Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min 6 åring har begynt å lese store bokstaver, men kun småord (3 bokstaver ca). Vi øver litt på det innimellom. På skolen begynner de ikke med bokstaver før etter jul. Jeg synes det er litt dumt, i og med at hun er interessert nå...

Bør jeg avslutte øvinga hjemme, sånn at hun ikke kjeder seg på skolen? Eller bør jeg prøve å få lærerne til å jobbe mer med bokstaver med henne? Eller bare slappe av og gjøre som nå?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204638-%C3%A5-l%C3%A6re-%C3%A5-lese/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville fortsatt med lesing hjemme, og latt skolen følge sitt løp. Vår mellomste leste før skolestart, men har ikke kjedet seg på skolen. De holder på med mangt og mye som er spennende utover det å lese. Bokstavinnlæring har vært morsomt og lærerikt selv om hun kunne bokstavene fra før. Jeg tror heller ikke det har gjort henne "dummere" å holde på med lesetrening/bokstavlæring på en annen måte enn det vi gjør hjemme. Tvert i mot.

Dersom barnet kjeder seg tar det opp. Men det er bare tull å ta sorgene på forskudd.

Jeg synes alltid det er smart å gi barna litt ekstra støtte/hjelp til det som interesserer dem. Og om ho synes det er spennende med lesing, så hjelper du henne med det.Tror ikke det er negativt om ho kan litt når de begynner med bokstavopplæring på skolen.

Min 6-åring har begynt med bokstavopplæring fra dag en, og denne uka har de begynt med ord. Ho har også knekt lesekoden, og klarer å lese småord opp til 5-6 bokstaver. Men vi trener flittig hver uke. Jeg leser bok for henne, og ho leser noen ord innimellom.

De har også et lesekort hvor vi skriver opp alt ho leser, alt jeg leser for henne og alle lydbøker. Så her oppfordres det virkelig til lesing.

Gutten min kan lese, men synes allikevel det er kjempespennende med bokstavene de driver med på skolen. I dag skulle de ha med en hemmelig ting på L, det er veldig stas å ha med en hemmelig ting hver uke....

Han har også blitt mer og mer interessert i å lese etter at han begynte på skolen. Han ligger nok litt foran de andre, men det er lagt opp på en måte som fenger både de som aldri har vært borti bokstaver og de som kan lese fra før.

Synes du skal fortsette med å øve hjemme jeg!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...