Krykkjemo Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 Hei dere. Nå har vi vært hjemme med god-gutten vår i 6 mnd, og han er nå 9 1/2 mnd. Tiden FLYR, og vi nyter hvert sekund. Vi vil starte på ny prosess så snart vi kan...men er usikre på når den kan startes??? Er det ett år siden vi kom hjem ,ett år siden tildeling eller??? Jeg gleder meg allerede til å komme tilbake til fantastiske Colombia :-))) 0 Siter
jiemei Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 Dette står i rundskriv: Forhåndsgodkjenning til adopsjon av et nytt barn bør ikke gis før det sist ankomne adoptivbarn har vært i familien i et år. Som hovedregel bør det også være to års aldersforskjell mellom det nye adoptivbarnet og søkernes øvrige barn. Unntak kan særlig tenkes der barna er søsken. 0 Siter
ciria Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 Hei! Jeg kontaktet BUFA (den gangen det het det!!) Og fikk beskjed om at vi kunne stille oss på venteliste i kommunen før året var godt, men at vi ikke kunne starte opp med sosialraporten før karanteneåret var over. Men jeg vet om sosialkontor der en ikke får stå på venteliste engang før en har vært hjemme i et år. Så mitt råd er å høre med sosialkontoret. 0 Siter
cool Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 Hei Krykkjemo Dere kan ikke få noen ny godkjenning fra Bufetat før lillegutt er fylt 2 år. Dere kan altså begynne på neste prosess med sosialkontoret en stund før han er 2 år. Hvis du trekker av den tiden sosialkontoret vil bruke for å lage rapporten+ ventetiden i Bufetat har du en ca. starttid. Noen sosialkontor tolker reglene litt firkantet og sier at de ikke vil begynne før barnet er 2 år, men jeg tror ikke dette er intensjonen til Bufetat. Lykke til! 0 Siter
Gjest kinaforeldre-http://www.egeli.se Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 Vi er igang med nr.2. Vi måtte vente ett år etter at i kom hjem. Det anbefales i godkjenningen fra norge at det er minst 2 års aldersforskjell til vårt neste barn. 0 Siter
gøy Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 Hei Krykkjemo Dere kan ikke få noen ny godkjenning fra Bufetat før lillegutt er fylt 2 år. Dere kan altså begynne på neste prosess med sosialkontoret en stund før han er 2 år. Hvis du trekker av den tiden sosialkontoret vil bruke for å lage rapporten+ ventetiden i Bufetat har du en ca. starttid. Noen sosialkontor tolker reglene litt firkantet og sier at de ikke vil begynne før barnet er 2 år, men jeg tror ikke dette er intensjonen til Bufetat. Lykke til! Hei! jeg bare lurte på om det står noe sted om denne 2-års regelen? Altså at barnet må være fylt 2 år før man starter opp en ny prosess - hvis jeg forsto svaret ditt riktig? 0 Siter
unidad Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 Hei! jeg bare lurte på om det står noe sted om denne 2-års regelen? Altså at barnet må være fylt 2 år før man starter opp en ny prosess - hvis jeg forsto svaret ditt riktig? Barnet skal være fylt 2 år før godkjenningen fra Bufetat skrives ut. Vi var i en slik situasjon, og da fortalte Bufetat oss at BV gjerne kunne begynne på saken og sende den inn. De ville også begynne på saken tidligere,men ville ikke ferdigstille (signerer) før minstebarnet var to år. Nå ble det ikke "problem" for oss siden BV brukte lang tid på å komme igang og på behandlingen slik at minsten var over to år før søknaden gikk til Bufetat. 0 Siter
AAA Skrevet 4. november 2005 Skrevet 4. november 2005 Retningslinjene har de andre under her skrevet om, men de håndheves veldig forskjellig, allerede i sosialrapportfasen. Alt fra at sosialrapporten er ferdig til å sendes inn når man har hatt barn i 1 år til at man ikke engang får stå på venteliste før året er gått. Jeg vet også om flere som er godkjent for søsken i Bufetat lenge før førstemann er fyllt 2 år. Det dreier seg da om land der det ikke er sannsynlig med tildeling før det har gått så lang tid at førstemann hr nådd å fylle 2. Lykke til! 0 Siter
Gjest ventende på nr. 2 Skrevet 4. november 2005 Skrevet 4. november 2005 Hei! Vi kontaktet bv 7mnd etter at vi fikk førstemann, og sosialrapporten var ferdigstilt og ble sendt til Bufetat 2 uker før det hadde gått ett år. Ventetiden i Bufetat var 5 1/2 mnd., så når vi fikk godkjenninga for nr. 2 så var det jo 1 1/2 år siden vi fikk førstemann Ikke noe problem dette hos Bufetat. En liten stund etter at bv hadde sendt rapporten til Bufetat ringte jeg og hørte om de hadde fått den. Vi var registrert, stod på vent og alt var i skjønneste orden. Håper bv vil starte prosessen deres snart, så dere kan få sendt rapporten til Bufdir rundt ettårs dagen Mvh 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 4. november 2005 Skrevet 4. november 2005 Dette står i rundskriv: Forhåndsgodkjenning til adopsjon av et nytt barn bør ikke gis før det sist ankomne adoptivbarn har vært i familien i et år. Som hovedregel bør det også være to års aldersforskjell mellom det nye adoptivbarnet og søkernes øvrige barn. Unntak kan særlig tenkes der barna er søsken. Hei. Jeg greier ikke å tolke dette til å bety at barnet må være 2 år før Bufetat kan gi forhåndssamtykke for nr.2... Det det står er at det skal være 2 år mellom barna, ikke at barnet må være 2 år før man kan få ny godkjenning. Det tar uansett såpass lang tid i de fleste land (minst 5-6 mnd.selv i de raskeset landene) før man kan få tildeling, at det blir jo fort minst 2 år mellom dem likevel!...) Forøvrig skjønner jeg det praktiseres veldig forskjellig fra kommune til kommune dette med når man kan starte opp en ny prosess. I vår kommune var de i utgangspunktet positive til å ferdigstille sosialrapporten til den datoen karantenetiden vår går ut, men i etterkant viser det seg at det får de ikke til i praksis likevel... Så knærten vår blir automatisk 2 år innen rapporten er ferdig og kan sendes bufetat. M.v.h. 0 Siter
Ninte Skrevet 5. november 2005 Skrevet 5. november 2005 Hei Krykkjemo og takk for sist mail. Så dere har også kommet så langt i tankesettet. Det har vi også og jeg snakket med saksbehandleren når hun skrev 3 mndr rapporten, og hun sa de ikke begynte før 1 år etter overtakelsesdato. Vi har jo ikke problem med 2 års-regelen, så hvordan det slår ut for dere er jeg usikker på. Ring og hør. Vi mailes snart. klem fra 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.