Gå til innhold

Amming og liten vektøkning på baby


Gjest Sannasol

Anbefalte innlegg

Gjest Sannasol

Jeg har en sønn på 3 uker. Vi har nettopp hatt besøk av helsesøster. Hun veide pjokken, og syntes han hadde gått lite opp i vekt. Bare 60 gram siden vi kom heim fra sykehuset. Jeg synes ikke jeg har hatt så mye melk (sammenligner med mengden forrige gang), men han spiser ganske ofte. Han vil heller ikke ta puppen direkte, men foretrekker en flaskesmokk utenpå. Tror han har litt kort tunge eller stramt tungebånd. Jeg blir ganske sår av denne smokken, men han vil ikke ta brystskjold. Får han i seg mindre mengde hver gang ved bruk av flaskesmokk på puppen?

Helsesøster anbefalte å gi morsmelkerstatning i tillegg for å få opp vekta. Jeg prøvde et par ganger med Nan, men da kasta han bare opp etterpå. Kan det være at han ikke tåler dette? ved bruk av tillegg går jo min melkeproduksjon ytterligere ned, og det vil jeg ikke. Har prøvd å pumpe litt med Avent ISIS håndpumpe. Får ikke ut så mye hvis babyn nettopp har diet, også må det gå ganske lang tid før det liksom "fylles" opp igjen.

Er det noen som har noen gode råd å dele så er jeg takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dropp pumpen og la heller barnet suge oftere, og så lenge han vil. Rigg deg til i sofakroken om kvelden, med gode puter, babyen, rikelig med drikke og fjernkontrollen til tv'en. La mannen din varte deg opp. Glem husarbeidet for en stund. Prøv å la være å tenke på hvor mye melk du har, og hvor lenge det er siden sist du ammet. Bare legg til barnet når han virker sulten, uansett hvor kort det er siden sist.

Det var ihvertfall en oppsummering av det jeg har gjort annerledes denne gangen, og ammingen har gått mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Sannasol. Det var skuffende å høre at den eneste hjelpen du har fått er å gi Nan.Du har melkesjøer som ligger rundt brystknoppen, under det brune området, areola. Dette området skal barnet gape over og melke. Det blir umulig med en flaskesmokk. Barnet klarer ikke å melke brystet tistrekkelig til å gå opp i vekt. Dette fører også til nedsatt melkeproduksjon pga. dårlig tømming av brystet. Ved kort tungebånd vil du se at barnet ikke klarer å strekke tungen over nedre gumme. Er dette tilfelle hos ditt barn? Hvorfor tror du at tungebåndet er kort? Ved kort tungebånd klarer ikke barnet å trekke nok bryst inn i munnen for å melke det effektivt. Har barnet kort tungebånd er det også ofte smertefult for mor å amme. Tungen rasper på brystknoppen. Du må få tungebåndet vurdert raskt. Det kan klippes ved en meget enkel prosedyre av en lege som har erfaring på barsel eller barneavdelingen. Skjold er heller ikke gunstig å bruke, men det er ihvertfall å foretrekke fremfor smokk. En smokk er ikke lager for et bryst, men flaske. Om du orker bør du pumpe/håndmelke noe, inntil du har fått løst smokk problemet. Dette er for å stimulere produksjonen og fordi han trenger mer mat.Gi da ekstra melk på kopp eller på flaske.Bor du et sted med en ammepoliklinikk bør du ta kontakt der for å legge en plan for hvordan du skal løse problemene. Ta gjerne kontakt her igjen med mere info eller slik at jeg får vite hvordan det går.Nan er tyngre å fordøye enn morsmelk, derfor er det ofte endel gulping, spesielt i begynnelsen

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg sannasol

Til din trøst, har jeg vært gjennom det samme selv, bortsett fra at gutten min gikk ned hele 300 gram. Selv tror jeg at det var tåteflaske smokken, han vil ikke suge normalt. For meg fungere det nå slik, pumper ut så mye morsmelk som mulig, gir det, følger opp med tilleg på flaske og følger nå nøye med hvor mye han får i seg. Det er tungvint med alle flaskene og sånn, men jeg vet hvertfall at han får i seg mat. Så lykke til. Og husk ikke alle får amming til og vi er ikke dårligere mødre for det. Hilsen fra Letti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sannasol

Kjære Sannasol. Det var skuffende å høre at den eneste hjelpen du har fått er å gi Nan.Du har melkesjøer som ligger rundt brystknoppen, under det brune området, areola. Dette området skal barnet gape over og melke. Det blir umulig med en flaskesmokk. Barnet klarer ikke å melke brystet tistrekkelig til å gå opp i vekt. Dette fører også til nedsatt melkeproduksjon pga. dårlig tømming av brystet. Ved kort tungebånd vil du se at barnet ikke klarer å strekke tungen over nedre gumme. Er dette tilfelle hos ditt barn? Hvorfor tror du at tungebåndet er kort? Ved kort tungebånd klarer ikke barnet å trekke nok bryst inn i munnen for å melke det effektivt. Har barnet kort tungebånd er det også ofte smertefult for mor å amme. Tungen rasper på brystknoppen. Du må få tungebåndet vurdert raskt. Det kan klippes ved en meget enkel prosedyre av en lege som har erfaring på barsel eller barneavdelingen. Skjold er heller ikke gunstig å bruke, men det er ihvertfall å foretrekke fremfor smokk. En smokk er ikke lager for et bryst, men flaske. Om du orker bør du pumpe/håndmelke noe, inntil du har fått løst smokk problemet. Dette er for å stimulere produksjonen og fordi han trenger mer mat.Gi da ekstra melk på kopp eller på flaske.Bor du et sted med en ammepoliklinikk bør du ta kontakt der for å legge en plan for hvordan du skal løse problemene. Ta gjerne kontakt her igjen med mere info eller slik at jeg får vite hvordan det går.Nan er tyngre å fordøye enn morsmelk, derfor er det ofte endel gulping, spesielt i begynnelsen

Lykke til.

Hei Elisabeth!

Takk for svaret. Når det gjelder tungen til babyen, så ble det sagt på sykehuset at den antageligvis var årsaken til at han ikke ville suge normalt. Det er veldig vondt å prøve å få han til å ta mat uten flaskesmokk utenpå brystet ettersom han kniper sammen gommene rett over brystknoppen.

Forøvrig kan vi holde på i over 2 timer med et måltid med flaskesmokk utenpå, fordi det sikkert tar så lang tid før han blir mett.

Jeg har lett for å bekymre meg over ting, og da jeg sa til helsesøster som var på besøk at jeg var litt bekymret over dette problemet, sa hun at jeg måtte passe på så jeg ikke "bekymret av meg melka". Dette svaret beroliget meg slett ikke, så det er blitt en litt vond sirkel.

Fikk beskjed om å komme med gutten til helsestasjonen for kontrollveiing, og skal ta en tur i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Hei Elisabeth!

Takk for svaret. Når det gjelder tungen til babyen, så ble det sagt på sykehuset at den antageligvis var årsaken til at han ikke ville suge normalt. Det er veldig vondt å prøve å få han til å ta mat uten flaskesmokk utenpå brystet ettersom han kniper sammen gommene rett over brystknoppen.

Forøvrig kan vi holde på i over 2 timer med et måltid med flaskesmokk utenpå, fordi det sikkert tar så lang tid før han blir mett.

Jeg har lett for å bekymre meg over ting, og da jeg sa til helsesøster som var på besøk at jeg var litt bekymret over dette problemet, sa hun at jeg måtte passe på så jeg ikke "bekymret av meg melka". Dette svaret beroliget meg slett ikke, så det er blitt en litt vond sirkel.

Fikk beskjed om å komme med gutten til helsestasjonen for kontrollveiing, og skal ta en tur i morgen.

Kjære Sannasol. Det problemet du beskriver er grunn til bekymring, men bekymringen er ikke årsaken til lite melk eller dårlig vektøkning. Her er det et teknisk og konkret problem som er årsaken. Ved smokkbruk tømmes ikke brystet godt nok og barnet klarer heller ikke å melke brystet. Da er det sikrere å pumpe og deretter gi melk på flaske, mens du i mellomtiden prøver å få hjelp til vurdering og løsing av problemet. Er det ingen andre steder enn helsestasjonen du kan søke bedre hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Heller pumping enn flaskesmokk..

Dette med flaskesmokk på puppen er forferdelig! Brukte det til dattera mi pga. såre og innovervendte brystvorter (fikk aldri til med brystskjold), men det tok jo timesvis å få i henne maten med luft i magen, kolikk og marginal vektøning som resultat!

Med nr.2 pumper jeg i stedet, og lar ham suge så mye som jeg klarer rett på puppen (den ene sida går litt bedre enn den andre). Det er mye bedre. Når han får større munn og blir flinkere til å suge, regner jeg med at det går bedre. Han er 8 uker nå, og jeg har trappet litt ned på pumpinga, siden han suger bedre og sårheten er til å leve med.

Så heller pumping enn flaskesmokk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...