Gjest girasol Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Takk, men det er enkelt å få noe til å høres lett ut Jeg sprekker rett som det er og gjør noe totalt upedagogisk, og da er det ikke en gang mine egne barn. Barnet ditt er jo ikke særlig gammelt, men det er den aldersgruppen jeg jobber med. Det mange gjør er å overse negativ oppførsel, eventuelt straffe den. Begge disse metodene fungerer og resultater kommer ofte raskt, men kunnskapen barnet tilegner seg kommer med negativt fortegn. "Oppfører jeg meg ikke slik mamma vil, så overser hun meg", "Oppfører jeg meg ikke slik mamma vil, så blir hun sint". Det er bedre om barnet får en ansvarsfølelse i forhold til sine egne handlinger og forstår de naturlige konsekvensene av å slå, for eksempel. Det krever tålmodighet og resultatene kommer ikke så raskt, men fortsett å si til barnet ditt at h*n ikke må slå, for da blir X lei seg. Vend oppmerksomheten mot offeret og poengter det igjen: "Se, nå er X lei seg". Mange tror at så små barn ikke setter seg inn i andres følelser, men enhver som har sett en to-årings omtanke for et annet barn som gråter, vet at dette ikke er sant. De trenger bare å se at gråten er en konsekvens av at de slo. Fortsett med denne framgangsmåten i lang tid, samtidig som du gir barnet positiv oppmerksomhet når de har det fint. Sett ord på barnets følelser: "Nå leker du og X, nå har du det gøy". Og om du sprekker en gang i blant og blir sint, eller reagerer i forferdelse, så har bare barnet godt av å se dette også Takk for konstruktive tilbakemeldinger og tips! :-) Jeg trenger så sårt og få noen tips om ting som NYTTER av og til :-) Ikke bare høre at nei det må du ikke gjøre osv... det får man dårlig selvtillit av, og det gagner jo hverken mor eller barn eller familien generellt... Så jeg tror faktisk at jeg skal forsøke å la være å bli streng og sint (ofte er jeg påtatt sint, fordi jeg tror han skal lære av at jeg blir sint... men er sårt klar over denne metodens utilstrekkelighet...), og heller gjøre et konsekvent forsøk i månedene fremover å apellere til moral hos ham og følelser hos andre isteden. Jeg skal skrive et nytt innlegg senere når jeg begynner å se resultater. Takk for hjelpa! :-) M.v.h. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/205274-biter-og-sl%C3%A5r/page/2/#findComment-1475115 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Takk for konstruktive tilbakemeldinger og tips! :-) Jeg trenger så sårt og få noen tips om ting som NYTTER av og til :-) Ikke bare høre at nei det må du ikke gjøre osv... det får man dårlig selvtillit av, og det gagner jo hverken mor eller barn eller familien generellt... Så jeg tror faktisk at jeg skal forsøke å la være å bli streng og sint (ofte er jeg påtatt sint, fordi jeg tror han skal lære av at jeg blir sint... men er sårt klar over denne metodens utilstrekkelighet...), og heller gjøre et konsekvent forsøk i månedene fremover å apellere til moral hos ham og følelser hos andre isteden. Jeg skal skrive et nytt innlegg senere når jeg begynner å se resultater. Takk for hjelpa! :-) M.v.h. Kjempeflott at jeg inspirerte deg til å finne en annen metode Men du skal ikke har dårlig samvittighet om du blir sint heller, barn har ikke vondt av å se andres reaksjoner på at de gjør en annen urett. Men _fokuset_ burde være på følelsene de vekker hos offeret. Lykke til, gleder meg til å høre hvordan det går 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/205274-biter-og-sl%C3%A5r/page/2/#findComment-1475429 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.