Gå til innhold

Noen problemer med trening?


Gjest utrent_gutt

Anbefalte innlegg

Gjest utrent_gutt

Hei. Er en mann på 28 som aldri har trent før, men har nå begynt å sykle, samt litt enkel styrketrening hjemme.

Prøver å sykle en time hver dag med rundt 45 min med minimum 75% av maks puls. Samtidig trener jeg da styrke med strikk etterpå.

Sykler ca 30 km/t.

Er det noen som helst bakdel/fare med å trene dette hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest staedtler

Hver dag som i sju ganger i uka? Sykler du ute? (Sia du sykler i 30 km/t..)

Om du trener en time utholdenhet hver dag, bør du variere mer. Ved f.eks. fem rene kondisjonsøkter i uka, kan du kjøre tre rolige langkjøringer og to hardøkter. Under de rolige langkjøringene ligger du på 60-75 % av HFmax (makspuls). Ikke over 80 %! Og heller ikke her lenge av gangen! Ta det rolig i motbakkene. Om du ser ei fin dame, drit i å imponere henne, det er din egen framgang som gjelder. De rolige langkjøringene bør være av en viss varighet. Sykling gir "mindre" aerob effekt pr. tidsenhet enn f.eks. løping.

Hardøktene kan være terskeløkter eller O2-intervaller. Terskeløktene kan være såkalt "hurtig langkjøring", hvor du ligger rett under terskel hele veien, for deg vil jeg gjette på rundt 80-85 % av HFmax. Eller du kan dele dem i intervaller, som 6x8, 5x10, etc. 2 min. pause hvor du sykler lett. Du skal ikke bli stiv!, så her kreves litt disiplin. Men fordi du hele tida ligger på eller litt under terskel, blir du likevel ganske sliten.

02-intervaller: F.eks. 4x4, 6x4, 5x3, etc. Ligg i terskelfart på det første draget, tre minutter aktiv pause, så øker du litt på de siste dragene. Men hold igjen de to første minuttene av hvert drag, så gir du på! Kjør disse i motbakke.

Hovedregel: høy tråkkfrekvens. Ved tendenser til for tidlig surning, juster belastning og frekvens.

Styrketrening to-tre ganger i uka. Strikker har jeg ingen erfaring med, så det kan jeg ikke si noe om, men blir det virkelig tungt nok?! Vurdér vekttrening isteden, mye bedre effekt (våger jeg å påstå uten erfaring med strikker..).

Greia er at gjør du absolutt det samme hver eneste dag, får du ikke maks. framgang. Punktum! Variér. Periodisér.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...