Niobe Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 Har hørt at man kan skrive viljeeklæring på hvem man ønsker skal overta ansvaret for barna, om noe skulle tilstøte foreldrene. Er det noen som har gjort dette? Hvordan går man frem? Må man kontakte advokat? 0 Siter
Atene Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 Man skriver en begrunnet erklæring, og det er greit å få vitner på underskriften. Så må man legge den et trygt sted - min ligger hos den jeg vil skal overta. 0 Siter
keinstein Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 Du trenger ikke advokat, men om det blir tatt hensyn til er vel tvilsomt hvis det ikke stemmer med barnevernets vurderinger og lovens bokstaver etter din bortgang? Jeg syns også i prinsippet at det er tvilsomt å testamentere bort barn. 0 Siter
Atene Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 Du trenger ikke advokat, men om det blir tatt hensyn til er vel tvilsomt hvis det ikke stemmer med barnevernets vurderinger og lovens bokstaver etter din bortgang? Jeg syns også i prinsippet at det er tvilsomt å testamentere bort barn. Jo, en begrunnet erklæring blir lagt stor vekt på. Men den inngår selvfølgelig i en totalvurdering av "barnets beste". 0 Siter
keinstein Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 Jo, en begrunnet erklæring blir lagt stor vekt på. Men den inngår selvfølgelig i en totalvurdering av "barnets beste". Det var vel noe sånt jeg mente, egentlig. 0 Siter
Niobe Skrevet 3. november 2005 Forfatter Skrevet 3. november 2005 Jo, en begrunnet erklæring blir lagt stor vekt på. Men den inngår selvfølgelig i en totalvurdering av "barnets beste". Ja, selvfølgelig. Men vi vil jo gjerne at de vi ønsker skal vurderes om det verste skulle skje. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 Du trenger ikke advokat, men om det blir tatt hensyn til er vel tvilsomt hvis det ikke stemmer med barnevernets vurderinger og lovens bokstaver etter din bortgang? Jeg syns også i prinsippet at det er tvilsomt å testamentere bort barn. Barnevernet vil ta hensyn til erklæringen på den måten at de foreldrene ønsker skal få ansvaret, vil være de første til å vurderes. Om de ikke møter kravene, vil imidlertid foreldrenes ønske overstyres. 0 Siter
keinstein Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 Barnevernet vil ta hensyn til erklæringen på den måten at de foreldrene ønsker skal få ansvaret, vil være de første til å vurderes. Om de ikke møter kravene, vil imidlertid foreldrenes ønske overstyres. Sånn må det vel være. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.