Gå til innhold

Lar dere barna få ha med leker til sengs?

Anbefalte innlegg

Min gutt på 4 år har alltid tatt med seg leker i sengen. Det kan være småting som han bare vil holde i hånda si, eks. legohoder, perler, knapper osv osv. Eller han kan ta med seg småbiler som han leker med. Jeg har helt til nå syntes dette har vært greit, men nå lurer jeg på om dette er litt feil, at han ikke lærer seg å roe seg ned, lære seg å sovne. Helt til i sommer brukte han smokk når han sov, og da sovnet han raskt. Nå derimot bruker han lang tid på å sovne.

Hvordan gjør dere det?

Fortsetter under...

Femåringen vår får bare plass i nederste halvdel av sengen fordi hun har fyllt den øverste delen med bamser,bøker,puter,barbie osv...Det hindrer henne ikke i å legge seg fint til å sove når klokka er 19.

Minstemann på 2 kan derimot ikke ha noe i sengen for da tar det helt av.

Så svaret må vel være at det kommer ann på barnet.

Poden (7 år) har som regel ikke med seg noe (vannflaska si bare), men Lille Frø (5 år) har innimellom en hel armada av bamser og andre kosedyr. Av og til har hun opprydding og hiver alle unntatt en ut av sengen, men etter noen netter har resten blitt tatt til nåde og fått komme opp i sengen på nytt. :o)

Harde ting har de ikke med seg i sengen, orker ikke at de legger seg på dem om natten og våkner av det,

Annonse

Sønnen vår på 6 år har aldri med leiker i senga, han ser i en bok eller et blad eller spiller litt GameBoy de kveldene han ikke får sove med en gang.

Dattra var på 3,5 derimot, kan ha hele inventaret i dokkehuset sitt + dokkene oppi senga til seg. Hun pusler litt for seg selv til hun sovner.

Jeg ser ikke noe galt i det, holder de på for lenge, hiver jeg ut leikene og ber dem slokke lyset.

Det er jo ikke alle som klarer å sovne med en gang, leikene kan jo være en måte å finne roen på, selv leser jeg alltid en halvtime eller mer før jeg sovner...

Vesla på 4 har med to små, kjære kosedyr til sengs, det har hun hatt siden hun var baby.

Lillegutt på 2 har ingenting med i senga.

Foruten disse kosedyrene til vesla, er det ikke leker i senga om natta. Jeg tenker litt på kvelnigsfare etc. også, så småting og biler og sånn er helt utelukket å ha i senga. Det blir også mer uro og bråk når det er leker med, f.eks. når leken faller ut av senga. Vil ikke at barna skal være avhengig av å ha noe i senga når de skal finne roen og sove.

Han får IKKE ha meg seg annet en bamse. Men det hender at når jeg legger meg og skal bre over han, så ligger deg en liten legomann ved siden av han.. Da smiler jeg for meg selv, og setter den på nattbordet.(og lager ikek nor nummer ut av det)

Poden på 4,5 har med seg leker i senga ja. Hører av og til at han står opp og henter noen leker og legger seg igjen. Noen ganger leker han litt med dem, men han sovner alltid fort, så det er ikke noe problem for oss.

Kikker inn til han en stund etter at vi har slukket lyset og sagt god natt, og da sover han stort sett. Pleier da å ta bort en del av lekene når de tar for mye plass i senga ;o)

Hvis han hadde lekt i timesvis og ikke lagt seg ned for å sove måtte vi nok ha satt litt strengere grenser, men så langt syns jeg ikke det er noe problem at han ordner litt for seg selv før han sovner. Tror det er en slags måte å roe ned på, etter en hektisk dag i bhg og med småsøsken hjemme er det kanskje godt å få leke litt i fred og ro noen minutter før øynene glir igjen.....

Hilsen

Annonse

Gjest girasol

Gutten min på snart 2 er veldig glad i å "lese på senga", så vi pleier å la ham få ha med den boka vi har lest på sengekanten, og så får han ca.10 min.med leselampe på, før vi går inn og slokker lyset, sier god natt, tar fra ham boka og sygner et par sanger. Hvis ikke han vil gi fra seg boka (veldig sjelden), sier vi at vi ikke kan synge, for vi kan jo ikke synge når han leser samtidig. Det virker. Da gir han oss frivillig boka og legger seg til rette for sangstund. Ellers får han ha med 2-3 kosedyr + smokk. Disse kosedyrene er som regel stasjonerte i senga om dagen. Andre leker må han si "hadet" og "natta" til før han legger seg i senga. Sjelden noe problem. Han sovner alltid rolig inn og det blir en fredelig kveld for alle parter :-)

M.v.h.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...