Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en datter på 10 år som til tider sliter med lesingen. I perioder kan hun lese bra andre ganger går det ikke så bar. Hun kan uttale bokstaver feil når jeg spør henne om hvilken bokstav hun ser svarer hun riktig men hun sier feil bokstav bare kommer selv om hun ser det står en annen boktav... Frustrerende! Hun har gjennom hele 4 klasse gått til logoped ca 1 dag i uken etter at jeg selv tok opp denne beskymringsmeldingen for 1 år siden.. Det som er så utrolig er at hun leser bra noen ganger så tror jeg hver gang at nå går det bedre, men så er det ikke så grit igjen... Hun er en veldig pliktoppfyllende elev nesten en perfeksjonist, kan hennes problem ligge litt der... At hun er så redd for at hun ikke skal få det til at det stokker seg for henne iblandt?? Jeg tenker veldig på dyseleksi men kan hun da ha disse gode periodene ?? Hun sliter også noe med enkelte ord som burde vært automatisert.. og b- d. Nasjonal test skårte hun veldig bra, dette er en test som det blir jobbet noe med i forkant men alikevell burde det ikke syntes her hvis det dreier seg om dyseleksi? Jeg selv tror det ligger mye i hennes selvbilde og ønske av mestring... Hun blir fort utrygg/ urolig hvis hun ikke mestrer det slik hun ønsker..., Hva skal / bør jeg gjøre???

Hilsen sooll

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204528-lesevansker/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest spespedstudenten

hei

jeg går ut ifra at datteren din har vært testet for syn og hørsel. Det er det første man utelukker når en eventuell dysleksidiagnose skal gies

Det er godt mulig at det er angst som sperer for leseferdighetene. Men jeg tenker også at noe av stoffet hun leser kan være av en slik karakter av hun gjetter seg frem til ordene. Mange dyslektikere har god hukommelse og kan ofte teksten utenatt etter å ha hørt den noen ganger. De gode periodene kan også ha noe med dagsformen å gjøre

Hvordan er hun til å lese hvis du gir henne en helt ukjent tekst? en tekst uten bilder eller visuelle ting å støtte seg til? Leser hun det riktig da også?

Det man ofte tester dyslektikere på er hvordan de leser enkeltord. Gjerne tulleord. Det har vist seg vanskelig å la dem lese en setning fordi de kan gjette seg til innholdet.

Hvis du presenterer henne for ett og ett ord om gangen, gjerne på lapper, hvordan leser hun det da? Blir det mye nøling?

Hender det at hun feks leser lege istedenfor doktor i en tekst?

Får du noengang inntrykk av at hun gjetter?

hender det at hun uttaler ord og begreper feil? Har hun et dårlig ordforråd

Og hvordan har talespråksutviklingen vært?

ble mange spørsmål, men jeg ble litt nysgjerrig her

Dette med dysleksi er en omstridt diagnose. jeg skulle gjerne sagt at jeg forstår det fullt ut, men det er ulike tolkninger av det.

Spørsmålet er om hun har en språkvanske som viser seg i skrift? De aller fleste barn som har talespråksvansker får problemer med skriftspråket.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204528-lesevansker/#findComment-1476133
Del på andre sider

Gjest spespedstudenten

Du spør om hva du kan gjøre

Logopeden har jo hovedansvaret her, men det er noen triks som de med lesevansker også kan dra nytte av

har dere forsøkt bok sammen med lyd? Altså at man leser en bok samtidig som man hører teksten opplest?

Det finnes også DAISY-lydbøker (et produkt som er spesielt tilrettelagt for synshemmede) men som også har et stort potensial for lesesvake elever . Man får lånt digitale bøker og så laster man ned et gratis program fra PC'en. (Se daisyklubben på nettet) hvis det skulle være av interesse

En annen ting du og logopeden kan øve på er å samle opp de ordene som du tror hun mislykkes å lese på og øve på dem. for eksempel ing-ordene. Lag setninger av dem og øv på å uttale dem. Da konsentrerer du deg bare om de ordene før dere øver på noe nytt. Å øve på alt samtidig har jeg erfaring med bare blir stress.

barn med lesevansker er ofte veldig rigide. det er viktig å også fokusere på det som de mestrer, for at de ikke skal få psykososiale problemer som følge av lesevanskene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204528-lesevansker/#findComment-1476145
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...