skorpionfisken Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Nå er det vel ikke så mange av oss som ammet barna våre, eller har barn som overhodet har sett en pupp. Men har vi fete barn? Ammin motvirker fedme sier de: http://www.aftenposten.no/helse/article1147558.ece Jeg blir litt provosert av sånne ammeartikler. De framhever amming som det viktigste et barn kan oppleve, og på en måte dømmer de barna som ikke blir ammet nord og ned, og de foreldrene som av forskjellige grunner ikke ammer barna må jo føle seg som kriminelle. Min datter er adoptert, og har sikkert aldri sett en pupp i forbindelse med mating. Min sønn var prematur og fikk litt melk i starten, men fordi sugerefleksen hans ikke var god, ble det lite melk etterhvert. Begge mine barn er tynne, den som fikk minst morsmelk er nesten mager. De er friske og fine, ikke antydninger til allergier eller andre sykdommer. Hun som er adoptert er aldri syk. En influensa kan vare en dag. Vannkoppene var 10 stk til sammen som vi skjønte var vannkopper da broren ble syk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest amming? Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 I sydeuropeiske land har det ikke vært vanlig å amme barna , hvertfall ikke mer enn de to første mnd. pga deres svangerskapspermisjon. Barna i disse landene er verken mer overvektig eller mer syk av den grunn. Gjennomsnittsbarnet er faktisk både lettere og mindre i disse landene. Nordiske barn er jo ganske store.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/#findComment-1465241 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Slike undersøkelser gir jo et gjennomsnittlig (eller hva heter det?) bilde av virkeligheten. Man har sett at f.eks. fedme rammer flere barn som ikke har ammet enn de som har blitt ammet. Hvis jeg ser på meg og mine søsken stemmer undersøkelsen ganske godt. Jeg ble ammet lengst og er den eneste som aldri har trengt å tenke på vekta. Jeg er også den eneste som aldri har hatt noen som helst form for astma eller allergier. Mine tre barn har alle blitt ammet lenge (15-16 mnd). Minsten på 17 mnd blir fortsatt ammet morgen og kveld. Den eldste har et snev av atopisk eksem og melkeallergi. Jeg er ganske sikker på at problemet hennes ville vært mye større om hun ikke ble ammet såpass lenge. De to yngste som ble ammet lengst har ingen fom for allergier. I både pappaens og min familie er det masse astma og allergi, så våre barn er selvsagt ekstra disponert for dette. Jeg vil tro at hvis man genetisk sett er disponert for fedme, astma, allergier osv, så kan amming hjelpe på for å forebygge. Jeg skjønner også godt at de som av ulike grunner ikke ammer, blir litt lei av slike undersøkelser. Man vil jo sitt barns beste og da er det ikke særlig moro å lese slikt. Heldigvis blir nok de fleste barn like friske enten de ammes eller ikke :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/#findComment-1465246 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 I sydeuropeiske land har det ikke vært vanlig å amme barna , hvertfall ikke mer enn de to første mnd. pga deres svangerskapspermisjon. Barna i disse landene er verken mer overvektig eller mer syk av den grunn. Gjennomsnittsbarnet er faktisk både lettere og mindre i disse landene. Nordiske barn er jo ganske store.... Men det har kanskje mye med kostholdet å gjøre? Jeg vil tro nordmenn generelt sett spiser mer usunt enn de som bor i Middelhavslandene.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/#findComment-1465248 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wibecke Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Er faktisk ganske enig med deg. Blir veldig provosert, fordi amming er det eneste og beste for barna...... Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/#findComment-1465272 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Slike undersøkelser gir jo et gjennomsnittlig (eller hva heter det?) bilde av virkeligheten. Man har sett at f.eks. fedme rammer flere barn som ikke har ammet enn de som har blitt ammet. Hvis jeg ser på meg og mine søsken stemmer undersøkelsen ganske godt. Jeg ble ammet lengst og er den eneste som aldri har trengt å tenke på vekta. Jeg er også den eneste som aldri har hatt noen som helst form for astma eller allergier. Mine tre barn har alle blitt ammet lenge (15-16 mnd). Minsten på 17 mnd blir fortsatt ammet morgen og kveld. Den eldste har et snev av atopisk eksem og melkeallergi. Jeg er ganske sikker på at problemet hennes ville vært mye større om hun ikke ble ammet såpass lenge. De to yngste som ble ammet lengst har ingen fom for allergier. I både pappaens og min familie er det masse astma og allergi, så våre barn er selvsagt ekstra disponert for dette. Jeg vil tro at hvis man genetisk sett er disponert for fedme, astma, allergier osv, så kan amming hjelpe på for å forebygge. Jeg skjønner også godt at de som av ulike grunner ikke ammer, blir litt lei av slike undersøkelser. Man vil jo sitt barns beste og da er det ikke særlig moro å lese slikt. Heldigvis blir nok de fleste barn like friske enten de ammes eller ikke :-) Hvordan får du det til ) Mine var overhodet ikke interessert i puppen når de var ca 1 år. Ingen av mine unger er fete, den som ikke er ammet er nok den tynneste og spinkleste av dem alle, men hun er jo bare litt over 4 år så det kan jo forandre seg En av ungene som ble ammet har både atopisk eksem og allergi. De to andre har ikke - enda! Den som ikke ble ammet har også atopisk eksem. Jeg har overhodet ikke noen tro på at dette kom av amming/ikke amming. Den gutten som har atopisk eksem ble født med det. Ingen av de fire ungene er mye syke, heller ikke det første året i barnehagen ). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/#findComment-1465293 Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Jeg skjønner ikke at det går an å bli provosert av forskningsresultater som dette. De er saklige og faktaorienterte. Det _er_ statistisk sett best for barn å bli ammet - det viser all forskning. Men statistikken forteller jo ingenting om de ANDRE faktorene som er _minst_ like viktig for et barns helse: At det blir sett, elsket og har det trygt og godt. At noen viser omsorg og lytter til barnet. At det har ansvarlige foreldre som legger til rette på best mulig måte for barnet. Barn som ikke dier kan uten problemer vokse opp som like sunne, flotte, veltilpassede barn som unger som dier. Jeg forstår at ikke-ammende mødre kan bli provosert av å bli "hamret over hodet" at man bør amme barn. Men jeg tror brorparten av befolkningen skjønner at de aller fleste ikke-ammende mødre har en meget god grunn til ikke å amme. Og det må selvsagt respekteres og IKKE rakkes ned på. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/#findComment-1465296 Del på andre sider Flere delingsvalg…
trompet Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Men det har kanskje mye med kostholdet å gjøre? Jeg vil tro nordmenn generelt sett spiser mer usunt enn de som bor i Middelhavslandene.. Det tror jeg er like forskjellig som folk er det. På 70-80 tallet ble nesten ingen ammet mer enn toppen tre mnd. Collet reklamerte med at morsmelkerstatning var noe som var tingen. Ofte fikk mødre beskjed om at melken deres ikke hadde noe næring. Etterhvert ble det opprettet ammehjelp å det tok seg opp igjen med ammingen. Men.. det er jo mye mer alergier nå enn den gang.... Nå er atopisk eksem veldig vanlig, men jeg tror ikke det har med amming å gjøre men pga forurensning . E stoffer osv . noe det var lite av før men mye av nå. Selv har jeg vært så heldig at ingen av barna har hatt alergier i noen form, å jeg har barn som ble ammet å barn som ikke ble ammet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/#findComment-1465314 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Jeg skjønner ikke at det går an å bli provosert av forskningsresultater som dette. De er saklige og faktaorienterte. Det _er_ statistisk sett best for barn å bli ammet - det viser all forskning. Men statistikken forteller jo ingenting om de ANDRE faktorene som er _minst_ like viktig for et barns helse: At det blir sett, elsket og har det trygt og godt. At noen viser omsorg og lytter til barnet. At det har ansvarlige foreldre som legger til rette på best mulig måte for barnet. Barn som ikke dier kan uten problemer vokse opp som like sunne, flotte, veltilpassede barn som unger som dier. Jeg forstår at ikke-ammende mødre kan bli provosert av å bli "hamret over hodet" at man bør amme barn. Men jeg tror brorparten av befolkningen skjønner at de aller fleste ikke-ammende mødre har en meget god grunn til ikke å amme. Og det må selvsagt respekteres og IKKE rakkes ned på. mvh Amen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/#findComment-1465317 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Det blir selvsagt friske og fine barn på morsmelktillegg også. Ikke alle har muligheten til å velge å amme. Likevel er det jo viktig at ny forskning kommer fram der folk kan lese det. Det ER jo bra for barn å bli ammet. Disse artiklene er jo ikke myntet på foreldre som ikke har ammet barna sine, for å gi dem dårlig samvittighet. Det er bare _informasjon_ slik at de som har mulighet til å velge amming, kan gjøre et veloverveid valg. Tallene er basert på store antall barn, det er selvfølgelig ingen automatikk i at ammebarna blir slanke mens NAN-barna blir fete. Det er vel bare en tendens som er registrert. Det er mange ting som er bra for barn, men ikke alt lar seg gjennomføre hos alle. Jeg ga for eksempel ikke tran til mine barn på grunn av rikelig gulping - jeg kan jo ikke gå resten av livet med skyldfølelse av den grunn, selv om jeg vet at fiskefettsyrer er bra for hjernens utvikling. Man kan jo ikke annet enn å gjøre sitt beste for barna ut fra de forutsetningene hver enkelt har, så får det være godt nok. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/#findComment-1465339 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Patsi Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Det blir selvsagt friske og fine barn på morsmelktillegg også. Ikke alle har muligheten til å velge å amme. Likevel er det jo viktig at ny forskning kommer fram der folk kan lese det. Det ER jo bra for barn å bli ammet. Disse artiklene er jo ikke myntet på foreldre som ikke har ammet barna sine, for å gi dem dårlig samvittighet. Det er bare _informasjon_ slik at de som har mulighet til å velge amming, kan gjøre et veloverveid valg. Tallene er basert på store antall barn, det er selvfølgelig ingen automatikk i at ammebarna blir slanke mens NAN-barna blir fete. Det er vel bare en tendens som er registrert. Det er mange ting som er bra for barn, men ikke alt lar seg gjennomføre hos alle. Jeg ga for eksempel ikke tran til mine barn på grunn av rikelig gulping - jeg kan jo ikke gå resten av livet med skyldfølelse av den grunn, selv om jeg vet at fiskefettsyrer er bra for hjernens utvikling. Man kan jo ikke annet enn å gjøre sitt beste for barna ut fra de forutsetningene hver enkelt har, så får det være godt nok. Godt skrevet, helt enig :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/#findComment-1465394 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Hvordan får du det til ) Mine var overhodet ikke interessert i puppen når de var ca 1 år. Ingen av mine unger er fete, den som ikke er ammet er nok den tynneste og spinkleste av dem alle, men hun er jo bare litt over 4 år så det kan jo forandre seg En av ungene som ble ammet har både atopisk eksem og allergi. De to andre har ikke - enda! Den som ikke ble ammet har også atopisk eksem. Jeg har overhodet ikke noen tro på at dette kom av amming/ikke amming. Den gutten som har atopisk eksem ble født med det. Ingen av de fire ungene er mye syke, heller ikke det første året i barnehagen ). Jeg spør heller hvordan man får til å avvenne dem fra puppen ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/#findComment-1465405 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Jeg spør heller hvordan man får til å avvenne dem fra puppen ;-) Har ikke noe svar på det gitt. Kanskje ungene våre ikke har særlig sugebehov . Vi prøvde virkelig å få ungene til å ta pupp ihvertfall 1 år, men når de var rundt 9-10 måneder var det et skikkelig strev. Det samme med smokken, fikk ikke de to første til å ta smokk, førstemann ville overhodet ikke, de to andre avvente seg selv når de var rundt 1 år, og det var jo forsåvidt greit når jeg ser hvordan andre sliter med avvenningen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/#findComment-1465464 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Har ikke noe svar på det gitt. Kanskje ungene våre ikke har særlig sugebehov . Vi prøvde virkelig å få ungene til å ta pupp ihvertfall 1 år, men når de var rundt 9-10 måneder var det et skikkelig strev. Det samme med smokken, fikk ikke de to første til å ta smokk, førstemann ville overhodet ikke, de to andre avvente seg selv når de var rundt 1 år, og det var jo forsåvidt greit når jeg ser hvordan andre sliter med avvenningen Jeg vet jammen ikke hvorfor mine var/er så puppegale ;-) Heldigvis har jeg alltid hatt rikelig med melk, så kanskje de ikke blir så raskt leie når det er nok melk å få? Ang. smokk så var det kun den mellomste som var helt avhengig av smokk. Eldstemann "lærte" å sutte på smokken fire-fem mnd gammel på en lang biltur ;-) Minsten vil overhode ikke ha smokk og hun har visst ikke tenkt å slutte med pupp med det første heller ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/#findComment-1465537 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest girasol Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Det blir selvsagt friske og fine barn på morsmelktillegg også. Ikke alle har muligheten til å velge å amme. Likevel er det jo viktig at ny forskning kommer fram der folk kan lese det. Det ER jo bra for barn å bli ammet. Disse artiklene er jo ikke myntet på foreldre som ikke har ammet barna sine, for å gi dem dårlig samvittighet. Det er bare _informasjon_ slik at de som har mulighet til å velge amming, kan gjøre et veloverveid valg. Tallene er basert på store antall barn, det er selvfølgelig ingen automatikk i at ammebarna blir slanke mens NAN-barna blir fete. Det er vel bare en tendens som er registrert. Det er mange ting som er bra for barn, men ikke alt lar seg gjennomføre hos alle. Jeg ga for eksempel ikke tran til mine barn på grunn av rikelig gulping - jeg kan jo ikke gå resten av livet med skyldfølelse av den grunn, selv om jeg vet at fiskefettsyrer er bra for hjernens utvikling. Man kan jo ikke annet enn å gjøre sitt beste for barna ut fra de forutsetningene hver enkelt har, så får det være godt nok. Fint innlegg! :-) M.v.h. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/#findComment-1465604 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest litchi Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Amming er sunneste kosten for små nyfødte, og det er bra at det oppmuntres til amming. Blir ikke provosert over artikler som oppmuntrer til det, og som viser til fakta. Jeg fikk ikke til å amme min egenfødte, og det var en periode vanskelig for meg. Heldigvis møtte jeg kloke mennesker både på helsestasjon og på ammepoliklinikk som støttet meg på de beslutningene vi måtte ta, og som vektla at selv om morsmelk er bra, blir det stort sett folk av de som vokser opp på Nan også. Folk i helsevesenet er generelt litt mindre ensporet enn Gro Nylander, heldigvis... De fleste unger er verken hyperallergiske eller overvektige. Men for de som er utsatt, ville det sikkert vært best å die lengst mulig. Siden man ikke vet hvilke barn som er utsatt før de vokser til, må amme-anbefalingene gå til alle, basert på generelle forskningsresultater. Mitt egenfødte barn er verken allergisk, overvektig eller har eksem. Mitt adopterte barn har atopisk eksem i mild grad, uten at jeg plager meg selv med tanken om at hun burde fått morsmelk. Det var ikke mulig, og sånn er det med den saken. Når det gjelder overvekt, tipper jeg at amming kan bidra til at man ikke blir overvektig. Men det er andre måter å forhindre overvekt på også, alt er ikke "kjørt" selv om barnet er stort ved fødsel, ikke ammes, er lubben som spebarn osv osv osv... Det er i grunnen veldig lite som er absolutt avgjort ved fødsel og til og med etter det første leveåret. Det meste kan kompenseres for. Heldigvis, spesielt for våre små adopterte, som nok ikke har fått alle sine behov dekket i sine første leveår. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/#findComment-1465608 Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheNatural Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Det tror jeg er like forskjellig som folk er det. På 70-80 tallet ble nesten ingen ammet mer enn toppen tre mnd. Collet reklamerte med at morsmelkerstatning var noe som var tingen. Ofte fikk mødre beskjed om at melken deres ikke hadde noe næring. Etterhvert ble det opprettet ammehjelp å det tok seg opp igjen med ammingen. Men.. det er jo mye mer alergier nå enn den gang.... Nå er atopisk eksem veldig vanlig, men jeg tror ikke det har med amming å gjøre men pga forurensning . E stoffer osv . noe det var lite av før men mye av nå. Selv har jeg vært så heldig at ingen av barna har hatt alergier i noen form, å jeg har barn som ble ammet å barn som ikke ble ammet. Det går ikke an å bruke anekdotiske beretninger for å bevise noe, den ene eller den andre veien. Det er hevet over enhver tvil at amming er mye bedre enn kumelk og ufattelig mye bedre enn morsmelkerstattning. Fakta forandrer seg ikke selv om det måtte være politisk ukorrekt å hevde det. Morsmelk er av en helt annen karakter enn kumelk eller melk fra andre dyr for den saks skyld, og den er perfekt tilpasset barnet fra naturens side. Det med at amming var upopulært på 70 og 80-tallet kan tilskrives industriens vellykkede desinformasjon og det var verken første eller siste gang denslags skjedde. Jeg vil her kort bare legge til noen momenter angående denne saken som kanskje de færreste er klar over: Når barnet får melk fra mor, er det rå, ubehandlet melk som inneholder alle enzymene som er nødvendige for god fordøyelse. Morsmelkerstattning på den andre siden er behandlet og pasteurisert slik at den er biologisk "død" og er tilsatt diverse næringsemner kunstig fordi de er tapt i den industrielle behandlingen. Verdens kanskje fremste enzymforsker, Dr. Edward Howell, sa at når man spiser behandlet mat der enzymene er drept, må bukspyttkjertelen selv produsere enzymer for å kunne fordøye maten. Han mente videre at det kan bare gjøres i en begrenset mengde og tid gjennom et livsløp og at denne prosessen således er assosiert direkte med livslengden. Dr. Howell døde for noen få år siden i en alder av 102, selv om det er intet bevis for hans teori. Det er en helt fantastisk mekanisme som trer i kraft når mor ammer barnet som Dr. William Campbell Douglass omtaler i sin bok ”The Milk Book”. Det kalles for The Diathelic mechanism (vet ikke hva det heter på norsk). Det forklares kort med at brystet til mor stimuleres ved at bakterier fra babyen går gjennom brystet og inn i vevet. Der skapes det en umiddelbar reaksjon med produksjon av antistoff som innen 8 timer finnes i melken. Dersom mor er frisk, er dette en nærmest idiotsikker beskyttelse for barnet. Selv melken fra mor kan variere og dersom mor har et dårlig kosthold, vil kvaliteten på melken bli tilsvarende dårlig. Vi er vel alle også klar over alle miljøgifter som vi i den moderne verden omgir oss med ofte også ender opp i morsmelken. Det er en myriade med påvirkninger som kan være årsaker til sykdom og vi kan ikke beskytte oss mot alt. Men dersom mor og far har sunne vaner og barnet ammer, er forholdene lagt til rette for en optimal start på livet for barnet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/#findComment-1465609 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest litchi Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Det går ikke an å bruke anekdotiske beretninger for å bevise noe, den ene eller den andre veien. Det er hevet over enhver tvil at amming er mye bedre enn kumelk og ufattelig mye bedre enn morsmelkerstattning. Fakta forandrer seg ikke selv om det måtte være politisk ukorrekt å hevde det. Morsmelk er av en helt annen karakter enn kumelk eller melk fra andre dyr for den saks skyld, og den er perfekt tilpasset barnet fra naturens side. Det med at amming var upopulært på 70 og 80-tallet kan tilskrives industriens vellykkede desinformasjon og det var verken første eller siste gang denslags skjedde. Jeg vil her kort bare legge til noen momenter angående denne saken som kanskje de færreste er klar over: Når barnet får melk fra mor, er det rå, ubehandlet melk som inneholder alle enzymene som er nødvendige for god fordøyelse. Morsmelkerstattning på den andre siden er behandlet og pasteurisert slik at den er biologisk "død" og er tilsatt diverse næringsemner kunstig fordi de er tapt i den industrielle behandlingen. Verdens kanskje fremste enzymforsker, Dr. Edward Howell, sa at når man spiser behandlet mat der enzymene er drept, må bukspyttkjertelen selv produsere enzymer for å kunne fordøye maten. Han mente videre at det kan bare gjøres i en begrenset mengde og tid gjennom et livsløp og at denne prosessen således er assosiert direkte med livslengden. Dr. Howell døde for noen få år siden i en alder av 102, selv om det er intet bevis for hans teori. Det er en helt fantastisk mekanisme som trer i kraft når mor ammer barnet som Dr. William Campbell Douglass omtaler i sin bok ”The Milk Book”. Det kalles for The Diathelic mechanism (vet ikke hva det heter på norsk). Det forklares kort med at brystet til mor stimuleres ved at bakterier fra babyen går gjennom brystet og inn i vevet. Der skapes det en umiddelbar reaksjon med produksjon av antistoff som innen 8 timer finnes i melken. Dersom mor er frisk, er dette en nærmest idiotsikker beskyttelse for barnet. Selv melken fra mor kan variere og dersom mor har et dårlig kosthold, vil kvaliteten på melken bli tilsvarende dårlig. Vi er vel alle også klar over alle miljøgifter som vi i den moderne verden omgir oss med ofte også ender opp i morsmelken. Det er en myriade med påvirkninger som kan være årsaker til sykdom og vi kan ikke beskytte oss mot alt. Men dersom mor og far har sunne vaner og barnet ammer, er forholdene lagt til rette for en optimal start på livet for barnet. Og hva så? Det hjelper likevel ikke de som er adoptert og aldri har hatt mulighet til å få morsmelk, eller de som ikke har fått til og amme av en eller annen grunn. (Til og med Gro Nylander sier at 5% aldri vil få det til). Det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Ja, det er bra og amme. Og Nei, det er ikke en katastrofe å ikke gjøre det, og det går stort sett bra med ikke-diende barn også. Det hjelper lite å predike morsmelkens fantastiske egenskaper for oss som har barn som aldri har hatt muligheten til å få det. Morsmelkerstatning er forresten uhyre mye bedre enn kumelk, i følge Aker sykehus. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/#findComment-1465639 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jiemei Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Og hva så? Det hjelper likevel ikke de som er adoptert og aldri har hatt mulighet til å få morsmelk, eller de som ikke har fått til og amme av en eller annen grunn. (Til og med Gro Nylander sier at 5% aldri vil få det til). Det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Ja, det er bra og amme. Og Nei, det er ikke en katastrofe å ikke gjøre det, og det går stort sett bra med ikke-diende barn også. Det hjelper lite å predike morsmelkens fantastiske egenskaper for oss som har barn som aldri har hatt muligheten til å få det. Morsmelkerstatning er forresten uhyre mye bedre enn kumelk, i følge Aker sykehus. Godt å se at jeg ikke er den eneste som fikk de tankene etter enkelte innlegg på denne tråden. At amming er bra for både det ene og det andre, hjelper fint lite for oss som har barn som bokstavelig talt allerede er flasket opp. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/#findComment-1465659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Godt å se at jeg ikke er den eneste som fikk de tankene etter enkelte innlegg på denne tråden. At amming er bra for både det ene og det andre, hjelper fint lite for oss som har barn som bokstavelig talt allerede er flasket opp. :-) Det er mange som ikke har mulighet til å amme fordi "toget har gått", man man kan da ikke la være å forske på dette!? Og det er umulig å opplyse folk om forskningsresultater samt å gi anbefalinger uten at de som ikke kan amme sine barn får høre eller se det?! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/#findComment-1465685 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.