Gå til innhold

Hva gjør jeg, sliten og engstlig

Anbefalte innlegg

Gjest slitenogtrøtt

Hei

Aner ikke om dette er riktig forum for meg ennå. Min sønn på 7 år skal endelig inn på utredning hos BUP. Det har vært snakk om elementer av ADHD, hva nå enn det måtte være.

Over til mitt problem med han nå. Han har begynt å stjele. Det begynte med småtteri, litt juggelstener fra meg ol. Jeg tenkte ikke noe særlig over dette, han synes jo slikt er pent.

Men så fikk jeg tlf fra lærer, hvor hun kan fortelle om flere episoder hvor stjeling og "vold" har vært involvert. Foreldre har begynt å ringe meg og jeg kjenner meg rent paranoid nå. Samtlige tlf handler om barneoppdragelse, det er litt ekkelt i og med at jeg føler jeg kommer til kort, når jeg prøver å forklare..

I sted hjalp jeg han med å rydde rommet som han raserte i går, og jeg fant lommeboken hans som var tom før helgen. Nå var den ganske så full. Det kom frem etter mye om og med at han hadde tatt penger av bestefaren sin (mynt).

Det jeg gjerne ha hjelp til nå, er hvordan i all verden skal jeg få han til å skjønne at han ikke kan stjele.

Dette har jeg gjort; Snakket sammen om dette med å stjele, brukt eksempler som "hva om noen tok dine ting?", levere tilbake ting personlig, og gi tilbake skoleting til rektor. Alt har foregått uten høye og sinte stemmer, vi alle har prøvd å forklare han at det er veldig galt.

Skolen er supre og stiller opp som best de kan for oss.

Orker ikke pengefinger, men konstruktiv hjelp!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205406-hva-gj%C3%B8r-jeg-sliten-og-engstlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår din frustrasjon godt. Jeg kan bare gi deg råd om å stå på å få gutten utredet. Det er ikke uvanlig at unger med en adhd diagnose kan ha problemer med å forstå forskjellen mellom mitt og ditt. De har også nedsatt impulskontroll som gjør at de oftere enn andre barn gjør ting uten å tenke på konsekvensene.

Jeg har selv et barn som for en tid tilbake har fått en add diagnose, og kan si at etter utredning og medisinering har fått en helt ny gutt. Klassestyrer sa at vi har fått en ny elev i klassen i forhold til i fjor.

Du har allerede gjort en god jobb med å få gutten til utredning ved bup, avvent deres svar og jobb videre derfra. Det er gode prognoser for barn som får behandling for sin adhd.

Lykke til!

Gjest Sidharta

Inndragelse av privilegier og ting. Her må du være veldig konsekvent.Du må fortelle ham at du ikke aksepterer at han stjeler, at det ikke spiller noen rolle om det han tar er stort eller lite.

Fortell ham at neste gang du oppdager at han stjeler, kommer du til å ta fra ham noe han helst vil ha. Ta cd-spilleren han, ta fra ham mulighet til å se tv, spille på pc, ta kosebamsen hans, ta hva som helst. Vis ham at du mener alvor. Jeg er helt sikker på at når han ser at du faktisk gjør det, vil han komme til å tenke seg om etterhvert. Det blir kjedelig på rommet hans og ellers i livet hans om han ikke har tingene sine eller får lov å gjøre det han liker best.

Prøv! Det fungerer og du har ikke gjort skade på ham på noen måte. Det du har gjort er å vise ham at det man gjør får konsekvenser og at du er tydelig, trygg og konsekvent. Det er viktig å vise barn at vi er til å stole på også i slike situasjoner. Husk på det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...