Dorthe Skrevet 4. november 2005 Skrevet 4. november 2005 Ved førstemann skulle man helamme til de var rundt 6 måneder, og de skulle ligge på siden, man fikk kjøpt sånne puter så ungene ikke skulle trille over på ryggen. Man skulle ta hensyn til hva man spiste så ungen ikke fikk vondt i magen. Ved andremann skulle man amme enda lenger og han skulle ligge på ryggen og man skulle spise akkurat det man ønsket, spesiellt allergifremkallende matvarer mens man gav morsmelk. Med tredjemann gikk jeg på barseltreff med en fra ammehjelpen som fullammet (gav overhodet ikke noe annet) til ungen var over 1 år. Ungen så skikkelig blek og syk ut. Hun var mye syk også. Ikke skulle hun få noen av vaksinene heller for det var "farlig". Tydelig at ting forandrer seg ja. Mine to eldste skulle ligge på magen for å ikke sette noe i halsen og vi kunne spise, drikke og røyke alt vi ville bortsett fra kål og erter som ville gi ungene luft i magen ) 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 4. november 2005 Skrevet 4. november 2005 "Jeg derimot - pleier å si til dem at jeg spiser, og spør om de kan snu seg litt.... De blir dritsure..." Sant!? Da har de i grunnen brukket sin sosiale antenner gitt. Som sagt synes jeg amming er flott, men jeg vil ha meg frabedt at kvinner sitter omtrent toppløse på kafeer og andre offentlige steder! Ja, det er det faktisk... Da jeg ammet Billa pleide jeg å sette meg litt i skjul, bak en skillevegg, med stolen snudd mot veggen etc - og var det helt umilig la jeg teppet hennes over skulderen og ned forbi hodet hennes. Tre grunner; den ene var at jeg ikke var interessert i at alle skulle se - den andre var at hun skulle få fred og ro, og det tredje var at jeg ikke trodde "alle andre" ville synes det var så hyggelig å spise lunsj med min pupp 0 Siter
Lillemus Skrevet 4. november 2005 Skrevet 4. november 2005 Ånei.. jeg skal til jordmor og se sånn ammefilm i mars, er det den tro? *grøsse* *Hehe* Barnepleieren på barsel var i grunnen enig med oss i at filmen var veldig søtsuppete, men den hadde vel noen fornuftige momenter. ) 0 Siter
Gjest amme mor Skrevet 4. november 2005 Skrevet 4. november 2005 Jeg mente absolutt ikke at du skulle behøve å fortelle meg om grunnen din, men jeg ble nysgjerrig på om du bare hadde valgt det ut av løse lufta eller ikke. Og som sagt, alle skjønner at man kan ha gode grunner for å kutte ut ammingen, alle vet hvor frustrerende det er. Jeg skulle ønske at alle kunne oppleve hvordan det er når problemfri amming fungerer, for da er det så flott. Men jeg blir veldig provosert når folk sier at det er feil og ekkelt å amme, selv om det da er barn på 2-3 år de snakker om. det sier seg i grunnen selv hvorfor det er sykt å amme unger på 2-3 år da. Jeg er veldig for amming, vet hvor bra det er, men å amme ut over 1 år, det er ingen vits, og når man bikker 2 år så er det sykt. 0 Siter
Åsemor Skrevet 4. november 2005 Skrevet 4. november 2005 det sier seg i grunnen selv hvorfor det er sykt å amme unger på 2-3 år da. Jeg er veldig for amming, vet hvor bra det er, men å amme ut over 1 år, det er ingen vits, og når man bikker 2 år så er det sykt. Jeg syns ikke det sier seg selv hvorfor det er sykt å amme en unge på 2 år. Hvorfor kan du ikke forklare meg det, siden jeg er så treg at jeg ikke skjønner det? 0 Siter
Gjest amme mor Skrevet 4. november 2005 Skrevet 4. november 2005 Så det er greit å bare velge bort det beste for barnet? Jeg har full forståelse for at folk i mange tilfeller må gå over på tillegg eller erstatning, for når ammingen ikke fungerer er det helt jævlig frustrerende og slitsomt. Men å bare si "jeg velger å ikke amme, gir heller flaske" uten noen dypere grunn, det er jo bare idiotisk. Jeg kjenner ei som ikke ville amme pga faren for hengepupper. Det slår deg virkelig ikke at folk sier de ikke har noen grunn, eller sier noe med hengepupper for å få deg til å holde kjeft? Slutte å mase om det? Det er deres sak, og hvilken grunn de har angår ikke deg! Sånt er faktisk veldig privat og ikke noe de fleste vil si, og hva skal de da gjøre når folk som deg begynner å grave og mase om det? 0 Siter
Gjest amme mor Skrevet 4. november 2005 Skrevet 4. november 2005 Jeg syns ikke det sier seg selv hvorfor det er sykt å amme en unge på 2 år. Hvorfor kan du ikke forklare meg det, siden jeg er så treg at jeg ikke skjønner det? Du synes vel å amme et barn på 5 er helt greit også du da eller? Spedbarn, altså små babyer det det jo greit og normalt å amme. Små-unger som både prater og går, kommer løpende og spør om pupp, det er sykt. De kan faktisk spise annen mat. Det er jo en grunn til at de har tenner. Skulle barn ha morsmelk til de er 3 år hadde vel ikke tennen kommet før heller? 0 Siter
Lillemus Skrevet 4. november 2005 Skrevet 4. november 2005 Så det er greit å bare velge bort det beste for barnet? Jeg har full forståelse for at folk i mange tilfeller må gå over på tillegg eller erstatning, for når ammingen ikke fungerer er det helt jævlig frustrerende og slitsomt. Men å bare si "jeg velger å ikke amme, gir heller flaske" uten noen dypere grunn, det er jo bare idiotisk. Jeg kjenner ei som ikke ville amme pga faren for hengepupper. Jeg har vanligvis stor respekt for innleggene dine, Åsemor, men denne gangen er du rett og slett utidig og sylfrekk! Om andre velger å amme eller å gi flaske og hvorfor de tar dette valget er noe du overhode ikke har noe som helst med! 0 Siter
Åsemor Skrevet 4. november 2005 Skrevet 4. november 2005 Det slår deg virkelig ikke at folk sier de ikke har noen grunn, eller sier noe med hengepupper for å få deg til å holde kjeft? Slutte å mase om det? Det er deres sak, og hvilken grunn de har angår ikke deg! Sånt er faktisk veldig privat og ikke noe de fleste vil si, og hva skal de da gjøre når folk som deg begynner å grave og mase om det? Jeg har (som nevnt) aldri spurt folk om grunnen til at de ikke ammer, det er noe de har fortalt helt uoppfordret. Sitat (mens vedkommende var gravid): "Jeg gidder faen ikke amme og få hengepupper, da er det bedre med flaske, ass". Jeg er forundret over at det finnes folk med sånn holdning, og det var derfor jeg stilte mitt første spørsmål i denne tråden, og igjen, jeg spurte ikke hva som var grunnen, jeg spurte om hun ikke hadde noen grunn i det hele tatt. Selvfølgelig kan jeg tenke nå i ettertid at jeg ikke burde spurt om det, men sånn ble det nå engang. Og det var ikke min mening å dra tråden ut i det vide og det brede, men når jeg får et svar, så svarer jeg stort sett. 0 Siter
Åsemor Skrevet 4. november 2005 Skrevet 4. november 2005 Du synes vel å amme et barn på 5 er helt greit også du da eller? Spedbarn, altså små babyer det det jo greit og normalt å amme. Små-unger som både prater og går, kommer løpende og spør om pupp, det er sykt. De kan faktisk spise annen mat. Det er jo en grunn til at de har tenner. Skulle barn ha morsmelk til de er 3 år hadde vel ikke tennen kommet før heller? Så du vet bedre enn verdens helseorganisasjon hva som er sykt? 0 Siter
Åsemor Skrevet 4. november 2005 Skrevet 4. november 2005 Jeg har vanligvis stor respekt for innleggene dine, Åsemor, men denne gangen er du rett og slett utidig og sylfrekk! Om andre velger å amme eller å gi flaske og hvorfor de tar dette valget er noe du overhode ikke har noe som helst med! Jeg er da ikke den eneste her som har meninger om hva som er rett og galt her i verden? Og jeg er langt fra den eneste som mener at man bør prøve å amme dersom man har muligheten for det. 0 Siter
Gjest amme mor Skrevet 4. november 2005 Skrevet 4. november 2005 Så du vet bedre enn verdens helseorganisasjon hva som er sykt? Folk flest vet vel at det er sykt. At en helseorganisasjon påstår at det som er i morsmelken er sunt er ok, men det er måten barnet får det i seg som er sykt. Man henger ikke i puppene til mor til man er 3 år. Helsepersonell kan ha ganske så mange rare meninger skjønner du. Og dette amme-politiet har gått helt av skaftene. 0 Siter
Lillemus Skrevet 4. november 2005 Skrevet 4. november 2005 Jeg er da ikke den eneste her som har meninger om hva som er rett og galt her i verden? Og jeg er langt fra den eneste som mener at man bør prøve å amme dersom man har muligheten for det. Men såvidt jeg kan huske her, er du den eneste som har forlangt at folk må ha en grunn for ikke å amme. 0 Siter
Gjest nei til amming av store barn Skrevet 4. november 2005 Skrevet 4. november 2005 Folk flest vet vel at det er sykt. At en helseorganisasjon påstår at det som er i morsmelken er sunt er ok, men det er måten barnet får det i seg som er sykt. Man henger ikke i puppene til mor til man er 3 år. Helsepersonell kan ha ganske så mange rare meninger skjønner du. Og dette amme-politiet har gått helt av skaftene. Det fikk du sagt det ! fniisss 0 Siter
Gjest nei til amming av store barn Skrevet 4. november 2005 Skrevet 4. november 2005 Det var ikke lett å oppfatte noe tolerant i ditt første innlegg. Det gav meg inntrykk av at du syntes det er nærmest sykt å amme barn på mer enn 13-14 mndr. Så for meg låt det som du la deg opp i ammingen til alle som ammer litt lengre enn det vanlige her til lands. Jeg ser de svarene du har fått i lys av dette. Om det du egentlig mener er at du vil ha deg frabedt å bli pådyttet en masse ammemas, er jeg hjertens enig. Men da bør du kanskje la det gå tydeligere fram at du også respekterer andres valg. Selv har jeg ammet så lenge at det er helt sykt i forhold til ditt første innlegg. Jeg har imidlertid _aldri_ følt noe behov for å legge meg opp i hva andre gjør. Slikt anser jeg som utidig innblanding, enten man mener noen bør amme mer eller mindre. mvh Enig at jeg lot meg rive litt med da jeg startet tråden Er jo egentlig en tolerant person:-) Det var bare at den artikkelen provoserte meg i den forstand at jeg tenkte skal det nå bli ennå mer mas....For det er det nemlig alt for mye av .....Holder rett å slett på å tørne da alle på sykehuset feks skulle dytte og dra i de puppene mine.... Egentlig et under at jeg fiksa det etter den behandlingen....Dessuten er ammemafian så flink til å heve seg over andre at jeg ser litt rødt Personlig ville jeg ikke føle meg vel med å amme så store barn, dessuten er det ikke noe en ser ofte i det offentlige rom ennå. Men den artikkelen gjorde bare at jeg fikk en framtidsvisjon " ... er du sluttet å ammme han før tre år, ja, ja du har vel en GOD grunn...." grøss... 0 Siter
Glimtipper Skrevet 4. november 2005 Skrevet 4. november 2005 Jeg har (som nevnt) aldri spurt folk om grunnen til at de ikke ammer, det er noe de har fortalt helt uoppfordret. Sitat (mens vedkommende var gravid): "Jeg gidder faen ikke amme og få hengepupper, da er det bedre med flaske, ass". Jeg er forundret over at det finnes folk med sånn holdning, og det var derfor jeg stilte mitt første spørsmål i denne tråden, og igjen, jeg spurte ikke hva som var grunnen, jeg spurte om hun ikke hadde noen grunn i det hele tatt. Selvfølgelig kan jeg tenke nå i ettertid at jeg ikke burde spurt om det, men sånn ble det nå engang. Og det var ikke min mening å dra tråden ut i det vide og det brede, men når jeg får et svar, så svarer jeg stort sett. Dette er teit. Jeg hadde ikke noe i mot at du spurte, jeg ga deg grunnen fordi den er litt annerledes enn hva som er akseptert (men samtidig noe mange synes er en god grunn), for å bidra til diskusjonen. Det var ikke meningen at du skulle forsvare deg selv i det vide og brede. Du har bare vært vennlig når jeg diskuterer med deg, og har aldri sett deg komme med dømmende spørsmål eller svar. 0 Siter
Gjest nei til amming av store barn... Skrevet 4. november 2005 Skrevet 4. november 2005 Nå setter vi strek for denne debatten!! Jeg har aldri skrevet en trådstart som har engasjer slik.....Var nok for krass i starten men debatten ble da frisk... og mange poeng kom dermed fram... Varm tanke til dere medsøstre der ute som også synes ammehysteriet kan gå vel langt...... 0 Siter
PieLill Skrevet 4. november 2005 Skrevet 4. november 2005 Enig at jeg lot meg rive litt med da jeg startet tråden Er jo egentlig en tolerant person:-) Det var bare at den artikkelen provoserte meg i den forstand at jeg tenkte skal det nå bli ennå mer mas....For det er det nemlig alt for mye av .....Holder rett å slett på å tørne da alle på sykehuset feks skulle dytte og dra i de puppene mine.... Egentlig et under at jeg fiksa det etter den behandlingen....Dessuten er ammemafian så flink til å heve seg over andre at jeg ser litt rødt Personlig ville jeg ikke føle meg vel med å amme så store barn, dessuten er det ikke noe en ser ofte i det offentlige rom ennå. Men den artikkelen gjorde bare at jeg fikk en framtidsvisjon " ... er du sluttet å ammme han før tre år, ja, ja du har vel en GOD grunn...." grøss... Jeg har vel vært en stjerneammer jeg da. Men jeg deler 100% dine synspunkter på at ammehysteriet i dette landet har gått helt av skaftet, og vi tåler snart ikke mer. Selv var jeg nesten møkk lei amming før jeg hadde født pga alt maset. Ammemafiaen er ikke mine favoritter. I det hele tatt synes jeg det meste omkring svangerskap, fødsel og barsel, har en tendens til å bli utrivelig ensporet og overformynderisk. Og ut fra det du forteller, forstår jeg godt at du gikk litt av skaftet. mvh 0 Siter
Sofies mamma Skrevet 4. november 2005 Skrevet 4. november 2005 Du er ikke krass. Men du virker en smule lite oppegående som på død og liv må legge deg oppi andres måter å gjøre ting på. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.