Gå til innhold

NÅ er det nok såpekokeri fra svigermor(D!!!), altså!

Anbefalte innlegg

Nå har jeg sittet og grublet på hvordan jeg skal formulere meg, for at dere skal forstå hvorfor jeg er så sint som jeg er nå!

som noen kanskje husker, var det en episode/innlegg om svigermor og en bursdag her i høst.

Siden dengang har det vært _mange_ ting jeg har irritert meg over, men valgt åse gjennom fingrene med. Men idag tok det helt av!

Vel, følg med nå:

vi sliter med søvnen til minstemann, og i tillegg har han nå ei kraftig forkjølelse (vel 40 i feber og oppkast i natt).

Etter ei lang uke, ble det endelig fredag, jeg hentet ungene tidlig fra SFO og bhg, kjørte hjem for å lage yndlingsmiddagen vår (chicken tandoori m.tilbehør), ikke den billigste middagen (vi har stram økonomi for tida), så jeg lagde akkurat så mye som vi spiser...

Etter middagen skulle vi kjøre 3 mil for å komme oss i svømmehallen, og vi 5 skulle virkelig "ta helg"...

5 min før middag dukker svigermor opp med nevøen min (4 år). Ungene her i huset jubler over at han er på besøk, og forteller ivrig at vi skal i svømmehallen, men at de kan treffes etterpå. (Nevøen skulle overnatte, viste det seg...)

Svigermor kunne da fortelle at nevøen min kom rett fra bhg, han var sulten, og hun skulle på jobb kl. 17. Kunne han være hos oss til svigerfar var ferdig i fjøset (19-tida), og få middag hos oss!?

1) Middagen blir "så som så"; ingen blir ordentlig mette.

2) Sure unger her i huset, de gikk jo glipp av svømmeturen - igjen! Vi har nemlig bare vanlig stasjonsvogn med 5 seter... Og vi er jo 5 sjøl...

3)kl. 20 ringte gubben inn til svigerfar og lurte på om han komog henta nevøen vår snart, fordi han var så trøtt...

4) Hæ!? sa svigerfar. Er han her!?

5) Svigermor var på jobb i går kveld, og skulle være på jobb i dag, kl 07, og... Svigerfar skulle på hjortejakt og dra kl. 7, han og...

Men han kom og henta gutten og la ham inne hos dem.

6) Kl. 6.45 ringte telefonen(da hadde minsten akkurat sovna, og de to andre ungene sov enda! Kryss i taket! Men så lenge varte det..."Kan en av dere komme og hente nevøen deres!? Jeg skal på jobb!" sier svigermor...

7) Ok, ungen er på plass, alle ungene fryder seg og har det trivelig. gubben og jeg tenker at siden det er så fint vær, tar vi med alle 4 ungene på skogtur. Dette forteller vi til ungene, og de gleder seg til å grille pølser på bål i skogen, og alt er vel.

8) Så ringer ei venninne av mora til nevøen: "Gjør det noe om vi kommer litt forseint for å hente nevøen deres!? Bilen vår er på rep..." osv. Jeg og gubben ser på hverandre og er "litt" undrende over denne telefonen. Det skjønner venninna til svigerinna vår, og hun spør:"Dere skulle jo bort, så vi måtte hente ham før 13?!" Nei, vi skal ikke bort, annet enn på tur sammen med nevøen og ungene våre, vi! Og ikke har vi nevnt for noen utenfor huset at vi skal det, engang!?

Jo, da viser det seg altså at svigermor hadde ringt til svigerinna mi, og sagt at de måtte hente nevøen min før 13. Svigerinna mi rakk ikke det, så hu hadde tatt kontakt med ei venninne som ikke bor så langt fra oss, og bedt henne hente gutten, og vøre der til han ble hanta av foreldrene sine...!?!?

Snakk om pakkepost!? Stakkars unge, men det er ikke _alltid_ foreldra si skyld!?

Venninna er ei veldig trivelig jente, og hun vet litt om forholdene her på gården, både gjennom meg og svigerinna mi.

Venninna kom og henta guttungen, som ikke kunne skjønne hvorfor han skulle dit!? Han skulle jo på tur sammen med oss!? Og han gledet seg sånn til det!

Sviger mor har da for det første sagt ja til å være barnevakt, men leverer ham først til middag i går, og forhindrer oss i å dra på svømming. Ikke informert mannen sin om at de skal være barnepiker, og reiser jaggu på jobb før ungen er våken i dag,vekker oss den ene dagen på snart 2 år at ungene sover tl etter 6...

Deretter forpurrer hun jaggu dagen i dag med å avtale med foreldrene når han må hentes, uten engang å nedlate seg til å snakke med oss om det!

Enten får man si ja til å være barnepike, og nei til å ta på seg ekstravakter, eller så får man ha "baller" nok til å avlyse det! Ikke bare overlate ansvaret til andre "som er hjemme lell" (vi _kan_ jo ha planer, vi og!?)

Og har man først overlatt ansvaret for ungen til andre uten å fortelle det til foreldrene, får man la være å gjøre avtaler som omfatter 3 husstander/familier, uten at disse er involvert i planene!

Åh, hun skulle vært statsminister i Kongo!;-)

Blander seg borti, styrer og ordner, - og så blir det bare irritasjon!

Arrgh!

*jeg _kan_ være tilbøyelig til å se et snev av humor i historien nå...*

Måtte bare få det ut! Hyggelig om du gadd lese, men jeg er ikke ute etter hverken sympati eller motgang, nå preller det av som vann på gåsa, lell...

Fortsetter under...

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

17

• frosken

9

• puttelull

9

• nanna

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest lurer jeg på

Litt av historie dette, MEN

1. en 4-åring kan da ikke spise så mye at ingen av dere andre blir mette ?

2. dra på svømming, du skriver jo at du har et febersykt barn ?

3. enig i at svigerfar burde ha nevnt dette igår kveld, slik at det kanskje hadde vært bedre om nevøen deres hadde sovet hos dere i natt

4. dere kunne jo bare sagt ifra til venninna at hun ikke trang å hente barnet siden dere hadde bestemt denne turen .... men igjen har du ikke et sykt barn ? Kanskje bedre for barnet å få være hjemme å slappe av ?

3. enig i at svigerfar burde ha nevnt dette igår kveld, slik at det kanskje hadde vært bedre om nevøen deres hadde sovet hos dere i natt

4. dere kunne jo bare sagt ifra til venninna at hun ikke trang å hente barnet siden dere hadde bestemt denne turen .... men igjen har du ikke et sykt barn ? Kanskje bedre for barnet å få være hjemme å slappe av ?

Selv om "Det preller av som vann på gåsa", må jeg rette noe her:

-Du kjenner ikke denne 4-åringen! Han spiser faktisk som en hest! Noe vi her i huset faktisk ikke gjør! Vi hadde det travelt, og skulle kose oss på svømming. Lager ikke mat til hele slekta, ifall de skulle slumpe til å komme, alle mann!;-)

(vel 40 i feber og oppkast _i natt_) Han var altså ikke syk i går ettermiddag, ei heller ikke i dag tidlig! Det har med andre ord ingenting å si for nenting, og var en helt unødvendig ting å skrive i hovedinnlegget! Men nå er det oppklart!

3. enig i at svigerfar burde ha nevnt dette igår kveld, slik at det kanskje hadde vært bedre om nevøen deres hadde sovet hos dere i natt.

Nå var det svigerfar som selv ikke var informert om at han skulle være barnevakt, da... Men guttungen er av typen som sover lenge om morgenen, mens vi her i huset gjerne er opp før 6... Derfor anså vi det som en _dårlig_ løsning å ham her i natt!

- jo, vi sa at hun ikke trengte det, men siden svigerinna mi hadde sagt at ho kom for å hente ungen hos venninna et bestemt tidpunkt, og at svigerinna mi ikke kunne nås pr tlf/sms (hun var på dette tidspunktet langt til fjells), var ikke det så smart, tenkte vi.

Og igjen: Det syke barnet var altså ikke sykt på dette tidspunktet! Og om jeg og barnet hadde blitt hjemme: Det var en far og 2 andre unger som skulle på tur, sammen med nevøen/fetteren!;-)

Kjenner jeg blir helt sint inni meg på dine vegne!! Det går da virkelig ikke an! Dere er nødt til å ta en alvorsprat med din svigermor. Skjønner at det ikke er enkelt, men jeg kan ikke skjønne at dere kan fortsette med å godta dette? Tror nesten jeg hadde nektet å ta ansvaret for nevøen deres hadde det vært meg. En ting er hvis det hadde dukket opp uforutsette ting for din svigermor. Men når hun visste om at hun skulle på jobb, må hun jammen ta dette ansvaret selv. Mener jeg...

Jeg hadde gitt guttungen brødskiver istedenfor deres middag. Da kunne alle spist så mye de ville og blitt mette.

Ellers så hadde jeg sagt til besteforeldrene at dere ikke kunne passe guttungen dagen etter fordi dere hadde faste planer.(eller når dem ringte til dere)

Her er det besteforeldrene som måtte ta ansvaret og kommet til en enighet om hvem av dem som måtte ha skippet sitt gjøremål denne dagen.

Synes at det ikke nytter å bli sint for dette, fordi du har i denne situasjonen vært meget dumsnill. (ikke vondt ment)

Vær hardere neste gang med å si nei umiddelbart. Så får dem ordne opp selv.

Bare så du vet det.

En fireåring kan være i stand til å spise en hel elefantfamilie ut av huset. Og definitivt i stand til å spise mer enn tre andre barn til sammen.

;-)

Annonse

Jeg hadde definitivt hatt enormt behov for å rase i fra meg etter noe slikt.

Vil det være mulig for den øvrige familien å rotte seg sammen å lage strategier for å begrense hæsjingen?

For eksempel at dere _alltid_ dobbeltsjekker med hverandre når svigermor sier noe.

Vet ikke om jeg ville holdt ut og rett og slett krevd å bo lengre unna, om det så betydde å ikke være bonde lengre. Men det er min tolmodighet...

Hva med at dere spleiser på en en billett til Kongo.

mvh

Vil det være mulig for den øvrige familien å rotte seg sammen å lage strategier for å begrense hæsjingen?

For eksempel at dere _alltid_ dobbeltsjekker med hverandre når svigermor sier noe.

Vet ikke om jeg ville holdt ut og rett og slett krevd å bo lengre unna, om det så betydde å ikke være bonde lengre. Men det er min tolmodighet...

mvh

Jeg har innført et nytt begrep her: "en svigermoravstand", SA.

1 SA = 219 km.

Komforten synker proporsjonalt med verdien av SA. Normalen er 1 SA, ved 0,1 SA er det krise.

:-)

Bare så du vet det.

En fireåring kan være i stand til å spise en hel elefantfamilie ut av huset. Og definitivt i stand til å spise mer enn tre andre barn til sammen.

;-)

Det har jeg også lagt merke til.

Den ene eter som en hest, mens andre spiser så lite at foreldrene går til legen med dem. Uten at legen finner noe galt. Men legen syns selv det er rart hvor lite det går an å fø opp runde og friske fine unger på, i årtier :-)

Jeg hadde gitt guttungen brødskiver istedenfor deres middag. Da kunne alle spist så mye de ville og blitt mette.

Ellers så hadde jeg sagt til besteforeldrene at dere ikke kunne passe guttungen dagen etter fordi dere hadde faste planer.(eller når dem ringte til dere)

Her er det besteforeldrene som måtte ta ansvaret og kommet til en enighet om hvem av dem som måtte ha skippet sitt gjøremål denne dagen.

Synes at det ikke nytter å bli sint for dette, fordi du har i denne situasjonen vært meget dumsnill. (ikke vondt ment)

Vær hardere neste gang med å si nei umiddelbart. Så får dem ordne opp selv.

DU er tøff. :-)

Det er to milepæler i snille folks liv:

1. Når de lærer at man ikke kan/må være venner med alle alltid.

2. Når de lærer å si nei.

Det blir nesten et nytt liv, og du verden så mye enklere.

Annonse

mvh

Vet du: Den billetten er jeg villig til å betale sjøl, du!;-)

Selv om "Det preller av som vann på gåsa", må jeg rette noe her:

-Du kjenner ikke denne 4-åringen! Han spiser faktisk som en hest! Noe vi her i huset faktisk ikke gjør! Vi hadde det travelt, og skulle kose oss på svømming. Lager ikke mat til hele slekta, ifall de skulle slumpe til å komme, alle mann!;-)

(vel 40 i feber og oppkast _i natt_) Han var altså ikke syk i går ettermiddag, ei heller ikke i dag tidlig! Det har med andre ord ingenting å si for nenting, og var en helt unødvendig ting å skrive i hovedinnlegget! Men nå er det oppklart!

3. enig i at svigerfar burde ha nevnt dette igår kveld, slik at det kanskje hadde vært bedre om nevøen deres hadde sovet hos dere i natt.

Nå var det svigerfar som selv ikke var informert om at han skulle være barnevakt, da... Men guttungen er av typen som sover lenge om morgenen, mens vi her i huset gjerne er opp før 6... Derfor anså vi det som en _dårlig_ løsning å ham her i natt!

- jo, vi sa at hun ikke trengte det, men siden svigerinna mi hadde sagt at ho kom for å hente ungen hos venninna et bestemt tidpunkt, og at svigerinna mi ikke kunne nås pr tlf/sms (hun var på dette tidspunktet langt til fjells), var ikke det så smart, tenkte vi.

Og igjen: Det syke barnet var altså ikke sykt på dette tidspunktet! Og om jeg og barnet hadde blitt hjemme: Det var en far og 2 andre unger som skulle på tur, sammen med nevøen/fetteren!;-)

Siden du verken ønsker sympati eller motbør, hvorfor ikke da bare skrive denne historien din inn en dagbok istedenfor poste den på nettet?

Du har i allefall fått formidlet din frustrasjon.

Jeg har innført et nytt begrep her: "en svigermoravstand", SA.

1 SA = 219 km.

Komforten synker proporsjonalt med verdien av SA. Normalen er 1 SA, ved 0,1 SA er det krise.

:-)

LOL

;-)

Da fikk jeg noe å hikstle av i kveld også. Hadde unnet alle en super svigermor som min.

MEN

Jeg gir henne IKKE bort. Og hun har ikke flere barn å gifte bort.

Potensielt fantastiske svigermødre burde få en skokk unger!

;-)

mvh

LOL

;-)

Da fikk jeg noe å hikstle av i kveld også. Hadde unnet alle en super svigermor som min.

MEN

;-)

mvh

Det er disse mytene vi liker å fleipe med. Noen svigemødre er helt ufordragelige, og noen ganger lurer jeg på om noen kvinner i det hele tatt har et normalt forhold til sin mor?

Jeg ble selv vitne til et utspill. Svigermora sto utenfor datterens nye hus og sa "Jeg får vel gå inn å se før det havner på tvangsauksjon!" Jeg lo høyt, men kjerringa mente det! Dattera himla med øya, men måtte jo også le til slutt.

Svigermora var ikke enig i huskjøpet, det var for dyrt mente hun. Men jeg vet bedre: familien flyttet lenger vekk fra henne. De økte avstanden med 0,8 SA, og det falt ikke i smak.

Det er de slemme vi får høre om da.

LOL

;-)

MEN

;-)

mvh

Det er som regel kombinasjonen av svigermor og svigerdatter som er avgjørende.

Siden du verken ønsker sympati eller motbør, hvorfor ikke da bare skrive denne historien din inn en dagbok istedenfor poste den på nettet?

Du har i allefall fått formidlet din frustrasjon.

-takk så mye!

Ha ei alldeles fortreffelig helg, du og!?!?!?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...