Gjest jeg er anonym akkurat nå Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Jeg har noen spm og tanker som jeg ønsker å dele med dere og få tilbakemeldinger på. I bhg så tok avdelingsleder meg til siden og fortale at de hadde et ønske om å kontakte PP Tjenesten, da gutten vår henger litt etter ifht utvikling. Han har hatt en eksplosiv utvikling siden han kom til Norge med oss ( Han er adoptert) Vi har vært hjemme i 2 år.(Han kom til oss snart 3 år gammel og har vært i bhg i snart 2 år.) han er flink med det meste. blir noe sliten når det skal sittes ned og gjøre "Førskole" Han kan konsentrere seg, men mister litt interessen. han har dessuten ikke så lett for å gripe penner/fargeblyanter. jeg har tenkt at det sikkert ikke er så morsomt da han ikke har godt grep om pennen?? Alle barn er jo forskjellige ifht interesser, og det er vel også slik at gutter modnes litt senere enn jentene.? Når det gjelder utholdenhet på andre ting så går det bra.. Bortsett fra å gå turer, det er han ikke så ivrig på.... Men andre aktiviteter går bra. Avd.lederen sa at PP Tjenesten kunne komme å vurdere han, men at de sannsynligvis ikke ville gi midler til evt støtte om det skulle være nødvendig. Bhg ønsket å bli guided ifht hvordan de kan få gutten vår til å lære de tingene han ikke får så godt til.. Det er jo kjempebra om de får til dette. Hun sier videre at det å utsette skolen med ett år ikke er vanlig, og at de sjelden sier at man skal det. Hun sier også at det ville være dumt å utsette skolen ett år fordi da får man det ene året på "etterslep" gjennom hele livet! Det må da være bedre at barn som ikke er modne venter ett år, istedenfor å få en "tøff" start? Det er lenge til skolestart, mye kan skje, men bhg sier at det nå først går fort til jul, og fra jul til mai så går det også raskt. derfor ønsker de en vurdering.. Høres dette fornuftig ut? Gutten vår er født ganske sent på året, dvs at han ikke blir 6 år før det er gått noen mnd da han starter på skolen.. Jeg er usikker selv på hva som er riktig.. Først å fremst så skal vi høre hva PP Tjenesten foreslår og så får vi jobbe endel med gutten og forberede han mer enn det vi har gjort til nå.. En siste ting.. Et annet personal i bhg sier at han er i litt "merkelig" humør om dagen. Noen av barna sier at han har slått eller dyttet, uten at personalet har sett dette. når de spør så ser han ikke helt uskyldig ut heller. Jeg tror at barn som ikke klarer å henge med på alt av det de andre driver med kan ty til andre ting, som f.eks å dytte eller slå? Stemmer det?? Oj.. dette ble langt.. Håper dere kan komme med noen synspunkter på temaet. "Utsette skolestart" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204485-utsette-skole-pga-at-han-henger-litt-etter-akkurat-n%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gladiol Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Om dere bør utsette skolestarten kan jeg ikke si noe om, men ville nok tatt en runde med PPT for å få en vurdering om hva som vil være det beste for barnet, utifra hvilken problematikk som ligger der. Kan også høres ut som finmotorikken ikke er helt utviklet. En 5 åring har normalt ikke problemer med å ta opp en blyant. I forhold til at gutten din sparker og slår, kan dette godt være for å kompensere for ting han ikke er så god på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204485-utsette-skole-pga-at-han-henger-litt-etter-akkurat-n%C3%A5/#findComment-1465015 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Jeg synes det er flott at du er åpen for å få profesjonelle folk til å se på dette. Vent med å synes og mene noe før du hører hva de har å si. Det kommer sikkert også til å skje veldig mye med gutten de neste 10 mnd. fram til skolestart. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204485-utsette-skole-pga-at-han-henger-litt-etter-akkurat-n%C3%A5/#findComment-1465292 Del på andre sider Flere delingsvalg…
egilsdatter Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Hei. Det er ikke så vanlig med utsatt skolestart lenger, fordi man mener at barna skal ha tilpasset opplæring etter hvilket nivå barnet befinner seg på.I tillegg mener de at barna får mer ro en i en barnehage. Men utsatt skolestart er ibruk som tiltak allikevel, ifjor vet jeg om to gutter son fikk utsatt skolestart. Dette avhenger endel av at barna det er snakk om får god,individuell og pedagogisk opp oppfølgning i barnehagen. Det kan være vanskelig å tilpasse det sosiale for en førsteklassing som henger etter i utvikling og noen 6åringer er det umulig å sitte stille i det hele tatt. For å få innvilget utsatt skolestart må det være svært gode forhåpninger om at barnet i denne tiden utvikler seg slik at han/hun er moden for skolegang når året er omme. Om det ikke er noe som tyder på det, ser man det slik at barna likegodt kan starte på skolen til ordinær tid ifølge sin alder. Jeg har søkt utsatt skolestart for min sønn og har en åpen dialog med skolen og PPT om dette. Vi har sammen kommet fram til at gutten skal testes på ny sent på våren neste år, og vurdere ut i fra disse resultatene. PPt er enig med meg iat utsatt skolestart er hensiktsmessig for gutten slik han fremstår pr. idag. Skolen har sagt at de nå er klar over guttens situasjon og at det er åpent for at avgjørelsen ikke blir tatt før sent til våren neste år før skolestart. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204485-utsette-skole-pga-at-han-henger-litt-etter-akkurat-n%C3%A5/#findComment-1465511 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Det er absolutt positivt at barnehagen tar dette inisiativet. Når et barn henvises til PPT skal dere som foreldre lese barnehagens begrunnelse samt skrive deres eget syn på saken, hva dere ønsker utredet, mål med utredningen etc. og selvsagt gi samtykke til henvisningen. Slik du beskriver dette ville jeg vel forsøkt å komme i gang så fort som mulig. PPT ønsker ofte en utredning av syn og hørsel, samt av fysioterapeut. Du kan spare tid på å få en henvisning med en gang til øyelege og hørselskontroll fra fastlege. Men ta gjerne en prat med PPT om hva som er vanlig. Det som iblant skjer er at man venter på PPT i mange mndr. bare for å så få beskje om at de først må ha... Jeg er enig med deg i at det er bedre at et barn begynner et år senere på skolen, enn at alt skal halte fra starten av. Men dette er jo noe av det du kan be PPT se på. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204485-utsette-skole-pga-at-han-henger-litt-etter-akkurat-n%C3%A5/#findComment-1465569 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Jeg har ikke noe godt svar på noe annet av det du skriver, så der får jeg bare si lykke til, og håper dere ordner det til det beste for gutten! Men; "Hun sier videre at det å utsette skolen med ett år ikke er vanlig, og at de sjelden sier at man skal det. Hun sier også at det ville være dumt å utsette skolen ett år fordi da får man det ene året på "etterslep" gjennom hele livet! Det må da være bedre at barn som ikke er modne venter ett år, istedenfor å få en "tøff" start? " Jeg vet om flere som både har startet ett år for tidlig (før seksårs-reformen) og ett år for sent, uten at det har vært til store hinder. Jeg vet også om de som har startet for sent pga manglende modenhet - og så senere hoppet over et år på barneskolen når de har tatt igjen resten. Vet ikke om det er så vanlig - men tatt i betraktning at jeg vet om flere uten å være i tilknytning til BUP, skole, etc - så kan det vel ikke være helt uvanlig heller? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204485-utsette-skole-pga-at-han-henger-litt-etter-akkurat-n%C3%A5/#findComment-1465669 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.