Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Første gang jeg er inne her. Håper noen kan hjelpe meg! Har en gutt fra ETH på 2 år som har hatt sopp i hodebunnen i flere mnd. Smører på med Canesten liniment (flytende) etter råd fra hudlege. MEN det blir IKKE bedre. Legen vil ikke gi tabelett kur siden han er så liten. Han har veldig tykt,tett og flott hår, har vurdert å barbere han, men har egentlig ikke lyst til det! Er det noen som har erfaring med sopp i hodebunnen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205611-sopp-i-hodebunnen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tredje tur til Etiopia

Ja, dette var kjent. Vår 2-åring fra Etiopia hadde med seg det samme. Få hastetime hos hudlege, som tar prøve av utslettet. Dette tar det mange uker å få svar på, så be om resept på og kjør ivei med Lamisil tabletter, 1/4 tablett daglig i 4-6 uker (soppen var borte etter 3-4 uker, vi gav ham tabletter i 5 uker). Terbinafin ratiopharm er litt rimeligere enn Lamisil. Sjekk hodebunnen til øvrige familiemedlemmer. Dette må behandles, går ikke bort med lokal behandling (shampoo, salve). Veldig kjedelig hvis flere får det, også fordi at tablettene er så dyre...Lillegutt fikk ingen bivirkninger av kuren, hudlegen hadde god erfaring med samme behandling på andre barn fra Afrika. Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205611-sopp-i-hodebunnen/#findComment-1476216
Del på andre sider

Ja, dette var kjent. Vår 2-åring fra Etiopia hadde med seg det samme. Få hastetime hos hudlege, som tar prøve av utslettet. Dette tar det mange uker å få svar på, så be om resept på og kjør ivei med Lamisil tabletter, 1/4 tablett daglig i 4-6 uker (soppen var borte etter 3-4 uker, vi gav ham tabletter i 5 uker). Terbinafin ratiopharm er litt rimeligere enn Lamisil. Sjekk hodebunnen til øvrige familiemedlemmer. Dette må behandles, går ikke bort med lokal behandling (shampoo, salve). Veldig kjedelig hvis flere får det, også fordi at tablettene er så dyre...Lillegutt fikk ingen bivirkninger av kuren, hudlegen hadde god erfaring med samme behandling på andre barn fra Afrika. Lykke til!

Eldstemann hos oss hadde og sopp i hodebunnen. Det var flere barn som kom hjem fra Etiopia den gangen som hadde det samme.

Det sto den gang et innlegg om dette på etiopiaklubben sine sider. Når jeg tok utskrift av dette og tok det med til legen ble det tatt soppprøve og vi ble henvist til hudlege med en gang. Det går sikkert an å finne artikkelen på Etiopiaklubben sine sider ennå.

Husker ikke i farten hvilke tabletter vi fikk men vi måtte ha en litt anderledes resept for de var ikke registrert til bruk på mennesker i Norge.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205611-sopp-i-hodebunnen/#findComment-1476264
Del på andre sider

Er det sikkert at det er sopp,da ????

Har ingen annen erfaring med dette enn noen pasienter ved et sykehjem for lenge siden...

Takk for tipsene. Har fått bekreftet at det er sopp, tok minst 4 uker å dyrke sopp prøven. Går også hos hudlege i Oslo, men han mener at Canesten vil hjelpe. Skal dit på ny i morgen, skal be han om tabletter. For det har ikke blitt noe bedre, bruker ca 2 flasker Canesten i uken! Har sjekket på ETH klubben sine sider, men fant ikke noe om sopp der! Flere tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205611-sopp-i-hodebunnen/#findComment-1477380
Del på andre sider

Annonse

Eldstemann hos oss hadde og sopp i hodebunnen. Det var flere barn som kom hjem fra Etiopia den gangen som hadde det samme.

Det sto den gang et innlegg om dette på etiopiaklubben sine sider. Når jeg tok utskrift av dette og tok det med til legen ble det tatt soppprøve og vi ble henvist til hudlege med en gang. Det går sikkert an å finne artikkelen på Etiopiaklubben sine sider ennå.

Husker ikke i farten hvilke tabletter vi fikk men vi måtte ha en litt anderledes resept for de var ikke registrert til bruk på mennesker i Norge.

mvh

Jeg fant ikke artikkelen på etiopiaklubbsidene (Men det betyr jo ikke at den ikke er der...), også ble jeg veldig nysgjerrig på hvordan denne soppen ser ut? Finnes det noen kjennetegn man kan se etter? Jeg tror jo ikke gullet har det, men for sikkerhets skyld... Dessuten er det greit å vite før nestemann kommer:)

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205611-sopp-i-hodebunnen/#findComment-1477383
Del på andre sider

Jeg fant ikke artikkelen på etiopiaklubbsidene (Men det betyr jo ikke at den ikke er der...), også ble jeg veldig nysgjerrig på hvordan denne soppen ser ut? Finnes det noen kjennetegn man kan se etter? Jeg tror jo ikke gullet har det, men for sikkerhets skyld... Dessuten er det greit å vite før nestemann kommer:)

Mvh

Det er ikke så lett å se at barnet har sopp før han begynner å klø. Det klør ganske mye og da blir huden klort opp, det vesker og det blir en "ruve". Siden det ofte også kommer urenheter under neglene kan det resultere i betennelse når han klør. Vår sønn fikk i tillegg til soppen, gule stafilikokker som måtte behandles med pencilin.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205611-sopp-i-hodebunnen/#findComment-1477557
Del på andre sider

Det er ikke så lett å se at barnet har sopp før han begynner å klø. Det klør ganske mye og da blir huden klort opp, det vesker og det blir en "ruve". Siden det ofte også kommer urenheter under neglene kan det resultere i betennelse når han klør. Vår sønn fikk i tillegg til soppen, gule stafilikokker som måtte behandles med pencilin.

Takk:) Da må jeg ta en ekstra titt i morgen, for sikkerhets skyld!

Lykke til med behandlingen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205611-sopp-i-hodebunnen/#findComment-1477565
Del på andre sider

Mvh

Hei.

Det som er skrevet under her er klippet ut fra Etiopiaklubben sine sider. Håper det er til hjelp.

mvh Tilla

Trichophyton violaceum er svært vanlig blant barna fra Etiopia, så vidt jeg har fått inntrykk av. Hos noen gir den bare hvitt skjellende flass i hodebunnen, hos andre dypere infeksjoner, med håravfall og åpne sår som blir såkalt sekundær infisert med bakterier. Jeg har også inntrykk av at foreldre og andre i nærkontakt med barnet kan få utslett på kroppen som skyldes trichophyton violaceum. Dette utslettet minner litt om "ringorm", det er rødt, velavgrenset og kløende, og går relativt fort over uten behandling.

Hvis en har mistanke om at en selv har fått sopputslett, er det en stor fordel å få diagnosen bekreftet med å dyrke avskrap av huden over utslettet. Ta samtidig prøve av flass fra barnets hodebunn. Slike prøver bør det være lett å få tatt hos egen lege eller kanskje på helsestasjonen. Behandlingen av trichophyton violaceum infeksjon er tabletter (Lamisil) som inntil nylig bare kunne forordnes av hudlege (det er mulig at det er slik fortsatt). Før behandling, bør diagnosen bekreftes med en dyrkningsprøve fra utslettet/flasset.

Etter tilsynelatende vellykket behandling, kan barnet få tilbakefall, kanskje på grunn av soppsporer i miljøet, eller kanskje fordi soppen ikke er helt utryddet på huden. Så lenge soppen bare gir flass hos barnet, og ingen i familien er plaget med utslett som kan tilskrives soppen, er det kanskje ikke nødvendig å gjenta behandlingen selv om barnet skulle få tilbakefall.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205611-sopp-i-hodebunnen/#findComment-1477602
Del på andre sider

Hei.

Det som er skrevet under her er klippet ut fra Etiopiaklubben sine sider. Håper det er til hjelp.

mvh Tilla

Trichophyton violaceum er svært vanlig blant barna fra Etiopia, så vidt jeg har fått inntrykk av. Hos noen gir den bare hvitt skjellende flass i hodebunnen, hos andre dypere infeksjoner, med håravfall og åpne sår som blir såkalt sekundær infisert med bakterier. Jeg har også inntrykk av at foreldre og andre i nærkontakt med barnet kan få utslett på kroppen som skyldes trichophyton violaceum. Dette utslettet minner litt om "ringorm", det er rødt, velavgrenset og kløende, og går relativt fort over uten behandling.

Hvis en har mistanke om at en selv har fått sopputslett, er det en stor fordel å få diagnosen bekreftet med å dyrke avskrap av huden over utslettet. Ta samtidig prøve av flass fra barnets hodebunn. Slike prøver bør det være lett å få tatt hos egen lege eller kanskje på helsestasjonen. Behandlingen av trichophyton violaceum infeksjon er tabletter (Lamisil) som inntil nylig bare kunne forordnes av hudlege (det er mulig at det er slik fortsatt). Før behandling, bør diagnosen bekreftes med en dyrkningsprøve fra utslettet/flasset.

Etter tilsynelatende vellykket behandling, kan barnet få tilbakefall, kanskje på grunn av soppsporer i miljøet, eller kanskje fordi soppen ikke er helt utryddet på huden. Så lenge soppen bare gir flass hos barnet, og ingen i familien er plaget med utslett som kan tilskrives soppen, er det kanskje ikke nødvendig å gjenta behandlingen selv om barnet skulle få tilbakefall.

Tusen takk. Skal ta med dette til hudlege. Gutten vår har faktisk en blank flekk midt på hodet på ca 3 cm i diameter , hvor han mistet håret, etter infeksjonen han hadde. Ser også at han mister mer hår nå enn hva han har gjort før. Hudlegen var ikke helt sikker på om det kom hår tilbake på den blanke flekken!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205611-sopp-i-hodebunnen/#findComment-1477623
Del på andre sider

Hei.

mvh Tilla

Takk tilla! Dette var nyttig info, og jeg tror jeg skjønner noe nå...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205611-sopp-i-hodebunnen/#findComment-1477624
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...