puttelull Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Jeg har da ikke skrevet at det er akseptabelt.Men en dyktig lærer greier å opp i dette på en langt bedre måte ved å gi mye ros, tid og kjærlighet til det barnet som sliter med atferden. Sånn som jeg leste innlegget ditt, skulle det ordnes opp i _uten at noen så eller hørte det_: Siden du vet så mye om en lærers yrke/pedagogiske utdanning, burde du også vite at barn må tas "der og da"; Det nytter ikke å komme 45 minutter etter "situasjonen" for så å prøve å snakke fornuft til barnet!;-( Men å gi mye kjærlighet og omsorg, er det selvfølgelig rom for, - men dessverre alt for liten tid til! Jeg er enig med deg i at lærer burde ha mer tid til å lytte tl hvert enkelt barn, gi ros og omsorg i enhver situasjon, - men dessverre er det ofte slik at siden det ikke lenger er lov til å ta ut elever fra timer pga. adferd, bare ved lese/og skrivevansker, blir klassesituasjonen alt for ofte preget av disse urolige elevenes dårlige atferd! Hele timer kan gå med til å rett og slett få dem ned på stolen! Og det må lærere ta konsekvensen av! De andre elevene må dessverre også det! Og disse elevene er sjelden engler ute i skolegården, for å si det sånn... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204793-l%C3%A6rere-og-f%C3%B8rskolel%C3%A6rere/page/2/#findComment-1467810 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ernas Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 ... Og alt dette skal læreren klare mens h*n gir tilfredstillende undervisning til resten av klassen? Jeg vet ikke hva klode du befinner deg på, men ikke den der dagens skole i det virkelige liv befinner seg i allefall. ;-) Jeg har faktisk en søster som er lærer som greier det på den måten. Hun bruker nok mere tid på elevene enn mange andre lærere men hun vil heller det enn å gjøre en dårlig jobb. Hun er også alene lærer med over tjue elever (første klasse). Hun har hatt flere elever med atfersvansker som hun har fått på rett kjør men hun har aldri brukt den enkle lettvinte måten med å straffe de. Hun mener at lærere som bruker enkle maktmetoder ikke er dyktige nok. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204793-l%C3%A6rere-og-f%C3%B8rskolel%C3%A6rere/page/2/#findComment-1467818 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Hei. Blant adhd-elever er det urovekkende mange som har et dårlig kosthold hjemmefra. Dette sier jeg både fra erfaring fra jobb samt forskning generelt - der det bl.a. har vært gjort atferdskartlegging blant "adhd-barn" som har fått forbedret kostholdet sitt ved bl.a. å få i seg jod (fiskeprodukter). Likevel finnes det barn med adhd som har gode sosiale forhold hjemme, og et sunt og godt kosthold, så en skal helt klart være VARSOM med å sette opp en plakat om generelle faktorer som ligger bak adhd. Men en liten prat om kosthold generelt tror jeg alle foreldre (alle!) kunne hatt nytte av. Et godt kosthold gir et mer balansert barn både psykisk og fysisk - og dette gjelder ikke minst svært mange barn med adhd-diagnose. Må bare tilføye til slutt at man bør snakke om "kosthold" og ikke "dårlig kosthold". Sistnevnte kan vel trigge ethvert sinn, tenker jeg, uansett dårlig ller godt kosthold. :-)) Forresten lykke til med barnet ditt. Håper det går seg til med tiden. Mvh. Om jeg ønsker å diskutere barnets kosthold, gjør jeg det med helsepersonell eller kostholdsekspert, ikke en eller annen lærer som har vært på tre-timers kurs. Etter hva jeg har forstått kan en del ADHD-barn ha nytte av at man har et spesielt tilrettelagt kosthold. Og at et kosthold som fungerer greit for de fleste av oss kanskje ikke funker så godt for et ADHD-barn. Men derfra til å si at kostholdet i utgangspunktet var dårlig, kan bli vel drøyt. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204793-l%C3%A6rere-og-f%C3%B8rskolel%C3%A6rere/page/2/#findComment-1467826 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Han ble bedt om å begynne på en annen skole neste skoleår, dvs dette året. De ville rett og slett ikke ha ham som elev lenger. Så nå går han på den kommunale skolen i bydelen. Oij det måtte være sårt for barnet og foreldrene og gjorde sikkert ikke gutten noe bedre. Er det virkelig lov å utestenge elever med adferdsproblemer på denne måten da? og attpåtil med diagnose? Hadde dette barnet fått den hjelpen det trenger så er det ikke sikkert skolen hadde behøvd å gjøre dette. Fy skam og dette skjer i Norge i 2005!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204793-l%C3%A6rere-og-f%C3%B8rskolel%C3%A6rere/page/2/#findComment-1467841 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Jeg har da ikke skrevet at det er akseptabelt.Men en dyktig lærer greier å opp i dette på en langt bedre måte ved å gi mye ros, tid og kjærlighet til det barnet som sliter med atferden. Jeg ser ingen som helst motsetning i å gi mye ros og å sette en elev på plass. Et barn som oppfører seg på en måte som ødelegger for andre har en beskyttelse i at læreren tar tak i det. Da føler medelever mindre trang til å foreta avstraffelsen for å få hevn. Klarer læreren i tillegg kunststykket å være høvelig konsekvent og rettferdig overfor alle, vil det påvirke miljøet og trivselen i klassen svært positivt. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204793-l%C3%A6rere-og-f%C3%B8rskolel%C3%A6rere/page/2/#findComment-1467850 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Jeg har faktisk en søster som er lærer som greier det på den måten. Hun bruker nok mere tid på elevene enn mange andre lærere men hun vil heller det enn å gjøre en dårlig jobb. Hun er også alene lærer med over tjue elever (første klasse). Hun har hatt flere elever med atfersvansker som hun har fått på rett kjør men hun har aldri brukt den enkle lettvinte måten med å straffe de. Hun mener at lærere som bruker enkle maktmetoder ikke er dyktige nok. Jøjje meg for en enestående søster du har! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204793-l%C3%A6rere-og-f%C3%B8rskolel%C3%A6rere/page/2/#findComment-1467854 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Hei. Blant adhd-elever er det urovekkende mange som har et dårlig kosthold hjemmefra. Dette sier jeg både fra erfaring fra jobb samt forskning generelt - der det bl.a. har vært gjort atferdskartlegging blant "adhd-barn" som har fått forbedret kostholdet sitt ved bl.a. å få i seg jod (fiskeprodukter). Likevel finnes det barn med adhd som har gode sosiale forhold hjemme, og et sunt og godt kosthold, så en skal helt klart være VARSOM med å sette opp en plakat om generelle faktorer som ligger bak adhd. Men en liten prat om kosthold generelt tror jeg alle foreldre (alle!) kunne hatt nytte av. Et godt kosthold gir et mer balansert barn både psykisk og fysisk - og dette gjelder ikke minst svært mange barn med adhd-diagnose. Må bare tilføye til slutt at man bør snakke om "kosthold" og ikke "dårlig kosthold". Sistnevnte kan vel trigge ethvert sinn, tenker jeg, uansett dårlig ller godt kosthold. :-)) Forresten lykke til med barnet ditt. Håper det går seg til med tiden. Mvh. Ja hvis kosthold blir nevnt i et foreldremøte og ikke bare til oss så er det greit. Takk! noe er på gli mens mye ennå er vanskelig deriblant kosthold derfor hadde jeg "eksplodert" hvis noen hadde sagt kosthold til meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204793-l%C3%A6rere-og-f%C3%B8rskolel%C3%A6rere/page/2/#findComment-1467860 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Oij det måtte være sårt for barnet og foreldrene og gjorde sikkert ikke gutten noe bedre. Er det virkelig lov å utestenge elever med adferdsproblemer på denne måten da? og attpåtil med diagnose? Hadde dette barnet fått den hjelpen det trenger så er det ikke sikkert skolen hadde behøvd å gjøre dette. Fy skam og dette skjer i Norge i 2005!! Han fikk nok den hjelpen han trente for mora jobbet med unger med forskjellige diagnoser. Jeg synes hele historien er syk, jeg ble også overrasket over utvisningen fordi jeg trodde ikke det var lov. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204793-l%C3%A6rere-og-f%C3%B8rskolel%C3%A6rere/page/2/#findComment-1467862 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Han ble bedt om å begynne på en annen skole neste skoleår, dvs dette året. De ville rett og slett ikke ha ham som elev lenger. Så nå går han på den kommunale skolen i bydelen. På generelt grunnlag: På en veldig liten, fådelt privat skole ville jeg kunne ha forståelse for at skolen ikke klarer å finne resurser og riktige personer til å gi eleven et godt tilbud. Etter mitt syn er det da til elevens beste at man er ærlige med at man ikke har lyktes. På en skole som driver en eller annen form for nisjepedagogikk, synes jeg både skole og foreldre bør ha et avslappet forhold til at dette kanskje ikke fungerer for alle barn og ta konsekvensene av det, ADHD eller ikke. På en større privat skole, med f.eks. to paraleller per klassetrinn, ville jeg se det som et nederlag om skolen ikke klarer å stable på bena et tilbud til en småskoleelev som har fått ADHD-diagnose og som også har fått bevilget tilstrekkelige midler pga dette. Unntaket vil være om man kom fram til at barnet hadde det best på en spesialskole. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204793-l%C3%A6rere-og-f%C3%B8rskolel%C3%A6rere/page/2/#findComment-1467875 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cuti Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Hei. Blant adhd-elever er det urovekkende mange som har et dårlig kosthold hjemmefra. Dette sier jeg både fra erfaring fra jobb samt forskning generelt - der det bl.a. har vært gjort atferdskartlegging blant "adhd-barn" som har fått forbedret kostholdet sitt ved bl.a. å få i seg jod (fiskeprodukter). Likevel finnes det barn med adhd som har gode sosiale forhold hjemme, og et sunt og godt kosthold, så en skal helt klart være VARSOM med å sette opp en plakat om generelle faktorer som ligger bak adhd. Men en liten prat om kosthold generelt tror jeg alle foreldre (alle!) kunne hatt nytte av. Et godt kosthold gir et mer balansert barn både psykisk og fysisk - og dette gjelder ikke minst svært mange barn med adhd-diagnose. Må bare tilføye til slutt at man bør snakke om "kosthold" og ikke "dårlig kosthold". Sistnevnte kan vel trigge ethvert sinn, tenker jeg, uansett dårlig ller godt kosthold. :-)) Forresten lykke til med barnet ditt. Håper det går seg til med tiden. Mvh. Så er det også mange adhd-barn som opplever mye mat ekstremt ubehagelig, akkurat som de kan oppleve annen berøring som smertefull. (Og likevel ha ekstremt høy terskel for smerte!) Det er neimen ikke enkelt alltid å ha normalt sunt kosthold. Og kom ikke og si at "han spiser det bare han blir sulten nok". For er det noe som er sikkert i verden, så er det at det gjør han ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204793-l%C3%A6rere-og-f%C3%B8rskolel%C3%A6rere/page/2/#findComment-1467911 Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelull Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 En må da kunne finne et stde å prate hvor andre ikke hører det? Om barn ser et annet barn snakker mye med læreren så kobler ikke barn det opp mot at barnet er "vanskelig". Men om lærerern straffer barnet så blir nok oppfattelsen fra da andre barna en helt annen. Nå er jeg _helt_ overbevist om at du enten må være et "troll", eller at du ikke eier kunnskap om unger... Min 1.klassing har _ingen_ problemer med å forstå hvorfor klasseontakten hans snakker med en spesiell elev i klasse, iallefall!;-) Men jeg synes det er helt greit at min unge lærer seg hva som er godtatt adferd, og hva som ikke er det! Han er ingen engel selv, heller, og han blir nok også tilsnakket. Men tar han skade av det!? Neppe... Ikke så lenge det er velbegrunnet! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204793-l%C3%A6rere-og-f%C3%B8rskolel%C3%A6rere/page/2/#findComment-1467918 Del på andre sider Flere delingsvalg…
calendula Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Jeg har faktisk en søster som er lærer som greier det på den måten. Hun bruker nok mere tid på elevene enn mange andre lærere men hun vil heller det enn å gjøre en dårlig jobb. Hun er også alene lærer med over tjue elever (første klasse). Hun har hatt flere elever med atfersvansker som hun har fått på rett kjør men hun har aldri brukt den enkle lettvinte måten med å straffe de. Hun mener at lærere som bruker enkle maktmetoder ikke er dyktige nok. Hvis det er 19 elever eller mer i klassen har de krav på deleingstimer - dvs 2 lærere! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204793-l%C3%A6rere-og-f%C3%B8rskolel%C3%A6rere/page/2/#findComment-1467921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ernas Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Nå er jeg _helt_ overbevist om at du enten må være et "troll", eller at du ikke eier kunnskap om unger... Min 1.klassing har _ingen_ problemer med å forstå hvorfor klasseontakten hans snakker med en spesiell elev i klasse, iallefall!;-) Men jeg synes det er helt greit at min unge lærer seg hva som er godtatt adferd, og hva som ikke er det! Han er ingen engel selv, heller, og han blir nok også tilsnakket. Men tar han skade av det!? Neppe... Ikke så lenge det er velbegrunnet! Om du synes det er greit at andre lærer deg hvordan du skal oppføre deg offentlig/på jobb mens mange andre hører på så flott det. Dessverre vil nok mange da heller føle de mister ansikt og få selvfølelsen sin svekket. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204793-l%C3%A6rere-og-f%C3%B8rskolel%C3%A6rere/page/2/#findComment-1467933 Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelull Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Om du synes det er greit at andre lærer deg hvordan du skal oppføre deg offentlig/på jobb mens mange andre hører på så flott det. Dessverre vil nok mange da heller føle de mister ansikt og få selvfølelsen sin svekket. Javel, men det _er_ faktisk greit! Det er opp til hver og en å ta ansvar for egne handlinger, og gjør man en dårlig jobb, må man tåle kritikk for det! "Er man med på leiken, får man tåle steiken!" er det et ordtak som heter... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204793-l%C3%A6rere-og-f%C3%B8rskolel%C3%A6rere/page/2/#findComment-1467959 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest _veldig_ anonym nå! Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Jeg har faktisk en søster som er lærer som greier det på den måten. Hun bruker nok mere tid på elevene enn mange andre lærere men hun vil heller det enn å gjøre en dårlig jobb. Hun er også alene lærer med over tjue elever (første klasse). Hun har hatt flere elever med atfersvansker som hun har fått på rett kjør men hun har aldri brukt den enkle lettvinte måten med å straffe de. Hun mener at lærere som bruker enkle maktmetoder ikke er dyktige nok. Fint! Bare så synd at det er _søstera_ di som har greie på hva ho snakker om! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204793-l%C3%A6rere-og-f%C3%B8rskolel%C3%A6rere/page/2/#findComment-1467961 Del på andre sider Flere delingsvalg…
RZO Skrevet 3. november 2005 Del Skrevet 3. november 2005 Så er det også mange adhd-barn som opplever mye mat ekstremt ubehagelig, akkurat som de kan oppleve annen berøring som smertefull. (Og likevel ha ekstremt høy terskel for smerte!) Det er neimen ikke enkelt alltid å ha normalt sunt kosthold. Og kom ikke og si at "han spiser det bare han blir sulten nok". For er det noe som er sikkert i verden, så er det at det gjør han ikke. Rart med det der. Barna kan være så utrolig forskjellig - også søsken imellom. Man kan ha en årelang kamp for å få barna til å spise annet enn pølse og brød. Men ofte "løsner" det etterhvert, heldigvis. Jeg tror ikke det er dette som er hovedproblemet i enkelte familier. Selv barn med dårlig matlyst får i seg næringsstoffer på ulikt vis. F.eks. ei brødskive i stedet for varm middag. Et problem jeg har vært ute for er heller at mor og far, eller bare mor for den saks skyld, har et alvorlig dårlig kosthold - og overfører dette til barna. Det finnes ikke rutiner for frokost, middag og kvelds, og ofte spises det heller litt kjeks og kake når man er sulten i stedet for frukt eller ei brødskive mellom måltidene. Skapet kan gjerne være fylt opp med potetgull, og gulrøtter er et fremmedord. Skjønner du? Jeg tror det i mange tilfeller handler om lærte kostholdsvaner. Klart det, om en 10-åring er vant til et stort sukkerinntak, vil det bli vanskelig å tilby ham noe så fælt som et eple eller ei gulrot. Uansett, adhd handler alene ikke om mat og ærnæring - langt i fra. Men forsøk har faktisk vist at opptil 50% av barn med adhd viser målbart bedre atferd når de får fisk i kosten sin. Så enkelt kan det gjøres for noen. Så kan man spørre - har kostholdet blitt dårligere de siste årene, og kan det ha noe av årsaken til at stadig flere får diagnosen adhd. Mvh. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204793-l%C3%A6rere-og-f%C3%B8rskolel%C3%A6rere/page/2/#findComment-1468016 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest _veldig_ anonym nå! Skrevet 4. november 2005 Del Skrevet 4. november 2005 Om du synes det er greit at andre lærer deg hvordan du skal oppføre deg offentlig/på jobb mens mange andre hører på så flott det. Dessverre vil nok mange da heller føle de mister ansikt og få selvfølelsen sin svekket. Ja, men voksne kan jo ikke liestilles med unger på den måten!? Når man er unger, skal man lære seg å oppføre seg, man er ien sosialiseringsprosess! Når du er voksen forventes du å kunne de sosiale reglene (f.eks. ikke hoppe på pultene, urinere rundt husveggene osv)! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204793-l%C3%A6rere-og-f%C3%B8rskolel%C3%A6rere/page/2/#findComment-1468717 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bare spør2 Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Jeg har faktisk en søster som er lærer som greier det på den måten. Hun bruker nok mere tid på elevene enn mange andre lærere men hun vil heller det enn å gjøre en dårlig jobb. Hun er også alene lærer med over tjue elever (første klasse). Hun har hatt flere elever med atfersvansker som hun har fått på rett kjør men hun har aldri brukt den enkle lettvinte måten med å straffe de. Hun mener at lærere som bruker enkle maktmetoder ikke er dyktige nok. Hehe. Og akkurat hva beviser det? Ikke at du vet hva du snakker om iallefall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204793-l%C3%A6rere-og-f%C3%B8rskolel%C3%A6rere/page/2/#findComment-1469904 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ernas Skrevet 5. november 2005 Del Skrevet 5. november 2005 Hehe. Og akkurat hva beviser det? Ikke at du vet hva du snakker om iallefall. Jo jeg vet hva jeg snakker om. Vet om barn som har komt gråtende hjem fordi de har fått kjeft og blitt sendt ut av klasserommet. Jeg er fullstendig imot slik straff. Forstår at det ikke er enkelt men skal man jobbe som lærer/førskolelærer så må man vite hva man gjør. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204793-l%C3%A6rere-og-f%C3%B8rskolel%C3%A6rere/page/2/#findComment-1470049 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bare spør2 Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Jo jeg vet hva jeg snakker om. Vet om barn som har komt gråtende hjem fordi de har fått kjeft og blitt sendt ut av klasserommet. Jeg er fullstendig imot slik straff. Forstår at det ikke er enkelt men skal man jobbe som lærer/førskolelærer så må man vite hva man gjør. Jammen kjære deg, det at du kjenner barn som har kommet gråtende hjem etter at de har blitt straffet beviser da heller ingenting. Tror du det er skadelig for barn at de gråter - i seg selv mener jeg? Det er rett og slett ingenting i det du sier som er egnet til å få meg til å tro at du har peiling. Beklager. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204793-l%C3%A6rere-og-f%C3%B8rskolel%C3%A6rere/page/2/#findComment-1471482 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.