Gjest kakebaker Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Hvilken ostekake er best (oppskrift må skrives her)? De som er enig med en som er nevnt signerer under denne. Den som får flest signaturer blir den kaka jeg skal bake før jeg skal ut og kjøre og overraske mannen min med på torsdag :0) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204514-dol-avstemning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira12 Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Da vil jeg nominere Geminis Ostekake! Og pass på at hun får æren nå da, om denne vinner :-) jeg har aldri kunnet bake ostekaker, men denne får jeg til, og den er knallgod! Nå blir jeg også spurt om og bake kake til div tilstelninger, ble aldri det før, og folk vil ha denne kaken. GEMINIS OSTEKAKE - 1 - 1 1/2 pk Bixit eller annen søt havrekjeks - 125-150gr romtemperert smør * Blandes godt, og trykkes ut i en stor kakeform (28-30 cm) - 250 g Philadelphia-ost - 1 boks creme fraiche - 125 gr melis - 1 ts vaniljesukker * Kjøres i miksmaster - 1 pk sitrongelé (eller stikkelsbærgele) kokes opp med 1,5 dl vann. Tilsett ca 1 dl kaldt vann etterpå, avkjøl til litt under lunka temp. (ikke mer, da vil den begynne å stivne...). Man bruker med andre ord halv mengde vann ift. hva som står på pakka. * Tilsett geléen i resten av røra, tynn stråle mens miksmasteren går. - 2,5 dl fløte, piskes og tilsettes resten. * Hell røra over bunnen og avkjøl i kjøleskap. Jeg anbefaler et lag jordbær-gele (ev. annen gele) oppå kaka. Lag gele fra 2 pk pulver med litt mindre vann enn angitt (evt. halvsmelt 1 pk ferdig gele). Når ostemassen er stivnet: Ha geleen over kaken og la så dette også stivne i kjøleskapet. Den blir best hvis den får stå i over 12 timer, enda bedre etter et døgn... Denne er bare knallgod!!! Holder seg fint i kjøleskapet også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204514-dol-avstemning/#findComment-1464930 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofies mamma Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Da vil jeg nominere Geminis Ostekake! Og pass på at hun får æren nå da, om denne vinner :-) jeg har aldri kunnet bake ostekaker, men denne får jeg til, og den er knallgod! Nå blir jeg også spurt om og bake kake til div tilstelninger, ble aldri det før, og folk vil ha denne kaken. GEMINIS OSTEKAKE - 1 - 1 1/2 pk Bixit eller annen søt havrekjeks - 125-150gr romtemperert smør * Blandes godt, og trykkes ut i en stor kakeform (28-30 cm) - 250 g Philadelphia-ost - 1 boks creme fraiche - 125 gr melis - 1 ts vaniljesukker * Kjøres i miksmaster - 1 pk sitrongelé (eller stikkelsbærgele) kokes opp med 1,5 dl vann. Tilsett ca 1 dl kaldt vann etterpå, avkjøl til litt under lunka temp. (ikke mer, da vil den begynne å stivne...). Man bruker med andre ord halv mengde vann ift. hva som står på pakka. * Tilsett geléen i resten av røra, tynn stråle mens miksmasteren går. - 2,5 dl fløte, piskes og tilsettes resten. * Hell røra over bunnen og avkjøl i kjøleskap. Jeg anbefaler et lag jordbær-gele (ev. annen gele) oppå kaka. Lag gele fra 2 pk pulver med litt mindre vann enn angitt (evt. halvsmelt 1 pk ferdig gele). Når ostemassen er stivnet: Ha geleen over kaken og la så dette også stivne i kjøleskapet. Den blir best hvis den får stå i over 12 timer, enda bedre etter et døgn... Denne er bare knallgod!!! Holder seg fint i kjøleskapet også. Skriver under. Best når den har stått natta over. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204514-dol-avstemning/#findComment-1464944 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bb71 Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Da vil jeg nominere Geminis Ostekake! Og pass på at hun får æren nå da, om denne vinner :-) jeg har aldri kunnet bake ostekaker, men denne får jeg til, og den er knallgod! Nå blir jeg også spurt om og bake kake til div tilstelninger, ble aldri det før, og folk vil ha denne kaken. GEMINIS OSTEKAKE - 1 - 1 1/2 pk Bixit eller annen søt havrekjeks - 125-150gr romtemperert smør * Blandes godt, og trykkes ut i en stor kakeform (28-30 cm) - 250 g Philadelphia-ost - 1 boks creme fraiche - 125 gr melis - 1 ts vaniljesukker * Kjøres i miksmaster - 1 pk sitrongelé (eller stikkelsbærgele) kokes opp med 1,5 dl vann. Tilsett ca 1 dl kaldt vann etterpå, avkjøl til litt under lunka temp. (ikke mer, da vil den begynne å stivne...). Man bruker med andre ord halv mengde vann ift. hva som står på pakka. * Tilsett geléen i resten av røra, tynn stråle mens miksmasteren går. - 2,5 dl fløte, piskes og tilsettes resten. * Hell røra over bunnen og avkjøl i kjøleskap. Jeg anbefaler et lag jordbær-gele (ev. annen gele) oppå kaka. Lag gele fra 2 pk pulver med litt mindre vann enn angitt (evt. halvsmelt 1 pk ferdig gele). Når ostemassen er stivnet: Ha geleen over kaken og la så dette også stivne i kjøleskapet. Den blir best hvis den får stå i over 12 timer, enda bedre etter et døgn... Denne er bare knallgod!!! Holder seg fint i kjøleskapet også. Da skal jeg teste denne, så får vi se hva jeg synes! Ellers har jeg nemlig en annen god ostekake... Dersom jeg finner den skal jeg legge den inn her... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204514-dol-avstemning/#findComment-1464956 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira12 Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Da skal jeg teste denne, så får vi se hva jeg synes! Ellers har jeg nemlig en annen god ostekake... Dersom jeg finner den skal jeg legge den inn her... Gjør det. Er alltid klar for og prøve nye gode kaker :-) Så lenge de ikke er for kompliserte og lage ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204514-dol-avstemning/#findComment-1464961 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bb71 Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Ostekake med stor O (den beste jeg noensinne har smakt) Antall porsjoner: ca 8 personer 150 gr Digestive kjeks 75 gr smør 0,5 ts kanel 200 gr Philadelphia ost naturell (evt. light) 2 dl lettrømme 3 små egg en knivsodd salt 0,66 dl sukker ca 0,5 dl sitronsaft 4 plater gelatin en liten skvett kokende vann 1,5 dl konsentrert saft (f. eks. solbærsirup, eller evt noe mer spennende) 0,5 dl kokende vann 2,5 plater gelatin Kjør kjeks, smør og kanel i kjøkkenmaskin. Trykk deigen ned i en liten springform, som har bakepapir i bunnen. Stek på 180 grader i 8 - 10 minutter. Avkjøl. Kle innsiden av kantene på formen med plastfilm (for å unngå metallsmak på kaken) Skill eggene, og bland eggeplommer med ost, rømme, sukker og sitronsaft. (Jeg bruker kjøkkenmaskin). Smak til med sitronen (ikke smak opp alt; dette er farlig godt!); kanskje trengs det litt mer, kanskje litt mindre. Stivpisk eggehvitene med en knivsodd salt (det gjør eggehviten stivere). Løs opp gelatinen (som har ligget noen minutter i bløt) i en liten skvett kokende vann. Hell en liten øse av osterøren opp i gelatinen, rør godt, og tilsett dette så igjen oppi resten av osterøren under omrøring. (På denne måten unngår vi gelatinklumper i kaken.) Skjær de stivpiskede eggehvitene forsiktig inn i røren. Hell alt oppi formen. Settes kaldt i minst to timer, helst mer. Løs bløtlagt gelatin opp i kokende vann, tilsett saft. Settes kaldt til det nesten begynner å bli stivt, helles forsiktig (!) over kaken. Settes kaldt igjen til geleen har stivnet. Oppskriften kan godt dobles, og passer da til en stor springform (30 cm). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204514-dol-avstemning/#findComment-1464963 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bb71 Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Gjør det. Er alltid klar for og prøve nye gode kaker :-) Så lenge de ikke er for kompliserte og lage ) Når jeg ser oppskriften kan den kanskje virke litt uoverkommelig, men den er enkel - kors på halsen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204514-dol-avstemning/#findComment-1464964 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Da vil jeg nominere Geminis Ostekake! Og pass på at hun får æren nå da, om denne vinner :-) jeg har aldri kunnet bake ostekaker, men denne får jeg til, og den er knallgod! Nå blir jeg også spurt om og bake kake til div tilstelninger, ble aldri det før, og folk vil ha denne kaken. GEMINIS OSTEKAKE - 1 - 1 1/2 pk Bixit eller annen søt havrekjeks - 125-150gr romtemperert smør * Blandes godt, og trykkes ut i en stor kakeform (28-30 cm) - 250 g Philadelphia-ost - 1 boks creme fraiche - 125 gr melis - 1 ts vaniljesukker * Kjøres i miksmaster - 1 pk sitrongelé (eller stikkelsbærgele) kokes opp med 1,5 dl vann. Tilsett ca 1 dl kaldt vann etterpå, avkjøl til litt under lunka temp. (ikke mer, da vil den begynne å stivne...). Man bruker med andre ord halv mengde vann ift. hva som står på pakka. * Tilsett geléen i resten av røra, tynn stråle mens miksmasteren går. - 2,5 dl fløte, piskes og tilsettes resten. * Hell røra over bunnen og avkjøl i kjøleskap. Jeg anbefaler et lag jordbær-gele (ev. annen gele) oppå kaka. Lag gele fra 2 pk pulver med litt mindre vann enn angitt (evt. halvsmelt 1 pk ferdig gele). Når ostemassen er stivnet: Ha geleen over kaken og la så dette også stivne i kjøleskapet. Den blir best hvis den får stå i over 12 timer, enda bedre etter et døgn... Denne er bare knallgod!!! Holder seg fint i kjøleskapet også. Omtrent slik jeg lager min ostekake også, og det er vel den eneste kaka jeg får til ;-) Kjempegod!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204514-dol-avstemning/#findComment-1465013 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira12 Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Når jeg ser oppskriften kan den kanskje virke litt uoverkommelig, men den er enkel - kors på halsen! Hvis du lover så kan jeg prøve! ;-) Liker og bake litt, men har ikke slike evner som noen, som kan få til det mest utroligste på kjøkkenet. men får jeg det inn med teskje går det greitt ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204514-dol-avstemning/#findComment-1465168 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kizmiaz Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Ostekake med stor O (den beste jeg noensinne har smakt) Antall porsjoner: ca 8 personer 150 gr Digestive kjeks 75 gr smør 0,5 ts kanel 200 gr Philadelphia ost naturell (evt. light) 2 dl lettrømme 3 små egg en knivsodd salt 0,66 dl sukker ca 0,5 dl sitronsaft 4 plater gelatin en liten skvett kokende vann 1,5 dl konsentrert saft (f. eks. solbærsirup, eller evt noe mer spennende) 0,5 dl kokende vann 2,5 plater gelatin Kjør kjeks, smør og kanel i kjøkkenmaskin. Trykk deigen ned i en liten springform, som har bakepapir i bunnen. Stek på 180 grader i 8 - 10 minutter. Avkjøl. Kle innsiden av kantene på formen med plastfilm (for å unngå metallsmak på kaken) Skill eggene, og bland eggeplommer med ost, rømme, sukker og sitronsaft. (Jeg bruker kjøkkenmaskin). Smak til med sitronen (ikke smak opp alt; dette er farlig godt!); kanskje trengs det litt mer, kanskje litt mindre. Stivpisk eggehvitene med en knivsodd salt (det gjør eggehviten stivere). Løs opp gelatinen (som har ligget noen minutter i bløt) i en liten skvett kokende vann. Hell en liten øse av osterøren opp i gelatinen, rør godt, og tilsett dette så igjen oppi resten av osterøren under omrøring. (På denne måten unngår vi gelatinklumper i kaken.) Skjær de stivpiskede eggehvitene forsiktig inn i røren. Hell alt oppi formen. Settes kaldt i minst to timer, helst mer. Løs bløtlagt gelatin opp i kokende vann, tilsett saft. Settes kaldt til det nesten begynner å bli stivt, helles forsiktig (!) over kaken. Settes kaldt igjen til geleen har stivnet. Oppskriften kan godt dobles, og passer da til en stor springform (30 cm). Denne hørtes da ekstremt god ut, skriver under! *printer ut oppskriften* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204514-dol-avstemning/#findComment-1465301 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Teline Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Da vil jeg nominere Geminis Ostekake! Og pass på at hun får æren nå da, om denne vinner :-) jeg har aldri kunnet bake ostekaker, men denne får jeg til, og den er knallgod! Nå blir jeg også spurt om og bake kake til div tilstelninger, ble aldri det før, og folk vil ha denne kaken. GEMINIS OSTEKAKE - 1 - 1 1/2 pk Bixit eller annen søt havrekjeks - 125-150gr romtemperert smør * Blandes godt, og trykkes ut i en stor kakeform (28-30 cm) - 250 g Philadelphia-ost - 1 boks creme fraiche - 125 gr melis - 1 ts vaniljesukker * Kjøres i miksmaster - 1 pk sitrongelé (eller stikkelsbærgele) kokes opp med 1,5 dl vann. Tilsett ca 1 dl kaldt vann etterpå, avkjøl til litt under lunka temp. (ikke mer, da vil den begynne å stivne...). Man bruker med andre ord halv mengde vann ift. hva som står på pakka. * Tilsett geléen i resten av røra, tynn stråle mens miksmasteren går. - 2,5 dl fløte, piskes og tilsettes resten. * Hell røra over bunnen og avkjøl i kjøleskap. Jeg anbefaler et lag jordbær-gele (ev. annen gele) oppå kaka. Lag gele fra 2 pk pulver med litt mindre vann enn angitt (evt. halvsmelt 1 pk ferdig gele). Når ostemassen er stivnet: Ha geleen over kaken og la så dette også stivne i kjøleskapet. Den blir best hvis den får stå i over 12 timer, enda bedre etter et døgn... Denne er bare knallgod!!! Holder seg fint i kjøleskapet også. Skriver under på denne, pleier å lage den selv, og får alltid masse ros for den;) Men avsteminingen er kanskje over nå...?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204514-dol-avstemning/#findComment-1465813 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.