Gå til innhold

Tidsskjema i adopsjonsprosessen

Anbefalte innlegg

Vi er bosatt i Trondheim, dessverre, og er interessert i å adoptere fra Kina.

Noen spørsmål angående tid.

Jeg blir ikke 30 før om to år.

Først skal man godkjennes i Norge, og det tar 1 år i Trondheim? Går papirene deretter rett til Kina eller er det noe man må gjøre som tar lang tid imellom der også? (Når skal man til lege og slikt?) Vet at papirene ikke kan sendes til Kina før man er fylt 30, man jeg lurer på hvor lang tid i forveien vi kan begynne for å være klare og få sendt papirene akkurat idet jeg fyller 30...?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205536-tidsskjema-i-adopsjonsprosessen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter at en har fått den norske godkjenningen skal det samles inn papirer igjen. Dette går vanligvis kjapt, men så skal papirene oversettes og legaliseres og det tar vel vanligvis en måned eller to. Den norske godkjenningen er likevel gyldig i to år og deretter kan en søke om ett års utvidelse, så det skulle ikke være noe problem å ha alle papirer klare. Hvis jeg var dere ville jeg sette igang nå, så kan dere jo evt. legge inn litt venting her og der hvis det trengs.

Etter at en har fått den norske godkjenningen skal det samles inn papirer igjen. Dette går vanligvis kjapt, men så skal papirene oversettes og legaliseres og det tar vel vanligvis en måned eller to. Den norske godkjenningen er likevel gyldig i to år og deretter kan en søke om ett års utvidelse, så det skulle ikke være noe problem å ha alle papirer klare. Hvis jeg var dere ville jeg sette igang nå, så kan dere jo evt. legge inn litt venting her og der hvis det trengs.

Bare et tillegg: for tiden er det ett års ventetid for å komme igang i Trondheim. Deretter skal dere ha et antall hjemmebesøk (2-5?) og sosialrapporten skal skrives. Dette tar vanligvis et par måneder minst. Deretter skal søknaden behandles i Bufetat. For deres del er det vel region midt-Norge. Ventetiden der er ca. 3 mnd, tror jeg. Men alle disse tidsanslagene kan jo forandre seg underveis og begge veier. Lykke til!

Bare et tillegg: for tiden er det ett års ventetid for å komme igang i Trondheim. Deretter skal dere ha et antall hjemmebesøk (2-5?) og sosialrapporten skal skrives. Dette tar vanligvis et par måneder minst. Deretter skal søknaden behandles i Bufetat. For deres del er det vel region midt-Norge. Ventetiden der er ca. 3 mnd, tror jeg. Men alle disse tidsanslagene kan jo forandre seg underveis og begge veier. Lykke til!

Tusen takk for svar. Ikke alltid så lett å vite slikt på egenhånd. Er imidlertid litt redd for å begynne for tidlig slik at noen av papirene går ut på dato eller vi må sitte og vente lenge før vi kan gå igang med neste del.

Tror kanskje jeg venter litt til. Men takk ihvertfall! :-)

Gjest Candice.

Trondhjemmer her og :o) ! Vi fikk høre at så lenge man var fylt 30 før papirene ble sendt til Kina, var det greit (altså før en fikk tildeling). Men tanke på den laaaange prosessen vi har i Tr.h, kan dere vel starte når du er 29, og være trygg på at det går bra.Men: Nå er det ansatt ny saksbehanlder i by`n, så da vil vel ventetiden kanskje gå ned for dere som begynner nå.

Trondhjemmer her og :o) ! Vi fikk høre at så lenge man var fylt 30 før papirene ble sendt til Kina, var det greit (altså før en fikk tildeling). Men tanke på den laaaange prosessen vi har i Tr.h, kan dere vel starte når du er 29, og være trygg på at det går bra.Men: Nå er det ansatt ny saksbehanlder i by`n, så da vil vel ventetiden kanskje gå ned for dere som begynner nå.

Det visste jeg ikke.

Er litt redd for å begynne for tidlig og så måtte vente på stedet hvil for at vi skal bli gammel nok. Har heldigvis to bio barn fra før og nok å fylle tiden med, men likevel..

Takk for svar!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...