Gå til innhold

Småuggen ankel


Hawk77

Anbefalte innlegg

Hei og takk for sist, det er en god stund siden, men jeg synes svarene jeg får her er mange ganger bedre en fastlegens. Så takk for et godt tilbud. Så til saken.

Er 37 år. Trener Jiu Jitsu 2 ganger pr. uke, tirsdag med barn som instruktør dvs meget moderat trening.

Torsdag med voksene som er ganske tøff og frem for alt utrolig morro. Startet med Jiu Jitsu for 5 år siden. Har grønt belte og går for sort om kroppen tåler det. Skal graderes til blått til jul eller våren. Har de siste 14 - 16 ukene

gåt ned fra 98 til 88-89 kg. Under 90 var målet. Ønsker nå å prøve å gå ned til 85 (Er 1,83 høy)

Har de siste 1,5 månedene slitt med

noe stiv ankel serlig om morgenen,

den er altid værre etter turer eller trening. Hva bør jeg gjøre

Sitte stille er ikke noe løsning, kan jeg butte gåturer med ergometersykkel for en tid?

Noe vitaminer eller urter jeg kan ta inn? Er nåye med maten spiser egetprodusert brød med masse fiber

Spiser masse selvfisket fisk, kylling og kalkun, og har de siste 15 årene ikke spist svin og er meget moderat med skalldyr.

Bortsett fra anklen føler jeg meg i "toppform" men synes at muskelmassen sliter med å legge på seg. Har lest om at menn over 25 ofte mangler noe hormon som gjør at muskelmassen ikke lenger vokser ?

Har også hørt at via diett kan musklene igjen begunne å vokse.

Har i utgangspunktet ikke lyst å proppe meg med hormoner.

Hva kan jeg gjøre for å få musklene til å øke?

Dette ble langt sorry.

Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-Hawk77

Kjære småuggen ankel. En ankel som føles stiv etter vel halvannen mnd. må du vel på ett eller annet tidspunkt ha skadet. Det er jo rimelig fort gjort i kampsport i "kampens hete". Sykkel eller svømming istedenfor løping, med etterfølgende nedising kan være et råd for å se om naturen fikser dette selv. Hvis så ingen bedring, la legen se på det med evt. spesialrtg. -us.

Så til økning av muskelmasse og styrke. Din beskrivelse av kostholdet høres bra ut. Så lenge du får i deg nok kalorier og protein så er det neppe noe å hente ved "kunstgrep". Legg inn en dag i uken med maks styrke øvelser på beina. F. eks. tunge vekter slik at du bare greier 4-5 repper i 3 serier. Men når du forteller at alt egentlig går bra og du stortrives så er vel ikke dette med muskelvolum/styrke så veldig viktig ?? Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...