Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har en gutt som nettop fylte to år. fredag for litt over en uken siden var vi hos lege m utslett og feber. Legen sa det var skarlagensfeber, og gav sønnen min pencilin kur i en uke. Gutten min var altså ferdig m den på fredag, var feberfri allerede mandagen før. I går fikk han feber igjen, ikke spesielt høy(38 ) utslettet er begynt å bli mer fremtredende. Han har fin alm. tilstand, (vekselvis litt slapp, men godt humør) men ikke noe særlig matlyst. Burde jeg ta han til legen igjen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205300-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tatt han til legen igjen. Det er viktig at han blir skikkelig behandlet for skarlagensfeberen.

Evnt ringt til legen og hørt hva de mente. han bør vel ta en ny prøve for og se om streptokene er der enda?

syntes det var litt rart for legen tok ingen blodprøve når vi var der forrrige gang, vet du om det er vanlig?

Gjest Shira12

syntes det var litt rart for legen tok ingen blodprøve når vi var der forrrige gang, vet du om det er vanlig?

Det ble tatt både streptokokprøve fra halsen og blodprøver da min gutt på 4 år ble sjekket for skarlagensfeber.

Vet ikke om det er vanlig eller ikke, men det sa at de ville sjekket blodet for og se etter infeksjon.

Nå var det ikke skarlagensfeber han hadde, men ett eller annet virus sa de.

Har barnet vondt i halsen? I såfall er nok ikke skarlagensfeberen over.

Blir feberen høyere og almenntilstanden verre, ville jeg nok ha ringt og pratet med legen, eller tatt ett legebesøk.

Du kan lese endel om skarlagensfeber her:

http://www.lommelegen.no/art/art1373.asp

Det ble tatt både streptokokprøve fra halsen og blodprøver da min gutt på 4 år ble sjekket for skarlagensfeber.

Vet ikke om det er vanlig eller ikke, men det sa at de ville sjekket blodet for og se etter infeksjon.

Nå var det ikke skarlagensfeber han hadde, men ett eller annet virus sa de.

Har barnet vondt i halsen? I såfall er nok ikke skarlagensfeberen over.

Blir feberen høyere og almenntilstanden verre, ville jeg nok ha ringt og pratet med legen, eller tatt ett legebesøk.

Du kan lese endel om skarlagensfeber her:

http://www.lommelegen.no/art/art1373.asp

takk for hjelp;)

Annonse

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Det er ikke mulig å sette en sikker diagnose på en febersykdom med utslett uten å ha sett pas. Du sier ikke noe om hvordan utslettet ser ut denne gang, likner det på forrige utslettet eller er det annerledes.

Mange virusarter har utslett som en del av bildet og er hyppigere enn skarlagensfeber. Du sier heller ikke noe om barnet har vondt i halsen, som du ofte har ved skarlagensfeber.

Det er mest sannsynlig at barnet her fått en virusinfeksjon etter skarlagensfeberen, som nå er ansvarlig både for feberen og utslettet. Men for å få sikkerhet, og fordi gutten nettopp har vært syk og behandlet med penicillin, synes jeg du skal la legen se på han igjen.

I tilegg til det jeg skriver ovenfor, kommer også at penicillin kan gi utslett som ofte kan være vanskelig å tolke, og som kan komme etter at kuren er avsluttet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...