Gå til innhold

hvilke juletradisjoner har dere?

Anbefalte innlegg

Gjest gleder oss til jul
Skrevet

Vi skal feire jul hjemme i år uten svigers og besteforeldre og ønsker å lage vår egen tradisjon.

Nå har vi tradisjon med å pynte juletre lille julaften, LAGER JULEGODTERI OG PEPPERKAKER FØR JUL + HAR GAVERUNDE OG BESØKER VENER OG FAMILIE MED GAVER OG KAKER.

hva gjør dere før jul?

Skrevet

vi baker og vasker, handler og styrer med å få julen i boks :)

Rundt å bytte gaver og ønske god jul.

barna våkner julaften å finner ut at nissen har vært å spist opp grøten som stod under treet. Og det ligger gaver der fra nissen. julestrømpen blir også sjekket, og der finnes litt julegodteri.

dette for barna er viktigst for meg i alle fall :) en fryd å se spenninga de har.

houhou

Skrevet

Høydepunktet i førjulen er nok sledeturen ut i skogen. Der varmer vi oss med varm toddy ved bålet, bonden forteller historier, og barna griller marsmellows. Etterpå tar vi med oss sag og øks og finner vårt eget juletre som vi hogger ned.Så er det sledetur ned til gården hvor bondekona serverer elg suppe med hjemmelaget flatbrød. Når barna er ferdig å spise kan de bli med å se på dyra på gården.

Gleder meg til det hvert år.

Riktignok så koster det 700 kr, men det er det verdt.

Gjest mirakel*2?
Skrevet

Om morgenen drar vi til det ene besteforeldreparet og spiser julefrokost. Deretter drar vi hjem og pynter oss, og så drar vi til det andre besteforeldreparet og spiser julemiddagen. I år har jeg litt lyst å invitere et vennepar til oss for å spise julefrokost hos oss. De har ikke familien på denne kanten av landet, og jeg tror det kunne blitt veldig koselig.

Gjest mirakel*2?
Skrevet

Om morgenen drar vi til det ene besteforeldreparet og spiser julefrokost. Deretter drar vi hjem og pynter oss, og så drar vi til det andre besteforeldreparet og spiser julemiddagen. I år har jeg litt lyst å invitere et vennepar til oss for å spise julefrokost hos oss. De har ikke familien på denne kanten av landet, og jeg tror det kunne blitt veldig koselig.

obs det stod jo FØR jul. Vel...jeg stresser livet av meg for å gjøre det reint og fint lillejulaften eller lillelillejulaften.

Gjest Shira12
Skrevet

Vi lager kakemenn (som jeg har en tendens til og spise opp, slik at vi må lage nye)

Så pakker jeg og guttungen inn pakker i fellesskap til den nærmeste familien.

Så reiser sambo i skogen for og hogge juletre, nå er nok guttungen stor nok til og være med :-)

Vi er ofte hos svigers og spiser julekaker og drikker kaffi (er naboer)

Julekakene smaker jo alltid best før jul :-)

Skrevet

Adventskalender.

Uka før jul: Baker 3-4 slag. Pinnekjøtt en dag.

Lille julaften. Pynte juletre + annen pynt.

Skrevet

Første søndag i advent setter vi opp julestjerne, julekrybbe og pynter til jul på kjøkkenet. Henger også frem julekalenderen til ungene.

I førjulstiden lager vi litt julepynt og ungene (ihvertfall storebror) skal til mormor for å bygge pepperkakehus sammen med søskenbarna. Bake julekaker skal vi også, men tviler på det blir 7 sorter. Liker bedre å ha 3-4 harde kaker og så lager jeg heller krydderkake og lignende når vi får besøk :-). Hvert år spiser vi pinnekjøtt en av søndagene i advent hos foreldrene mine.

I år satser vi på å ha alt ryddet og fint bittelille julaften sånn at vi bare kan bruke lille julaften på å kose oss. På dagen pynter da jeg og ungene huset og etter leggetid tar jeg og mannen inn juletreet og pynter det sammen mens vi ser juleprogram på tv og spiser fenalår med tilbehør ;-). Det har vi gjort siden vi kom sammen for 10 år siden og er nesten julens høydepunkt for oss begge :-)

Juletreet kjøper vi alltid i siste liten..men har veldig lyst å ta med ungene ut i skogen i år å hugge eget!

Skrevet

I år må jeg bake tidlig ettersom kjæresten drar på jobb den 15. desember og kommer hjem igjen i romjula. :o) Og han er som meg - kakene smaker best før jul!

Første søndag i advent er det på tide med julestjerne i vinduet + to (?) lyspyramider + dørkrans. Kalenderen kommer selvfølgelig opp til 1. desember. De siste årene har jeg begynt å pynte siste helga før jul, jeg er som regel drittlei hele julestyret 2. januar så jeg vil gjerne ha litt julekos før jul jeg.

Tidligere pyntet jeg juletreet om kvelden lille julaften, men nå synes jeg det er så koselig å ha med ungene på det så nå gjør vi det noen dager før, ettersom når det passer i forhold til samvær og julefeiringen.

Skrevet

Tenner lys og spiser julekaker på adventsøndagene.

Lager drops,pakker julegaver og baker litt og vi vasker skap m.m på kjøkkenet.

De siste dagene før jul vasker og rydder vi og bittelille julaften begynner vi å pynte.

Lillejulaften vaskes gulv og toalett og juletreet blir pyntet så spiser vi grøt med mandel og koser oss resten av kvelden.

Jeg forbereder også litt til julaften for da skal vi ha mange gjester.6 til middag og 13 til kaffe.

Skrevet

Hele huset, tak og vegger, vaskes iløpet av november.

Siste helgen i november brygger i øl, tomtebrygg.

1. søndag i advent henges julestjernene opp, adventsstaken fram med lilla lys. Kjøkkenet pyntes med julegardiner og nisser.

Ukene i desember brukes til å bake litt kaker, ikke syv slag men 4-5.

Julekortene skrives ferdig. Da sitter jeg somregel en kveld aleine, med lys og julemusikk på cd-spilleren å skriver.

En helg tidlig i desember drar vi hele familien ut på handletur, tar da de siste julegavene, pluss at juleklær og finsko til barna kjøpes inn. Bare koser oss.

Julepynten i resten av huset kommer fram ca 2. uka i desember, koser meg mye mer med nissene før jul enn etter.

Juletreet pynter vi på lillejulaften, når det er pyntet vaskes huset en siste gang, før vi synker ned i sofaen med gløgg og julekaker. Når vi skal feirer jule hjemme hos oss, steker jeg ribba denne dagen, slik at jeg bare varmer den opp igjen dagen etter.

Juleaften på morgenen kommer barna kjempeglade inn i sengene våre, nissen har vært der iløpet av natten med julesokker :o). Så står vi opp, fyrer på peisen og setter på barne-tv. Koser oss i sofaen til godt utpå formiddagen med masse god mat og godterier.

Nei nå fikk jeg skikkelig julestemning her ....... mangler bare snø nå :o).

Gjest mirakel*2?
Skrevet

Hele huset, tak og vegger, vaskes iløpet av november.

Siste helgen i november brygger i øl, tomtebrygg.

1. søndag i advent henges julestjernene opp, adventsstaken fram med lilla lys. Kjøkkenet pyntes med julegardiner og nisser.

Ukene i desember brukes til å bake litt kaker, ikke syv slag men 4-5.

Julekortene skrives ferdig. Da sitter jeg somregel en kveld aleine, med lys og julemusikk på cd-spilleren å skriver.

En helg tidlig i desember drar vi hele familien ut på handletur, tar da de siste julegavene, pluss at juleklær og finsko til barna kjøpes inn. Bare koser oss.

Julepynten i resten av huset kommer fram ca 2. uka i desember, koser meg mye mer med nissene før jul enn etter.

Juletreet pynter vi på lillejulaften, når det er pyntet vaskes huset en siste gang, før vi synker ned i sofaen med gløgg og julekaker. Når vi skal feirer jule hjemme hos oss, steker jeg ribba denne dagen, slik at jeg bare varmer den opp igjen dagen etter.

Juleaften på morgenen kommer barna kjempeglade inn i sengene våre, nissen har vært der iløpet av natten med julesokker :o). Så står vi opp, fyrer på peisen og setter på barne-tv. Koser oss i sofaen til godt utpå formiddagen med masse god mat og godterier.

Nei nå fikk jeg skikkelig julestemning her ....... mangler bare snø nå :o).

jeg og kom i julestemning nå:)

Til jul er gutten vår blitt 3 år, så nå vil jeg begynne med noen koselige tradisjoner for han. Julen kommer til å bli så mye gøyere nå når han er blitt noen år. Gøy med barn i julen. Det har vært stille med småbarn i slekten for tiden. Han er den eneste, så jeg tror det er flere som synes det er kjekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...