Gå til innhold

Opptatt av satanisme

Anbefalte innlegg

Gjest skremmende

Hva sier man til smågutter som virker opptatt av satanisme og synes det er spennende å leke med det og nazisme. "Vi er Hitlers sønner"

Jeg fant et ark hvor det går fram at de har dannet en slags klubb hvor de dyrker satan, banner osv.

Jeg vet at det bare er en lek med det forbudte. De framstår ellers som fornuftige barn, snille, empatiske, ingen problemer hverken hjemme eller på skolen.

Hva skal jeg si for å forklare alvoret i nazismen og satanismen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205033-opptatt-av-satanisme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest papirtiger

Vis dem filmer, videoer og dokumentarer om nazismen og 2. verdenskrig. La dem lese bøker om konsentrasjonsleir-fangers opplevelser?

Spørs vel litt på hvor små disse guttene er? Mange dokumentarer og filmer om 2. verdenskrig er heftige greier..

Men er enig om at opplyselse sikkert får dem på bedre tanker. Lese Anne Frank kanskje?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205033-opptatt-av-satanisme/#findComment-1470616
Del på andre sider

Alt etter hvor gamle de er:

Det finnes en gammel bokserie, "Fakkelserien", tror jeg.

Den er skrevet av forskjellige folk som på ulike måter var involvert under krigen.

Max Manus' bøker er vel de mest kjente blant disse. Han var motstandsmann og blant annet involvert i mange sabotasjeaksjoner. Under frigjøringsdagene var han livvakt for Kromprins Olav. Spennende lesning, men også med en moral og en skildring av smerte og overgrep.

En som var fengselsprest på Grini, husker desverre ikke navnet, skrev boken "Slik dør menn" om sine møter med dødsdømte fanger. Om jeg ikke husker feil forteller han blant annet om en 14-åring. (Også fakkelserien.)

Så har du boken "Det angår også deg." skrevet av Herman S. (Husker ikke hvordan man staver etternavnet.) Han var en dyktig musiker en av de få norske jødene som overlevde konsentrasjonsleirene. Hele hans familie omkom.

Om barna er for små til å lese bøkene / få dem lest for seg, kan du lese utdrag og/eller fortelle litt tilpasset barna for dem.

NRK laget en gang en filmserie for barn "Da far var på Grini". Lørdagsbarnetimen har også hatt et hørespill om jødiske søsken som måtte flykte til Sverige.

Kjenner du noen som er flinke å snakke med barn og som selv har opplevelser eller har foreldre / besteforeldre de kan fortelle om gjør dette tingene veldig mye mer konkrete og håndgripelige for barn. F.eks.: "Bestefaren min ble arrestert under krigen. Da var pappaen min bare ti år. Det kom soldater hjem til huset deres. De ropte og brølte med sinte stemmer på et annet språk... Her har du noen bilder av dem slik det så ut da."

Poenget er å levendegjøre for barna at de det gikk ut over var mennesker som dem. At det var mammaer, pappaer, barn...

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205033-opptatt-av-satanisme/#findComment-1470722
Del på andre sider

Gjest skremmende

Det kommer vel an på alderen til barna og din rolle overfor disse. Er du lærer? Vet du hvor disse impulsene kommmer fra?

Mvh

Nei, jeg er ikke lærer, bare mor...

Eldste barnet er 12 år og er nok den som drar med seg lillebror på 9. Hvor impulsene kommer fra vet jeg ikke, han har tegnet hakekors tidligere og da fortalte jeg han om krigen og jødeforfølgelse. Siden vi har noe samisk blod i årene sa jeg også at dersom Hitler ikke var blitt stoppet ville også samene blitt utryddet av Hitler.

Han lovte da oppriktig å slutte med hakekors, han visste ikke hva det betydde engang da han tegnet det.

Jeg regner med at dette er en slags opposisjonsgreie av en gutt i begynnende pubertet.

Dette tror jeg fordi en av reglene i klubben (jeg kom tilfeldig over et ark da jeg ryddet) er at de skal drikke koffeinholdig drikke som jeg har vært veldig striks med.

Jeg skjønner jo at barn er i opposisjon, men jeg synes likevel det er ille at den største drar lillebror med seg, og at det dreier seg om Hitler og satanisme. Synes ikke helt at jeg kan slå meg til ro med at det bare er opposisjonsgreie heller når det dreier seg om så alvorlige ting.

På en eller annen måte må jeg nå fram til han og forklare at visse ting leker man ikke med. At det er tøft å ha tatt et standpunkt f.eks. mot rasisme, at satan er symbol for det onde osv. Dette rimer ikke med hvordan guttene framstår og er som personer.

Innimellom skulle man vært pedagog og psykolog og tankeleser på en gang.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205033-opptatt-av-satanisme/#findComment-1470751
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hvor du bor, men hadde du bodd i Trondheim så hadde jeg anbefalt et besøk på Det Jødiske Museet som har en god utstilling som viser hva som skjedde med jøder under 2.verdenskrig.

Julius Paltiel som er en av få jøder som overlevde konsentrasjonsleirene reiser rundt på skoler og forteller om hva som skjedde. Når ungene ser tatoveringen av fangenummeret hans og hører han fortelle så tror jeg det har større effekt enn mye annet. Kan du ikke prøve å få skolen til å sjekke om Julius Paltiel kan få komme til skolen? Han bor i Trondheim så om dere bor i nærheten så går det jo an å ringe ham også og be om et møte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205033-opptatt-av-satanisme/#findComment-1470860
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke lærer, bare mor...

Eldste barnet er 12 år og er nok den som drar med seg lillebror på 9. Hvor impulsene kommer fra vet jeg ikke, han har tegnet hakekors tidligere og da fortalte jeg han om krigen og jødeforfølgelse. Siden vi har noe samisk blod i årene sa jeg også at dersom Hitler ikke var blitt stoppet ville også samene blitt utryddet av Hitler.

Han lovte da oppriktig å slutte med hakekors, han visste ikke hva det betydde engang da han tegnet det.

Jeg regner med at dette er en slags opposisjonsgreie av en gutt i begynnende pubertet.

Dette tror jeg fordi en av reglene i klubben (jeg kom tilfeldig over et ark da jeg ryddet) er at de skal drikke koffeinholdig drikke som jeg har vært veldig striks med.

Jeg skjønner jo at barn er i opposisjon, men jeg synes likevel det er ille at den største drar lillebror med seg, og at det dreier seg om Hitler og satanisme. Synes ikke helt at jeg kan slå meg til ro med at det bare er opposisjonsgreie heller når det dreier seg om så alvorlige ting.

På en eller annen måte må jeg nå fram til han og forklare at visse ting leker man ikke med. At det er tøft å ha tatt et standpunkt f.eks. mot rasisme, at satan er symbol for det onde osv. Dette rimer ikke med hvordan guttene framstår og er som personer.

Innimellom skulle man vært pedagog og psykolog og tankeleser på en gang.

Tolv år gammen kan han fint lese bøker fra Fakkelserien og "Det angår også deg."

Begynn gjerne med "Det angår også deg." Vil han ikke lese den selv, leser du den høyt for ham.

Max Manus' bøker er spennende og gir helt andre helteforbilder enn de han nå er opptatt av.

Disse bøkene finner du garantert på bibiloteket.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205033-opptatt-av-satanisme/#findComment-1470926
Del på andre sider

Gjest skremmende

Tolv år gammen kan han fint lese bøker fra Fakkelserien og "Det angår også deg."

Begynn gjerne med "Det angår også deg." Vil han ikke lese den selv, leser du den høyt for ham.

Max Manus' bøker er spennende og gir helt andre helteforbilder enn de han nå er opptatt av.

Disse bøkene finner du garantert på bibiloteket.

mvh

Takk for svar, jeg skal høre på biblioteket.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205033-opptatt-av-satanisme/#findComment-1470988
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...