Gå til innhold

Anbefalte innlegg

En flink førskolelærer/lærer er tålmodig, har få men bestemte regler, kjefter ikke og er svært opptatt av at ingen skal bli syndebukker.

Nå er jeg lei av de som øser ut kunnskaper på foreldremøter om hvordan man skal være overfor barn men som ikke selv greier å bruke det i praksis. Det hjelper ikke med allverdens pedagogisk utdannelse om en ikke har evnen til å være tålmodig og ikke greier å bruke kunnskapen i praksis. Greier de det ikke så har de heller ikke noe i hverken barnehage eller skole å gjøre mener jeg. De som bruker nannyhjelpen i sitt pedagogiske opllegge har jammen ikke skjønt mye. Nannyhjelpen er ment for private hjem hvor barn ikke kan bli gjort til mobbeoffer og syndebukker. Å bruke timeout der mange andre barn ser det er helt uakseptabelt synes jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204793-l%C3%A6rere-og-f%C3%B8rskolel%C3%A6rere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ville ikke falt meg inn å bruke time out i barnehagen, og jeg er ikke pedagog. Jeg sier ofte ingenting til barn som gjør noe jeg misliker. Dytter/slår de et annet barn, så gir jeg offeret all min oppmerksomhet. Og er senere obs på å gi angriperen ekstra kos og ros om de leker fint med de andre barna.

Det er best slik, andre ting hjelper lite.

Hva gjør du da med det barnet som forstyrrer ekstremt og ødelegger hele opplegget?

Jeg ville hatt hyppige samtaler med barnet, gjort avtaler, gitt mye ros (uten at andre barn hører det) ved ønsket atferd, stilt kanskje færre krav til dette barnet siden det er vanskelig for dette barnet å være "som de andre", snakket med foreldre om evt. alt som kan forverre dårlig atferd og da om alt fra kosthold, oppdragelese til tv-titting. Det er faktisk svært mye som kan gjøres for å bedre atferden til et barn og er det ikke noe som nytter så kan man søke råd fra ppt.

l

Jeg ville hatt hyppige samtaler med barnet, gjort avtaler, gitt mye ros (uten at andre barn hører det) ved ønsket atferd, stilt kanskje færre krav til dette barnet siden det er vanskelig for dette barnet å være "som de andre", snakket med foreldre om evt. alt som kan forverre dårlig atferd og da om alt fra kosthold, oppdragelese til tv-titting. Det er faktisk svært mye som kan gjøres for å bedre atferden til et barn og er det ikke noe som nytter så kan man søke råd fra ppt.

l

Jeg hadde blitt dødelig fornærmet hvis lærer hadde kommentert kosthold og oppdragelse hos oss.

Har selv barn med adferdsproblemer.

Det kan faktisk være umulig å ha "det" urolige barnet i klassen av og til å da må det taes med ut og få forklart hvorfor.

Annonse

Jeg ville hatt hyppige samtaler med barnet, gjort avtaler, gitt mye ros (uten at andre barn hører det) ved ønsket atferd, stilt kanskje færre krav til dette barnet siden det er vanskelig for dette barnet å være "som de andre", snakket med foreldre om evt. alt som kan forverre dårlig atferd og da om alt fra kosthold, oppdragelese til tv-titting. Det er faktisk svært mye som kan gjøres for å bedre atferden til et barn og er det ikke noe som nytter så kan man søke råd fra ppt.

l

Joda, tanken er god!

-men hvordan vil DU få til dette i praksis!? Så ingen andre barn ser eller hører det, mener jeg!?

Jeg hadde blitt dødelig fornærmet hvis lærer hadde kommentert kosthold og oppdragelse hos oss.

Har selv barn med adferdsproblemer.

Det kan faktisk være umulig å ha "det" urolige barnet i klassen av og til å da må det taes med ut og få forklart hvorfor.

Denne type maktbruk burde vært borte for lengst i år 2005. Ved å gjøre dette straffer du barnet. Tror du slik straff hjelper barnet? Barnet tier kanskje p.g.a frykt og skam til neste time. Det er en enkel og tisbesparende måte for lærerern å få ro på men det er ingen måte å gi den beste hjelpen til barnet på. Det enste du oppnår er vel heller å svekke barnets selfølelse, gi det skam og skyldfølelse. I verste fall ødelegger du barnet.

Om du ikke greier å ordne dette på en bedre måte enn som så burde du vel heller finne deg et annet yrke.

Joda, tanken er god!

-men hvordan vil DU få til dette i praksis!? Så ingen andre barn ser eller hører det, mener jeg!?

En må da kunne finne et stde å prate hvor andre ikke hører det? Om barn ser et annet barn snakker mye med læreren så kobler ikke barn det opp mot at barnet er "vanskelig". Men om lærerern straffer barnet så blir nok oppfattelsen fra da andre barna en helt annen.

Denne type maktbruk burde vært borte for lengst i år 2005. Ved å gjøre dette straffer du barnet. Tror du slik straff hjelper barnet? Barnet tier kanskje p.g.a frykt og skam til neste time. Det er en enkel og tisbesparende måte for lærerern å få ro på men det er ingen måte å gi den beste hjelpen til barnet på. Det enste du oppnår er vel heller å svekke barnets selfølelse, gi det skam og skyldfølelse. I verste fall ødelegger du barnet.

Om du ikke greier å ordne dette på en bedre måte enn som så burde du vel heller finne deg et annet yrke.

Sier ikke at jeg jobber med dette.

Dettte var bare en problemstilling for å høre hvordan du ville ha angrepet saken.

Hva når eleven er spinn vill,hører ikke etter,slår og biter og ligger på gulvet og er som en ål?

En må da kunne finne et stde å prate hvor andre ikke hører det? Om barn ser et annet barn snakker mye med læreren så kobler ikke barn det opp mot at barnet er "vanskelig". Men om lærerern straffer barnet så blir nok oppfattelsen fra da andre barna en helt annen.

Ikke tiltale så andre elever hører/ser det?!

Hva med denne:

Hvordan ville du håndtert ei klasse, hvor det er ville tilstander fra du henter dem inn etter friminuttet, det er knuffing og dytting, en eller flere elever gråter, fordi de har fått unngjelde for et eller annet.

Elevene kommer inn i klasserommet, og 3-4 elever hopper på stolene, oppå pultene, gjør narr av flere av de andre elevene...

Hvordan ville du håndtert en sånn situasjon, uten at de andre elevene "ser" at de urolige elevene blir tiltalt!?

Gjest bare spør1

Denne type maktbruk burde vært borte for lengst i år 2005. Ved å gjøre dette straffer du barnet. Tror du slik straff hjelper barnet? Barnet tier kanskje p.g.a frykt og skam til neste time. Det er en enkel og tisbesparende måte for lærerern å få ro på men det er ingen måte å gi den beste hjelpen til barnet på. Det enste du oppnår er vel heller å svekke barnets selfølelse, gi det skam og skyldfølelse. I verste fall ødelegger du barnet.

Om du ikke greier å ordne dette på en bedre måte enn som så burde du vel heller finne deg et annet yrke.

Denne type maktbruk er _heldigvis_ på tur inn i skolesystemet igjen!

Den "frie/åpne skolen", der elevene omtrent kunne få gjøe hva de ville, gjorde at:

1) Elevene lærte mindre enn forventet

2) De med adferdsproblem (type ADHD; Aspergers osv) "ødela" undervisningen i en sånn grad at klassmiljøet ble fordervet!

3) DE med ADHD (osv.) fikk ikke den hjelpen _de_ burde få

4)Mobbing generelt tiltok

Er det slik du vil ha det, i 2005!?

Jeg hadde blitt dødelig fornærmet hvis lærer hadde kommentert kosthold og oppdragelse hos oss.

Har selv barn med adferdsproblemer.

Det kan faktisk være umulig å ha "det" urolige barnet i klassen av og til å da må det taes med ut og få forklart hvorfor.

Hva hadde du gjort hvis de hadde sparket ungen din ut av skolen slik de gjorde en i klassen til mistemann? Gutten hadde hatt diagnosen ADHD siden første klasse. Jeg blir liksom helt matt ved tanken på at de kunne gjøre det jeg.

Og synes det er helt uhørt å gjøre det i 2005.

Annonse

Denne type maktbruk er _heldigvis_ på tur inn i skolesystemet igjen!

Den "frie/åpne skolen", der elevene omtrent kunne få gjøe hva de ville, gjorde at:

1) Elevene lærte mindre enn forventet

2) De med adferdsproblem (type ADHD; Aspergers osv) "ødela" undervisningen i en sånn grad at klassmiljøet ble fordervet!

3) DE med ADHD (osv.) fikk ikke den hjelpen _de_ burde få

4)Mobbing generelt tiltok

Er det slik du vil ha det, i 2005!?

Jeg har da ikke skrevet at det er akseptabelt.Men en dyktig lærer greier å opp i dette på en langt bedre måte ved å gi mye ros, tid og kjærlighet til det barnet som sliter med atferden.

Hva hadde du gjort hvis de hadde sparket ungen din ut av skolen slik de gjorde en i klassen til mistemann? Gutten hadde hatt diagnosen ADHD siden første klasse. Jeg blir liksom helt matt ved tanken på at de kunne gjøre det jeg.

Og synes det er helt uhørt å gjøre det i 2005.

På hvilken måte

Ble han utvist?

Gjest Bare spør2

Jeg har da ikke skrevet at det er akseptabelt.Men en dyktig lærer greier å opp i dette på en langt bedre måte ved å gi mye ros, tid og kjærlighet til det barnet som sliter med atferden.

... Og alt dette skal læreren klare mens h*n gir tilfredstillende undervisning til resten av klassen?

Jeg vet ikke hva klode du befinner deg på, men ikke den der dagens skole i det virkelige liv befinner seg i allefall. ;-)

Jeg ville hatt hyppige samtaler med barnet, gjort avtaler, gitt mye ros (uten at andre barn hører det) ved ønsket atferd, stilt kanskje færre krav til dette barnet siden det er vanskelig for dette barnet å være "som de andre", snakket med foreldre om evt. alt som kan forverre dårlig atferd og da om alt fra kosthold, oppdragelese til tv-titting. Det er faktisk svært mye som kan gjøres for å bedre atferden til et barn og er det ikke noe som nytter så kan man søke råd fra ppt.

l

Jeg vil at det skal settes grenser for hvor mye et annet barn skal kunne ødelegge for mine og andre barn.

Jeg vil også helt absolutt at det settes klare grenser for hvor mye mine barn får lov til å forstyrre og ødelegge for andre barn. Barn som oppfører seg dårlig og ikke blir korrigert blir misslikt av andre barn.

Om barna er tøffe nok til å bråke, forstyrre og ødelegge for andre tross tilsnakk og muligheter for å ta seg sammen, er de også tøffe nok til å bli bortvist fra de andre.

Det er faktisk slik det er her i livet. Gidder du ikke å oppføre deg i forhold til visse minimumskrav blir du kastet ut eller frosset ut.

Fellesskap er ikke en rettighet uten plikter.

mvh

Jeg hadde blitt dødelig fornærmet hvis lærer hadde kommentert kosthold og oppdragelse hos oss.

Har selv barn med adferdsproblemer.

Det kan faktisk være umulig å ha "det" urolige barnet i klassen av og til å da må det taes med ut og få forklart hvorfor.

Hei. Blant adhd-elever er det urovekkende mange som har et dårlig kosthold hjemmefra. Dette sier jeg både fra erfaring fra jobb samt forskning generelt - der det bl.a. har vært gjort atferdskartlegging blant "adhd-barn" som har fått forbedret kostholdet sitt ved bl.a. å få i seg jod (fiskeprodukter).

Likevel finnes det barn med adhd som har gode sosiale forhold hjemme, og et sunt og godt kosthold, så en skal helt klart være VARSOM med å sette opp en plakat om generelle faktorer som ligger bak adhd.

Men en liten prat om kosthold generelt tror jeg alle foreldre (alle!) kunne hatt nytte av. Et godt kosthold gir et mer balansert barn både psykisk og fysisk - og dette gjelder ikke minst svært mange barn med adhd-diagnose.

Må bare tilføye til slutt at man bør snakke om "kosthold" og ikke "dårlig kosthold". Sistnevnte kan vel trigge ethvert sinn, tenker jeg, uansett dårlig ller godt kosthold. :-))

Forresten lykke til med barnet ditt. Håper det går seg til med tiden.

Mvh.

Gjest mirakel*2?

Det ville ikke falt meg inn å bruke time out i barnehagen, og jeg er ikke pedagog. Jeg sier ofte ingenting til barn som gjør noe jeg misliker. Dytter/slår de et annet barn, så gir jeg offeret all min oppmerksomhet. Og er senere obs på å gi angriperen ekstra kos og ros om de leker fint med de andre barna.

Det er best slik, andre ting hjelper lite.

applaus!!!!

Det har jeg og tro på!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...