gåsemor Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Bukspyttkjertelen Hei! Min datter på 15 mnd har hatt høye verdier på Lipase (i dag 3540) og Amilase (i dag 213) en god stund. Vi har vært til utredning på sykehus, men de finner ikke ut hva som feiler henne. Hun har god allmenntilstand ellers, men er tynn. Hun har nesten stått stille i vekt siden hun var 8 mnd og frem til hun var 14 mnd(høyden har vært normal hele tiden). Den siste mnd har hun lagt på seg en god del, hun spiser godt og fornøyd. Jeg bare lurer på om du har hørt om dette før. Alle andre prøver som er tatt er normale, CRP/avføringsprøver etc. Vi har tatt ultralyd og der ser de ingenting. Noen har antydet at det kan være et virus evt. en misdannelse. Hvis det er en misdannelse, hva kan gjøres? Håper på et oppklarende svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204729-bukspyttkjertelen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Det er et uvanlig klinisk bilde du beskriver og det har vel vært mange symptomer hos henne som du ikke nevner.Bukspyttkjertelen produserer mange fordøyelsesstoffer, enzymer, som har sin funksjon i tarmen og medvirker i et innviklet samspill i fordøyelsen av mat, fett,kullhydratet og eggehvitestoffer. Ved sykdom i bukspyttkjertelen kan disse enzymene fra kjertelen komme over i blodbanen og måles der i forhøyet mengde. Du nevner lipase, som deltar i fordøyelsen av fett og amylase som deltar i fordøyelsen av kullhydrater. Sykdom, infeksjoner, skader,medikamenter,gallesten evt. misdannelser kan gi slik økning. Sykom i bukspyttkjertelen vil også som resultat kunne gi dårlig vektøkning/vekst pga effekten på enzymproduksjonen fra kjertelen ( lipase, amylase) og derved fordøyelsen. Siden barnet nå legger på seg, er det et godt tegn og kan tyde på at det er normalisering og at en infeksjon har vært årsaken. Som du har skjønt av legen din er det mange årsaker til affeksjon av bukspyttkjertelen, infeksjon er en årsak. Men det er ofte vanskelig å si med sikkerhet hva årsaken er hos den enkelte og undersøkelsene som gjøres ( ultralyd, rtg.) gir ofte uklare funn. Sykdom i bukspyttkjertelen, som hos dittt barn, er en sjelden sykdom, men jeg har sett det. Jeg kan imildertid ikke fra de pas. jeg har sett slutte meg til hva årsaken er hos ditt barn. Den informasjon må legen/ sykehuset som behandler ditt barn gi.De har alle detaljene. Men av din beskrivelse, som tyder på at barnet legger på seg, synes jeg det er lov å tro at sykdommen går over, selv om man ikke med sikkerhet i detalj kan si hva årsaken hos barnet er Misdannelse synes jeg ikke passer, siden det er bedring. En misdannelse vil kunne gi enzymøkning ved å hindre utskillelsen fra kjertelen til tarmen og derfor større overgang til blodet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204729-bukspyttkjertelen/#findComment-1467248 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.