Gå til innhold

Nattmat


Atene

Anbefalte innlegg

Jeg synes det har blitt vel mye nattmating av vesla i det siste, og har vært usikker på om det dreide seg om økedager eller en dårlig vane. Idag har jeg derfor vært på helsestasjonen og veid henne; hun har økt fra 6000 gram for 11 dager siden, til 6220 gram idag, det vil si ca. 140 gram i uken. Hun er 3 1/2 måned gammel.

Det er vel nok i denne alderen ? Hvor mye regner man egentlig med er "normalt" ?

Jeg vurderer å være litt strengere om natten nå. Men hvordan kan dette gjøres best mulig ? Jeg har ingen planer om å slutte med nattmat på lenge, men det hadde vært deilig å slippe å bli vekket annenhver time fra midnatt og utover. Vil hun virkelig lære å ikke våkne hvis hun ikke får mat f.eks. frem til 3-4, når hun da likevel blir tatt opp og matet etter den tiden ?

Det er ikke noe mindre arbeid for meg å mate henne enn det er å få henne til å sovne igjen på annet vis - snarere tvert imot - så hvis det at jeg kutter ned til f.eks. ett nattmåltid ikke fører til at hun våkner sjeldnere, har det ikke noe særlig for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Atene. Vektøkningen til datteren din høres flott ut for hennes alder om den tidligere også har vært god. For noen fungerer det å sette mere grenser om natten ved feks. å bestemme seg for at hun ikke skal få bryst før det er gått 3 timer. Da bør du legge en plan sammen med mannen din slik at han kan roe henne ned.Du får bare prøve deg frem, men gren med at det tar noen netter, så får du vurdere om det er verdt det.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løveungen var 5 mnd da hun begynte å våkne opptil annenhver time etter at hun hadde lagt seg kl. 20. Hun hadde da tydlig ikke behov for maten, men det var jo kos å få komme opp i fanget og ligge litt på mammas pupp da! Jeg satte en grense på kl. 5 før hun skulle få mat igjen, hun pleide nemlig å spise godt i 5:30-tiden. De første nettene våknet hun like ofte, men det tok ikke mer enn 2 - 3 netter så våknet hun bare et par ganger og etter noen netter til sov hun hele natten. Nå er hun 6 1/2 mnd og i disse dager holder jeg på å ta bort 5:30-flasken for hun spiser mindre og mindre av den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Atene. Vektøkningen til datteren din høres flott ut for hennes alder om den tidligere også har vært god. For noen fungerer det å sette mere grenser om natten ved feks. å bestemme seg for at hun ikke skal få bryst før det er gått 3 timer. Da bør du legge en plan sammen med mannen din slik at han kan roe henne ned.Du får bare prøve deg frem, men gren med at det tar noen netter, så får du vurdere om det er verdt det.

Lykke til.

Hun har fulgt vektkurven sin hele veien, bortsett fra en kort periode i januar, men da var vi syke alle sammen; hun tok det igjen uken etterpå.

Da jeg la henne halv ti igår kveld, bestemte jeg "Ingen mat før 2", og det gikk faktisk ganske bra. Måtte vugge henne litt i halv ett-tiden. Da hun våknet kvart over to, var brystene skikkelig fulle, men hun var slett ikke så utsultet som jeg hadde ventet, sovnet faktisk på det første brystet så jeg måtte vekke henne for å ta det andre, og da sov hun tre timer til etterpå, og deretter til halv åtte.

Så nå skal jeg prøve å tro at hun får nok mat uten at hun spiser hele natten, men hvor mye bør hun legge på seg pr. uke fremover ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løveungen var 5 mnd da hun begynte å våkne opptil annenhver time etter at hun hadde lagt seg kl. 20. Hun hadde da tydlig ikke behov for maten, men det var jo kos å få komme opp i fanget og ligge litt på mammas pupp da! Jeg satte en grense på kl. 5 før hun skulle få mat igjen, hun pleide nemlig å spise godt i 5:30-tiden. De første nettene våknet hun like ofte, men det tok ikke mer enn 2 - 3 netter så våknet hun bare et par ganger og etter noen netter til sov hun hele natten. Nå er hun 6 1/2 mnd og i disse dager holder jeg på å ta bort 5:30-flasken for hun spiser mindre og mindre av den også.

Fint å høre at det går an ! Som du kan se av mitt svar til helsesøster, er jeg veldig optimistisk idag. Vi skal ha dåp på søndag, så det hadde vært deilig å være litt uthvilt til den store dagen. Det tror jeg faktisk gjelder oss begge - det kan da ikke være noe moro for henne heller å våkne sånn i ett sett hele natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har fulgt vektkurven sin hele veien, bortsett fra en kort periode i januar, men da var vi syke alle sammen; hun tok det igjen uken etterpå.

Da jeg la henne halv ti igår kveld, bestemte jeg "Ingen mat før 2", og det gikk faktisk ganske bra. Måtte vugge henne litt i halv ett-tiden. Da hun våknet kvart over to, var brystene skikkelig fulle, men hun var slett ikke så utsultet som jeg hadde ventet, sovnet faktisk på det første brystet så jeg måtte vekke henne for å ta det andre, og da sov hun tre timer til etterpå, og deretter til halv åtte.

Så nå skal jeg prøve å tro at hun får nok mat uten at hun spiser hele natten, men hvor mye bør hun legge på seg pr. uke fremover ?

Jeg fikk beskjed om at 100 g pr. uke var normalt i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...