Gå til innhold

Max pris i barnehage fra jan 06?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Persille

De har sagt de skal gå ned til 2.250 - men siden de ikke har bevilget mer penger umiddelbart kan man ikke gjennomføre dette.

Om foreldre skal betale mindre fra januar må jo noen andre kompensere - ellers går ikke driften rundt.

Jeg kommer uansett ikke til å sette ned ytterligere - da føler jeg at jeg sitter igjen med et tilbud jeg ikke kan stå inne for, da legger jeg heller ned hele barnehagen.

De har sagt de skal gå ned til 2.250 - men siden de ikke har bevilget mer penger umiddelbart kan man ikke gjennomføre dette.

Om foreldre skal betale mindre fra januar må jo noen andre kompensere - ellers går ikke driften rundt.

Jeg kommer uansett ikke til å sette ned ytterligere - da føler jeg at jeg sitter igjen med et tilbud jeg ikke kan stå inne for, da legger jeg heller ned hele barnehagen.

Det kan du vel ikke selv bestemme?

Hun er eier av en privat barnehage så det kan hun nok.

Private barnehager blir da sponset i likhet med offentlige. Jeg sitter i styret for en foreldreied/privat barnehage, og det var aldri en problemstilling ved siste prisnedsettelse om hvorvidt vi kunne velge å la være å sette ned?

Annonse

Private barnehager blir da sponset i likhet med offentlige. Jeg sitter i styret for en foreldreied/privat barnehage, og det var aldri en problemstilling ved siste prisnedsettelse om hvorvidt vi kunne velge å la være å sette ned?

Dersom det ikke er bevilget penger til å betale ut mellomlegget til barnehagene, må bhg selv skaffe finansiering i mellomtiden (tiden fra prisendringen trer i kraft til støtten betales ut). En alternativ løsning er å fortsette med gjeldende kontigent, og evt tilbakebetale _dersom_ pengene noen gang kommer....

Dersom det ikke er bevilget penger til å betale ut mellomlegget til barnehagene, må bhg selv skaffe finansiering i mellomtiden (tiden fra prisendringen trer i kraft til støtten betales ut). En alternativ løsning er å fortsette med gjeldende kontigent, og evt tilbakebetale _dersom_ pengene noen gang kommer....

Blir maxprisen vedtatt av Stortinget, så kommer pengene. Kommunene ville ikke våge å bruke dem på noe annet, de ville bli hengt ut i media tvert. Det gikk da bra sist, hvorfor skulle ikke det samme skje nå?

Blir maxprisen vedtatt av Stortinget, så kommer pengene. Kommunene ville ikke våge å bruke dem på noe annet, de ville bli hengt ut i media tvert. Det gikk da bra sist, hvorfor skulle ikke det samme skje nå?

Hvis det drøyer lenge før pengene blir utbetalt til bhg, kan den være nedlagt før pengene kommer. Regningene må betales fortløpende.

Om rettigheter til å gå ut over makspris, heter det forøvrig: "Det gis mulighet for å gå ut over maksimalprisen dersom barnehagen ellers ville bli nedlagt av økonomiske årsaker eller dersom kvaliteten rammes. Foreldrerådet skal samtykke i slike saker."

Noen bhg har også høyere kontigent fordi de har et tilbud som gir "bedre kvalitet". Utivdet åpningstid kan være ett eksempel.

Vi bor i en kommune som atpåtil fikk noen ekstra øremerkede midler for barnehage. Hvordan løste de maksprisgåten? De senket de generelle satsene slik de var pålagt, men reduserte samtidig søskenmoderasjon og andre rabattordninger.

Resultat for de som hadde mer enn et barn i barnehage, eller plasser som av andre grunner var "ekstra" subsidierte: Prisen steg!

mvh

Vi bor i en kommune som atpåtil fikk noen ekstra øremerkede midler for barnehage. Hvordan løste de maksprisgåten? De senket de generelle satsene slik de var pålagt, men reduserte samtidig søskenmoderasjon og andre rabattordninger.

Resultat for de som hadde mer enn et barn i barnehage, eller plasser som av andre grunner var "ekstra" subsidierte: Prisen steg!

mvh

Joda, vet at enkelte barnehager/kommuner hadde slike rabattordninger, og det er selvsagt synd for de som nøt godt av disse spesielle ordningene. Totalt sett gikk vel prisen ned for de aller, aller fleste.

Gjest Persille

"Blir maxprisen vedtatt av Stortinget, så kommer pengene. Kommunene ville ikke våge å bruke dem på noe annet, de ville bli hengt ut i media tvert. Det gikk da bra sist, hvorfor skulle ikke det samme skje nå? "

I vår bydel skjedde faktisk ikke dette - og flere barnehager har lagt ned.

Dersom de setter ned ytterligere uten å kompensere - så legger jeg ned.

Joda, vet at enkelte barnehager/kommuner hadde slike rabattordninger, og det er selvsagt synd for de som nøt godt av disse spesielle ordningene. Totalt sett gikk vel prisen ned for de aller, aller fleste.

I vår kommune gikk ikke de øremerkede midlene til barnehagen i og med at kommunen reduserte de midlene de vanligvis bevilget i takt med at de øremerkede midlene kom. Barnehagene fikk mindre, ikke mer.

Og du trengte ikke annet enn å ha to barn i barnehage, hvilket er ganske vanlig, for at prisen skulle stige.

mvh

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...