jiemei Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Det er mange som ikke har mulighet til å amme fordi "toget har gått", man man kan da ikke la være å forske på dette!? Og det er umulig å opplyse folk om forskningsresultater samt å gi anbefalinger uten at de som ikke kan amme sine barn får høre eller se det?! Jeg tror du misforstår meg. Jeg er ikke i mot å amme eller at det forskes på amming og gode resultater av dette, jeg synes bare det er litt dumt å belære folk når det er sånn at de fleste adoptivforeldre ikke kan påvirke / sørge for at deres barn blir ammet, og dette er et forum for adopsjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/page/2/#findComment-1465716 Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheNatural Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Jeg tror du misforstår meg. Jeg er ikke i mot å amme eller at det forskes på amming og gode resultater av dette, jeg synes bare det er litt dumt å belære folk når det er sånn at de fleste adoptivforeldre ikke kan påvirke / sørge for at deres barn blir ammet, og dette er et forum for adopsjon. Jeg var faktisk ikke klar over det før nå, at dette er fra adopsjonssiden siden jeg bare svarte på den fra de 100 siste. Det kan jo selvsagt være mange årsaker til at noen barn ikke kan ammes og det vil jo alltid være slik. Men faktum består like godt for det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/page/2/#findComment-1465742 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Jeg tror du misforstår meg. Jeg er ikke i mot å amme eller at det forskes på amming og gode resultater av dette, jeg synes bare det er litt dumt å belære folk når det er sånn at de fleste adoptivforeldre ikke kan påvirke / sørge for at deres barn blir ammet, og dette er et forum for adopsjon. Trådstarteren var irritert på et informasjonsoppslag i VG... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/page/2/#findComment-1465839 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skorpionfisken Skrevet 2. november 2005 Forfatter Del Skrevet 2. november 2005 Trådstarteren var irritert på et informasjonsoppslag i VG... Ja, og fordi jeg er adoptivmor ser jeg at det blir friske oppegående barn av de som ikke fikk morsmelk også. Når det framstilles hvor fantastisk morsmelk er som en kur for alt galt som kan skje med barn (overvekt, allergier, osv) så sier man underforstått at et barn er dømt til å få alle mulige skavanker fordi det ikke får morsmelk. Jeg vil balansere det litt. Man blir helt normal av å ikke få morsmelk også. Å ikke gi morsmelk til barna er ikke jevngodt med barnemishandling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/page/2/#findComment-1465850 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugga Bugga Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Ja, og fordi jeg er adoptivmor ser jeg at det blir friske oppegående barn av de som ikke fikk morsmelk også. Når det framstilles hvor fantastisk morsmelk er som en kur for alt galt som kan skje med barn (overvekt, allergier, osv) så sier man underforstått at et barn er dømt til å få alle mulige skavanker fordi det ikke får morsmelk. Jeg vil balansere det litt. Man blir helt normal av å ikke få morsmelk også. Å ikke gi morsmelk til barna er ikke jevngodt med barnemishandling. Da har du ikke forstått artikkelen godt nok. Selvsagt finnes det barn som aldri har blitt ammet, men som allikevel er slanke og friske. Det finnes også røykere som IKKE får lungekreft. Men det er snakk om statistikk. Hvis man ammer er det litt mindre sjanse for å utvikle allergi eller overvekt, men det betyr ikke at de som ikke ammer automatisk blir allergikere eller overvektige. Det er mange andre faktorer som også spiller inn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/page/2/#findComment-1465862 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Da har du ikke forstått artikkelen godt nok. Selvsagt finnes det barn som aldri har blitt ammet, men som allikevel er slanke og friske. Det finnes også røykere som IKKE får lungekreft. Men det er snakk om statistikk. Hvis man ammer er det litt mindre sjanse for å utvikle allergi eller overvekt, men det betyr ikke at de som ikke ammer automatisk blir allergikere eller overvektige. Det er mange andre faktorer som også spiller inn. "Selvsagt finnes det barn som aldri har blitt ammet, men som allikevel er slanke og friske." ...og det finnes barn som ammes (meg, feks), som utvikler allergier og som må passe på vekta som en smed. "Det finnes også røykere som IKKE får lungekreft. Men det er snakk om statistikk." En litt teit sammenlikning.. Røyking er en ytterst frivillig affære, men det er overhode ikke en frivillig affære for noen barn om de skal bli ammet eller ei. I sånne reportasjer får man ofte inntrykket av at de som ikke ammer lar være å amme fordi de ikke vil amme, men jeg vil anta at det store flertallet ikke KAN amme, av en eller annen grunn, og da er det lite kjekt å gi oss dårlig samvittighet for det i tillegg... "Hvis man ammer er det litt mindre sjanse for å utvikle allergi eller overvekt, men det betyr ikke at de som ikke ammer automatisk blir allergikere eller overvektige." Sånn tolker jeg det også :-) Men jeg kjenner likevel at jeg blir vagt provosert over at det blir framstilt som såååå ille å _ikke_ amme barnet sitt. Det er ikke spesielt kuult å lese at man omtrent er på grensen til barnemishandler fordi man ikke har ammet ungen sin ;-) For det er jo ikke sånn! Det er mindre allergi og overvekt blant de som har blitt ammet - men jeg tviler på at man blir alvorlig syk eller dør som en direkte følge av å ikke ha blitt det... Rent bortsett fra det er jeg helt enig i at det er en fin ting å bedrive folkeopplysning om at det er smart å amme ungene sine. Men strengt tatt - er det et problem i Norge at ungene IKKE blir ammet da?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/page/2/#findComment-1465869 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skorpionfisken Skrevet 2. november 2005 Forfatter Del Skrevet 2. november 2005 Da har du ikke forstått artikkelen godt nok. Selvsagt finnes det barn som aldri har blitt ammet, men som allikevel er slanke og friske. Det finnes også røykere som IKKE får lungekreft. Men det er snakk om statistikk. Hvis man ammer er det litt mindre sjanse for å utvikle allergi eller overvekt, men det betyr ikke at de som ikke ammer automatisk blir allergikere eller overvektige. Det er mange andre faktorer som også spiller inn. Jeg forstår nok artikkelen. Jeg reagerer mer på artikkelens virkning. De som ikke ammer blir sett på som uvitende og slemme med barna sine. De som ikke fikk morsmelk blir sett på som stakkars barn som ikke fikk den beste starten de kunne fått, da er det nok for sent for dem og de vil få dårligere helse. Ammingen foregår bare noen måneder i starten av barnets liv. Mye annet resten av livet påvirker hvordan barnet blir. Ammingen gir et godt utangspunkt men det er ikke alfa og omega for hvordan barnets helse blir. Min friske oppegående datter lever sunt, hun spiser sunne måltider og trimmer og er forsiktig med godteri. Hun ble naturlig nok ikke ammet. Min overvektige stesønn som bor hos sin mor ble ammet til han var over nesten to år. Han spiser usunt, mye junkfood og mye hurtigmat. Han beveger seg ikke mer enn han må og han er ofte syk. Han har altså et mye bedre utgangspunkt enn henne men det er da det som skjer etterpå som har styrt hvordan de er nå? Hans mor har god samvittighet på grunn av ammingen, men hun ser ikke at hun ødelegger ham med familiens kosthold. Han er jo bare glad i mat, hun kan jo ikke noe for det... Kanskje det er en hvilepute? Man har jo fulgt rådenen om amming så da har man gjort det beste for barna sine? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/page/2/#findComment-1465871 Del på andre sider Flere delingsvalg…
serendipity Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Jeg bare MÅÅÅÅÅÅ kommentere dette selv om det ikke har noe med ditt poeng å gjøre. En INFLUENSA varer ikke EN dag. DA ER DET NEMLIG IKKE EN INFLUENSA!!! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/page/2/#findComment-1465873 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skorpionfisken Skrevet 2. november 2005 Forfatter Del Skrevet 2. november 2005 Jeg bare MÅÅÅÅÅÅ kommentere dette selv om det ikke har noe med ditt poeng å gjøre. En INFLUENSA varer ikke EN dag. DA ER DET NEMLIG IKKE EN INFLUENSA!!! :-) Hehe. Muligens ikke. Men hun har jernimunnforsvar på høygir. Vi andre kan hangle og snufse og ha feber i 3-4 dager. Hoste og klage i ukesvis. Hun får samme sykdommen med feber, høy feber over 40 grader, er dausjuk den ene dagen. Dagen etterpå er hun feberfri, frisk og rask, ikke forkjølet og ikke hostende. Så steller og stuller hun rundt oss andre dødelige som har normale lengder på sykdommene våre. Merkelig synes jeg da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/page/2/#findComment-1465878 Del på andre sider Flere delingsvalg…
serendipity Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Hehe. Muligens ikke. Men hun har jernimunnforsvar på høygir. Vi andre kan hangle og snufse og ha feber i 3-4 dager. Hoste og klage i ukesvis. Hun får samme sykdommen med feber, høy feber over 40 grader, er dausjuk den ene dagen. Dagen etterpå er hun feberfri, frisk og rask, ikke forkjølet og ikke hostende. Så steller og stuller hun rundt oss andre dødelige som har normale lengder på sykdommene våre. Merkelig synes jeg da. Skjønte hva du mente ;-) Men det "går" kun influensa en gang i året. Stort sett mellom november og feb/mars. Har en svigermor som nemlig tror det er influensa hver gang hun har feber, sår hals og uggen i kroppen. Jeg har gitt opp å fortelle henne at der ikke ER ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/page/2/#findComment-1465882 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugga Bugga Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 "Selvsagt finnes det barn som aldri har blitt ammet, men som allikevel er slanke og friske." ...og det finnes barn som ammes (meg, feks), som utvikler allergier og som må passe på vekta som en smed. "Det finnes også røykere som IKKE får lungekreft. Men det er snakk om statistikk." En litt teit sammenlikning.. Røyking er en ytterst frivillig affære, men det er overhode ikke en frivillig affære for noen barn om de skal bli ammet eller ei. I sånne reportasjer får man ofte inntrykket av at de som ikke ammer lar være å amme fordi de ikke vil amme, men jeg vil anta at det store flertallet ikke KAN amme, av en eller annen grunn, og da er det lite kjekt å gi oss dårlig samvittighet for det i tillegg... "Hvis man ammer er det litt mindre sjanse for å utvikle allergi eller overvekt, men det betyr ikke at de som ikke ammer automatisk blir allergikere eller overvektige." Sånn tolker jeg det også :-) Men jeg kjenner likevel at jeg blir vagt provosert over at det blir framstilt som såååå ille å _ikke_ amme barnet sitt. Det er ikke spesielt kuult å lese at man omtrent er på grensen til barnemishandler fordi man ikke har ammet ungen sin ;-) For det er jo ikke sånn! Det er mindre allergi og overvekt blant de som har blitt ammet - men jeg tviler på at man blir alvorlig syk eller dør som en direkte følge av å ikke ha blitt det... Rent bortsett fra det er jeg helt enig i at det er en fin ting å bedrive folkeopplysning om at det er smart å amme ungene sine. Men strengt tatt - er det et problem i Norge at ungene IKKE blir ammet da?? Det stod ikke noe sted i artikkelen at det var SÅ ille å ikke amme. Ikke stod det noe om barnemishandling heller. Det må da være lov å formidle forskningsresultater, slik at de som har et valg kan gjøre et valg basert på denne kunnskapen. De som ikke har et valg, dvs ikke har noen mulighet til å amme, har selvsagt ingen grunn til å føle dårlig samvittighet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/page/2/#findComment-1465904 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugga Bugga Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Jeg forstår nok artikkelen. Jeg reagerer mer på artikkelens virkning. De som ikke ammer blir sett på som uvitende og slemme med barna sine. De som ikke fikk morsmelk blir sett på som stakkars barn som ikke fikk den beste starten de kunne fått, da er det nok for sent for dem og de vil få dårligere helse. Ammingen foregår bare noen måneder i starten av barnets liv. Mye annet resten av livet påvirker hvordan barnet blir. Ammingen gir et godt utangspunkt men det er ikke alfa og omega for hvordan barnets helse blir. Min friske oppegående datter lever sunt, hun spiser sunne måltider og trimmer og er forsiktig med godteri. Hun ble naturlig nok ikke ammet. Min overvektige stesønn som bor hos sin mor ble ammet til han var over nesten to år. Han spiser usunt, mye junkfood og mye hurtigmat. Han beveger seg ikke mer enn han må og han er ofte syk. Han har altså et mye bedre utgangspunkt enn henne men det er da det som skjer etterpå som har styrt hvordan de er nå? Hans mor har god samvittighet på grunn av ammingen, men hun ser ikke at hun ødelegger ham med familiens kosthold. Han er jo bare glad i mat, hun kan jo ikke noe for det... Kanskje det er en hvilepute? Man har jo fulgt rådenen om amming så da har man gjort det beste for barna sine? "De som ikke ammer blir sett på som uvitende og slemme med barna sine. De som ikke fikk morsmelk blir sett på som stakkars barn som ikke fikk den beste starten de kunne fått, da er det nok for sent for dem og de vil få dårligere helse." Hvordan fikk du dette inntrykket ut fra det som stod i artikkelen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/page/2/#findComment-1465905 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugga Bugga Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Mener du informasjon om de positive effekten av amming bør hemmeligholdes, i tilfelle adoptivforeldre eller andre som ikke kan amme skulle føle seg tråkket på tærne av forskningsresultatene? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/page/2/#findComment-1465906 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skorpionfisken Skrevet 2. november 2005 Forfatter Del Skrevet 2. november 2005 Mener du informasjon om de positive effekten av amming bør hemmeligholdes, i tilfelle adoptivforeldre eller andre som ikke kan amme skulle føle seg tråkket på tærne av forskningsresultatene? Ikke hemmeligholdes, men nyanseres litt mer sånn at vi barna som ikke har fått morsmelk ikke føler oss som annenrangs mennesker dømt til sykdom og svakhet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/page/2/#findComment-1466200 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skorpionfisken Skrevet 2. november 2005 Forfatter Del Skrevet 2. november 2005 "De som ikke ammer blir sett på som uvitende og slemme med barna sine. De som ikke fikk morsmelk blir sett på som stakkars barn som ikke fikk den beste starten de kunne fått, da er det nok for sent for dem og de vil få dårligere helse." Hvordan fikk du dette inntrykket ut fra det som stod i artikkelen? Jeg har hatt det inntrykket i årevis. Den holdningen finner du hos de fleste som fullammer. Kanskje bare et forsvar for deres valg om å være flinke, men det rammer de som ikke kan eller vil amme og de barna som ikke fikk sjansen til det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/page/2/#findComment-1466204 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maggi Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Jeg oppfatter ikke dette som en artikkel som ønsker å skape dårlig samvittighet for dem som ikke kan amme. Det er derimot mange som frivilig avslutter ammingen før barnet er året, og dem ønsker hun vel å nå med sine forskningsresultater for å eventuelt å påvirke deres valg mht fortsatt amming. Amming er jo bare en av svært mange variabler som påvirker helse og livskvalitet. Mitt inntrykk er at adopterte barn som en norm har modne og oppofrende foreldre. Det er et utrolig viktig kriterie for god livskvalitet for barnet! Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/page/2/#findComment-1466245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melissa Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Jeg oppfatter ikke dette som en artikkel som ønsker å skape dårlig samvittighet for dem som ikke kan amme. Det er derimot mange som frivilig avslutter ammingen før barnet er året, og dem ønsker hun vel å nå med sine forskningsresultater for å eventuelt å påvirke deres valg mht fortsatt amming. Amming er jo bare en av svært mange variabler som påvirker helse og livskvalitet. Mitt inntrykk er at adopterte barn som en norm har modne og oppofrende foreldre. Det er et utrolig viktig kriterie for god livskvalitet for barnet! Mvh Helt enig med deg Maggi! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/page/2/#findComment-1466265 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fei1365380229 Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 "Selvsagt finnes det barn som aldri har blitt ammet, men som allikevel er slanke og friske." ...og det finnes barn som ammes (meg, feks), som utvikler allergier og som må passe på vekta som en smed. "Det finnes også røykere som IKKE får lungekreft. Men det er snakk om statistikk." En litt teit sammenlikning.. Røyking er en ytterst frivillig affære, men det er overhode ikke en frivillig affære for noen barn om de skal bli ammet eller ei. I sånne reportasjer får man ofte inntrykket av at de som ikke ammer lar være å amme fordi de ikke vil amme, men jeg vil anta at det store flertallet ikke KAN amme, av en eller annen grunn, og da er det lite kjekt å gi oss dårlig samvittighet for det i tillegg... "Hvis man ammer er det litt mindre sjanse for å utvikle allergi eller overvekt, men det betyr ikke at de som ikke ammer automatisk blir allergikere eller overvektige." Sånn tolker jeg det også :-) Men jeg kjenner likevel at jeg blir vagt provosert over at det blir framstilt som såååå ille å _ikke_ amme barnet sitt. Det er ikke spesielt kuult å lese at man omtrent er på grensen til barnemishandler fordi man ikke har ammet ungen sin ;-) For det er jo ikke sånn! Det er mindre allergi og overvekt blant de som har blitt ammet - men jeg tviler på at man blir alvorlig syk eller dør som en direkte følge av å ikke ha blitt det... Rent bortsett fra det er jeg helt enig i at det er en fin ting å bedrive folkeopplysning om at det er smart å amme ungene sine. Men strengt tatt - er det et problem i Norge at ungene IKKE blir ammet da?? Nå har jeg ammet tre av barna mine og jeg blir "litt" provosert jeg også av alle disse "du må amme til barnet er i 3 års alderen synspunktene". Jeg orket ikke, og barna ville heller ikke ha pupp til de var mer enn knapt 1 år. Med førstemann gikk jeg på barseltreff med en som var helt fanatisk i forhold til amming. Når jeg ikke orket flere våkenetter og begynte med fast føde og litt morsmelkserstatning til gutten i 5 måneders alder så fikk jeg høre at det bare var å gi mer melk så kom det mer og da ville han bli mett og så ville han sove Akkurat som jeg ikke hadde prøvd i 5 måneder med amming omtrent hver annen time hele døgnet. Det var faktisk nesten sånn at jeg ikke torde å si at jeg hadde sluttet å amme når barna var 1 år gamle, den ene gutten hadde jo til og med atopisk eksem. Ja, jeg syns til tider ammepresset ble enormt. Jeg vet ikke hvorfor dette akkurat ble et svar til deg men 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/page/2/#findComment-1466332 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest litchi Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Skjønte hva du mente ;-) Men det "går" kun influensa en gang i året. Stort sett mellom november og feb/mars. Har en svigermor som nemlig tror det er influensa hver gang hun har feber, sår hals og uggen i kroppen. Jeg har gitt opp å fortelle henne at der ikke ER ;-) Jeg hadde "endagsinflusensa" før i tida. Altså influensasymptomer, kjempehøy feber (rundt 40), skikkelige muskelsmerter overalt, lyssky og rett og slett kjempesyk! Varte faktisk aldri mer enn et døgn. Legen min syntes det var kjemperart, og hadde ingen god forklaring (gikk jo aldri til legen og fikk testet det mens jeg var syk, siden det gikk over så raskt - snakket bare med ham etterpå). Men skikkelig influensa kan det jo ikke ha vært, men 24-timers virus var det. Ville bare kverulere litt Er ellers enig med deg, men at skorpionfisken har et barn med sterkt immunforsvar er jo helt tydelig, ut i fra det hun skriver. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/page/2/#findComment-1466387 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest litchi Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Det stod ikke noe sted i artikkelen at det var SÅ ille å ikke amme. Ikke stod det noe om barnemishandling heller. Det må da være lov å formidle forskningsresultater, slik at de som har et valg kan gjøre et valg basert på denne kunnskapen. De som ikke har et valg, dvs ikke har noen mulighet til å amme, har selvsagt ingen grunn til å føle dårlig samvittighet. Alle som har en viss kjennskap til Gro Nylander vet at hun er ekstrem i sitt ammesynspunkt. Hun sier blant annet at det bare er de som ikke får til amming og får for dårlig hjelp, som får dårlig samvittighet. Vel, jeg fikk ikke til ammingen, og fikk hjelp både fra ammehjelpen, ammespesialisten på barsel på Ullevål, og ammepoliklinikken på Aker - og alle gav meg til slutt støtte på at vi måtte begynne med Nan. De fremstilte det ikke som verdens undergang at vi ikke fikk det til, heller. Kunne jeg fått bedre hjelp? Muligens hos Gro Nylander selv, men det slo meg ikke akkurat å ta kontakt med henne direkte... Og jeg fikk faktisk en rekke kommentarer når vi var ute blant folk og de oppdaget at snuppa fikk flaske. Fra ammende mødre, vilt fremmede på kafeer, fra ei gammel dame på legekontoret +++ De fleste var snurte fordi jeg gav flaske, en gang ble jeg til og med skjelt ut. Da føler man seg ikke akkurat høy i hatten... Og da har ammehysteriet gått lit vel langt, synes jeg! Jeg er for at folk oppmuntres til å amme, men det er andre ting som er atskillig viktigere for barns velvære enn ammingen. En glad mamma som er i stand til å gi omsorg og kjærlighet, for eksempel, i stedet for å bruke timer, uker, måneder på å få til ammingen og holde på å bli både desperat og deprimert av det underveis. Og selv om amming gir et bedre utgangspunkt, betyr det ikke at det er "kjørt" for alle andre unger. Skader ikke å ha det perspektivet med seg, heller. Til og med Gro N. burde greid det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204563-om-fete-barn-og-amming-og-unasvarlige-foreldre-som-ikke-ammer-barna/page/2/#findComment-1466425 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.