Gå til innhold

Dette med sykt barn dager.......

Anbefalte innlegg

Gjest vannkopper kan faktisk være alvorlig

Må barnet være hjemme en hel uke da? Mange barn blir jo nesten ikke syk i det hele tatt av vannkopper. (Jada, jeg vet at også mange blir ordentlig syke)

Vesla mi var bare litt slapp, og dagmammaen mente jeg bare kunne sende ho om ho ville. Og det gjorde jeg. Ho lekte nesten som vanlig, men sov litt lengre et par dager.

Du skal være veldig forsiktig med ettersykdom etter vannkopper.

Vet om to barn som faktisk havnet på sykehus med lammelser etter vannkopper.

Vedr. det ene barnet har foreldrene fått beskjed om at aldri vil bli 100% igjen.

Fortsetter under...

• Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nusket

6

• mariaflyfly

4

• Speak

4

• Mirabell

3

Mest aktive i denne tråden

Har ikke lest hele tråden, så bekalger hvis dette er gjenntagelse:

Arbeidsmiljøloven gi begge foreldrene rett til 10 dager fri _med lønn_ til å passe syke barn.

Du har også rett til fri for å passe syke barn med da uten lønn. Ingen kan nekte deg å være hjemm for å passe barn under 12 år, men de kan nekte å betale deg for det hvis det går over 10 dager altså.

Gjest teatrika

Nei, vet du det tror jeg IKKE at det er. Velferdspermisjon er noe du søker om UTENOM f.eks. sykt barn dager eller andre ordninger.

Velferdspermisjon deles i to kategorier; 10 dager for sykt barn + 10 TILFELLER av eget behov (Legebesøk, blir syk i løpet av arbeidsdagen e.l.)

Så det så...

fei1365380229

Vedr. det ene barnet har foreldrene fått beskjed om at aldri vil bli 100% igjen.

Dattera vår fikk dobbeltsidig lungebetennelse etter vannkoppene, så jeg tror man bør være litt varsom ihvertfall.

Annonse

Gjest Vannkopper

Ja, jeg vet også det der.

Eldste barnet fikk vannkopper på en søndag og var borte fra skolen hele uka. Mandagen 1 uke etter var han på skolen igjen, men er også hjemme i dag sammen med minsten (som nå har fått vannkopper) for han har feber og hoster. Vet jo ikke om vi sendte ham avgårde for tidlig da.....

Ok, så da blir det fri uten lønn her da hvis mannen min skal være mer hjemme?

Jeg begynte nettopp i ny jobb for 6 uker siden og aner ikke hvor mange dager jeg har brukt/har igjen. Den nye arbeidsgiveren min vet jo heller ingenting om hvor mye jeg evt. har vært hjemme tidligere i år...... Hvordan blir det da da? Har jeg 10 nye dager å ta av da eller?

I utgangspunktet kan en ny arbeidsgiver sjekke med den gamle arbeidsgiveren om hvor mange som er brukt der. Om alle gjør dette, vet jeg ikke. Du må ha arbeidet i 4 uker hos ny arbeidsgiver for å benytte egenmelding ved barns sykdom.

Gjest Vannkopper

I utgangspunktet kan en ny arbeidsgiver sjekke med den gamle arbeidsgiveren om hvor mange som er brukt der. Om alle gjør dette, vet jeg ikke. Du må ha arbeidet i 4 uker hos ny arbeidsgiver for å benytte egenmelding ved barns sykdom.

"Du må ha arbeidet i 4 uker hos ny arbeidsgiver for å benytte egenmelding ved barns sykdom."

Nei, i mitt firma er grensa bare 14 dager. Det står i personalhåndboka og jeg har i tillegg sjekket det med nærmeste leder.

"Du må ha arbeidet i 4 uker hos ny arbeidsgiver for å benytte egenmelding ved barns sykdom."

Nei, i mitt firma er grensa bare 14 dager. Det står i personalhåndboka og jeg har i tillegg sjekket det med nærmeste leder.

Det kan nok være at din arbeidsgiver har gammel tekst nedfelt. De nyeste reglene sier 4 uker.

Jeg henviser hele tiden til lovverket. Husk at arbeidsgiver kan ha "mildere" regelverk. Men det er likevel sjelden. Er det en stor bedrift du jobber i, så kan det hende at de har råd til litt ekstra goder :o)

Gjest Vannkopper

Det kan nok være at din arbeidsgiver har gammel tekst nedfelt. De nyeste reglene sier 4 uker.

Oj, da har jeg hatt flaks, for lederen min sa at det var lengre frist før, og at det var nytt med 14 dager nå...

Uansett så synes jeg ikke det burde vært noen regel her, man kan da ikke styre når ungene blir syke.

Annonse

Oj, da har jeg hatt flaks, for lederen min sa at det var lengre frist før, og at det var nytt med 14 dager nå...

Uansett så synes jeg ikke det burde vært noen regel her, man kan da ikke styre når ungene blir syke.

Helt enig med deg. Man kan ikke styre når barn (eller man selv for den saks skyld) blir syk.

Det var jo dagmamma jeg brukte. Ikke barnehage/skole. Og dagmammaen sa at alle barna der hadde hatt det, og at det var helt OK. Ho hadde det vel like greit der som hjemme.

Om de ikke er syke skal de jo holdes hjemme til utslettene er tørket inn???

Kanskje litt forskjell om det er dagmamma hvor alle barna hadde hatt vannkopper, og barnehage/skole.

Jenta vår var som sakt i god form, og dagmammaen sa at det var helt OK om jenta mi kom.

Gjest Persille

Takk, har den der i bakhodet ja, er klar over den muligheten.

Og for arbeidsgiveren er jo resultatet det samme, man er borte fra jobb.

Det er ikke helt det samme for arbeidsgiver...

Om du har brukt opp syktbarn-dagene, og ikke får sykemelding, så har du heller ikke krav på lønn - om du egenmelder deg har du krav på lønn.

For meg hadde det betydd mange ekstra tusenlapper i vikar, så for meg hadde det utgjort ganske stor forskjell...

Gjest Persille

Det er klart det må være regler på det? Ellers står jo arbeidsgiver alene med det økonomiske ansvaret?

Men; fri har du krav på uansett, om du ikke får lønn så kan du søke Trygdekontoret om det. Det er jo ikke din skyld at du ikke kan jobbe, og det er heller ikke arbeidsgivers ansvar eller skyld, dermed må da Trygdekontoret kunne ta den delen?

Gjest Vannkopper

Det var jo dagmamma jeg brukte. Ikke barnehage/skole. Og dagmammaen sa at alle barna der hadde hatt det, og at det var helt OK. Ho hadde det vel like greit der som hjemme.

Ja, men da er det jo ikke helt relevant i den sammenhengen vi snakker om her.

Gjest blomsterløk

Kanskje litt forskjell om det er dagmamma hvor alle barna hadde hatt vannkopper, og barnehage/skole.

Jenta vår var som sakt i god form, og dagmammaen sa at det var helt OK om jenta mi kom.

Man skal vel allikevel være forsiktig, for faren for ettersykdommer kan være stor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...