Gå til innhold

samvær med pappa

Anbefalte innlegg

Et vennepar av meg skilte seg for en tid tilbake. Barnet er nesten 4 år. Mamma kjøpte ut pappa fra huset, pappa har etablert seg med ny leilighet i samme by. Alt samvær med barnet foregår i den gamle boligen, for barnet NEKTER å vurdere å overnatte hos pappa i den nye leiligheten!

Tonen er bra, og de voksne samarbeider godt og alle tre tilbringer mye tid sammen. De har likevel et ønske om å komme i gang det "nye" hverdaglivet skal komme i gang snart. Det betyr at barnet må kunne være hos pappa av og til.

Noen som har konkrete tips til hvordan man kan løse dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205367-samv%C3%A6r-med-pappa/
Del på andre sider

Fortsetter under...

skorpionfisken

Både mamma og pappa er bestemte når de sier at denne gangen skal du hjem til pappa.

Pappa tar med seg barnet og de har vanling samværshelg og gjør hva de vil i helga (Selv om barnet hyler av all kraft når pappa bærer det under armen ut i bilen, det går fort over).

Det er ikke sånn at barna skal få velge hvordan det skal være. Et barn på 4 år skal tåle at mamma og pappa bestemmer over det i såpass grad at de bestemmer hvor barnet skal sove.

Gi barna valget, her eller der? Nå eller en annen gang når du vil lille venn. Da tar barnet fullstendig styring over foreldrenes liv, og det er ingen, ikke barnet heller, tjent med.

Barn liker faktisk at foreldrene er koneskvente og tar bestemmelser for dem.

Både mamma og pappa er bestemte når de sier at denne gangen skal du hjem til pappa.

Pappa tar med seg barnet og de har vanling samværshelg og gjør hva de vil i helga (Selv om barnet hyler av all kraft når pappa bærer det under armen ut i bilen, det går fort over).

Det er ikke sånn at barna skal få velge hvordan det skal være. Et barn på 4 år skal tåle at mamma og pappa bestemmer over det i såpass grad at de bestemmer hvor barnet skal sove.

Gi barna valget, her eller der? Nå eller en annen gang når du vil lille venn. Da tar barnet fullstendig styring over foreldrenes liv, og det er ingen, ikke barnet heller, tjent med.

Barn liker faktisk at foreldrene er koneskvente og tar bestemmelser for dem.

De lar nok barnet bestemme i stor grad, ja. Antakelig ut fra ubevisst dårlig samvittighet, at de tar barnet ut av hjemmet sitt e.l....

Gjest hvorfor nekter barnet ?

Det er tydligvis barnet som har den fulle og hele kontrollen her da.

Hvorfor nekter barnet å overnatte hos far da ?

Det kan vel hende at hvis mor og far virkelig prøvde så hadde det gått bra, hvis barnet bare MÅTTE være der.

Rett og slett tvinge barnet, det er jo tross alt far som bor der.

Det er tydligvis barnet som har den fulle og hele kontrollen her da.

Hvorfor nekter barnet å overnatte hos far da ?

Det kan vel hende at hvis mor og far virkelig prøvde så hadde det gått bra, hvis barnet bare MÅTTE være der.

Rett og slett tvinge barnet, det er jo tross alt far som bor der.

Ikke godt å si hvorfor. Barnet er nok ganske bortskjemt fra før og vant til å få det som det vil. Eneste barnet/barnebarnet på begge sider, så verden er nok i stor grad til for nettopp dette barnet. Opplever det slik at foreldrene (dvs i hvert fall mor, det er henne jeg kjenner best) innser dette, men at de ikke helt makter å gjøre noe med dette nå. Ganske fastlåst situasjon. Tror egentlig de ubevisst håper at barnet en vakker dag skal erklære at "Nå vil jeg bo hos pappa av og til".

Gjest hvorfor nekter barnet ?

Ikke godt å si hvorfor. Barnet er nok ganske bortskjemt fra før og vant til å få det som det vil. Eneste barnet/barnebarnet på begge sider, så verden er nok i stor grad til for nettopp dette barnet. Opplever det slik at foreldrene (dvs i hvert fall mor, det er henne jeg kjenner best) innser dette, men at de ikke helt makter å gjøre noe med dette nå. Ganske fastlåst situasjon. Tror egentlig de ubevisst håper at barnet en vakker dag skal erklære at "Nå vil jeg bo hos pappa av og til".

Dette bør ikke være noen fastlåst situasjon !

Her bør barnet bare taes med til pappa når det er hans dager.

Det er foreldrene det er noe galt med, ikke barnet !

Annonse

De lar nok barnet bestemme i stor grad, ja. Antakelig ut fra ubevisst dårlig samvittighet, at de tar barnet ut av hjemmet sitt e.l....

Det skjønner jeg da godt, jeg tror jeg ville hatt vondt for å tvinge barnet i et slikt tilfelle også. Går da ut fra at dette løser seg med litt lirk og lir på sikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...