Gå til innhold

har dere opplevd noe liknende?

Gjest skjønner ikke hva det kan være

Anbefalte innlegg

Først feber og vondt i hodet og halsen, så utslett dagen etter; røde prikker her og der på hender, litt i ansiktet og på armer og bein + i tillegg et jevnt lag med eksem-liknende utslett på armer og bein. Blir synlig verre på kveldstid. Små blemmer/prikker på tungen (som gjør tungen litt nummen og øm og det er ubehagelig å spise) og hvite små sår på tannkjøttet.

Blemmer i halsen.

Noen som vet hva dette kan være eller som har opplevd noe liknende? Er både barn og voksne som har det i familien, men har ikke hørt om noen andre. Kan det være en allergisk reaksjon??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205280-har-dere-opplevd-noe-liknende/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er alle symptomene på hånd-munn-fot sykdom! (eller heter det hånd-munn-fot?) Mine hadde det i høstferien. Heldigvis fikk de ikke feber og hadde bare noen ytterst få prikker på hendene. Storesøster hadde noen i munnen.

De lærde strides om de kan gå i barnehagen. I utgangspunktet sier folkehelsa at ungene kan gå i BH hvis allmenntilstanden er god.

Helsesøster her har sagt at de må være hjemme så lange sårene væsker siden det er svært smittsomt. Det er også smittsomt en god stund før symptomeme viser seg. (så omgivelsene er sikkert smittet allerede...)

Det er i utgangspunkt ufarlig men kan i ytterst få tilfeller utvikle seg til hjernehinnebetennelse.

Ingen grunn til å kontakte lege med mindre allmentilstanden er veldig dårlig.

God bedring!

Annonse

Gjest Calóni

Dette er alle symptomene på hånd-munn-fot sykdom! (eller heter det hånd-munn-fot?) Mine hadde det i høstferien. Heldigvis fikk de ikke feber og hadde bare noen ytterst få prikker på hendene. Storesøster hadde noen i munnen.

De lærde strides om de kan gå i barnehagen. I utgangspunktet sier folkehelsa at ungene kan gå i BH hvis allmenntilstanden er god.

Helsesøster her har sagt at de må være hjemme så lange sårene væsker siden det er svært smittsomt. Det er også smittsomt en god stund før symptomeme viser seg. (så omgivelsene er sikkert smittet allerede...)

Det er i utgangspunkt ufarlig men kan i ytterst få tilfeller utvikle seg til hjernehinnebetennelse.

Ingen grunn til å kontakte lege med mindre allmentilstanden er veldig dårlig.

God bedring!

Der måtte jeg jaggu lese en gang til, før jeg skjønte at det var barnehage ungene kunne gå i, og ikke spradende lettkledd rundt ;)

Dette høres ut som skarlagensfeber. Det er faktisk mange leger som er ukjendt med sykdommen, så av og til må jeg faktisk insistere på at ungen har det.

Guttungen har hatt det 7-8 ganger. Og mange leger tror også at det kun kan fåes en gang, noe som ikke er riktig.

Det er enkelt å ta en test, man tar bare en prøve i halsen, noen minutter senere har de svaret.

Da SKAL det behandles med antibiotika, da man kan få farlige ettersykdommer.

Lykke til!

Dette høres ut som skarlagensfeber. Det er faktisk mange leger som er ukjendt med sykdommen, så av og til må jeg faktisk insistere på at ungen har det.

Guttungen har hatt det 7-8 ganger. Og mange leger tror også at det kun kan fåes en gang, noe som ikke er riktig.

Det er enkelt å ta en test, man tar bare en prøve i halsen, noen minutter senere har de svaret.

Da SKAL det behandles med antibiotika, da man kan få farlige ettersykdommer.

Lykke til!

Alle symptomer på det, men det var ikke det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...