Inne Skrevet 5. november 2005 Forfatter Skrevet 5. november 2005 Vi begynte med ukesplaner for snart 2 år siden, og det er helt utrolig hvor mye enklere hverdagen har blitt - og hvor mye mindre vi krangler og hvor mye mer sundt vi spiser! Vi har noen sånne små prinsipper som gjør det enklere å planlegge; vi sleit veldig med å finne på èn middag før, det ble ikke enklere av å finne på 7! :-) Tirsdag og torsdag er fiskedager; stort sett "ordentlig" fisk på tirsdag, et produkt på torsdag (fiskepinner, fiskeboller o.l.). Hver 2. onsdag er det pannekaker, grøt så godt som hver lørdag (jeg begynner å bli lei, pappan og ungene eeeeelsker det...!), pizza/taco lørdag kveld (fredag er ikke helgedag i huset vårt, så da er det vanlig mat). Vi bruker ofte å ha gryterett på fredager fordi da er vi ute og handler (gryterett er enkel å varme opp), og kjøttkaker/karbonader på mandager. Meny fra i dag: Lø: Grøt Sø: Finnbiff Ma: Uncle Bens m/kylling og ris Ti: Hvit fisk, kokt On: Omelett m/kalkun To: Fiskegryte m/reker og fiskepudding Fr: Tomatsuppe m/egg og ostesmørbrød Det som er superviktig for oss, er at dette er det vi handler inn til og er sikker på at vi har i huset. Om vi har lyst på noe annet, så tar vi selvfølgelig noe annet - det er ikke et strengt regime man MÅ følge, poenget er at om man ikke har ork til å tenke akkurat den dagen, så er det tenkt ferdig. Og handlet inn. Dessuten må det skrives ned, helst et sted hvor alle i familien har oversikt. Takk takk og atter takk! Jeg er overbevist om at det er supergenialt; sunnere, mindre hodebry, hyggeligere å lage middag (alle vet hva vi skal ha og kan beregne masingen etter hvor lang tid den tar å lage) og ikke minst mye mye billigere! Det er ikke så lett å ta en mc Donalds når maten ligger klar i kjøleskapet! Nei nå er jeg inspirert! Velkommen nye hverdag! =) 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 5. november 2005 Skrevet 5. november 2005 F.eks: Mandag: Pannekaker m/syltetøy Tirsdag: Tomatsuppe m/makatoni og kjøttboller Onsdag: Stekt laks med poteter, gulrøtter og holandaisesaus Torsdag: En eller annen form for pasta, f.eks.enten spaghetti m/kjøtt- og gulrotsaus eller pasta carbonara m/ost, skinke og spinat Fredag: Kylling i en eller annen variant, f.eks.enten chicken tikka eller stekt kylling med ris og wokka grønnsaker Lørdag: Grøt midt på dagen, enten risgrøt, semulegrøt eller havregrøt. Enten gryterett eller pizza, taco, pitabrød e.l.om kvelden etter at ungen har lagt seg. Søndag: hjemmelagede kjøttkaker med poteter, brokkoli og blomkål, brun saus og tyttebærsyltetøy og enten kålsuing eller kålrabistappe. Når alt dette er sagt hender det en sjelden gang at den oppførte middagen droppes til fordel for en burger, hvis det har vært en speiselt travel dag, eller vi går og spiser pizza på Dolly's... Men prøver å ha en eller annen form for middag hjemme hver dag. M.v.h. 0 Siter
frosken Skrevet 5. november 2005 Skrevet 5. november 2005 Vår ukesmeny pleier å se omtrent slik ut, i tilfeldig rekkefølge: *Kyllingfilet i wok (kyllingfiletbiter og et par egg), ris, ovnsstekte grønnsaker (i ildfast fom). *Taco med kyllingkjøttdeig (stekte grønnsaker, revet ost, rømme, tacosaus, issalat, pitabrød og tortilla) *Kylling Tikka Masala (Ferdig Tikka Masala-saus fåes kjøpt i butikken) med villris (evt. vanlig ris) *Trøndersodd på boks. *Bali Kyllinggryte eller viltgryte. Ellers har vi innimellom (ikke hver uke) hjemmelaget pizza, kjøttdeig med spaghetti, spaghetti carbonara, hjemmelaget fiskegrateng, pannekaker, mexikansk gryterett med pølsebiter eller tomatsuppe med egg og hvitløksbrød. Bare et spørsmål til den første wok-middagen din; har du eggene oppi wok'en? 0 Siter
kaffepiken Skrevet 5. november 2005 Skrevet 5. november 2005 Dette spiste vi i løpet av uka: Mandag: Hjemmelaget potetmos og kjøttboller. Tirsdag: Pannekaker basert på soyamelk og blanding av grovt og fint mel. Blir alltid noe raskt og lettlaget på tirsdager siden ungene følges på trening denne dagen. Onsdag: Wok med kylling og ris, raskt og godt! Bruker pose med wokgrønnsaker fra frysedisken, lettvindt. Torsdag: Var jeg ikke hjemme. Mann og barn forteller at de benyttet anledningen til å spise hamburgere. Fredag: Jeg kom seint hjem, ungene og mannen spiste pølser i lompe, på kvelden ble det ost, kjeks, druer og vin ) Lørdag: Fårikål Søndag: Middagsinvitasjon, vet ikke hva vi får. Vi lager gjerne noe godt hjemme på søndagene ettersom vi har god tid. Mannen min er ikke så glad i å lage hverdagsmat som du ser. Jeg har egentlig en slags tommelfingerregel for meg selv at vi skal ta sikte på å ha fiskemat en gang i uka, kylling en gang i uka, suppe en gang i uka, og noe ekstra godt en gang i uka. Så blir det litt mer tilfeldig med de siste tre middagene. Jeg er ikke så glad i kjøttdeig, men det blir ofte ca. en kjøttdeigbasert middag i uka allikevel, for det liker mann og barn. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 5. november 2005 Skrevet 5. november 2005 Bare et spørsmål til den første wok-middagen din; har du eggene oppi wok'en? Ja, steker først kyllingfiletene (del i biter) slik at de er godt stekt. Etterpå har jeg i et par egg og rører det inn i kyllingen. Det blir litt sånn omelettkylling ;-) Når risen er ferdigkokt heller jeg den over kylling og eggeblandingen. Noen ganger har jeg over litt biter av issalat på toppen. Vi bruker også gjerne litt kikkomansaus i blandingen også. Kjempegodt! 0 Siter
Gjest lurulf Skrevet 5. november 2005 Skrevet 5. november 2005 Ja, steker først kyllingfiletene (del i biter) slik at de er godt stekt. Etterpå har jeg i et par egg og rører det inn i kyllingen. Det blir litt sånn omelettkylling ;-) Når risen er ferdigkokt heller jeg den over kylling og eggeblandingen. Noen ganger har jeg over litt biter av issalat på toppen. Vi bruker også gjerne litt kikkomansaus i blandingen også. Kjempegodt! Din datter logget seg på og chattet med meg i dag. Hun er veldig flink til å skrive :-) 0 Siter
Speak Skrevet 5. november 2005 Skrevet 5. november 2005 Dette hadde vært håpløst for meg. Men jeg har alltid masse mat i fryseren, så jeg tar opp noe på morran før jeg går på jobben. Kjøper gjerne i store kvanta utfra hva som er på tilbud. Tror det er mye rimeligere å kjøpe det som er billig enn å planlegge hva man skal ha før man handler. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 5. november 2005 Skrevet 5. november 2005 Din datter logget seg på og chattet med meg i dag. Hun er veldig flink til å skrive :-) Hehe, hun fortalte at hun hadde prata med en som het lurulf og syntes det var et rimelig snålt navn *ler* 0 Siter
Gjest lurulf Skrevet 5. november 2005 Skrevet 5. november 2005 Hehe, hun fortalte at hun hadde prata med en som het lurulf og syntes det var et rimelig snålt navn *ler* :-) Ja, det skjønner jeg! Hun syns nok jeg var rar, for jeg spurte forsiktig om hun hadde lov til å chatte. Men du har vel ikke så mange farlige personer liggende inne på msn-lista di! 0 Siter
Gjest togli Skrevet 5. november 2005 Skrevet 5. november 2005 :-) Ja, det skjønner jeg! Hun syns nok jeg var rar, for jeg spurte forsiktig om hun hadde lov til å chatte. Men du har vel ikke så mange farlige personer liggende inne på msn-lista di! Vi har heldigvis bare "ufarlige" folk inne på lista vår, så det går greit med litt chatting. Det er foreløpig ingen av vennene som chatter på MSN, så da må hun låne noen av våre ;-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 5. november 2005 Skrevet 5. november 2005 :-) Ja, det skjønner jeg! Hun syns nok jeg var rar, for jeg spurte forsiktig om hun hadde lov til å chatte. Men du har vel ikke så mange farlige personer liggende inne på msn-lista di! Nå står gubben her og han sier han gikk forbi flere ganger når hun chatta med deg. Hun spurte ham først om det var okei å få prate med lurulf. Han lurte fælt på hvem det kunne være, men skjønte kjapt det var en snill dame *ler* 0 Siter
Gjest lurulf Skrevet 5. november 2005 Skrevet 5. november 2005 Vi har heldigvis bare "ufarlige" folk inne på lista vår, så det går greit med litt chatting. Det er foreløpig ingen av vennene som chatter på MSN, så da må hun låne noen av våre ;-) Sønnen min har egen msn og chatte-liste. Men han har bare familiemedlemmer der. Han chatter mest med onkelen sin, og da går det mest i å sende wink. Så jeg skulle ønske at han skrev like mye som din datter i stedet! 0 Siter
Gjest lurulf Skrevet 5. november 2005 Skrevet 5. november 2005 Nå står gubben her og han sier han gikk forbi flere ganger når hun chatta med deg. Hun spurte ham først om det var okei å få prate med lurulf. Han lurte fælt på hvem det kunne være, men skjønte kjapt det var en snill dame *ler* *S* Han er nok en god menneskekjenner, mannen din *smigret* Men jeg fortalte datteren din fornavnet mitt, så hun ikke skulle tro det var en farlig mann! 0 Siter
Gjest kalendria Skrevet 6. november 2005 Skrevet 6. november 2005 Middagsplaner er livsnødvendig hos oss for å få det til å gå rundt. Det samme gjelder for handling KUN en gang i uka. Neste uke ser sånn ut: mandag: Potet og purreløksuppe m. pølsebiter og rundstykker tirsdag: stekt sei med broccoliblanding onsdag: greske kjøttboller med tzatziki og gresk salat + ovnstekte potetbåter torsdag: torskegryte fredag: kyllingwok med ris 0 Siter
Gjest kalendria Skrevet 6. november 2005 Skrevet 6. november 2005 Middagsplaner er livsnødvendig hos oss for å få det til å gå rundt. Det samme gjelder for handling KUN en gang i uka. Neste uke ser sånn ut: mandag: Potet og purreløksuppe m. pølsebiter og rundstykker tirsdag: stekt sei med broccoliblanding onsdag: greske kjøttboller med tzatziki og gresk salat + ovnstekte potetbåter torsdag: torskegryte fredag: kyllingwok med ris PS: vi handler på fredager, så nesste helg kommer ikke på planen før på torsdag. Denne helgen var på planen for forrige uke, og helgemenyen består av grøt i dag + pizza på kvelden, og i morgen skal vi ha laks med agurksalat, gulrot og poteter + riskrem. 0 Siter
Gjest kalendria Skrevet 6. november 2005 Skrevet 6. november 2005 Middagsplaner er livsnødvendig hos oss for å få det til å gå rundt. Det samme gjelder for handling KUN en gang i uka. Neste uke ser sånn ut: mandag: Potet og purreløksuppe m. pølsebiter og rundstykker tirsdag: stekt sei med broccoliblanding onsdag: greske kjøttboller med tzatziki og gresk salat + ovnstekte potetbåter torsdag: torskegryte fredag: kyllingwok med ris PS: vi handler på fredager, så nesste helg kommer ikke på planen før på torsdag. Denne helgen var på planen for forrige uke, og helgemenyen består av grøt i dag + pizza på kvelden, og i morgen skal vi ha laks med agurksalat, gulrot og poteter + riskrem. 0 Siter
Maggi Skrevet 6. november 2005 Skrevet 6. november 2005 Middagsplaner er livsnødvendig hos oss for å få det til å gå rundt. Det samme gjelder for handling KUN en gang i uka. Neste uke ser sånn ut: mandag: Potet og purreløksuppe m. pølsebiter og rundstykker tirsdag: stekt sei med broccoliblanding onsdag: greske kjøttboller med tzatziki og gresk salat + ovnstekte potetbåter torsdag: torskegryte fredag: kyllingwok med ris *skriver ned mange gode middagsidèer* 0 Siter
Maggi Skrevet 6. november 2005 Skrevet 6. november 2005 Vi spiser ofte følgende: *fiskekaker med stekt løk, revne gulrøtter og rosiner, spagetti med reven ost, broccoli og/eller blomkål *kylling tandoori med grønnsaker *fiskepudding i muskat eller karrysaus med ris og grønnsaker (f.eks. bønner, erter, grulrøtter, blomkål) *pizza med påfyll og pådryss *fårikål *lasagna med endel grønnsaker i (kjøper ofte pakke, men lager egen hvitsaus og fyller på med revne gulrøtter, champignon, løk, hvitløk m.m) *laksefilèer stekt i smør (og fløtesaus) med poteter og grønnsaker *torskenakker, poteter og grønnsaker med saus blandet med smør, lettrømme og hakket persille Mvh 0 Siter
Maggi Skrevet 6. november 2005 Skrevet 6. november 2005 Vi har fått til dette EN gang... og jeg er helt sikker på at det er kjempelurt. Mandag: Spaghetti og kjøttdeig Tirsdag: Fiskepinner og poteter Onsdag: Kylling (butikk-grillet), ris og bearnaise-saus. Torsdag: Fiskeboller i hvit saus på meg, mcdonalds på sambo... Fredag: Taco Lørdag: Hjemmelaget pizza. Uten planlegging sånn ellers ser en ukesmeny hos oss gjerne sånn ut: Pizza to ganger, mcdonalds en gang, kinesisk en gang, kjøttdeig tre ganger (to ganger med pasta og en gang med taco/wraps) *flirer* 0 Siter
Rhea Silvia Skrevet 6. november 2005 Skrevet 6. november 2005 Mine middgasplanambisjoner bruker vanligvis å havarere etter en 14 dagers tid. Da har det gjerne flydd litt ut. Men som de fleste har vi noen "faste" måltider som vi bruker omigjen og omigjen. Fisk: Kokt laks, fiskesuppe/gryte ( gjerne på rester av laks og reker) og fiskepinner. Tilbehør kokte poteter og lettkokt gulrot og til laksen agurksalat og rømme. Som variasjon; stekt sei med poteter, grønnsaker og tomatbnner og løk. Lettvint middager; Hamburger med brød og salat, stekt kylling fra butikken med ris og okgrønnsaker ( alternativ nudler og salat), skinkealat ( skinke fra boks, meksikansk grønnsakblanding og fullkorsnmakaroni), kyllingvok, spaghetti og kjøttsaus, spaghetti,pølser og grønnsaker. Grønnsakssuppe med brød til. Litt mer arbeid; koteletter, skinke/pølsegrateng, fisk-i-ovn, minestronesuppe, bakt gresk salat mm Søndagsmiddager; steik av ulikt slag, gryter. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.