Gå til innhold

Dette med sykt barn dager.......

Anbefalte innlegg

Gjest Valnøtt

Han kan jo alltids få en legeattest på at barnet er sykt, men den gir ham jo ikke rett på lønn eller sykepenger. Det var antagelig en sykemelding du mente at han skulle ha?

Man har ikke krav på sykemelding når barna er syke. Selv om man har brukt opp sykt barn kvoten. Da må man noen ganger finne andre løsninger. Ta ut ferie, jobbe kvelder hvis man kan og denslags. Eller man kan forsøke å trikse seg til en sykemelding likevel da.

Fortsetter under...

• Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nusket

6

• mariaflyfly

4

• Speak

4

• Mirabell

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Persille

Fram med teskjea :o), finner ingenting om barns sykdom her jeg, kun egen sykdom.

Her står det også at en egenerklæring er for 3 dager, hos oss ble nå det uvidet til 8 dager ..... er den endret på også ?

Da er du i en IA-bedrift - men du kan heller ikke der ta ut egenerklæring før det har gått to måneder fra ansettelse.

Det spiller ingen rolle hva man bruker egenmeldingen på. Tar man ut egenmelding pga egen sykdom (som man her ble rådet til å gjøre fordi sykt barn dagene ble oppbrukt) så er det den regelen som gjelder.

Dernest kan jeg si at det er både ulovlig og uetisk overfor arbeidsgiver å misbruke den tilliten slik.

Så dagmammaen holdt de andre barna inne hun da pga at ditt barn var sykt ?

Spiller ingen rolle om det er dagmamma eller barnehage spør du meg.

Nei, de andre barna var på skole o.l. (alle de andre barna var alle hennes egne barn)

Jeg har også hørt om alle foreldre som oppsøker (tar med sine egne barn) til andre hvor smitten er slik at barna skal bli syke. Høres litt grusomt ut, men det er mye bedre at de blir syke som barn enn at de får dette som voksne. Har hørt om veldig mange rundt her som gjør det.

Så jeg sendte faktisk vesla mi (mens ho var frisk) til dagmammaen som hadde et barn med vannkopper.

Men det er kanskje ikke vanlig andre steder.

Men det er faktisk ditt problem - og det er både umoralsk og direkte ufint å overføre det problemet til arbeidsgiver.

Jeg har skrevet under her hva jeg mener om ordningen - men i bunn og grunn er dette ditt problem, og du må håndtere det uten å ty til å svindle arbeidsgiveren din.

Forøvrig kan du ikke benytte egenmeldinger før du har vært ansatt i to måneder.

Og ikke minst er det ulovlig å misbruke egenmeldinger - så du vil antagelig ikke bli fersket i det etter så kort tid...

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-022.html#8-24

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-022.html#8-27

Heia, heia! :)

Det er selvfølgelig kjipt, men mannen din får heller ta av avspasering/feriedager/permisjon uten lønn. Vi hadde brukt opp sykt barn dagene våre begge to i mai, pga to runder omgangssyke, begge unga hadde vankopper, en runde hver med feber/forkjølelse osv. Heldigvis har vi fleksitid begge to og kan jobbe inn timene og bruke avspasering.

Mannen din kan evt bruke egenmeldingsdager på seg sjøl og late som om han er sjuk overfor arbeidsgiver, noe som selvsagt ikke er helt ærlig.

Hvis de oppdaterer personalhåndboken en gang i året så har de sikkert ikke fått oppdatert den med at opptjeningstiden for sykepenger er blitt 4 uker. Endringen trådte i kraft 01.01.05.

Men 2 måneder har den vært leeenge for å bruke egenmelding på egen sykdom.

Slik er det formulert i Statens personalhåndbok:

"For å få rett til å nytte egenmelding må arbeidstakeren ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder [...] Unntak fra denne regelen gjelder hvor avbruddet fra arbeidet skyldes bl.a. [...] permisjoner i forbindelse med barns eller barnepassers sykdom."

Annonse

Gjest Vannkopper

Det er selvfølgelig kjipt, men mannen din får heller ta av avspasering/feriedager/permisjon uten lønn. Vi hadde brukt opp sykt barn dagene våre begge to i mai, pga to runder omgangssyke, begge unga hadde vankopper, en runde hver med feber/forkjølelse osv. Heldigvis har vi fleksitid begge to og kan jobbe inn timene og bruke avspasering.

Mannen din kan evt bruke egenmeldingsdager på seg sjøl og late som om han er sjuk overfor arbeidsgiver, noe som selvsagt ikke er helt ærlig.

Oj, brukt opp sykt barn dagene i mai ja! Ja ja, da har ikke vi mye å klage på egentlig. Ble det noe ferie på dere i år da?

Gjest Vannkopper

Men det er faktisk ditt problem - og det er både umoralsk og direkte ufint å overføre det problemet til arbeidsgiver.

Jeg har skrevet under her hva jeg mener om ordningen - men i bunn og grunn er dette ditt problem, og du må håndtere det uten å ty til å svindle arbeidsgiveren din.

Forøvrig kan du ikke benytte egenmeldinger før du har vært ansatt i to måneder.

Og ikke minst er det ulovlig å misbruke egenmeldinger - så du vil antagelig ikke bli fersket i det etter så kort tid...

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-022.html#8-24

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-022.html#8-27

Ta deg en bolle a og ro ned litt. Høres helt vill og hysterisk ut jo.

Skulle jo tro det var deg og din bedrift jeg "svindla".

Oj, brukt opp sykt barn dagene i mai ja! Ja ja, da har ikke vi mye å klage på egentlig. Ble det noe ferie på dere i år da?

Som sagt, vi har fleksitid. Jeg jobber mye i perioder og legger meg opp en del plusstimer jeg kan ta av. Nå har jeg 54 timer og tror ikke jeg får tatt ut så mye før jul...

Gjest Vannkopper

Som sagt, vi har fleksitid. Jeg jobber mye i perioder og legger meg opp en del plusstimer jeg kan ta av. Nå har jeg 54 timer og tror ikke jeg får tatt ut så mye før jul...

Så heldig du er som har fleksitid. 54 timer blir jo 7 arbeidsdager eller noe. Kan du ikke ta fri i hele romjula pluss litt til?

Gjest Vannkopper

Har betalt fri mellom jul og nyttår. Dritbra frynsegode, så og si den eneste jeg har. ;)

Å fy så heldig du er.

Ja da blir det et luksusproblem hva du skal gjøre med de 54 timene du har oppspart da :-) Da er det jo egentlig bra at du har betalt mellom jul og nyttår, eller så hadde du jo nesten tapt på å jobbe overtid. Hvis du ikke får tatt ut noen av de 54 timene i fri altså.

Gjest Persille

Ta deg en bolle a og ro ned litt. Høres helt vill og hysterisk ut jo.

Skulle jo tro det var deg og din bedrift jeg "svindla".

Jeg er helt rolig - jeg klarer bare ikke å forstå hvor moralen i sånne som deg har forsvunnet. Og for alt hva både du og jeg vet - så kan det faktisk hende det er nettopp mitt firma du svindler!

Du bør også tenke på at du ved å misbruke en ordning på denne måten bidrar til å ødelegge den for alle oss som faktisk innimellom har bruk for den, og i tillegg utsetter arbeidsgiveren din for et økonomisk tap.

Du kan ikke forvente å få støtte for et sånt valg.

Som jeg sa; dette er ditt problem - og ikke arbeidsgiver sitt.

Annonse

Gjest Vannkopper

Jeg er helt rolig - jeg klarer bare ikke å forstå hvor moralen i sånne som deg har forsvunnet. Og for alt hva både du og jeg vet - så kan det faktisk hende det er nettopp mitt firma du svindler!

Du bør også tenke på at du ved å misbruke en ordning på denne måten bidrar til å ødelegge den for alle oss som faktisk innimellom har bruk for den, og i tillegg utsetter arbeidsgiveren din for et økonomisk tap.

Du kan ikke forvente å få støtte for et sånt valg.

Som jeg sa; dette er ditt problem - og ikke arbeidsgiver sitt.

Nå får du jaggu meg roe deg ned litt.

Ikke beskyld meg for manglende moral eller noe som helst annet. Ikke kjenner du meg og ikke har jeg heller tatt et valg på hva vi skal gjøre. Ei heller er det du som skal bestemme det for meg/oss. Makan til belærende svar skal man lete lenge etter.

Det er bare det at sånne svar som det du presterte i sta preller av som vann på gåsa her hos meg, uansett om jeg i utgangspunktet er enig med deg eller ikke.

Så bare slapp av.

Gjest Persille

Nå får du jaggu meg roe deg ned litt.

Ikke beskyld meg for manglende moral eller noe som helst annet. Ikke kjenner du meg og ikke har jeg heller tatt et valg på hva vi skal gjøre. Ei heller er det du som skal bestemme det for meg/oss. Makan til belærende svar skal man lete lenge etter.

Det er bare det at sånne svar som det du presterte i sta preller av som vann på gåsa her hos meg, uansett om jeg i utgangspunktet er enig med deg eller ikke.

Så bare slapp av.

Som jeg skrev i sted - jeg er fortsatt helt rolig.

Det eneste jeg vet om deg er det du skriver her, og du skrev indirekte at du vurderte å ta ut en egenmelding for å ikke bli trukket i lønn.

Til svar fikk du at du for det første må ha vært ansatt i to måneder for å rett til egenmelding med lønn - for det andre er det svært umoralsk.

At "sånne svar" preller av på deg sier jo sitt om din moral.

Som arbeidsgiver provoserer dine holdninger meg, den type svindel kan jeg ikke ha respekt for.

Som mor provoserer din type holdninger meg, at det liksom gir deg rett til å misbruke arbeidsgivers tillit og økonomi? Det er grunnet sånne som deg at arbeidsgivere vegrer seg for ansette småbarnsforeldre - du bidrar til å opprettholde den "diskrimineringen" med dine handlinger.

Og til slutt; som arbeidstaker provoserer holdningene din meg fordi en gode jeg også kan få bruk for en gang, kan bli satt på spill pga dine egoistiske handlinger.

Jeg skrev det annet sted her, men kan godt gjenta det; Sykt barn dager burde ikke være en ordning arbeidsgiver finansierer - det burde være linket rett til trygdekontoret. Man kan ta ut ti dager på barnas vegne "uten grunn" - altså uten dokumentasjon, men skal man ha flere enn det må en lege erklære at barnet faktisk er sykt. Oppfyller man overnevnte krav tilbakebetaler trygdekontoret lønnen din til arbeidsgiver, eller til deg direkte. Da blir det også en kontroll på antall dager etc - slik at man ikke trenger å gå og huske på det.

På den måten blir det rettferdig for alle, og arbeidsgivere opplever ikke dette som et økonomisk problem ifht å ansette småbarnsforeldre f.eks. Dermed ville vi kanskje bli kvitt den "diskrimineringen" også.

Men dessverre er det ikke sånn - det er regelverket i dag vi må forholde oss til, og det må faktisk du også.

Dette er helt og holdent ditt problem, praktisk og økonomisk.

Gjest Vannkopper

Som jeg skrev i sted - jeg er fortsatt helt rolig.

Det eneste jeg vet om deg er det du skriver her, og du skrev indirekte at du vurderte å ta ut en egenmelding for å ikke bli trukket i lønn.

Til svar fikk du at du for det første må ha vært ansatt i to måneder for å rett til egenmelding med lønn - for det andre er det svært umoralsk.

At "sånne svar" preller av på deg sier jo sitt om din moral.

Som arbeidsgiver provoserer dine holdninger meg, den type svindel kan jeg ikke ha respekt for.

Som mor provoserer din type holdninger meg, at det liksom gir deg rett til å misbruke arbeidsgivers tillit og økonomi? Det er grunnet sånne som deg at arbeidsgivere vegrer seg for ansette småbarnsforeldre - du bidrar til å opprettholde den "diskrimineringen" med dine handlinger.

Og til slutt; som arbeidstaker provoserer holdningene din meg fordi en gode jeg også kan få bruk for en gang, kan bli satt på spill pga dine egoistiske handlinger.

Jeg skrev det annet sted her, men kan godt gjenta det; Sykt barn dager burde ikke være en ordning arbeidsgiver finansierer - det burde være linket rett til trygdekontoret. Man kan ta ut ti dager på barnas vegne "uten grunn" - altså uten dokumentasjon, men skal man ha flere enn det må en lege erklære at barnet faktisk er sykt. Oppfyller man overnevnte krav tilbakebetaler trygdekontoret lønnen din til arbeidsgiver, eller til deg direkte. Da blir det også en kontroll på antall dager etc - slik at man ikke trenger å gå og huske på det.

På den måten blir det rettferdig for alle, og arbeidsgivere opplever ikke dette som et økonomisk problem ifht å ansette småbarnsforeldre f.eks. Dermed ville vi kanskje bli kvitt den "diskrimineringen" også.

Men dessverre er det ikke sånn - det er regelverket i dag vi må forholde oss til, og det må faktisk du også.

Dette er helt og holdent ditt problem, praktisk og økonomisk.

Du får ikke flere svar fra meg. Jeg gidder ikke diskutere med sånne som tar så til de grader av. Tydelig at du er perfekt selv, når du belærer andre på en slik måte? Og det skal du få meg til å tro, du som både er ansatt og arbeidsgiver?! Ja kjøss katta. Og det er helt utrolig hva du har gjort deg av oppfatninger om meg ser jeg, jeg har aldri skrevet hva jeg har tenkt å gjøre jeg, men har fått flere tips fra andre her om hva som er på kanten å gjøre.

Du får ha en fortreffelig kveld.

Gjest Persille

Du får ikke flere svar fra meg. Jeg gidder ikke diskutere med sånne som tar så til de grader av. Tydelig at du er perfekt selv, når du belærer andre på en slik måte? Og det skal du få meg til å tro, du som både er ansatt og arbeidsgiver?! Ja kjøss katta. Og det er helt utrolig hva du har gjort deg av oppfatninger om meg ser jeg, jeg har aldri skrevet hva jeg har tenkt å gjøre jeg, men har fått flere tips fra andre her om hva som er på kanten å gjøre.

Du får ha en fortreffelig kveld.

Jeg er på ingen måte perfekt - det har jeg heller aldri sagt.

Men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri noen gang har svindlet noen, eller misbrukt en ordning av denne typen.

Jeg kan heller ikke se hva min perfeksjon har å gjøre med kombinasjonen av at jeg er både arbeidsgiver og arbeidstaker? Det er fullt mulig å være ansatt ett sted, og drive et firma ved siden av (slik jeg gjør) uten å være uetisk av den grunn.

Det er ingen grunn til at du skal svare heller - du graver deg bare ennå lenger ned enn du allerede har gjort hver gang du gjør det. Og du kan heller ikke forvente at jeg svarer ut fra noe annet enn det du har formidlet i denne tråden - så at du føler deg støtt av det får du ta på din egen kappe. Det er umulig å vite om du faktisk er villig til å misbruke egenmelding eller ikke i RL - men du skrev indirekte i et svar lenger opp her at det var ett av alternativene dine.

Gjest Vannkopper

Jeg er på ingen måte perfekt - det har jeg heller aldri sagt.

Men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri noen gang har svindlet noen, eller misbrukt en ordning av denne typen.

Jeg kan heller ikke se hva min perfeksjon har å gjøre med kombinasjonen av at jeg er både arbeidsgiver og arbeidstaker? Det er fullt mulig å være ansatt ett sted, og drive et firma ved siden av (slik jeg gjør) uten å være uetisk av den grunn.

Det er ingen grunn til at du skal svare heller - du graver deg bare ennå lenger ned enn du allerede har gjort hver gang du gjør det. Og du kan heller ikke forvente at jeg svarer ut fra noe annet enn det du har formidlet i denne tråden - så at du føler deg støtt av det får du ta på din egen kappe. Det er umulig å vite om du faktisk er villig til å misbruke egenmelding eller ikke i RL - men du skrev indirekte i et svar lenger opp her at det var ett av alternativene dine.

Skrev jeg indirekte?!?! Hjelpes.... Ja, jeg skrev at jeg var klar over den muligheten, etter at jeg av andre ble gjort oppmerksom på den. Her må man vokte sine ord, eller så kommer jo bare lille Persille og vifter med pekefingeren sin. Ja, for det er ikke første gangen jeg legger merke til det!

Å fy så heldig du er.

Ja da blir det et luksusproblem hva du skal gjøre med de 54 timene du har oppspart da :-) Da er det jo egentlig bra at du har betalt mellom jul og nyttår, eller så hadde du jo nesten tapt på å jobbe overtid. Hvis du ikke får tatt ut noen av de 54 timene i fri altså.

Jeg får nok tatt ut noen av dem, og resten har jeg planer om å overføre til neste år. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...