Gå til innhold

Gå i barnehagen....

Anbefalte innlegg

Ja, og jeg uteglemte tilomed en viktig setning, men det gjorde visst ikke så mye, fordi du forsto hva jeg mente allikevel*LOL*

Jeg forstår hva du mener, og jeg er helt enig med deg, i det foreldre sender barn som er åpenbart syke, i barnehagen. Der er vi helt på kanal. Men, jeg tror at de fleste foreldre kjenner sine barn så godt at de er de beste til å vurdere om barnet er sykt, eller er i ferd med å bli det, før de kommer så langt at de sender det til barnehagen. Jeg har med andre ord tro på foreldrenes evne til selv å vurdere hva som er best for barna.

Det jeg mener er at barnehagepersonalet ikke bør oppheve seg selv, og tro at de er noen lissom "helsesøstre". Det har de hverken kompetanse eller myndighet til å gjøre.

I fall foreldre er i tvil om barnets allmentilstand, bør de kontakte lege, eller helsestasjon. Det er de som til syvende og sist vet om barnet kan gå i barnehagen eller ikke. Og ikke de som jobber i barnehagen.

For ordens skyld, kan jeg opplyse om at jeg har lang fartstid som styrer og pedagogisk leder i barnehage, og har sett meg irritert på hvordan assistenter (av den gamle, barnepleier skolen) kan hevde at ditt og datt er smittsomt, og det er farlig osv. Noen overdramatiserer, tilogmed, og lager problemer større enn nødvendig. Og slike holdninger, er kanskje verre å jobbe mot, enn å ha et febersykt barn for mye på avdelingen.

Sannheten er at barnehagen florerer av alle slags bakterier, og vi er alle utsatt for dette, så snart vi setter "nebbet" vårt innafor døra.

Jeg syns bare mye av den "gamle barnepleier skolen" holdningene gjenspeilet seg i mange av svarene her på dol, og det blir etter min oppfatning helt i tråd med ditt svar. Litt for mange forståsegpåere.

Siden jeg nå har jobbet i barnehage i et antall utmattende år, i en lett blanding av snørr, tårer, bleieskift og "barnepleiere" som er utgått på dato, for mange år siden, og som ikke følger dagens syn på barnehage som et viktig supplement til familien, da blir oppsummeringsvis mange av svarene "borti natta", spør du/ dere meg.

Puh......ja,ja. Det er nå meg da ;-)

PS:

Jeg forlot dette yrket for tre år siden, og kommer aldri mer tilbake.

Men du derimot blir aldri gammel du har bare jobbet sammen med de gamle i mange utmattende år du. haha..

Fortsetter under...

• Svar 143
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• yellow

37

• Gimmick

16

• PieLill

13

• fei1365380229

10

Mest aktive i denne tråden

Jepp! Og husk for all del å karre deg selv på jobb med feber!!

Hadde aldri hatt samvittighet til å sende sykt barn i barnehagen, men det er det helt klart mange som har!

Sjekk for øvrig svaret midia ga printa og - meget godt skrevet!

Hvis jeg har litt feber, så tar jeg en paracet, slapper av litt og stikker så på jobben....

...man er da ikke sengeliggende selv om man har litt feber heller da..?

Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Kirurgen har da de samme rettighetene som andre ? Men bhg, SFO, skole er for friske barn. De som er syke skal ha annet tilsyn.

Dersom kirurgen ikke kan være hjemme selv eller har noen som stiller opp gratis, må h*n naturligvis betale barnevakten selv. Det blir det samme for kirurgen som for alle andre.

mmm...mulig det er jeg som misforsto.....oppfattet deg sånn at feks en kirurg burde skaffe seg annen pass en barnehage når barnet var sykt, enn å selv måtte være hjemme fra jobben....

Men du derimot blir aldri gammel du har bare jobbet sammen med de gamle i mange utmattende år du. haha..

Jeg hadde vett nok til å komme meg derfra.

Ikke missforstå meg. De som jobber der gjør en fantastisk jobb, men jeg er ikke typen til å overleve i en slik virksomhet. For mange rutiner, regler og uformell kultur. Det passet ikke for meg. Jeg har gått videre i livet, og det var riktig for meg.

Men ja, jeg begynner å dra på åra jeg også.

mmm...mulig det er jeg som misforsto.....oppfattet deg sånn at feks en kirurg burde skaffe seg annen pass en barnehage når barnet var sykt, enn å selv måtte være hjemme fra jobben....

Ok- barnet kan selvfølgelig være i bhg, SFO, skolen når det er friskt.

Men pass utover det er det foreldrene sitt ansvar å skaffe. Det gjelder jo deg også, like mye som kirurgen, dersom behovet skulle melde seg en annen gang....

:-))

Ok- barnet kan selvfølgelig være i bhg, SFO, skolen når det er friskt.

Men pass utover det er det foreldrene sitt ansvar å skaffe. Det gjelder jo deg også, like mye som kirurgen, dersom behovet skulle melde seg en annen gang....

:-))

Ja selvfølgelig....så lenge jeg føler at barnet er så sykt at det må være hjemme..:-)

Men fikk bare inntrykk av at du mente at kirurgen IKKE skulle være hjemme med barnet, men heller skaffe annen barnevakt enn barnehagen....

Annonse

synes jeg kirurgen skal skaffe seg et nettverk ,en eller annen form for backup h*n kan benytte. Familie eller en betalt barnevakt. Det kan ikke være slik at bhg og skole skal ta imot "hva som helst" fordi noen foreldre har mer viktige jobber enn andre.

Ansvar for å ordne sin egen hverdag, må man ta selv.

Om arbeidsgiver mener en medarbeider er så viktig, bør de ha et tilkallende barnevakt-system for ansatte som risikerer å bli hjemme med sykt barn. Eller ha bedriftsbarnehage med sykestue.

Hvis du mener din eventuelle operasjon kan være så viktig å få gjennomført som planlagt, må det være greit at skattepengene dine og noe av helsebudsjettet går til dette.

Eller mener du at ansatte i viktige jobber, eller mer korrekt jobber der akutt fravær skaper store problemer, har mindre rett til å benytte sykt-barn-dagene enn andre?

Hvor blir det av tanken om at syke barn trenger sine foreldre? Men det var kanskje ikke dine tanker?

mvh

Hvis jeg har litt feber, så tar jeg en paracet, slapper av litt og stikker så på jobben....

...man er da ikke sengeliggende selv om man har litt feber heller da..?

Nei, jøss.. gjør for all del som du vil med deg selv.. ville bare tro at terskelen er lavere med egne barn.. det er iallefall min med mine barn.

Jeg selv blir veldig sjelden syk. har ikke brukt egenmelding på mange år.

Ja det er akkurat det jeg har erfart. Man kan ikke holde ungene hjemme bare fordi at de er litt småforkjølet, da ville ikke vår yngste vært mye i barnehagen.

Vi har heldigvis en god dialog med barnehagen og jeg sier alltid fra hvis det er noe spesielt.

Jeg tror ikke en feber på rett over 38 grader egentlig er noe å snakke om for små unger, men du skulle selvfølgelig aldri ha tatt den feberen :o)

Det er vel stort sett alltid en grunn til at man føler man må ta temperaturen?

Da er vel barnet ikke helt i topp allmentilstand heller.. dessuten er det individuelt for hvert enkelt barn hva som er feber.

Nei, jøss.. gjør for all del som du vil med deg selv.. ville bare tro at terskelen er lavere med egne barn.. det er iallefall min med mine barn.

Men en feber på 38 grader er ikke så veldig høy på et barn, de kan godt være i full vigør allikevel.

Når man er litt snufsete så kan man gjerne også bli litt blank i øynene.

Jeg sender aldri tydelig syke unger i barnehagen, men litt snufsete kan de godt være og det tror jeg ikke jeg er alene om å mene. Mange deilige unger med grønne neser der for tiden :o)

Om arbeidsgiver mener en medarbeider er så viktig, bør de ha et tilkallende barnevakt-system for ansatte som risikerer å bli hjemme med sykt barn. Eller ha bedriftsbarnehage med sykestue.

Hvis du mener din eventuelle operasjon kan være så viktig å få gjennomført som planlagt, må det være greit at skattepengene dine og noe av helsebudsjettet går til dette.

Eller mener du at ansatte i viktige jobber, eller mer korrekt jobber der akutt fravær skaper store problemer, har mindre rett til å benytte sykt-barn-dagene enn andre?

Hvor blir det av tanken om at syke barn trenger sine foreldre? Men det var kanskje ikke dine tanker?

mvh

Nei, jeg har nok lest feil i innlegget ditt. jeg leste det slik: noen yrker er så viktige at man må se gjennom fingrene med at disse yrkesutøverene (her kommer den berømte kirurgen inn) ikke følger vanlige spilleregler (dvs sender syke barn i bhg fordi de selv anser at ikke _kan/vil_ være hjemme).

Poenget mitt er at det ikek er bhg, skole, sfo sitt ansvar å sørge for barnepass til (halv)syke FORDI foreldrene har viktige jobber og/eller er uunnværlige

Mens det du egentlig skrev var at det er arbeidsgivers ansvar å sørge for at ingen er uunnværlige.

Konklusjonen min blir noe slik som at vi er mer enige enn jeg trodde, og at det er på tide for meg å finne køya ;-)))

Men en feber på 38 grader er ikke så veldig høy på et barn, de kan godt være i full vigør allikevel.

Når man er litt snufsete så kan man gjerne også bli litt blank i øynene.

Jeg sender aldri tydelig syke unger i barnehagen, men litt snufsete kan de godt være og det tror jeg ikke jeg er alene om å mene. Mange deilige unger med grønne neser der for tiden :o)

Ja, jøss, vi har en gjeng snørrete barn om dagen vi og, og selvfølgelig trenger man ikke være hjemme med barnet om nesa renner.. så pirkete er man ikke, men jeg synes at det er "tragisk" å dytte i ungen paracet for så å sende det i barnehage.. dette burde jo være et helt klart tegn på at ungen ikke er i form?

Det er vel stort sett alltid en grunn til at man føler man må ta temperaturen?

Da er vel barnet ikke helt i topp allmentilstand heller.. dessuten er det individuelt for hvert enkelt barn hva som er feber.

Ja selvfølgelig er det ofte en grunn til å ta tempen, men jeg tror nok mange tar den i hytt og pine også :o).

Mine unger reagerer ikke så veldig "negativt" på en temp. på rundt 38 grader. Jeg kjenner på pannen deres og hvis den kjennes grei ut og de da bare er litt snufsete så tar jeg den ikke og derfor vet jeg ikke om jeg har sendt barn i barnehage med 38 grader i feber.

Annonse

Ja selvfølgelig er det ofte en grunn til å ta tempen, men jeg tror nok mange tar den i hytt og pine også :o).

Mine unger reagerer ikke så veldig "negativt" på en temp. på rundt 38 grader. Jeg kjenner på pannen deres og hvis den kjennes grei ut og de da bare er litt snufsete så tar jeg den ikke og derfor vet jeg ikke om jeg har sendt barn i barnehage med 38 grader i feber.

Ja, helt klart.. mange overbekymrede foreldre og, jeg tar aldri tempen på ungene om jeg ikke føler de er direkte varme eller er i dårlig form:0)

Jeg tror nok vi står på ganske samme sted her!:)

Ja, jøss, vi har en gjeng snørrete barn om dagen vi og, og selvfølgelig trenger man ikke være hjemme med barnet om nesa renner.. så pirkete er man ikke, men jeg synes at det er "tragisk" å dytte i ungen paracet for så å sende det i barnehage.. dette burde jo være et helt klart tegn på at ungen ikke er i form?

Jada, kanskje litt feil bruk av Paracet. Er selv veldig forsiktig med bruk av medisiner av noe slag på ungene.

Jeg gav riktignok yngstedattera en pille når feberen kom over 39.5 her om dagen for at hun skulle få sove. Og - hun gikk ikke i barnehagen dagen etter :o).

Jeg er heller ikke mye syk....husker ikke sist gang jeg var hjemme pga egen sykdom...men jobber sammen med endel mennesker hvor tersklen til sydom er fryktelig lav....og jeg må innrømme at jeg syns det er plagsomt og irriternede med folk som er bort i tide og utide...iallefall når sykdommens art ikke er særlig alvorlig...det være seg at de selv er syke eller at ungene er syke..

Men for meg så er dette akktuelle problemet løst...jeg er selvfølgelig glad for at jeg vurderte riktig, hun hadde en fin dag i barnehagen, gikk på dansing på kvelden...alt i alt hadde hun en fin dag..

:-)

Jada, kanskje litt feil bruk av Paracet. Er selv veldig forsiktig med bruk av medisiner av noe slag på ungene.

Jeg gav riktignok yngstedattera en pille når feberen kom over 39.5 her om dagen for at hun skulle få sove. Og - hun gikk ikke i barnehagen dagen etter :o).

Heeelt enig!:) De skal ha godt over 39 i feber før de får febernedsettende her..

Ja, helt klart.. mange overbekymrede foreldre og, jeg tar aldri tempen på ungene om jeg ikke føler de er direkte varme eller er i dårlig form:0)

Jeg tror nok vi står på ganske samme sted her!:)

Ja vi gjør nok det. Hvis trådstarter ikke hadde tatt temp., ikke hadde puttet i ungen paracet og sendt ungen i barnehagen selvom hun var litt snufsete og sagt fra at hun var litt forkjølet så hvis det utartet seg så fikk de ringe så hadde det vært helt greit.

Men da hadde nok ikke tråden blitt så lang heller :o)

Du finner nok fort ut det da for er ungen syk så blir du vel kontaktet?

Jeg er heller ikke mye syk....husker ikke sist gang jeg var hjemme pga egen sykdom...men jobber sammen med endel mennesker hvor tersklen til sydom er fryktelig lav....og jeg må innrømme at jeg syns det er plagsomt og irriternede med folk som er bort i tide og utide...iallefall når sykdommens art ikke er særlig alvorlig...det være seg at de selv er syke eller at ungene er syke..

Men for meg så er dette akktuelle problemet løst...jeg er selvfølgelig glad for at jeg vurderte riktig, hun hadde en fin dag i barnehagen, gikk på dansing på kvelden...alt i alt hadde hun en fin dag..

:-)

det synes jeg og.. det er noen som går hjem i tide og utide, min terskel på sykdom er høy, men jeg synes at å gi paracet for å så sende i barnehage blir feil, men det er nå min mening.

Flott at hun hadde en bra dag, men når man jobber i barnehage ser man mye rart.. det er utrolig slitsomt for ungene å ikke være i form i barnehagen kontra det å ikke være i form hjemme.. Det skjer mye mer i en barnehage og det er mye mer støy der, men kan skjønne foreldre ikke tenker på det.. det kan kanskje være noe å ha i tankene..:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...