Gå til innhold

Er det mulig å få barn uten å oppleve ammemas?

Anbefalte innlegg

Med referanse til et par tidligere tråer lurer jeg virkelig på dette.

Er det noen som har opplevd å få barn, uten å få en haug med formaninger og innblanding i forhold til amming? Enten det dreier seg om at man på død og liv må gjøre det, eller må slutte.

Finnes det solskinnshistorier der ute?

mvh

Fortsetter under...

Jeg har aldri opplevd mas eller press.

Jeg leste mye om amming før fødselen, hadde rikelig med melk, beit tenna sammen når brystvortene ble såre, smurte med lanolinsalve og ammet videre selvom melka var litt rosa (!). Fullammet i rundt 6 mndr begge gangene.

Ammet begge ungene til de var mellom 12 og 16 mndr.

-har hørt mange skrekkhistorier da men..

Vel, nå har jeg aldri prøvd å ikke amme. For det har jeg villet gjøre, og heldigvis fått det til uten de store problemene.

Da jeg valgte å slutte å amme storesøster da hun var 8 mnd (fordi jeg var gravid med nr.2), var det ingen som kom med negative kommentarer.

Da jeg sluttet å amme lillesøster da hun var 9 mnd (fordi jeg ikke orket enda en økeperiode med 2 små hjemme hver dag), var det heller ingen som kommenterte det negativt.

Nå er jeg i gang med å amme lillebror, og føler ikke noe press av noe slag. Håper å kunne amme han lenger enn jentene, men vi får se hva fremtiden bringer.

Annonse

Ikke her iallefall.

Det begynte på barsel - rente inn telefoner fra hele slekta:

"har du fått melk nå da"

Fra ungen var et par uker og til vi startet med fast føde var det en kontinuerlig strøm av "har du nok melk da, skal du ikke begynne med mat snart"

Fra ungen rundet året var det et eneste mas om å slutte med ammingen og dette gav seg ikke før vi sluttet.

Enda bodde vi mesteparten av tiden ikke i samme by som maserne engang - de RINGTE for å mase om det.

Helt sinnsykt.

Gjest amparro

Ikke mas eller press her heller. Jeg hadde bestemmt meg på forhånd for å ikke amme barnet mitt og gav beskjed om dette. Det ble skrevet i mine papirer av den jordmoren jeg gikk til kontroll hos.

Jeg fikk en tablett og fikk melken stopper. Ingen har spurt meg eller sagt noe om det. Jeg vet ikke om det er fordi de ikke tør,eller hva det er. Familie og venninner vet selfølgelig hvorfor, men ingen andre har kommet med et knyst.

Jeg har tre barn, og har ikke opplevd mas og unødig innblanding i ammingen. Det eneste er at enkelte kommer med noen "morsomheter" om at jeg ammer lenge....

Jeg har vært innstilt på å amme, og var vel også innstilt på at det var en jobb å amme, og at ikke alt behøvde å gli på skinner. Med førstemann var de første ukene tunge, men det gikk seg til. Nummer to gikk det vedlig greit med. Nummer tre gikk det greit med de første 6 mnd. Da hadde vi 2-3 mnd der jeg nesten gav opp fordi hun ikke ville ha melk. Den perioden gav seg, og jeg ammer henne fortsatt (19 mnd).

Få har blandet seg. Jeg har bestemt selv, og jeg har stort sett opplevet ammingen som veldig positivt!

Annonse

Jeg skulle til å svare at her er det en solskinnshistorie, helt til jeg så at du også skrev om mas om at man må slutte!! ;-)

Og da er jeg med i "klubben" likevel, for det er merkelig det der at det som først er så ønskelig og naturlig plutselig blir sp veldig fysj og æsj!

Og dem som maste mest om dette, både når det gjaldt nedtrapping av amming og innføring av grøt, samt det å slutte helt med amming, var faktisk de andre mødre ei barselgruppa mi.

Kanskje de av en eller annen grunn tok det som personlig kritikk at jeg ventet så lenge som mulig med å introdusere grøt, mens de fleste andre nesten ikke kunne vente til babyen var 4 mnd en gang?

Det kom ihvertfall ganske mange uforstående kommentarer til at jeg fullammet til babyen var 5,5 mnd. ;-)

Men de kommentarene var ingenting mot dem som kom (gjerne fulgt av latter!) over at jeg fortsatt ammet en baby som var 9 mnd, 12 mnd, for ikke å si 17 mnd!!

Makan, altså, til rar mor! *he he*

Jeg skulle til å svare at her er det en solskinnshistorie, helt til jeg så at du også skrev om mas om at man må slutte!! ;-)

Og da er jeg med i "klubben" likevel, for det er merkelig det der at det som først er så ønskelig og naturlig plutselig blir sp veldig fysj og æsj!

Og dem som maste mest om dette, både når det gjaldt nedtrapping av amming og innføring av grøt, samt det å slutte helt med amming, var faktisk de andre mødre ei barselgruppa mi.

Kanskje de av en eller annen grunn tok det som personlig kritikk at jeg ventet så lenge som mulig med å introdusere grøt, mens de fleste andre nesten ikke kunne vente til babyen var 4 mnd en gang?

Det kom ihvertfall ganske mange uforstående kommentarer til at jeg fullammet til babyen var 5,5 mnd. ;-)

Men de kommentarene var ingenting mot dem som kom (gjerne fulgt av latter!) over at jeg fortsatt ammet en baby som var 9 mnd, 12 mnd, for ikke å si 17 mnd!!

Makan, altså, til rar mor! *he he*

Jeg er like rar som deg ;.)

Synes faktisk det var litt OK med de oppslagene nå før helga om at det ER OK at vi ammer lenge. Det er ikke mange som kommenterer ammingen min, men de få som gjør det, får høre nå at det er leeeenge til hun er tre år :-)

Min grense er nå 17. mars, en uke før hun fyller to år. Da reiser jeg på sydentur med fire venninner :-) Hadde det ikke vært for den turen, så vet jeg ikke hvor lenge vi hadde holdt på. Synes det er koselig, jeg, de morgenene vi har god tid, at hun fremdeles drikker noen slurker "vitaminer" og får kos inntil meg!

Jeg er like rar som deg ;.)

Synes faktisk det var litt OK med de oppslagene nå før helga om at det ER OK at vi ammer lenge. Det er ikke mange som kommenterer ammingen min, men de få som gjør det, får høre nå at det er leeeenge til hun er tre år :-)

Min grense er nå 17. mars, en uke før hun fyller to år. Da reiser jeg på sydentur med fire venninner :-) Hadde det ikke vært for den turen, så vet jeg ikke hvor lenge vi hadde holdt på. Synes det er koselig, jeg, de morgenene vi har god tid, at hun fremdeles drikker noen slurker "vitaminer" og får kos inntil meg!

Vær forberedt på at når hun er så stor, er det ikke sikkert en uke borte er nok til at hun glemmer puppen. Jeg var bortreist flere ganger flere dager i strekk mens jeg ammet minstemann, når jeg kom hjem ville han ha pupp igjen. Vi sluttet like før han fylte 3.

Vær forberedt på at når hun er så stor, er det ikke sikkert en uke borte er nok til at hun glemmer puppen. Jeg var bortreist flere ganger flere dager i strekk mens jeg ammet minstemann, når jeg kom hjem ville han ha pupp igjen. Vi sluttet like før han fylte 3.

Ja, du skal se vi holder på et år til... :-)

Nå kan det gå et par - tre dager innimellom at hun ikke drikker, og så kan det være hver dag en stund og sånn holder vi på.

Men har jeg melk igjen da, hvis hun ikke har drukket av meg på åtte dager?

Tror kanskje jeg stenger krana helt etter den turen - men en skal aldri si aldri!

Ja, du skal se vi holder på et år til... :-)

Nå kan det gå et par - tre dager innimellom at hun ikke drikker, og så kan det være hver dag en stund og sånn holder vi på.

Men har jeg melk igjen da, hvis hun ikke har drukket av meg på åtte dager?

Tror kanskje jeg stenger krana helt etter den turen - men en skal aldri si aldri!

Min erfaring er at når man har ammet såpass lenge, tar det lang tid før brystene slutter å produsere noe. Jeg hadde i hvertfall ingen problemer med å ta opp igjen ammingen etter flere dagers avbrudd, men det kan jo være individuelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...