Gå til innhold

De feiret eid på skolen :)

Anbefalte innlegg

Datteren min, som går i første klasse, fortalte gledesstålende at de hadde feiret eid på skolen.

Noen foreldre hadde laget tradisjonell mat, de hadde pyntet klasserommet, de danset og lærte litt om eid og hvordan det feires. Maten var veldig god, sa hun, men en av de gule sausene var litt sterk.

Hun forklarte oss hjemme at når det er eid er det ikke lov til å si æsj til maten :)

Det virker som om hun hadde en spennenede og super dag!

Jeg har lyst til å rose lærerne litt for dette, menjeg treffer dem jo aldri (levere og henter på sfo). Er det greit å skrive det i meldingsboka?

I dag tidlig overhørte jeg noen foreldre klage på feiringen, for "x hadde ikke spist noe hele dagen, for han likte jo ikke den maten". Jeg synes dette var et flott tiltak, jeg, barna har bare godt av å smake på litt ukjente smaker, og bli kjent med andre tradisjoner. Særlig her vi bor, der det er ca. 40 % barn med annen bakgrunn enn norsk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205544-de-feiret-eid-p%C3%A5-skolen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med deg, kjempefint tiltak! Sånt gir grobunn for toleranse og integrering. Det blir litt mye poteter og nisseluer,,

Det vil alltid være noen som må komme med noe oppgulp, sånn er det bare. Sannsynligvis var de fleste av samme oppfatning som deg:-)

Ikke vet jeg hva eid er, men skjønte likevel hva du snakket om ;)

Tror lærerne hadde satt pris på litt positiv feedback i grunn. Det er jo som oftest bare de negative tingene som kommer fram i hverdagen.

Eid er når muslimene feirer avlustningen på fastetiden Ramadan.

fei1365380229

Jeg ville tatt det opp på foreldremøte jeg, på den måten fikk alle høre at dere syns det var et bra tiltak, og de som kom med sure ytringer hadde blitt stilt litt til veggs :o)

Jeg blir så gretten av sånne folk som skal klage på alt mulig. Ungen deres holder sikkert nesten på å dø hvis de ikke får mat de ikke liker en halv dag :o(

Annonse

Jeg ville tatt det opp på foreldremøte jeg, på den måten fikk alle høre at dere syns det var et bra tiltak, og de som kom med sure ytringer hadde blitt stilt litt til veggs :o)

Jeg blir så gretten av sånne folk som skal klage på alt mulig. Ungen deres holder sikkert nesten på å dø hvis de ikke får mat de ikke liker en halv dag :o(

Ja, men jeg er ikke sikker på at jeg husker på å nevne det på neste foreldremøte, som kanskje ikke er før til våren....Ellers enig med deg :)

Kjempeflott av skolen å gjøre dette og veldig lærerikt for barna. Kjempeflott at de får ta del i og lære om en annen kultur på den måten.

Som de andre sier læreren blir sikkert kjempeglad for tilbakemeldingen og jeg også syns at du bør nevne på foreldremøte e.l

Og det heter vel Id og ikke eid?

Annonse

Eid og id er det samme, jeg vet ikke hvorfor begge betegnelsene brukes. Kanskje det har noe med at uttalen ligger nærmere "eid", jeg tror det staves "id" i det fullstendige muslimske navnet.

I alle fall er det festen når fastemåneden Ramadan er over.

http://www.islam.no/newsite/content/default.asp?Action=Article&nTopPage=2&nPage=37&nATID=75

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...