Gå til innhold

Lekser for førsteklassinger

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min første klassing har lekse tre ganger i uka. Sitter ikke så lenge med det (ca et kvarter.)Er egentlig litt imponert hvor kreativ lærerne er, leksene er nemlig varierte. eks fargelegge, skrive, sette strek, tegne, å hjelpe til hjemme med noe, smøre matpakken selv......

Her kommer leksen på mandag, den skal leveres torsdag.

De aller første ukene var det stort sett tegning som gikk rimelig fort, nå er det skriving og lesing som krever litt mer konsentrasjon og tid.

De lærer en ny bokstav hver uke, og får med lesekort hjem. Som består av enkle ord og setninger. Disse kortene skal leses tre ganger hver dag, og den nye bokstaven skrives. Så tilsammen sitter han nok en halvtime om dagen.

Annonse

Vanligvis en gang i uken, fra tirsdag til torsdag (de har fri onsdagene)

I tillegg har de hatt noen ukes oppgaver; rydde på rommet sitt, sortere en skuffe, sortere klær, små kjøkkenoppgaver, finne noe med ulike farger, mønstre osv på hjemme og ta med seg.

Etter nyttår blir det to lekser i uken visstnok.

Oppgavene gjøres på 10 minutter, ukesoppgavene fra 5min til en time( utrolig så mye gøyere det er å rydde rom når det er lekse og ikke noe mamma sier....)

Ukeplan for neste uke + lekse kommer i ranselpost hver fredag, og skal leveres senest neste fredag.

Leksene er veldig individuelt tilpasset. Min datter får ganske krevende (og tidkrevende) lekser både i lesing/skriving og i matte. Engelsklekse har hun ikke fått ennå (men de har både engelsk og KRL på skolen),

Tidsforbruket varierer litt, men tipper hun bruker en snau time to til tre ettermiddager pr uke.

Her begynte de andre uken med norsklekse fra mandag til tirsdag. Lærer ny bokstav på mandagen og så har de i lekse å jobbe med denne bokstaven i oppgaveheftet til neste dag.

Fra torsdag til fredag har de lekse i matte. De lærer nytt tall på torsdagen og så jobber de med dette tallet i oppgaveboken eller på ekstraark i lekse til fredagen.

Vanligvis en gang i uken, fra tirsdag til torsdag (de har fri onsdagene)

I tillegg har de hatt noen ukes oppgaver; rydde på rommet sitt, sortere en skuffe, sortere klær, små kjøkkenoppgaver, finne noe med ulike farger, mønstre osv på hjemme og ta med seg.

Etter nyttår blir det to lekser i uken visstnok.

Oppgavene gjøres på 10 minutter, ukesoppgavene fra 5min til en time( utrolig så mye gøyere det er å rydde rom når det er lekse og ikke noe mamma sier....)

Åh, kan du be den læreren som gir rydding og klessortering i lekse, om å tipse læreren til sønnen min? Han gjør leksene sine greit, men er helt på jordet når det gjelder å holde orden på sakene sine.

Når jeg tenker meg om, kan hun godt snakke med sjefen til mannen min også...

Hos oss får de lekse på fredag som skal være ferdig senest onsdag. Det er ett eller to A4-ark med leseoppgaver og utfylling, mest bokstaver, men det har også vært noen regnestykker og fargelegging.

Junior holder på et drøyt kvarter, kanskje? Men han er ikke så nøye på om det blir pent, bare han blir ferdig...

Jeg fryktet på forhånd at det skulle være veldig mye tegning og fargelegging (noe søsteren har vært forfulgt av til langt opp i ungdomsskolen), men det har heldigvis vært ganske variert. Etter jul skal de visst ha litt mer lekser, kanskje det betyr to pr. uke.

Ja, min førsteklassing får lekser. Hver tirsdag får ho leksene, og disse skal være ferdig på torsdag. I tillegg har ho ei bok med lesing/skriving som ho KAN gjøre. Ho blir også oppfordret til å gjøre oppgaver i denne boka. Så her om dagen hadde visstnok frøkna sakt at ho burde jobbe litt mer i den så ho ble ferdig med den.

Det hørtes jo litt brutalt ut, men på måten vesla la det fram var ho helt fornøyd med det. Ho koser seg også med å jobbe i denne boka, men tiden strekker ikke alltid til for å få gjort alt.

Annonse

Gjest chinamom

Her har de lekser to ganger i uken - mandag og torsdag. Det er ofte en matterelatert oppgave og en språkrelatert oppgave.

Eks. øvingsark med tall, lage tegninger med formene (kun bruke sirkel, kvadrat, rektangel og trekant), leselekser, osv.

Leksene tar 10 min - 30 min pr. gang.

Storesøster får leselekser, fordi hun kan å lese. Det er bare de som kan å lese i klassen som har fått lesebok med lekser.

De får også lekser i en bok som heter Språksprell. Det er forskjellige oppgaver rettet mot språk, men ikke bokstaver osv. Sist var leksen å finne hvor mange stavelser det var i forskjellige ord.

De har også i lekse hver uke å tegne eller skrive noe i "helgeboka" som de gjorde i helgen. Den leveres hver onsdag.

I snitt sitter storesøster med lekser i 5-10 minutter omtrent annenhver dag.

Min førsteklassing får ukeplan med seg hjem hver fredag for neste uke. Der står også leksa til torsdagen, som er den eneste dagen de har lekser til.

Som regel skal de gjøre en side med div oppgaver, og ha med seg en hemmelig ting med f.eks. bokstaven M i.

Guttungen synes dte er kjempestas med lekser heldigvis!

Den store variasjonen i svara under skuldast fyrst og fremst at nokre skular har innført den nye læreplanen, medan andre fyrst gjer det til neste skuleår.

I den nye læreplanen startar dei mykje tidlegare med å læra bokstavar, og går fortare fram enn etter L97. Dermed blir det sikkert òg meir lekser.

På skulen til dotter vår har dei den gamle læreplanen, og har vekeslekse med varierte, enkle oppgåver som dei får utdelt måndag og skal ha ferdig til fredag. Tek kanskje ti minutt å gjera. Dette passar veldig bra for mi gulljente, og eg er litt uroa over at det kan bli for mykje når dei får daglege lekser, som dei skal byrja med etter endt SFO-dag kl 16.

Gjest MineDine

Hei!

Ser at det er mye forskjellig ute å går. Jeg reagerte veldig på leksemengden min 1. klassing kom hjem med etter 2-3 uker på skolen. Tok opp dette på foreldremøtet og hadde mange foreldre med meg. Det lærerne sa var at vi skulle regne ca 20 min lekser hver dag. Dersom vi så at det ble mer måtte vi gi tilbakemelding. I begynnelsen brukte nok gutten min lengre tid, men nå går det litt raskere. Mye fordi oppgavene er veldig lik fra uke til uke, bare bokstavene som er forskjellig feks.

De får forøvrig lekseplan hver mandag og dette skal leveres inn på fredagen. Noe jeg synes er veldig fint. Feks gjør han mye lekser på mandagen og ingenting på onsdagen da han er på hockytrening. Han har også begynt å skjønne at dersom han prøver å "sluntre" unna en dag går det bare ut over han selv neste dag.

I tillegg satser skolen ekstra på lesing. Så fast lekse hver dag er at barna skal lese/bli lest for 15-20 min hver dag. Noen dager leser jeg bok for han, andre dager leter vi overskrifter i avisene og trener på å lese de (hva heter bokstavene, hvordan sies de osv). Og noen dager eeee... glemmer vi det litt og koser oss med andre ting... ;o)

Jeg synes 40 min lekser hver dag er litt i overkant for en 6 åring kanskje... Spesielt dersom han blir hentet på sfo kl 17 og skal ha middag og leke litt og slappe av litt før sengetid...

Gjest Masahiro

Vår skole bruker en bok som heter "Elle Melle". Ungen får der boka med hjem på tirsdag med en sides lekse som skal leveres fredag. Min sønn er ganske rask og flink og sitter sjelden lenger enn 5minutter med dette. men ungene er forskjellige i den alderen - noen synes det er gøy, andre vil helst leke...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...