H@yley Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Lurer på om noen kan fortelle meg litt om denne utdannelsen. Har lyst til å beg. på skolen til høsten. Har to små barn, men regner med at gubben må stå på litt ekstra hjemme med div. Hva med studielån/stipend. Hva har du i studielån etter endt utdannelse. Jobbet du ved siden av? Er dette et tøft/vanskelig studie? Hvor mye tid pr. uke brukte du på skolearbeid? Håper noen har lyst til å svare meg. På forhånd tusen takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204604-sosionomutdannelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonia Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Sosionomutdanning er en tre-årig høyskoleutdanning. Du må ha generell studiekompetanse for å komme inn. Hvordan det forholder seg med det som kalles realkompetanse, vet jeg ikke. Fagene er blant andre: organisasjonsteori, statsvitenskap, psykologi, psykiatri, sosiologi, politisk teori, økonomi, jus, og ikke minst faget som heter sosialt arbeid. De ulike utdanningsstedene vektlegger fagene ulikt, så det bør du undersøke der det er aktuelt for deg å søke.(Hvis du har flere alternativer.) Noe av undervisningen var obligatorisk da jeg tok utdannelsen. Hvor krevende dette er, er noe opp til deg selv. Det var mange med barn som tok utdannelsen samtidig med meg. Noen av dem jobbet også litt i tillegg. Studielånet etter utdanningen var over 200 000, men da hadde jeg også med meg studielån fra videregående skole. Hvis du har en mann med inntekt, behøver du kanskje ikke fullt studielån, litt avhengig av økonomien deres. Håper dette var svar på noe av det du lurte på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204604-sosionomutdannelse/#findComment-1465680 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Sosionomutdanning er en tre-årig høyskoleutdanning. Du må ha generell studiekompetanse for å komme inn. Hvordan det forholder seg med det som kalles realkompetanse, vet jeg ikke. Fagene er blant andre: organisasjonsteori, statsvitenskap, psykologi, psykiatri, sosiologi, politisk teori, økonomi, jus, og ikke minst faget som heter sosialt arbeid. De ulike utdanningsstedene vektlegger fagene ulikt, så det bør du undersøke der det er aktuelt for deg å søke.(Hvis du har flere alternativer.) Noe av undervisningen var obligatorisk da jeg tok utdannelsen. Hvor krevende dette er, er noe opp til deg selv. Det var mange med barn som tok utdannelsen samtidig med meg. Noen av dem jobbet også litt i tillegg. Studielånet etter utdanningen var over 200 000, men da hadde jeg også med meg studielån fra videregående skole. Hvis du har en mann med inntekt, behøver du kanskje ikke fullt studielån, litt avhengig av økonomien deres. Håper dette var svar på noe av det du lurte på. Som regel lønner det seg å ta fullt studielån selv om man ikke behøver det og bruke dette til å nedbetale annen gjeld eller sette på sperret sparekonto til studiet er over. Da kan man bruke det til nedbetaling av studiegjeld eller annen gjeld, evt. egentkapital til bolig. Studielånet forrenter seg ikke under studietiden, kun etter fullført studie. Det er et av de snilleste lånene man kan ha i forhold til sykdom eller redusert betalingsevne av andre årsaker. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204604-sosionomutdannelse/#findComment-1465778 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sussilito Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Jeg har ei venninne med to små barn som gå på barnevernped. utdanning. Hun jobber ved siden av, tar vakter på en innstitusjon for ungdom og hun har fullt studielån. Hun har gode dager og er meget fornøyd! Hun jobber jevnelig med fagene og leser litt hver dag, det tror jeg lønner seg. Hun synes ikke det er slitsommt, bare GØY :-) Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204604-sosionomutdannelse/#findComment-1465921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonia Skrevet 2. november 2005 Del Skrevet 2. november 2005 Som regel lønner det seg å ta fullt studielån selv om man ikke behøver det og bruke dette til å nedbetale annen gjeld eller sette på sperret sparekonto til studiet er over. Da kan man bruke det til nedbetaling av studiegjeld eller annen gjeld, evt. egentkapital til bolig. Studielånet forrenter seg ikke under studietiden, kun etter fullført studie. Det er et av de snilleste lånene man kan ha i forhold til sykdom eller redusert betalingsevne av andre årsaker. mvh Studielånet er nok et "snilt" lån med tanke på uførhet, sykdom og arbeidsledighet. Hvis man ønsker andre nedbetalingsplaner enn det som Lånekassen foreslår, er det bortimot umulig å få til. Betaler du en dag for sent, får du et gebyr på 2-300 kr. Vi økte boliglånet for å kvitte oss med studielånet. Det er både på grunn av at banken er mye lettere å forholde seg til hvis det skjer noe uforutsett eller man ønsker å refinansiere. Rentene i vår bank var også en god del lavere. Studielånet er et personlig lån. Det betyr at det blir slettet hvis du dør. Det betyr også at du har eneansvar for dette lånet ved samlivsbrudd. Lånet er jo rentefritt i studietiden, men skal selvsagt tilbakebetales med renter. Rentene i Lånekassen er ikke alltid de beste rentevilkårene på markedet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204604-sosionomutdannelse/#findComment-1466374 Del på andre sider Flere delingsvalg…
emin Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Som regel lønner det seg å ta fullt studielån selv om man ikke behøver det og bruke dette til å nedbetale annen gjeld eller sette på sperret sparekonto til studiet er over. Da kan man bruke det til nedbetaling av studiegjeld eller annen gjeld, evt. egentkapital til bolig. Studielånet forrenter seg ikke under studietiden, kun etter fullført studie. Det er et av de snilleste lånene man kan ha i forhold til sykdom eller redusert betalingsevne av andre årsaker. mvh Jeg har studielån fra før av og studerer nå på deltid over 4 år. Lånet mitt forrenter seg mens jeg studerer og jeg må også betale akkurat like mye på lånet nå mens jeg studerer som jeg hadde måttet dersom jeg ikke studerte. Jeg er klar over at jeg kan få betalingsutsettelse/rentefritak men jeg har ikke følt behov for å benytte meg av det enda, sparer det i tilfelle dårligere tider. Setter av penger til å betale terminbeløpene hver gang jeg får stort stipend (august og januar) og betaler 2000,- 4 ganger i året. Bare sånn at folk er obs dersom de tar et deltidsstudie og har studielån fra før. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204604-sosionomutdannelse/#findComment-1467948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
emin Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Jeg har studielån fra før av og studerer nå på deltid over 4 år. Lånet mitt forrenter seg mens jeg studerer og jeg må også betale akkurat like mye på lånet nå mens jeg studerer som jeg hadde måttet dersom jeg ikke studerte. Jeg er klar over at jeg kan få betalingsutsettelse/rentefritak men jeg har ikke følt behov for å benytte meg av det enda, sparer det i tilfelle dårligere tider. Setter av penger til å betale terminbeløpene hver gang jeg får stort stipend (august og januar) og betaler 2000,- 4 ganger i året. Bare sånn at folk er obs dersom de tar et deltidsstudie og har studielån fra før. Med "stort stipend" så mener jeg den store utbetalinga med lån/stipend. Ser at det kan misforståes at jeg bruker ordet stipend om låne-delen også. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204604-sosionomutdannelse/#findComment-1467951 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.