreftelser på at dette barnet er ikke modent til å være i en skolesituasjon. Hun sliter og vi sliter. De pleier å bruke arumentasjonen om at 1. klasse likevel ikke er "ordentlig" skole med bare en forlengelse av barnehagen. De synes jeg ikke stemmer. Selv om de er mye lek, så er det mye mer skoleaktig enn barnehageaktig. Jeg forstår ikke den enormt motstanden man møter noen steder på å få utsatt skolestart. Det er jo til barnets beste. Og hvilket barn har hatt vondt av å være ett år mer i barenehagen hvis det er umodent for skolegang? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204470-utsette-skolegang-bhg-vil-kontakte-ppt/page/2/#findComment-1469828 Del på andre sider Flere delingsvalg…
trompet Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Takk for gode innspill. Jeg tenker frem og tilbake på hva som vil være det beste for gutten vår. Det er jo ennå en stund til skolestart, men han må vel evt meldes inn rett etter nyttår om det blir skolestart til neste høst. Jeg skal be om å få være med på et møte med PP Tjenesten, slik at ikke infoen går gjennom barnehagen. Han kan ha lært mye innen neste høst, men har han lært nok til å takle overgangen fra bhg til skole. Når det gjelder språket så har det egentlig gått superbra.. Han har et godt ordforåd, og han spør og graver og vil vite betydningen av ulike ord.. Det er heller det motoriske hvor han henger etter, og det at det på en måte å beholde interessen. Han gir fort opp og blir utolmodig. og da blir det mye "kluss" Jeg er usikker ifht hva som vil være riktig. Jeg er litt ambivalent,, har tanker om at siden han er født sent på året og har vært i Norge i 3 år ved skolestart så har jeg tenkt at det er bra å vente. Så tenker jeg på at det er jo en forventning blant de andre barna i bhg.. - jeg mener at det er jo snakk om at nå er de i førskolen, for nå begynner de på skolen snart.. Og så skjer det at han ikke starter alikevel.... hva slags tanker som kommer og hvilke reaksjoner vil det bli?? Uansett så skal det foretas en grundig observasjon og så får vi ta det derfra! takk for innspill og tilbakemelding ! Vår sønn hadde utsatt skole start, For ham var det en riktig avgjørelse. Han ble født for tidlig. Forholdet til de andre elevene som da var ett år eldre var ikke merkbart. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204470-utsette-skolegang-bhg-vil-kontakte-ppt/page/2/#findComment-1469881 Del på andre sider Flere delingsvalg…
trompet Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Hei vil fortelle om min eldste sønn`s møte med skolen. Han hadde aldri vist interesse for blyant , farger eller bøker. Han var mest opptatt av å "mekke". Da han nødvendigvis måtte begynne på skolen så sa han klart å tydlig i fra; Jeg trenger ikke gå på skolen for jeg skal bli BONDE. Så da jeg møtte til første samtale med "frøken" var jeg spent på Dommen.. Han hadde ingen vanskliheter , å lærte fort. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204470-utsette-skolegang-bhg-vil-kontakte-ppt/page/2/#findComment-1469895 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.