Gå til innhold

Introduksjon av ny stefar

Anbefalte innlegg

Hei

Dette er et psykriatri sprøsmål.

For en måneds tid siden ønsket min kone å skille seg, jeg måtte flytte ut intill hun og barna fant seg noe annet. (Hun fikk ikke finanser til å beholde huset, så det blir jeg sittende med.) Vi blir enige om å ha vårt felles barn (som nå er 8 år) annen hver uke, delt foreldreansvar.

14 dager etter at jeg ble kastet på dør finner jeg ut at hun hadde vært utro og konfronterer henne med dette.

Noe hun ikke hadde planlagt. Neste gang hun har vårt felles barn (forrige uke) tar hun med seg ungen og bor hos sin nye kjæreste med ungen min. Jenta mi overværer at de nusser og klemmer på hverandre. Uken her når jeg får henne tilbake, er jenta mi ikke til å kjenne igjen. Hun skriker og er fiendlig mot meg og sine besteforeldre. Jeg synes det går vel fort i svingene nå hos min x-kone. Jeg er bekymret for min datters mentale helse. Er det noe jeg kan gjøre for at hun ikke skal bli hent ødelagt mentalt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204590-introduksjon-av-ny-stefar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes i utgangspunktet at man bør vente med å introdusere nye kjærester for barna ei stund etter bruddet. Barna trenger tid til å venne seg til at mamma og pappa ikke bor sammen lenger, og å "hive inn" en ny stefar/stemor for fort, _tror_ jeg må være uheldig.

Jeg tror det kan være lurt at du og din ex møtes på nøytral grunn (megling/familievernskontor) og diskuterer litt spilleregler. Du kan fortelle din EX hvordan barnet deres reagerte, og du kan si at DU synes det er uhelid (men ikke prøv å blære/anklage - det virker mot sin hensikt)

Jeg håper dere finner ut av det!

Ohh, nå ble jeg kraftig irritert på din x. Er det mulig å være så egoistisk.

Selvfølgelig må du vise ekstra tålmodighet og forståelse for at din datter kan reagere på dette.

Og for all del prøv å unngå konfrontasjoner med mor eller samtaler et barn skal ikke høre på, foran barnet. Det kan gjøre situasjonen ende verre.

Hvis du og di datter har et slikt forhold at dere kan lett snakke sammen, så ville jeg nok ha tatt en liten prat med henne. La henne få lufte ut tanker osv. men unngå at du på noen måte snakker negativt om hennes mor, prøv å dempe situasjonen litt.

Så ville jeg absoloutt prøvd å snakke med din x-kone, prøv å få henne til å sette seg inn i datterens fotspor, og sette hennes behov i første rekke.

Her er det viktigt at holde hodet kalt og gjøre det beste ut av situasjonen.

Svarer ut ifra de få linjene du ga

Jeg er enig med deg at det gikk vel fort i svingene. Din ex er kanskje noe ute av balanse siden hun har hatt ett dobbeltløp før separasjonen ble et faktum. Så hun tenker nok ikke på at det er uheldig for datteren deres å bli involvert med en "stefar" allerede.

Desto viktigere er det at du ikke gjør det samme, men har tid for datteren din når hun er hjemme. Uten å trekke nye damer inn i huset.

Hos deg kan hun ha det rolig og greit, og det er også en fordel at dette er det opprinnelige hjemmet hennes.

Uten å anklage eller være sint ville det være bra for datteren deres at dere foreldre tar en prat om dette.

Prøv å vær raus i din holdning overfor moren selv om du synes hun har opptrådt dårlig både overfor deg(utroskap) og datteren. Anklager vil bare gjøre det værre.

Det viktigste nå er å unngå at situasjonen tilspisser seg, så får den kloke forelder ha barnets beste i sentrum og ikke egne behov.

Gjest kan være selve bruddet barnet reagerer på også

Lite voksent gjort av henne.

Du bør nevne det for henne at dette var tidlig. Hun vet jo ikke om dette er den rette, så barnet deres kan kanskje treffe på mange forskjellige "onkler" etterhvert.

Nå er det jo ikke sikkert at det er bare derfor barnet deres reagerer. Har sett flere barn som reagerer voldsomt ved samlivsbrudd, det er nok kanskje like mye samlivsbruddet barnet ragerer på som ny kjæreste.

Du må prøve å si det til din x på en fin måte, hun tenker tydligvis ikke på annet enn seg selv siden hun allerede blander barnet inn i forholdet, og da kan du vel fort bli sett på som sjalu.

Gjest joda, det er mulig å være så egoistisk!

Ohh, nå ble jeg kraftig irritert på din x. Er det mulig å være så egoistisk.

Selvfølgelig må du vise ekstra tålmodighet og forståelse for at din datter kan reagere på dette.

Og for all del prøv å unngå konfrontasjoner med mor eller samtaler et barn skal ikke høre på, foran barnet. Det kan gjøre situasjonen ende verre.

Hvis du og di datter har et slikt forhold at dere kan lett snakke sammen, så ville jeg nok ha tatt en liten prat med henne. La henne få lufte ut tanker osv. men unngå at du på noen måte snakker negativt om hennes mor, prøv å dempe situasjonen litt.

Så ville jeg absoloutt prøvd å snakke med din x-kone, prøv å få henne til å sette seg inn i datterens fotspor, og sette hennes behov i første rekke.

Her er det viktigt at holde hodet kalt og gjøre det beste ut av situasjonen.

Svarer ut ifra de få linjene du ga

Joda, det er mulig å være så egoistisk. Har også en slik eksmann!

Jeg skulle på kveldsvakt her i uken da det skulle være foreldremøte for vår yngste sønn som skal begynne på skole neste år. Jeg spurte om min eksmann kunne gå, noe han sa han kunne. Han hadde barna den dagen så han måtte ordne barnevakt, men det skulle ikke bli noe problem sa han.

Dagen før foreldremøtet spurte jeg tilfeldigvis hvem som skulle være barnevakt. Joda svarte min eksmann, det skulle hans nye kjæreste (han hadde ikke spurt sine foreldre om de kunne, for det var så praktisk om kjæresten passet de, for da ville hun jo være der når han kom hjem og det var jo kjempegreitt...). De ble sammen for 2 1/2 uke siden! Dessuten har hun aldri møtt våre barn før, og foreldremøtet begynte klokken 7 så hun måtte både gi dem kveldsmat og legge dem om hun skulle passet dem.

Gjett om jeg ble forbannet...? Det hele endte med at jeg heldigvis fikk byttet vakt og kunne gå på møtet selv, så kunne eksmannen min passe barna selv.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...