Gå til innhold

Amming - nå går det for langt?

Anbefalte innlegg

Gjest Ja til amming

Når skal folk begynne å holde nesa si utenfor ting de ikke har noe med? Kan ikke folk få velge de løsningene som passer den enkelte best uten at andre skal bry seg så jævlig? Jeeezes asså...

De som er så imot amming til barna er to-tre år er nok oftest de som enten selv ikke har fikset ammingen eller som ikke har giddet å amme så lenge. Jeg ønsker å amme mine barn til de er to år fordi det vil gi de en ekstra helsegevinst, det øker deres inteligens og det reduserer faren for at jeg skal få brystkreft. De som har problem4er med å se noe som er så naturlig de får bare gåp i seg selv, evt. komme seg til psykolog. Alle jeg har snakket om har gitt meg skryt for ammingen.

Fortsetter under...

• Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Åsemor

17

• PieLill

14

• favn

8

• Glimtipper

8

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest nei til amming av store barn....

Hvis jenta mi fortsatt vil ha pupp om et år eller to skal jeg jammen la henne få det hvor som helst og hjelpe til å bryte denne idiotiske tabuen.

Det er BRA å amme. Det er ikke sykt eller ekkelt eller rart. Da har dere iallefall et problem hvis dere syns det.

Pupper er til for å gi mat til barna, de er ikke laget for å gi mannen seksuell tilfredsstillelse.

JA TIL LANGVARIG AMMING! Og selvfølgelig er det helt greit at noen gir flaske, det gjør heller ingen ting.

Regner med at du ikke har større barn...... Tenker nok du endrer mening når tre åringen drar opp genseren og roper på pupp hvorsom helst.... Eller tenk så "gøy" med en baby med den ene puppen og en stor tre åring ved den andre - det gir ny dimensjon til begrepet forebyging av søsken sjalusi :). Hvor skal dette ende... Søknader om amme permisjon så en får dra ned å gi poden en sup på skolen ;)

Gjest Elextra

Kan ikke forstå at det er noe å reagere sånn på?

I Frankrike var det mange som reagerte litt på at jeg ammet gutten min som knapt var et halvt år. I Afrika er det vanlig å amme i flere år. Her er det vanlig å amme til barnet er ca. ett år. Mange synes da at alt annet er unormalt. Om det blir vanlig å amme i to år flytter vel denne grensen seg.

La alle gjøre som passer dem best, så skal kanskje de også la deg i fred :-).

De som er så imot amming til barna er to-tre år er nok oftest de som enten selv ikke har fikset ammingen eller som ikke har giddet å amme så lenge. Jeg ønsker å amme mine barn til de er to år fordi det vil gi de en ekstra helsegevinst, det øker deres inteligens og det reduserer faren for at jeg skal få brystkreft. De som har problem4er med å se noe som er så naturlig de får bare gåp i seg selv, evt. komme seg til psykolog. Alle jeg har snakket om har gitt meg skryt for ammingen.

Feil- fiksa det hel fint jeg til ungene var 14 - 15 mnd med da var det faktisk de som ikke var så intressert lenger. De er nemlig friske, raske barn som ville ut å utforske verden. De hadde forsatt en trygg base i mor men den fikk de oppfylt uten puppen.

Dessuten er jeg opptatt av alle medsøstre som strever med dette ( ja jeg er faktisk solidarisk med noen). Det er faktisk mange som får en ekstra belastning av "ammemafian"... Alle sier de er så tolerante men jeg kjenner flere som likevel får små "uskyldige" kommentarer og blikk.

Så helt ærlig folkens hvem kjenner seg ikke det minste skyldig i det?? ......

Gjest ja til amming

Feil- fiksa det hel fint jeg til ungene var 14 - 15 mnd med da var det faktisk de som ikke var så intressert lenger. De er nemlig friske, raske barn som ville ut å utforske verden. De hadde forsatt en trygg base i mor men den fikk de oppfylt uten puppen.

Dessuten er jeg opptatt av alle medsøstre som strever med dette ( ja jeg er faktisk solidarisk med noen). Det er faktisk mange som får en ekstra belastning av "ammemafian"... Alle sier de er så tolerante men jeg kjenner flere som likevel får små "uskyldige" kommentarer og blikk.

Så helt ærlig folkens hvem kjenner seg ikke det minste skyldig i det?? ......

Mener du at de som har bra med melk og kan gi barna morsmelk til de er to til tre år skal slutte tidligere av sympati for de som ikke greier det? Du verden. Jeg regner meg som en snill og hjelpsom person men et sted får grensen gå. For meg er da barna viktigere enn at noen medsøstre ikke greier det.

Skal f.eks de som lærer fort på skolen gjøre bevisste feil på prøver også i sympati for de som lærer tungt?

Verden er ikke alltid så rettferdig. Jeg har vært heldig med at ammingen har gått lett men jammen er det mye jeg ikke har fått gratis i livet også på andre områder hvor kanskje de som ikke fikser ammingen har hatt.

Annonse

Jeg ser ingenting galt i å amme i to år, om mor og barn ønsker det.

Men jeg ser heller ingenting galt i å ikke amme, som jeg "valgte" å gjøre.

Man gjør det som passer ens egen familie best, synes jeg :)

Valgte du å ikke amme i det hele tatt? Uten å ha noen god grunn?

Jeg ser ingenting galt i å amme i to år, om mor og barn ønsker det.

Men jeg ser heller ingenting galt i å ikke amme, som jeg "valgte" å gjøre.

Man gjør det som passer ens egen familie best, synes jeg :)

Takk for positivt og tolerant innlegg, en deilig motvekt til enkelte andre svar....

Egentlig enig med deg på mange måter.........

Poenget er bare at enkelte er så "hellige" - å det provoserer meg....:-)

Ditt inlegg ble en bekreftelse på det jeg svarte "Ja til amming"lengre ned !!!!!!!!!!

Så det er greit å bare velge bort det beste for barnet?

Jeg har full forståelse for at folk i mange tilfeller må gå over på tillegg eller erstatning, for når ammingen ikke fungerer er det helt jævlig frustrerende og slitsomt. Men å bare si "jeg velger å ikke amme, gir heller flaske" uten noen dypere grunn, det er jo bare idiotisk. Jeg kjenner ei som ikke ville amme pga faren for hengepupper.

Valgte du å ikke amme i det hele tatt? Uten å ha noen god grunn?

Det spørs hva man definerer som en god grunn. At jeg synes det var gode grunner til det, er det som er viktigst for meg. Merkelig hvordan de som ammer, absolutt vil at de som ikke gjør det skal ha en _utrolig_ god grunn for det.

Jeg pumpet en stund, slik at han fikk den første, viktige morsmelken. Når det tok for mye tid og melken minket, så fikk han morsmelkerstatning.

Jeg har full forståelse for at folk i mange tilfeller må gå over på tillegg eller erstatning, for når ammingen ikke fungerer er det helt jævlig frustrerende og slitsomt. Men å bare si "jeg velger å ikke amme, gir heller flaske" uten noen dypere grunn, det er jo bare idiotisk. Jeg kjenner ei som ikke ville amme pga faren for hengepupper.

Jeg er helt enig med deg.

Det spørs hva man definerer som en god grunn. At jeg synes det var gode grunner til det, er det som er viktigst for meg. Merkelig hvordan de som ammer, absolutt vil at de som ikke gjør det skal ha en _utrolig_ god grunn for det.

Jeg pumpet en stund, slik at han fikk den første, viktige morsmelken. Når det tok for mye tid og melken minket, så fikk han morsmelkerstatning.

Så flott at du selv om du ikke ville amme ville gi babyen den beste starten som mulig.

Men ja, det er nok litt uforståelig hvorfor man vil bruke mye tid på koking, vasking, blanding osv når det kan gjøres så enkelt som å dra opp genseren. Jeg gir nå flaske to ganger om dagen i tillegg til å amme 4-5 ganger, og jeg syns flaskestyret er et PES, og ville gjerne klart meg uten.

Annonse

Det beste for barnet er tre lag ull. Det beste for barnet er faste soverutiner. Det beste for barnet er to foreldre. Det beste for barnet er å ha søsken. Det beste for barnet er å ha kjæledyr. Det beste for barnet er foreldre som ikke jobber full tid. Det beste for barnet er å slippe barnevakt. Det beste for barnet er et hjem fult av sanseinntrykk og pedagogiske leker og mødre og fedre som bruker all sin ledige tid på de. Det beste for barnet er foreldre som aldri drikker alkohol. Alle de som bryter fra dette, er helt idiotiske...

Jeg valgte ikke bort amming på grunn av at jeg ikke vil ha hengepupper. Men det var heller ikke fordi jeg måtte ta livsviktige medisiner. Det var en grunn midt i mellom og valget mitt gjorde både meg og barnet mitt lykkeligere.

Fornøyd nå?

Nei jeg personlig mener ikke det er greit mht barnet å ikke amme uten en "god" grunn...

Mitt poeng var bare at det blir balastende for de som ikke "fikser" det å hele tiden bli stilt spørsmålet...Tror de alle peser seg selv nok med det...:)

Det er vel det som iriterer meg mest med hele ammedebatten, av de som fikser det har så lite forståelse for at ikke alle klarer...Dette gjelder også i møte med helsevesenet som jeg kjenner flere med dårlige personlige erfaringer....

Det beste for barnet er tre lag ull. Det beste for barnet er faste soverutiner. Det beste for barnet er to foreldre. Det beste for barnet er å ha søsken. Det beste for barnet er å ha kjæledyr. Det beste for barnet er foreldre som ikke jobber full tid. Det beste for barnet er å slippe barnevakt. Det beste for barnet er et hjem fult av sanseinntrykk og pedagogiske leker og mødre og fedre som bruker all sin ledige tid på de. Det beste for barnet er foreldre som aldri drikker alkohol. Alle de som bryter fra dette, er helt idiotiske...

Jeg valgte ikke bort amming på grunn av at jeg ikke vil ha hengepupper. Men det var heller ikke fordi jeg måtte ta livsviktige medisiner. Det var en grunn midt i mellom og valget mitt gjorde både meg og barnet mitt lykkeligere.

Fornøyd nå?

Jeg mener bare at man bør ha en grunn! Og det skjønner du helt sikkert. Man har jo også alltid en grunn for å plassere barnet hos barnevakt, ikkesant? ;)

Men man lager jo aldri kjeftetråder som går på at alle som aldri bruker barnevakt er teite?

For det å amme er jo en positiv ting, ikke en negativ, stygg, ekkel og guffen greie som må avskaffes så fort ungen klarer å dra vekk genseren.

Babyen min krabber dødsfort bort til meg og drar i genseren, betyr det at jeg må slutte å amme nå? Hun er ikke 8 mnd engang. Hadde det vært greit å fortsette å amme et passivt barn som ikke drar i gensere før det er 2 år?

Fornøyd nå?

Flott svart :-)

Nei jeg personlig mener ikke det er greit mht barnet å ikke amme uten en "god" grunn...

Mitt poeng var bare at det blir balastende for de som ikke "fikser" det å hele tiden bli stilt spørsmålet...Tror de alle peser seg selv nok med det...:)

Det er vel det som iriterer meg mest med hele ammedebatten, av de som fikser det har så lite forståelse for at ikke alle klarer...Dette gjelder også i møte med helsevesenet som jeg kjenner flere med dårlige personlige erfaringer....

Jeg bruker (som sikkert mange har sett) endel tid på nett, og derav også mye tid på å diskutere med andre som nettopp har fått barn. Så og si alle har sliti litt med ammingen i perioder og vet hvor slitsomt det er. Det er ikke gøy når babyen ligger ved puppen og hyler fordi den er sulten, og puppen er tom. Det tror jeg alle skjønner, og de fleste skjønner de som da ikke orker "kampen" og går over på flaske, helt eller delvis. Men det er jo milelangt fra å si at amming er stygt og ekkelt, bare ungen blir gammel nok!

Så flott at du selv om du ikke ville amme ville gi babyen den beste starten som mulig.

Men ja, det er nok litt uforståelig hvorfor man vil bruke mye tid på koking, vasking, blanding osv når det kan gjøres så enkelt som å dra opp genseren. Jeg gir nå flaske to ganger om dagen i tillegg til å amme 4-5 ganger, og jeg syns flaskestyret er et PES, og ville gjerne klart meg uten.

Nei, og jeg misunner de som klarer ammingen. Flaskestyret tar masse mer tid og er slitsomt. Barnet spiser jo i like lang tid, flaske eller bryst.

Grunnen til at jeg ikke ammer, er fordi det ikke gikk bra på sykehuset. Slikt skjer i begynnelsen. Men så begynte jordmødrene å styre. De presset brystet inn i babyens munn, vekte han ofte og gjorde at han fikk total skrekk hver gang jeg tok av meg BHen. Jeg er sint på grunn av det. Men jeg fortsatte å prøve i to uker etter at jeg kom hjem, han ville fremdeles ikke. Da _kunne_ jeg ha kontaktet Ammehjelpen, helsestasjonen osv. Jeg valgte å ikke gjøre det, av diverse grunner. Jeg har blitt utsatt for seksuelt misbruk da jeg var yngre og voldtatt senere, jeg er _ikke_ komfortabel med at andre tar på kroppen min. Og jordmødrene hadde klådd og fingret slik på puppene mine på sykehuset, at bare tanken på mer "hjelp" fikk meg til å kaste opp.

I tillegg var jeg redd for hvordan sønnen min ville reagere på mer av denne assistansen. Han gikk allerede ned i vekt, jeg ville bare gi han mat og følte meg som en elendig mor. Jeg var overlykkelig når han omsider tok flaska og spiste. Hadde jeg hatt mer styr med amming da, så hadde jeg nok fått en fødselsdepresjon.

Jeg ammet nr. 1 til 14 mnd og nr. 2 til 9 mnd. Når nr. 3 fikk hjerneskade har jeg lært mye om amming jeg ikke visste. Det gir viktige næringsstoffer til hjernen - som påvirker positiv utvikling, amming er kjempegod for munnmotorikk som igjen er viktig for å kunne snakke. Amming er viktig for forebyggelse av allergi, og fordi vesla er atopiker med melikeallergi så anbefalte barnelegen å amme til 2 år. Jeg håper derfor inderlig at jeg skal få til å amme til hun er 2 år, da fortrinnsvis morgenamming.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...