Gå til innhold

Dol-avstemning

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Shira12

Da vil jeg nominere Geminis Ostekake!

Og pass på at hun får æren nå da, om denne vinner :-) jeg har aldri kunnet bake ostekaker, men denne får jeg til, og den er knallgod!

Nå blir jeg også spurt om og bake kake til div tilstelninger, ble aldri det før, og folk vil ha denne kaken.

GEMINIS OSTEKAKE

- 1 - 1 1/2 pk Bixit eller annen søt havrekjeks

- 125-150gr romtemperert smør

* Blandes godt, og trykkes ut i en stor kakeform (28-30 cm)

- 250 g Philadelphia-ost

- 1 boks creme fraiche

- 125 gr melis

- 1 ts vaniljesukker

* Kjøres i miksmaster

- 1 pk sitrongelé (eller stikkelsbærgele) kokes opp med 1,5 dl vann. Tilsett ca 1 dl kaldt vann etterpå, avkjøl til litt under lunka temp. (ikke mer, da vil den begynne å stivne...). Man bruker med andre ord halv mengde vann ift. hva som står på pakka.

* Tilsett geléen i resten av røra, tynn stråle mens miksmasteren går.

- 2,5 dl fløte, piskes og tilsettes resten.

* Hell røra over bunnen og avkjøl i kjøleskap.

Jeg anbefaler et lag jordbær-gele (ev. annen gele) oppå kaka. Lag gele fra 2 pk pulver med litt mindre vann enn angitt (evt. halvsmelt 1 pk ferdig gele).

Når ostemassen er stivnet: Ha geleen over kaken og la så dette også stivne i kjøleskapet.

Den blir best hvis den får stå i over 12 timer, enda bedre etter et døgn...

Denne er bare knallgod!!! Holder seg fint i kjøleskapet også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204514-dol-avstemning/#findComment-1464930
Del på andre sider

Og pass på at hun får æren nå da, om denne vinner :-) jeg har aldri kunnet bake ostekaker, men denne får jeg til, og den er knallgod!

Nå blir jeg også spurt om og bake kake til div tilstelninger, ble aldri det før, og folk vil ha denne kaken.

GEMINIS OSTEKAKE

- 250 g Philadelphia-ost

- 1 boks creme fraiche

- 125 gr melis

- 1 ts vaniljesukker

* Kjøres i miksmaster

- 1 pk sitrongelé (eller stikkelsbærgele) kokes opp med 1,5 dl vann. Tilsett ca 1 dl kaldt vann etterpå, avkjøl til litt under lunka temp. (ikke mer, da vil den begynne å stivne...). Man bruker med andre ord halv mengde vann ift. hva som står på pakka.

Jeg anbefaler et lag jordbær-gele (ev. annen gele) oppå kaka. Lag gele fra 2 pk pulver med litt mindre vann enn angitt (evt. halvsmelt 1 pk ferdig gele).

Når ostemassen er stivnet: Ha geleen over kaken og la så dette også stivne i kjøleskapet.

Skriver under. Best når den har stått natta over.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204514-dol-avstemning/#findComment-1464944
Del på andre sider

GEMINIS OSTEKAKE

- 250 g Philadelphia-ost

- 1 boks creme fraiche

- 125 gr melis

- 1 ts vaniljesukker

* Kjøres i miksmaster

Da skal jeg teste denne, så får vi se hva jeg synes! Ellers har jeg nemlig en annen god ostekake... Dersom jeg finner den skal jeg legge den inn her...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204514-dol-avstemning/#findComment-1464956
Del på andre sider

Ostekake med stor O (den beste jeg noensinne har smakt)

Antall porsjoner: ca 8 personer

150 gr Digestive kjeks

75 gr smør

0,5 ts kanel

200 gr Philadelphia ost naturell (evt. light)

2 dl lettrømme

3 små egg

en knivsodd salt

0,66 dl sukker

ca 0,5 dl sitronsaft

4 plater gelatin

en liten skvett kokende vann

1,5 dl konsentrert saft (f. eks. solbærsirup, eller evt noe mer spennende)

0,5 dl kokende vann

2,5 plater gelatin

Kjør kjeks, smør og kanel i kjøkkenmaskin. Trykk deigen ned i en liten springform, som har bakepapir i bunnen. Stek på 180 grader i 8 - 10 minutter. Avkjøl. Kle innsiden av kantene på formen med plastfilm (for å unngå metallsmak på kaken)

Skill eggene, og bland eggeplommer med ost, rømme, sukker og sitronsaft. (Jeg bruker kjøkkenmaskin). Smak til med sitronen (ikke smak opp alt; dette er farlig godt!); kanskje trengs det litt mer, kanskje litt mindre. Stivpisk eggehvitene med en knivsodd salt (det gjør eggehviten stivere). Løs opp gelatinen (som har ligget noen minutter i bløt) i en liten skvett kokende vann. Hell en liten øse av osterøren opp i gelatinen, rør godt, og tilsett dette så igjen oppi resten av osterøren under omrøring. (På denne måten unngår vi gelatinklumper i kaken.) Skjær de stivpiskede eggehvitene forsiktig inn i røren. Hell alt oppi formen. Settes kaldt i minst to timer, helst mer.

Løs bløtlagt gelatin opp i kokende vann, tilsett saft. Settes kaldt til det nesten begynner å bli stivt, helles forsiktig (!) over kaken. Settes kaldt igjen til geleen har stivnet. Oppskriften kan godt dobles, og passer da til en stor springform (30 cm).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204514-dol-avstemning/#findComment-1464963
Del på andre sider

Annonse

GEMINIS OSTEKAKE

- 250 g Philadelphia-ost

- 1 boks creme fraiche

- 125 gr melis

- 1 ts vaniljesukker

* Kjøres i miksmaster

Omtrent slik jeg lager min ostekake også, og det er vel den eneste kaka jeg får til ;-)

Kjempegod!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204514-dol-avstemning/#findComment-1465013
Del på andre sider

Gjest Shira12

Når jeg ser oppskriften kan den kanskje virke litt uoverkommelig, men den er enkel - kors på halsen!

Hvis du lover så kan jeg prøve! ;-)

Liker og bake litt, men har ikke slike evner som noen, som kan få til det mest utroligste på kjøkkenet. men får jeg det inn med teskje går det greitt ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204514-dol-avstemning/#findComment-1465168
Del på andre sider

Ostekake med stor O (den beste jeg noensinne har smakt)

Antall porsjoner: ca 8 personer

150 gr Digestive kjeks

75 gr smør

0,5 ts kanel

200 gr Philadelphia ost naturell (evt. light)

2 dl lettrømme

3 små egg

en knivsodd salt

0,66 dl sukker

ca 0,5 dl sitronsaft

4 plater gelatin

en liten skvett kokende vann

1,5 dl konsentrert saft (f. eks. solbærsirup, eller evt noe mer spennende)

0,5 dl kokende vann

2,5 plater gelatin

Kjør kjeks, smør og kanel i kjøkkenmaskin. Trykk deigen ned i en liten springform, som har bakepapir i bunnen. Stek på 180 grader i 8 - 10 minutter. Avkjøl. Kle innsiden av kantene på formen med plastfilm (for å unngå metallsmak på kaken)

Skill eggene, og bland eggeplommer med ost, rømme, sukker og sitronsaft. (Jeg bruker kjøkkenmaskin). Smak til med sitronen (ikke smak opp alt; dette er farlig godt!); kanskje trengs det litt mer, kanskje litt mindre. Stivpisk eggehvitene med en knivsodd salt (det gjør eggehviten stivere). Løs opp gelatinen (som har ligget noen minutter i bløt) i en liten skvett kokende vann. Hell en liten øse av osterøren opp i gelatinen, rør godt, og tilsett dette så igjen oppi resten av osterøren under omrøring. (På denne måten unngår vi gelatinklumper i kaken.) Skjær de stivpiskede eggehvitene forsiktig inn i røren. Hell alt oppi formen. Settes kaldt i minst to timer, helst mer.

Løs bløtlagt gelatin opp i kokende vann, tilsett saft. Settes kaldt til det nesten begynner å bli stivt, helles forsiktig (!) over kaken. Settes kaldt igjen til geleen har stivnet. Oppskriften kan godt dobles, og passer da til en stor springform (30 cm).

Denne hørtes da ekstremt god ut, skriver under!

*printer ut oppskriften*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204514-dol-avstemning/#findComment-1465301
Del på andre sider

GEMINIS OSTEKAKE

- 250 g Philadelphia-ost

- 1 boks creme fraiche

- 125 gr melis

- 1 ts vaniljesukker

* Kjøres i miksmaster

Skriver under på denne, pleier å lage den selv, og får alltid masse ros for den;)

Men avsteminingen er kanskje over nå...??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204514-dol-avstemning/#findComment-1465813
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...