Gå til innhold

Har dere prøvd samlivskurs?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Ikke her hadde jeg tenkt.

Ja, vi har gått til familierådgivning på et familievernkontor i Oslo.

Det var en psykolog med spesialisering innen familie-samlivsproblemer. Det hjalp å få en utenforstående til å sortere tanker og til å se på de problemene vi hadde.

Det var gratis og ikke så vanskelig å få time.

Så vidt jeg vet er det gratis ved familievernkontorene i Oslo. Hvordan det er ellers i landet, aner jeg dessverre ikke.

Jeg vet at noen helsestasjoner også har tilbud, tror dette er gratis også.

Ta evt. kontakt med kommunen du bor i og spør.

Petrine Eiffel

Nei, jeg har ikke prøvd det, og kommer aldri til å gjøre det heller. Det vi ikke klarer å rette opp i selv, har ingen levedyktighet og dermed bare å gi opp...Hvis man virkelig er ment for hverandre, klarer man å fikse samlivsproblemer selv (hvis de i det hele tatt kommer..)

Vi har gått på PREP-kurs. Et kurs for par som vil prioritere hverandre. Dette er et kurs som et utarbeidet ved Modum-bad, og som familievernkontorene rundt omkring i landet gjennomfører.

Kurset er ikke ment for par som er i krise/har problemer, men for par som vil forebygge problemer. Kommuniksasjon og konflikthåndtering er sentrale tema.

Kurset gikk over flere kurskvelder - og var veldig flott å være med på. Kostet rundt en tusenlapp ... tror jeg!

For oss føltes det "tryggere" å ta et slik kurs, da vi begge har vært igjennom skilsmisser. I tillegg til at han har særkullsbarn - og at vi hadde fått felles barn.

Ser at vi i ettertid - mer eller mindre ubevisst - tror jeg, bruker noen av de teknikkene vi lærte om kommunikasjon.

PREP-kurs kan anbefales på det sterkeste!

hilsen fra

Nei, jeg har ikke prøvd det, og kommer aldri til å gjøre det heller. Det vi ikke klarer å rette opp i selv, har ingen levedyktighet og dermed bare å gi opp...Hvis man virkelig er ment for hverandre, klarer man å fikse samlivsproblemer selv (hvis de i det hele tatt kommer..)

Å kjære.......

Å du store min!;-(

Annonse

Hvordan det? Forklar...

Forklare!? Iflg. deg er det ingen vits i å jobbe med noe/finne en forklaring hvis ikke alt går på skinner....:-(

Jeg stussa bare over at noen kan synes at det er så "lettvint": Hvis det ikke funker, er det bare å forlate hverandre, liksom...Ingen ting å jobbe med.

Derfor var min replikk: Å jøss! (eller noe sånt...)

Jeg er egentlig litt enig med deg...

Annonse

Vi har gått på PREP-kurs. Et kurs for par som vil prioritere hverandre. Dette er et kurs som et utarbeidet ved Modum-bad, og som familievernkontorene rundt omkring i landet gjennomfører.

Kurset er ikke ment for par som er i krise/har problemer, men for par som vil forebygge problemer. Kommuniksasjon og konflikthåndtering er sentrale tema.

Kurset gikk over flere kurskvelder - og var veldig flott å være med på. Kostet rundt en tusenlapp ... tror jeg!

For oss føltes det "tryggere" å ta et slik kurs, da vi begge har vært igjennom skilsmisser. I tillegg til at han har særkullsbarn - og at vi hadde fått felles barn.

Ser at vi i ettertid - mer eller mindre ubevisst - tror jeg, bruker noen av de teknikkene vi lærte om kommunikasjon.

PREP-kurs kan anbefales på det sterkeste!

hilsen fra

*underskrives*

fei1365380229

Jeg er egentlig litt enig med deg...

Jeg også egentlig, men det er kanskje for det at vi aldri har hatt noen problemer som vi ikke har klart å løse selv, uten å gå løs på hverandre med hakker :o).

Jeg ville syns det var litt slitsomt med noen utenforstående som skulle "snuse" i vårt privatliv.

Vi har vært til familierådgivning på familievernkontoret. Det var gratis. Vi gikk 2. hver uke i nesten et år (sjeldnere mot slutten). Noen ganger var det bare de voksne, noen ganger var sønnen min også med.

Det reddet samlivet vårt det er jeg helt sikker på. Jeg er evig takknemmelig det venneparet vårt som avslørte at de osgå slet og anbefalte familievernkontoret.

Jeg også egentlig, men det er kanskje for det at vi aldri har hatt noen problemer som vi ikke har klart å løse selv, uten å gå løs på hverandre med hakker :o).

Jeg ville syns det var litt slitsomt med noen utenforstående som skulle "snuse" i vårt privatliv.

"Jeg ville syns det var litt slitsomt med noen utenforstående som skulle "snuse" i vårt privatliv."

Det er da ingen som skal snuse i privatlivet deres! Hvis man har problemer man trenger hjelp for å finne ut av, så tror jeg neppe man vil synes det er slitsomt med utenforstående til å "snuse" i privatlivet sitt.

Men som du skriver, det er veldig mulig du ville følt det annerledes dersom dere hadde hatt problemer dere ikke greide å finne ut av selv.

"Det vi ikke klarer å rette opp i selv, har ingen levedyktighet og dermed bare å gi opp..."

Tror du virkelig at ingen andre kan klare å hjelpe dere med å rette opp i problemene deres i samråd med dere? Er du ikke i stand til å se at en upartisk 3. part kan ha noe å bidra med, se ting på en annen måte, komme med nye synspunkter, nye idéer og innspill til et "fastkjørt" samliv? I så fall må du være utrolig trangsynt eller så er det av vrangvilje.

Har man mann/kone og barn så lar man neppe et samlivskurs være uprøvd og bare avskriver det med at forholdet ikke har noen levedyktighet.....

fei1365380229

"Jeg ville syns det var litt slitsomt med noen utenforstående som skulle "snuse" i vårt privatliv."

Det er da ingen som skal snuse i privatlivet deres! Hvis man har problemer man trenger hjelp for å finne ut av, så tror jeg neppe man vil synes det er slitsomt med utenforstående til å "snuse" i privatlivet sitt.

Men som du skriver, det er veldig mulig du ville følt det annerledes dersom dere hadde hatt problemer dere ikke greide å finne ut av selv.

Jeg syns det er helt greit at andre går på dette altså, men for oss så hadde det kanskje bare skapt mer problemer. Vi løser problemer på en veldig bra måte tror jeg :o). Vi er begge fornøyd ihvertfall.

Når jeg leser om enkelte samlivskurs/råd i aviser/blader så blir jeg egentlig litt matt. Syns liksom det blir så vanvittig platt og følelsesløst :), men det er oss altså.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...